AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #21 Skrevet 19. juli 2013 Så er det også de tilfellene, der man er såpass langt på vei at man må ha utskrapning i tillegg. Da må man til gyn. etter forsteret er dødt. Ja, det er det som koster. Selv skjønner jeg ikke at noen utsetter seg (og fosteret) gjentatte aborter, når det er så lett å få prevensjon. For som skrevet over: medisinsk abort er ikke smertefritt og medfører store blødninger, og ofte blør man i 14 dager etterpå.Anonymous poster hash: df6d5...9e1
Tomaten Skrevet 19. juli 2013 #22 Skrevet 19. juli 2013 Ja, det er det som koster. Selv skjønner jeg ikke at noen utsetter seg (og fosteret) gjentatte aborter, når det er så lett å få prevensjon. For som skrevet over: medisinsk abort er ikke smertefritt og medfører store blødninger, og ofte blør man i 14 dager etterpå.Anonymous poster hash: df6d5...9e1 Skjønner det ikke jeg heller. Har aldri tatt abort, men har opplevd spontanabort, og kan ikke forstå hvordan folk velger å gå igjennom det frivillig, flere ganger.
klatremusa Skrevet 19. juli 2013 #23 Skrevet 19. juli 2013 Jeg er i 20 årene og jeg har ikke det inntrykket som du beskriver HI. Jeg er ikke imot abort men å ta det flere ganger som resultat av ubeskyttet samleie er bare vemmelig.. 2
Hulderen Skrevet 19. juli 2013 #24 Skrevet 19. juli 2013 Nå overdriver du faren. Mange bruker det mot bl.a. kviser og menssmerter. Bedre enn sterke smertestillende. "Blodpropp er sjelden bivirkning av p-piller. Blant ti tusen unge kvinner som ikke bruker p-piller, vil én få blodpropp hvert år. Mellom 2 og 4 ville fått blodpropp hvert år dersom de samme ti tusen kvinnene brukte en p-pille som inneholder både østrogen og progestogen (kombinasjonspille)."http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/p-piller/p-piller-og-fare-for-blodpropp/Sider/default.aspx Du tar feil. Det er en høy og stignde andel av unge jenter om får blodpropp. Det skyldes blant annet at ungjentene ikke kjenner til at familien er disponert for blodpropp, og foreldrene kan ikke advare dem, for de vet ikke om p-pillebruken. Det var store opplag om det i media for ca et halvt år siden etter at en tnåingsjente døde av blodpropp og foreldrene først etter dødsfallet oppdaget at hun brukte p-piller.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #25 Skrevet 19. juli 2013 Hvorfor gå på p-piller når man ikke er seksuelt aktive? Vet dere ikke hvor mye bivirkninger det er og hvor stor faren for blodpropp er? Nå ble jeg sjokkert. Å bruke p-piller når man er seksuelt aktiv er nå så, da har man forhåpentligvis vurdert ulike farer opp mot hverandre og tatt et valg. Men hvorfor i huleste gjør dere det når dere ikke må? Jeg er seksuelt aktiv, så er ikke noe "dere" her, men det er ikke stor sjanse for blodpropp med mindre noen i familien har hatt det og at man går på microgynon. Det finnes faktisk mennesker som sliter mye med menstruasjonssmerter og blør mye og lenge, og det var grunnen til at legen min skreiv ut p-piller til meg da jeg var 15 og ikke seksuelt aktiv. Anonymous poster hash: 6b84a...520
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #26 Skrevet 19. juli 2013 Du tar feil. Det er en høy og stignde andel av unge jenter om får blodpropp. Det skyldes blant annet at ungjentene ikke kjenner til at familien er disponert for blodpropp, og foreldrene kan ikke advare dem, for de vet ikke om p-pillebruken. Det var store opplag om det i media for ca et halvt år siden etter at en tnåingsjente døde av blodpropp og foreldrene først etter dødsfallet oppdaget at hun brukte p-piller. Er man under 16 så skal legen spørre foreldrene først om det er greit, bare så du vet det. Anonymous poster hash: 6b84a...520
Mann 42 Skrevet 20. juli 2013 #27 Skrevet 20. juli 2013 Dette er en merkelig diskusjon om et ikke-tema. TS`s premiss og problemstilling er svada. Det medfører ganske enkelt ikke riktighet. Eller som vi sier der jeg er fra: Det er bullshit. Rent og ufortynna pisspreik.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #28 Skrevet 20. juli 2013 TS her Grunnen til at jeg lurte er fordi jeg hører venninner snakke om det, og etter jeg hadde et ONS en gang, så sa jeg dagen etter, vi burde kanskje brukt kondom, og da fikk jeg svar "du tar jo bare abort om du blir gravid uansett" så bare lurte på om det var vanlig Anonymous poster hash: aac41...746
