AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #1 Skrevet 19. juli 2013 Det virker som dagens ungdom bruker abort som prevensjon . hører flere jenter som har tatt abort 4-5 ganger, om dette er løgn vet jeg ikke. Har også hørt om gutter som ikke bruker kondom , fordi dem regner med at unge jenter bare tar abort om dem blir gravide. når man er 20år, så bør man vite at sex kan føre til barn, og vil man ikke ha barn, så kan man bruke p-pille, kondom, p-plaster p-stav og angre pille . tar unge mennesker for lett på abort? Anonymous poster hash: aac41...746 1
Armitage Skrevet 19. juli 2013 #2 Skrevet 19. juli 2013 Ja. Og de tar altfor lett på kjønnssykdommer også. Statistikk viser at mange kjønnsykdommer er på vei opp i Norge fordi nordmenn har så mye ubeskyttet sex. 2
Lirael Skrevet 19. juli 2013 #3 Skrevet 19. juli 2013 Jeg tror nok du hører mest om de værste tilfellene. Jeg tviler på at det er vanlig å tenke på abort som et prevensjonsmiddel - det er isåfall synd. Men det er jo vanligere og mer akseptert å gjøre det nå enn før. Men dersom det hadde vært vanlig slik du fremstiller det, ville man nok ikke hatt en haug med sesonger av unge mødre og ellers andre mødre som velger en dårlig situasjon istedenfor abort fordi de ikke klarer å gjennomføre en.
Gjest Skrevet 19. juli 2013 #4 Skrevet 19. juli 2013 Jeg synes også det er blitt slik i forhold til da jeg var 16-17. Løsningen tror jeg må være bedre undervisning, billigere og lettere tilgjengelig prevensjon, og 'skremsel' i den grad at undervisningen også viser hvordan det er å leve med HIV/aids, drøye tilfeller av herpes og vorter f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #5 Skrevet 19. juli 2013 Jeg tror det kommer av at det er så mange som sliter med å få barn. Så man får inntrykk av at det skal mye til for å bli gravid, og dermed blir man dårligere på å beskytte seg. Både jeg selv og mange jeg kjenner tenker slikt, og selv om jeg vet det er dumt har jeg hatt sex sikkert flere hundre ganger uten å bli gravid. Anonymous poster hash: efa86...3eb
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #6 Skrevet 19. juli 2013 Jeg vet ikke om jeg er ung eller ei - er 26 - men har inntrykk av at det generelt står dårlig til med kunnskapene blant de som er yngre enn 30 (de over kan jeg ikke si mye om..) Har venninner som har tatt flere aborter, men som fortsetter å ha sex uten prevensjon. Har kompiser som hele tiden har en ny kjønnssykdom. Jeg går på p-piller, men bruker uansett kondom med ons. Jeg tester meg uansett mellom HVER ENESTE partner. Det SKAL man! Blir sjokkert over disse player-kompisene mine, som ikke bruker kondom og aldri tester seg (men som til slutt får en SOS..) og er nok en god del som ikke merker de har en SOS. De fleste merker det jo ikke. Er nå i et forhold, og første gang vi hadde sex visste han ikke at jeg gikk på p-piller, så tenkte hoppe av i svingen. Sa jeg gikk på p-piller, var for sjokkert til å si det jeg tenkte "seriøst, vet ikke en mann i din alder (han er 32) at "hoppe av i svingen" ikke er noen prevensjonsmetode? Og betyr det det at du har hatt ubeskyttet sex med ons etc?" Nå skal det sies at jeg ikke vet om han har hatt ons i det hele tatt Jeg er overhodet ikke i mot abort, men tenker det er nødløsningen. Skal du ha sex, og ikke ønsker barn, så må du for svingende skjønne at du må bruke prevensjon! Og ikke bare er det graviditet å være redd for, men haugevis med kjønnssykdommer også! Nei, noe har gått alvorlig galt et sted i undervisningen.. Anonymous poster hash: 9f8c9...528
Gjest Teta Skrevet 19. juli 2013 #7 Skrevet 19. juli 2013 Det virker som dagens ungdom bruker abort som prevensjon . hører flere jenter som har tatt abort 4-5 ganger, om dette er løgn vet jeg ikke. Har også hørt om gutter som ikke bruker kondom , fordi dem regner med at unge jenter bare tar abort om dem blir gravide. når man er 20år, så bør man vite at sex kan føre til barn, og vil man ikke ha barn, så kan man bruke p-pille, kondom, p-plaster p-stav og angre pille . tar unge mennesker for lett på abort? Anonymous poster hash: aac41...746 Dette tror jeg er nokså langt unna sannheten. Noen tar nok for lett på dette med abort, men jeg kan aldri forestille meg at dette gjelder "dagens ungdom" som helhet.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #8 Skrevet 19. juli 2013 Om du vet litt om abort, så vet du at i dag tilbys de fleste medisinsk abort. Det innebærer ganske så ofte store smerter, kramper, kvalme, oppkast og blødninger (inkludert fosteret som skal ut). Man ser helst at de utfører aborten hjemme, slik at det spares på sykehusplasser, og så sender man dem hjem med et inimum av smertestillende. Jeg vet av erfaring (måtte ta abort pga forsterdød) at medisinsk abort kan være en grusom opplevelse. Ingen med sin sunne fornuft i behold vil velge dette fremfor prevensjon. De fleste unge i dag er også bedre opplyst om kjønnssykdommer enn forrige generasjon. Derfor tror jeg lite på TS sin "teori" om at unge i dag velger abort som prevensjon.Anonymous poster hash: df6d5...9e1
Mann 42 Skrevet 19. juli 2013 #9 Skrevet 19. juli 2013 http://www.ssb.no/91506/helse Tatt i betraktning at abortratene har stått på stedet hvil de siste tjue åra, og i dag er lavere enn de var på midten av 90-tallet, så tror jeg trygt at man kan si at abort ikke er den nye prevensjonsmetoden. Det utelukker selvsagt ikke at en og annen tenåring tar abort mer enn en gang. Men det er ikke noen tegn til at det er, eller er i ferd med å bli, noe hyppigere enn det var. Faktisk var det flere aborter på 80-tallet enn det er i dag. Kan ha noe med at alle som har lyst til å knulle, kan få p-piller, kondomer eller andre prevensjonsmidler uten større problemer, og uten noen form for sosial fordømmelse. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #10 Skrevet 19. juli 2013 Jeg er 17 og har gått på p-piller i 2,5 år. Nesten alle venninnene mine går også på p-piller selv om de ikke er seksuelt aktive. Jeg har også skikkelig noia for kjønnssykdommer, så har ikke ONS og bruker kondom med mindre jeg er 100% sikker på at fyren snakker sant når han sier at han har testa seg. Anonymous poster hash: 6b84a...520
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #11 Skrevet 19. juli 2013 Tenker de ikke at dette blir lagret og fremtidige venner, naboer og familiemedlemmer kan finne dette ut om de får jobb på det sykehuset jenta utfører dette? Og komme igjen og igjen må da være skrekkelig flaut også. Nei, tenk på fremtiden. Ugjerningen blir lagret og forfølger deg resten av livet. ikke noe moro å ha i sykejournalen. Anonymous poster hash: 38e57...cbd
Gjest Summers Skrevet 19. juli 2013 #12 Skrevet 19. juli 2013 Abort som prevensjonshysteriet er jeg lei av, abort er abort, og så lenge det skjer så tidlig som det gjør så er det helt greit. 2
Hulderen Skrevet 19. juli 2013 #13 Skrevet 19. juli 2013 Jeg er 17 og har gått på p-piller i 2,5 år. Nesten alle venninnene mine går også på p-piller selv om de ikke er seksuelt aktive. Jeg har også skikkelig noia for kjønnssykdommer, så har ikke ONS og bruker kondom med mindre jeg er 100% sikker på at fyren snakker sant når han sier at han har testa seg. Anonymous poster hash: 6b84a...520 Hvorfor gå på p-piller når man ikke er seksuelt aktive? Vet dere ikke hvor mye bivirkninger det er og hvor stor faren for blodpropp er? Nå ble jeg sjokkert. Å bruke p-piller når man er seksuelt aktiv er nå så, da har man forhåpentligvis vurdert ulike farer opp mot hverandre og tatt et valg. Men hvorfor i huleste gjør dere det når dere ikke må? 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #14 Skrevet 19. juli 2013 Tenker de ikke at dette blir lagret og fremtidige venner, naboer og familiemedlemmer kan finne dette ut om de får jobb på det sykehuset jenta utfører dette? Og komme igjen og igjen må da være skrekkelig flaut også. Nei, tenk på fremtiden. Ugjerningen blir lagret og forfølger deg resten av livet. ikke noe moro å ha i sykejournalen. Anonymous poster hash: 38e57...cbd Det er ikke lov å snoke i journaler, heller ikke til venner, naboer og familiemedlemmer. Alle søk en bruker gjør i et journalsystem blir lagret, og kan søkes opp i etterkant om man mistenker snoking. Pasienten kan også be om en liste over hvilke helsepersonell som har lest i journalen, hvilke sider de har lest og når de leste i den. Det er ikke en ugjerning å ta abort. Det er ofte gode grunner (men ikke alltid, selvsagt). Uansett er det kvinnens rett til selvbestemmelse over egen kropp. "Skrekkelig flaut" tror jeg neppe flertallet er enig i.Anonymous poster hash: df6d5...9e1 2
Gjest Nexus Skrevet 19. juli 2013 #15 Skrevet 19. juli 2013 Hvorfor gå på p-piller når man ikke er seksuelt aktive? Vet dere ikke hvor mye bivirkninger det er og hvor stor faren for blodpropp er? Nå ble jeg sjokkert. Å bruke p-piller når man er seksuelt aktiv er nå så, da har man forhåpentligvis vurdert ulike farer opp mot hverandre og tatt et valg. Men hvorfor i huleste gjør dere det når dere ikke må? Nå overdriver du faren. Mange bruker det mot bl.a. kviser og menssmerter. Bedre enn sterke smertestillende. "Blodpropp er sjelden bivirkning av p-piller. Blant ti tusen unge kvinner som ikke bruker p-piller, vil én få blodpropp hvert år. Mellom 2 og 4 ville fått blodpropp hvert år dersom de samme ti tusen kvinnene brukte en p-pille som inneholder både østrogen og progestogen (kombinasjonspille)."http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/p-piller/p-piller-og-fare-for-blodpropp/Sider/default.aspx
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #16 Skrevet 19. juli 2013 Tenker de ikke at dette blir lagret og fremtidige venner, naboer og familiemedlemmer kan finne dette ut om de får jobb på det sykehuset jenta utfører dette? Og komme igjen og igjen må da være skrekkelig flaut også. Nei, tenk på fremtiden. Ugjerningen blir lagret og forfølger deg resten av livet. ikke noe moro å ha i sykejournalen. Anonymous poster hash: 38e57...cbd OMG: Abort er ikke ulovlig og det er ikke snakk om et kriminelt rulleblad her. Anonymous poster hash: fcfae...33a 3
Tomaten Skrevet 19. juli 2013 #17 Skrevet 19. juli 2013 Jeg tror det kommer av at det er så mange som sliter med å få barn. Så man får inntrykk av at det skal mye til for å bli gravid, og dermed blir man dårligere på å beskytte seg. Både jeg selv og mange jeg kjenner tenker slikt, og selv om jeg vet det er dumt har jeg hatt sex sikkert flere hundre ganger uten å bli gravid. Anonymous poster hash: efa86...3eb Dummeste jeg har hørt! Den unnskyldningen var ny.. Jeg syns mange tar for lett på det å ta abort, og jeg syns det er altfor lett å få det også. Sier ikke at det burde være ulovlig, da det ofte er bedre enn å la være. Men syns at man kun får 1 abort som er dekket av staten m/egenandel. Skal man ha flere aborter, må man dekke utgiften selv! Syns ikke staten skal dekke det ihvertfall!
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #18 Skrevet 19. juli 2013 Dummeste jeg har hørt! Den unnskyldningen var ny.. Jeg syns mange tar for lett på det å ta abort, og jeg syns det er altfor lett å få det også. Sier ikke at det burde være ulovlig, da det ofte er bedre enn å la være. Men syns at man kun får 1 abort som er dekket av staten m/egenandel. Skal man ha flere aborter, må man dekke utgiften selv! Syns ikke staten skal dekke det ihvertfall! I dag får de fleste medisinsk abort, som er å ta noen piller hjemme (stort sett). Det er billigere enn å legge folk i narkose og gjøre det kirurgisk. Men ikke uproblematisk, siden det innebærer store smerter for en del (alene hjemme).Anonymous poster hash: df6d5...9e1
Tomaten Skrevet 19. juli 2013 #19 Skrevet 19. juli 2013 I dag får de fleste medisinsk abort, som er å ta noen piller hjemme (stort sett). Det er billigere enn å legge folk i narkose og gjøre det kirurgisk. Men ikke uproblematisk, siden det innebærer store smerter for en del (alene hjemme).Anonymous poster hash: df6d5...9e1 Så er det også de tilfellene, der man er såpass langt på vei at man må ha utskrapning i tillegg. Da må man til gyn. etter forsteret er dødt.
frøkna Skrevet 19. juli 2013 #20 Skrevet 19. juli 2013 Aldri tatt abort selv, men de jeg kjenner som har vært uheldige sier det er utrolig smertefullt og noe de aldri ville gjort igjen..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå