Gå til innhold

Hvordan lære hunden til å bjeffe minimalt?


vanskapning

Anbefalte innlegg

Hva mener dere er de beste måtene å lære hunden at den ikke skal bjeffe?

Vi vurderer å skaffe oss shetland sheepdog. Har besøkt oppdretter, og der var det MYE lyd. De hadde veldig mange voksne hunder som bjeffet, og man merket at det påvirker valpene i stor grad. Er det håpløst å få en sheltie nærmest bjeffefri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring med Sheltie, men har en vakthund selv. Det vi gjorde var å overse bjeffing, han bjeffet når han ville noe. Så fikk han ros når han sluttet å bjeffe. Det viktige for oss var å vise at ved å bjeffe oppnådde han ingenting, noen ganger det motsatte av hva han ønsket (at jeg sluttet å leke med han f.eks).

Jeg brukte også å fremprovosere bjeffing kun for å trene, ved å lage meg fristende mat, gå ut av døra eller ringe på. Med en gang han tidde stille fikk han ros, eller oppnå det han ville (at jeg kom inn igjen, at jeg reiste meg osv.). Jeg lærte meg også å lese han bedre etter hvert, slik at jeg forsto hva han ønsket før han rakk å bjeffe.

Han sluttet fort å bjeffe, men innimellom har han jo bjeffet om han hørte rare lyder eller noe slikt. Da har jeg jo blitt så overrasket at jeg har rykket til, og det har tydeligvis skremt han litt, for da har han sluttet igjen.

Om han har bjeffet mye og ikke vist tegn til å slutte har jeg forlatt rommet, da har han blitt så interessert i meg at han glemte hva han drev med. Distrahering er gull verdt :)



Anonymous poster hash: 3a02e...0b8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til første anonymbruker: Takk, det er akkurat sånn jeg har sett for meg! Bare litt usikker på om det funker i praksis, spesielt når de på en måte har blitt lært opp til å bjeffe fra de er så små. Er litt skeptisk til rasen på grunn av bjeffingen, men ellers syns jeg de er helt supre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...