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #29 Skrevet 20. juli 2013 Jeg har kommentert tidligere, og vil bare igjen understreke at jeg IKKE er mot abort. Det er slettes ikke for lett å få abort, og det er ikke noe man burde betale selv. Jeg misforstod kanskje spørsmålet litt. Altså, jeg kjenner flere som har tatt abort, men de syntes det var svært ubehagelig, fysisk og psykisk. Det er kanskje ikke flere aborter i dag enn før. Men har inntrykk av at mange slurver med prevensjonen og heller tyr til angrepille dagen derpå, som en vane. Ikke er jeg mot angrepillen heller, flott at den finnes, men det er som sagt bare nødprevensjon. Ikke beskytter den mot SOS heller..så jo, jeg føler unge tar lett på graviditet og kjønssykdommer, og generelt er svært lite opplyste. Noen tror visst de kan se hvem som har klamydia. "Neida, jeg er ikke med sånne jenter, så trenger ikke teste meg" Anonymous poster hash: 9f8c9...528
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #30 Skrevet 20. juli 2013 Dummeste jeg har hørt! Den unnskyldningen var ny.. Jeg syns mange tar for lett på det å ta abort, og jeg syns det er altfor lett å få det også. Sier ikke at det burde være ulovlig, da det ofte er bedre enn å la være. Men syns at man kun får 1 abort som er dekket av staten m/egenandel. Skal man ha flere aborter, må man dekke utgiften selv! Syns ikke staten skal dekke det ihvertfall! Jeg har ingen moralske betenkligheter ved abort og jeg tror ingen som er riktig vel bevart ønsker å gjennomføre abort unødvendig, uansett metode. Likevel mener jeg at det burde være egenbetaling på abort fordi det er et unødvendig inngrep og det kan skjerpe årvåkenheten, og ikke minst være en øyenåpner på de ytterst få som måtte tenke på abort som alternativ til prevensjon. Anonymous poster hash: c1726...887
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #31 Skrevet 20. juli 2013 Jeg har ingen moralske betenkligheter ved abort og jeg tror ingen som er riktig vel bevart ønsker å gjennomføre abort unødvendig, uansett metode. Likevel mener jeg at det burde være egenbetaling på abort fordi det er et unødvendig inngrep og det kan skjerpe årvåkenheten, og ikke minst være en øyenåpner på de ytterst få som måtte tenke på abort som alternativ til prevensjon. Anonymous poster hash: c1726...887 Presisjon, - ikke egenbetaling, men egenandel (av passenede størrelse). Anonymous poster hash: c1726...887
Mann 42 Skrevet 20. juli 2013 #32 Skrevet 20. juli 2013 (endret) Jeg har ingen moralske betenkligheter ved abort og jeg tror ingen som er riktig vel bevart ønsker å gjennomføre abort unødvendig, uansett metode. Likevel mener jeg at det burde være egenbetaling på abort fordi det er et unødvendig inngrep og det kan skjerpe årvåkenheten, og ikke minst være en øyenåpner på de ytterst få som måtte tenke på abort som alternativ til prevensjon. Anonymous poster hash: c1726...887 Det er IKKE et unødvendig inngrep for den som tar abort. De som tar abort, befinner seg i en presset situasjon, og har neppe noe brukbart alternativ, slik de oppfatter sin livssituasjon. Jeg vil minne deg på at abortratene ikke har endret seg siden den tida da kvinnene måtte søke om abort og få søknaden behandlet av en nemnd. Og i den tida ble praktisk talt alle søknader innvilget. Det forteller meg at dette aldri har vært et skritt kvinner tar med lett hjerte, og at dette heller ikke har forandret seg på alle de åra vi har hatt selvbestemt abort. Det trengs ingen "vekker". Eller "skjerping." Endret 20. juli 2013 av Mann 42
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #33 Skrevet 20. juli 2013 Du tar feil. Det er en høy og stignde andel av unge jenter om får blodpropp. Det skyldes blant annet at ungjentene ikke kjenner til at familien er disponert for blodpropp, og foreldrene kan ikke advare dem, for de vet ikke om p-pillebruken. Det var store opplag om det i media for ca et halvt år siden etter at en tnåingsjente døde av blodpropp og foreldrene først etter dødsfallet oppdaget at hun brukte p-piller. Du påstår mye uten å refere til kilder. Er det bedre å ta abort? Det er velkjent for alle leger at det en liten promille som er disponert for blodpropp, men dette blir jo sjekket når man får resept på p-piller første gangen. Synes fremdeles du overdriver faren og sprer skremselspropaganda. Ca 0,4 promille er sjansen årlig for å få blodpropp. For dem som ikke bruker p-piller er risikoen uansett 0,1-0,2 promille. Altså øker sjansen med 0,2 promille ved p-pillebruk. Ikke akkurat mye.http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/p-piller/p-piller-og-fare-for-blodpropp/Sider/default.aspxAnonymous poster hash: df6d5...9e1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #34 Skrevet 20. juli 2013 Er man under 16 så skal legen spørre foreldrene først om det er greit, bare så du vet det. Anonymous poster hash: 6b84a...520 Ikke helt riktig. "Er du mellom 12 og 16 år, skal legeopplysninger gis til både deg og dine foreldre. Imidlertid er det et for forbehold om dette, ifølge pasientrettighetsloven: Der står det at opplysninger "ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette". I praksis kan dette unntaket dreie seg om helseopplysninger knyttet til prevensjonsveiledning, råd om svangerskapsavbrudd eller lettere psykiske problemer."http://www.fastlegen.no/livets-faser-og-situasjoner/livets-faser/ungdomstiden/utfordringer/Legen+har+taushetsplikt.5873.cmsAnonymous poster hash: df6d5...9e1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #35 Skrevet 20. juli 2013 Det er IKKE et unødvendig inngrep for den som tar abort. De som tar abort, befinner seg i en presset situasjon, og har neppe noe brukbart alternativ, slik de oppfatter sin livssituasjon. Jeg vil minne deg på at abortratene ikke har endret seg siden den tida da kvinnene måtte søke om abort og få søknaden behandlet av en nemnd. Og i den tida ble praktisk talt alle søknader innvilget. Det forteller meg at dette aldri har vært et skritt kvinner tar med lett hjerte, og at dette heller ikke har forandret seg på alle de åra vi har hatt selvbestemt abort. Det trengs ingen "vekker". Eller "skjerping." Nå må du slutte å dramatisere! Ja, blir man gravid og ikke ønsker barn må man ta abort. Ingen av dem jeg kjenner har dette medført kvaler! Det er en mediaoppblåst problemstilling. Det fremstilles som at dette er et grusomt valg for alle, fordi selvfølgelig ingen av dem som ikke føler det som at de gjør noe moralsk galt, våger å stå frem i frykt av å bli utskjelt og stigmatisert som barnemordere o.l. Anonymous poster hash: c1726...887
Lillemeg25 Skrevet 20. juli 2013 #36 Skrevet 20. juli 2013 Det er da mye lettere å bare bruke en kondom.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #37 Skrevet 20. juli 2013 Nå må du slutte å dramatisere! Ja, blir man gravid og ikke ønsker barn må man ta abort. Ingen av dem jeg kjenner har dette medført kvaler! Det er en mediaoppblåst problemstilling. Det fremstilles som at dette er et grusomt valg for alle, fordi selvfølgelig ingen av dem som ikke føler det som at de gjør noe moralsk galt, våger å stå frem i frykt av å bli utskjelt og stigmatisert som barnemordere o.l.Anonymous poster hash: c1726...887 Enig, hadde ingen kvaler den gangen jeg tok abort og var ikke i en "presset situasjon".Anonymous poster hash: 8bd20...881 1
Hulderen Skrevet 20. juli 2013 #38 Skrevet 20. juli 2013 Er man under 16 så skal legen spørre foreldrene først om det er greit, bare så du vet det. Anonymous poster hash: 6b84a...520 For noe tull. Legen spør ikke foreldrene. Og det som er enda verre er at helsesøstrene på skolen deler ut P-piller til jentungene uten å informere hverken foreldrene eller fastlegen. Fullstendig forkastelig.
Mann 42 Skrevet 20. juli 2013 #39 Skrevet 20. juli 2013 Nå må du slutte å dramatisere! Ja, blir man gravid og ikke ønsker barn må man ta abort. Ingen av dem jeg kjenner har dette medført kvaler! Det er en mediaoppblåst problemstilling. Det fremstilles som at dette er et grusomt valg for alle, fordi selvfølgelig ingen av dem som ikke føler det som at de gjør noe moralsk galt, våger å stå frem i frykt av å bli utskjelt og stigmatisert som barnemordere o.l. Anonymous poster hash: c1726...887 Jeg sa ikke at det medførte kvaler, jeg sa at det ikke var en beslutning som blir tatt lettvint på. Og det underbygges av at abortratene ikke har forandret seg i den tida vi har hatt frivillig abort. Eller, dvs, vi har faktisk noe lavere abortrater nå enn for 20 år siden. Dette er ikke noe man gjør i stedet for P-piller eller andre prevensjonsmidler.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #40 Skrevet 20. juli 2013 Jeg sa ikke at det medførte kvaler, jeg sa at det ikke var en beslutning som blir tatt lettvint på. Og det underbygges av at abortratene ikke har forandret seg i den tida vi har hatt frivillig abort. Eller, dvs, vi har faktisk noe lavere abortrater nå enn for 20 år siden. Dette er ikke noe man gjør i stedet for P-piller eller andre prevensjonsmidler. Beslutningen er veldig lett, hvis man først er blitt gravid og ikke ønsker barn! Men det var kanskje ikke det du mente, selv om det er det du skrev. Anonymous poster hash: c1726...887
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå