Gå til innhold

Vil dette være et minus på CV'en/ved senere jobbsøking?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nettopp ferdig med VGS, og til høsten har jeg planer om å flytte til Frankrike for å lære fransk, samt forbedre noen av karakterene mine, slik at jeg kan komme inn på det studiet jeg vil.

I og med at jeg ikke kan mye fransk i utgangspunktet, vil det for meg være nærmest umulig å få meg jobb der nede med det første(og mtp. finanskrisen), og jeg vet ikke om jeg vil ha tid til det heller. Fra tidligere(i fjor) har jeg kun jobbet i klesbutikk i en periode på 4 mnd, men har ingen referanser, fordi jeg sjelden hadde noe med kolleger/arbeidsgiver å gjøre, samt at bedriften nå er slått konkurs. Jeg føler at CV'en min blir så tom, og at det vil bli meget vanskelig for meg å konkurrere om jobber da jeg kommer tilbake til Norge og skal søke jobb. Hva tenker dere om dette?

Mtp. at jeg ønsker å ta språklæringen på alvor, samt få toppkarakterer i fagene jeg skal ta opp, vil jeg ikke ha spesielt mye tid til mye jobb. Jeg føler jo at det å prioritere språk kan være veldig lurt, da jeg har erfart at språk er viktig å kunne og kanskje vil ha en internasjonal jobb i fremtiden(forhåpentligvis).

Ser dere på det som et minus å flytte til et annet land for å lære språk(i et halvt års tid)? Jeg føler at det er NÅ jeg har tid til å lære språk, ikke om noen år, da jeg sitter midt oppi et hardt studium..



Anonymous poster hash: a5102...c36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sjeldent noko minus så lenge du har gjort noko den perioden du er vekke. Dvs når du tar opp fag og lærer språk har du gjort noko nyttig. Synest ikkje du burde la tanken om korleis det oppfattast på CVen stoppe deg, trur det vil gå heilt bra. Avhenger så klart av kva jobb du søker, men eit slikt år/halvår kan også vere positivt seinare når du skal søke jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke jobber er det du kan tenke deg i fremtiden da?

Nei, først og fremst kun jobb i klesbutikk eller lignende, i og med at jeg er såpass ung og er uten utdanning Tenker på en vanlig deltidsjobb ved siden av studier og sånn. Vet jo at mange vektlegger erfaring.. Flere på min alder har jo jobbet ulike steder nonstop siden de var 16, mens jeg kun har hatt 1 jobb i 4 mnd. Ellers hadde en jobb på Gardermoen(på duty free f.eks.) vært spennende for meg, og da er jo språk et pluss! :fnise: -TS

Anonymous poster hash: c1a2e...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig spennende ut!

Jeg synes ikke det er negativt, kanskje til og med positivt. Jeg tok et friår i løpet av studiene, lærte et nytt språk og jobbet litt. Det er ingen som har kommentert noe om det i sammenheng jobbintervju/søking. Tror det som er negativt er hvis man ikke gjør noe nyttig med seg selv.

Vil ikke ha bekymret meg over å ikke ha referanser rett ut av VGS heller. Du skaffer deg sikkert noe deltidsjobb ved siden av studiene når du er tilbake i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Nei, først og fremst kun jobb i klesbutikk eller lignende, i og med at jeg er såpass ung og er uten utdanning Tenker på en vanlig deltidsjobb ved siden av studier og sånn. Vet jo at mange vektlegger erfaring.. Flere på min alder har jo jobbet ulike steder nonstop siden de var 16, mens jeg kun har hatt 1 jobb i 4 mnd. Ellers hadde en jobb på Gardermoen(på duty free f.eks.) vært spennende for meg, og da er jo språk et pluss! :fnise: -TS

Anonymous poster hash: c1a2e...a3e

Men tenker du å ta noen høyere utdanning slik at du får deg en annen jobb i fremtiden? Eller ser du for deg å jobbe i klesbutikk til du blir pensjonist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men tenker du å ta noen høyere utdanning slik at du får deg en annen jobb i fremtiden? Eller ser du for deg å jobbe i klesbutikk til du blir pensjonist?

Nei, jeg vil studere jus. :) -TS

Anonymous poster hash: c1a2e...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bryr de seg ikke om. Alle forstår at man er litt ute på eventyr osv når man er ung. Det som teller er søknad, karakterer, hvordan du fremstår og hva du studerer. Senere hva slags karakterer du får.



Anonymous poster hash: e38df...c26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Ikke negativt i det hele tatt. Å lære fransk i Frankrike ser bedre ut på cv-en enn å jobbe i kassa på Kiwi mtp dine planer videre, og den alderen du er i. Å kunne fransk kan faktisk gi deg en kjempefordel senere, spesielt innen jus og internasjonale selskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å være au pair i Frankrike? Eller er det for mye jobb, slik at man ikke får tid til å lese så mye? Har aldri vært det selv, men du kan jo sjekke det ut. Og siden du kan norsk og engelsk kan du sikkert på deg jobb der nede innen turistbransjen, f.eks på hotell, da mange franskmenn faktisk ikke kan engelsk stiller du nok sterkt der.



Anonymous poster hash: b77c9...ce0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er tøff som tar utfordringen. Lykke til!

Når det gjelder jobb, kan det hende du er heldig og finner noe. Dog, med tanke på engelsknivået i Frankrike (etter min erfaring - jeg er halvt fransk og har tilbrakt MYE tid i Frankrike) kan det fort bli vanskelig. Mange snakker ikke engelsk (selv om de egentlig kan det), og om du vil jobbe i butikk er det nok forventet at du kan språket på et relativt godt nivå (dette gjelder også i Paris).

Gled deg derimot til fantastisk god mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vil studere jus. :) -TS

Anonymous poster hash: c1a2e...a3e

Det bryr de seg ikke om. Alle forstår at man er litt ute på eventyr osv når man er ung. Det som teller er søknad, karakterer, hvordan du fremstår og hva du studerer. Senere hva slags karakterer du får.

Anonymous poster hash: e38df...c26

Språk ansees ikke som "eventyr", det ansees som en viktig og særskilt positiv ting på CV`en, spesielt når man har høyere utdannelse - og spesielt som jurist om man drømmer om jobb i internasjonalt selskap.

Dog vil jeg råde TS til å vurdere å vurdere flere språk, og tenke over hva språket skal brukes til.

Dersom du vil spesialisere deg innen noe som er på noen som helst slags måte EUrelatert er både fransk og tysk nyttig - og uansett egentlig.

Anonymous poster hash: a3d10...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...