Gå til innhold

Oslo er ikke Oslo lenger!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sånn går det når du kun har tatt toget til Oslo S, spist på Egon, drekki på Scotsman, og gått tur/retur slottet. Hadde samme inntrykket selv, for ørten år siden.

Men hadde også vett til å ikke konkludere, og veldig glad for det nå.

Haha, dette tenkte jeg også.

Anonymous poster hash: d1b95...8c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, du skal være glad du ikke er trønder og bor i Trondheim.

Elsker Oslo som den er, takk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Oslo er trivelig, jeg, og føler jeg møter på Oslo-folk hele tiden.

Hilsen bergenser, som forøvrig ikke helt kjenner til denne såkalte bergenspatriotismen som visstnok er så utbredt. Utenom KG og medias fremstilling, altså.



Anonymous poster hash: ea5cd...e26
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Oslo er trivelig, jeg, og føler jeg møter på Oslo-folk hele tiden.

Hilsen bergenser, som forøvrig ikke helt kjenner til denne såkalte bergenspatriotismen som visstnok er så utbredt. Utenom KG og medias fremstilling, altså.

Anonymous poster hash: ea5cd...e26

Nei, jeg har ikke merket særlig til den selv, og bergensere er i all hovedsak flotte folk. Flyttet hjem til Oslo nå, men jeg bodde en periode i Bergen, og selv om jeg er og blir aller mest glad i byen min, har jeg ikke helt forstått denne rivaliseringen. Ser ingen grunn til å mislike hverken Bergen eller andre byer her til lands.

Skjønner godt at det blir vennligsinnet småkrangling mellom de to største byene i landet, men enkelte later til å tro at det er naturlig og forståelig med ektefølt hat mellom norske byer. Helt på trynet :)

Anonymous poster hash: c8fb8...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke merket særlig til den selv, og bergensere er i all hovedsak flotte folk. Flyttet hjem til Oslo nå, men jeg bodde en periode i Bergen, og selv om jeg er og blir aller mest glad i byen min, har jeg ikke helt forstått denne rivaliseringen. Ser ingen grunn til å mislike hverken Bergen eller andre byer her til lands.

Skjønner godt at det blir vennligsinnet småkrangling mellom de to største byene i landet, men enkelte later til å tro at det er naturlig og forståelig med ektefølt hat mellom norske byer. Helt på trynet :)

Anonymous poster hash: c8fb8...170

Veldig enig! Spør du meg minner det litt om debatten mellom religiøse og ateister - på nett og i media er det ren krig, i virkeligheten er man egentlig ganske sindige. Skal man først ta opp norsk patriotisme og rivalisering er det nok svenskene som får gjennomgå mest! :fnise:

Anonymous poster hash: ea5cd...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er så deilig med å bo i et fritt land, man kan faktisk flytte og bo akkurat hvor man vil :danse:

Lurer på når Oslo ble en egen klan? Elsker byen min og ønsker alle velkommen. Det er tross alt Hovedstaden, hjertet av Norge, så forstår godt de som slår seg ned noen år her (eller hele livet, om de liker seg) før de evt drar videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere fattige Oslo-borgere må tåle at vi rike utenfra kommer og overbyr dere på leilighetene, dere har ikke mer rett på dem enn oss! :icon_lol:



Anonymous poster hash: db0c4...eca
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malurt

Oslo er ikke OSLO lenger. Det føles nesten som om kun halve befolkningen faktisk er Oslo-borgere!! Det irriterer meg grenseløst at alle fra ende og annen skal pakke bagen og finne seg en ettroms nede på anker eller "gryyyynerløkka" for å ta del i det urbane oslolivet med så mange muligheter." Helt greit å studere osv, men å flytte til Oslo for å få seg en deltidsjobb som servitør på Fridays eller pølsepasser på 7/11...? Hva får du ut av det a?Ungdommer ass... Også merker man det så godt og vet du, når en person ikke er fra Oslo.Herregud de har jo ræva full av tid og ikke har de lært seg sosiale normer ute i asfaltjungelen heller. Greit at på kjøpesenteret nærsenteret ditt, så er det ok å stoppe opp RETT FORAN rulletrappa fordi INGEN ER BAK DEG, men her er det litt travlere. Jeg har heller ikke tid til å bli stanset i en travel gate rett bak deg mens du prøver å finne ut av "hmm hvor var det jeg skulle gå nå igjen". Nei ta å bakk bagen din sammen igjen og ta første tog/ fly/ buss/ i-dont-give-a-crap hjem igjen. WE DONT NEED YOU. Dette gjelder forøvrig bananskrellende svensker og. Hejdå.Anonymous poster hash: bb187...c6c Anonymous poster hash: 1d602...e3d

Er De i slekt med selveste Oslo-Losen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha TS gratulerer med tidenes grinebitterpris 2013.. Spist glasskår og sitron til frokost lunsj og middag?

Oslo mangler sjel, patriotisme, og særpreg, men for oss innflytter er Oslo en grei by å bo i :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha TS gratulerer med tidenes grinebitterpris 2013.. Spist glasskår og sitron til frokost lunsj og middag?

Oslo mangler sjel, patriotisme, og særpreg, men for oss innflytter er Oslo en grei by å bo i :)

Ikke enig i noe av det.

Du som innflytter har ikke oppfattet en dritt, håper oppholdet ditt lærer deg ett og annet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig i noe av det.

Du som innflytter har ikke oppfattet en dritt, håper oppholdet ditt lærer deg ett og annet.

Har bodd her 5 år og vært i Oslo på besøk ellers hele livet. Så du vet ikke hva du babler om!

Merkelig å si det, men de oslofolkene jeg snakker med eller nordmenn generelt sier det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd her 5 år og vært i Oslo på besøk ellers hele livet. Så du vet ikke hva du babler om!

Merkelig å si det, men de oslofolkene jeg snakker med eller nordmenn generelt sier det samme

Og fortsatt har du ikke oppdaget hverken Oslos sjel, særpreg og patriotisme?

Mener ikke å være frekk, men jeg syns det sier mer om deg enn om Oslo.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vel oppfatter deg ikke frekk! Men jeg kan ikke si å ha oppdaget det jeg nevner, og jeg er åpen og reflektert og følger med rundt meg hva som skjer i hovedstaden.. Ja, det er små grupper og klikker som har disse 3 ordene innabords, men Trøndere og Bergensere f.eks har iallefall langt mer patriotisme og sjel enn Oslo-borgere har. Men for å si det enkelt.. Alle er forskjellige, har forskjellig meninger og syn på ting, så diskusjonen våres ender nok ingen steder, annet enn i vill slåsskamp :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel oppfatter deg ikke frekk! Men jeg kan ikke si å ha oppdaget det jeg nevner, og jeg er åpen og reflektert og følger med rundt meg hva som skjer i hovedstaden.. Ja, det er små grupper og klikker som har disse 3 ordene innabords, men Trøndere og Bergensere f.eks har iallefall langt mer patriotisme og sjel enn Oslo-borgere har. Men for å si det enkelt.. Alle er forskjellige, har forskjellig meninger og syn på ting, så diskusjonen våres ender nok ingen steder, annet enn i vill slåsskamp :) hehe

Mja, aner vel her hvorfor du ikke har oppdaget det ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være kjipe mot Oslo-borgere, men jeg kan virkelig ikke forstå hvordan det er mulig å være glad i byen Oslo, å omtale det som "byen i hjertet mitt" osv. Oslo er ikke en by man blir glad i, det er bare en by. Intet mer enn det. Byen bare huser masse av folk fra alle steder i verden, og en og annen oslolending, folk bare spiser, sover og jobber der. Byen er for meg veldig sjelløst, pregløst, kjedelig, mangler omtrent alt.

Mens jeg hører folk si med stor stolthet og patriotisme når de forteller at de er fra Trondheim, Bergen, Stavanger, Tromsø osv. Jeg er selv ei glad trondheimsjente med stor stolthet av byen min, og har truffet på glade bergensere som er like stolte av sin hjemby. Oslolendinger, derimot, er veldig...pregløse, uengasjerte og veldig slappe når de forteller at de er fra Oslo.

Jeg kom nettopp hjem fra København, og når jeg pratet med københavn-borgere, var det med engasjement, de var stolte av byen sin.

Oslo-borgere er en skam for Norge, faktisk.



Anonymous poster hash: efe6e...932
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke for å være kjipe mot Oslo-borgere, men jeg kan virkelig ikke forstå hvordan det er mulig å være glad i byen Oslo, å omtale det som "byen i hjertet mitt" osv. Oslo er ikke en by man blir glad i, det er bare en by. Intet mer enn det. Byen bare huser masse av folk fra alle steder i verden, og en og annen oslolending, folk bare spiser, sover og jobber der. Byen er for meg veldig sjelløst, pregløst, kjedelig, mangler omtrent alt.

Mens jeg hører folk si med stor stolthet og patriotisme når de forteller at de er fra Trondheim, Bergen, Stavanger, Tromsø osv. Jeg er selv ei glad trondheimsjente med stor stolthet av byen min, og har truffet på glade bergensere som er like stolte av sin hjemby. Oslolendinger, derimot, er veldig...pregløse, uengasjerte og veldig slappe når de forteller at de er fra Oslo.

Jeg kom nettopp hjem fra København, og når jeg pratet med københavn-borgere, var det med engasjement, de var stolte av byen sin.

Oslo-borgere er en skam for Norge, faktisk.

Anonymous poster hash: efe6e...932

...og vi bor der, og vi elsker byen vår. Den er deilig, full av sjel og herlige mennesker. Selvfølgelig er det en del av det andre også, og det er mulig at mange av oss Oslo-borgere opplever andre, og flottere, sider av Oslos indre liv enn hva som har en tendens til å komme fram i media.

Og kanskje er ikke den gjengse Oslo-borger den første til å hive seg om halsen på folk for å statuere at "jo, byen vår er sååååå-ååå-åååå fantastisk og full av sjel og liv og engasjement altså!". Hvorfor skulle vi det?

Men fint å vite. At det at jeg ikke kjenner det store behovet for å uttrykke min stolthet over byen min til en hver tid gjør meg "pregløs, uengasjert og veldig slapp", eller som du så flott definerer på slutten: "En skam for Norge".

Med disse uttalelsene framstår du som en oppblåst drittunge. Dette med å rakke ned på andre byer finner du sjelden blant Oslo-borgere, forresten. Vi er så fornøyde med byen vår at vi ikke har behov for det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og vi bor der, og vi elsker byen vår. Den er deilig, full av sjel og herlige mennesker. Selvfølgelig er det en del av det andre også, og det er mulig at mange av oss Oslo-borgere opplever andre, og flottere, sider av Oslos indre liv enn hva som har en tendens til å komme fram i media.

Og kanskje er ikke den gjengse Oslo-borger den første til å hive seg om halsen på folk for å statuere at "jo, byen vår er sååååå-ååå-åååå fantastisk og full av sjel og liv og engasjement altså!". Hvorfor skulle vi det?

Men fint å vite. At det at jeg ikke kjenner det store behovet for å uttrykke min stolthet over byen min til en hver tid gjør meg "pregløs, uengasjert og veldig slapp", eller som du så flott definerer på slutten: "En skam for Norge".

Med disse uttalelsene framstår du som en oppblåst drittunge. Dette med å rakke ned på andre byer finner du sjelden blant Oslo-borgere, forresten. Vi er så fornøyde med byen vår at vi ikke har behov for det :)

+1

Jeg er veldig glad i andre byer også, elsket for eksempel å bo i Trondheim. Men av en eller annen grunn så ender jeg alltid tilbake til Oslo. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg får en kriblende følelse inni meg hver gang jeg sitter på toget og kjører inn i Oslo etter å ha vært utenbys en stund :)

Har forresten inntrykk av at Oslofolk er mer bydelspatrioter enn bypatrioter.

Og til deg, blærete AB over her; en SKAM for landet? Virkelig?

Anonymous poster hash: 620c1...1f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og vi bor der, og vi elsker byen vår. Den er deilig, full av sjel og herlige mennesker. Selvfølgelig er det en del av det andre også, og det er mulig at mange av oss Oslo-borgere opplever andre, og flottere, sider av Oslos indre liv enn hva som har en tendens til å komme fram i media.

Og kanskje er ikke den gjengse Oslo-borger den første til å hive seg om halsen på folk for å statuere at "jo, byen vår er sååååå-ååå-åååå fantastisk og full av sjel og liv og engasjement altså!". Hvorfor skulle vi det?

Men fint å vite. At det at jeg ikke kjenner det store behovet for å uttrykke min stolthet over byen min til en hver tid gjør meg "pregløs, uengasjert og veldig slapp", eller som du så flott definerer på slutten: "En skam for Norge".

Med disse uttalelsene framstår du som en oppblåst drittunge. Dette med å rakke ned på andre byer finner du sjelden blant Oslo-borgere, forresten. Vi er så fornøyde med byen vår at vi ikke har behov for det :)

Tja, det er mulig jeg har truffet på feil folk. Jeg har vært en del på besøk til forskjellige byer i utlandet og det slår meg at de er veldig stolte av byen sin og er veldig engasjert når jeg spør om hva jeg kan gjøre, severdigheter osv. Men når jeg er i Oslo en og annen gang, så er det bare..bah...det er derfra jeg har mitt inntrykk og så har det vært en del uttalelser om at folk ikke lenger er stolte av byen sin, at de ikke føler at Oslo er "deres" by lenger.

Jeg tror de trenger å få opp engasjementet litt. Det er ikke slik at man skal juble, rope og være "sååååå ....." som du antyder, bare det å føle stolthet over byen sin. Det holder i massevis, trenger ikke å overdrive og "legge det i munnen på meg".

+1

Jeg er veldig glad i andre byer også, elsket for eksempel å bo i Trondheim. Men av en eller annen grunn så ender jeg alltid tilbake til Oslo. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg får en kriblende følelse inni meg hver gang jeg sitter på toget og kjører inn i Oslo etter å ha vært utenbys en stund :)

Har forresten inntrykk av at Oslofolk er mer bydelspatrioter enn bypatrioter.

Og til deg, blærete AB over her; en SKAM for landet? Virkelig?

Anonymous poster hash: 620c1...1f2

Oi, jeg satte det bare litt på spissen. Jeg er i det tabloide hjørnet i dag. Men jeg er vanligvis ikke ei blære. Jeg er hyggelig. Kanskje ikke mot slappe Oslolendinger som nærmest fnyser av byen sin.

Anonymous poster hash: efe6e...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er mulig jeg har truffet på feil folk. Jeg har vært en del på besøk til forskjellige byer i utlandet og det slår meg at de er veldig stolte av byen sin og er veldig engasjert når jeg spør om hva jeg kan gjøre, severdigheter osv. Men når jeg er i Oslo en og annen gang, så er det bare..bah...det er derfra jeg har mitt inntrykk og så har det vært en del uttalelser om at folk ikke lenger er stolte av byen sin, at de ikke føler at Oslo er "deres" by lenger.

Jeg tror de trenger å få opp engasjementet litt. Det er ikke slik at man skal juble, rope og være "sååååå ....." som du antyder, bare det å føle stolthet over byen sin. Det holder i massevis, trenger ikke å overdrive og "legge det i munnen på meg".

Oi, jeg satte det bare litt på spissen. Jeg er i det tabloide hjørnet i dag. Men jeg er vanligvis ikke ei blære. Jeg er hyggelig. Kanskje ikke mot slappe Oslolendinger som nærmest fnyser av byen sin.

Anonymous poster hash: efe6e...932

For en god del Oslo-lendinger er kanskje ikke dette så rart, da mange bor i bydeler som nærmest er detronisert. Steder som en gang var preget av samhold og kultur, har fått pumpet inn mennesker fra en rekke forskjellige land på få år.

På Mortensrud skole er de eksempelvis nede i en andel på 3% etnisk norske elever. Det sier seg selv at en slik voldsom utskifting av folk vil gjøre noe både med samhold, kultur og samfunnsstruktur. Det som var hjemme før, blir erstattet av noe ukjent, man kan lett føle seg presset til siden i sitt eget "hjem".

Noen steder har dette begynt å gå seg til, f.eks så er jo Grünerløkka et koselig sted. Mens andre plasser så sliter de etnisk norske stort (eksempelvis Groruddalen), og jeg vil tippe det ikke er like lett for alle innvandrergrupper heller, litt avhengig av hvor mange de er fra samme land.

Jeg vil tro at fnysingen du ser mer er et uttrykk for sorg. Det er ikke lett for de som bor i de mest belastede bydelene å se at det de hadde kjært brått er lite eller ingen ting verdt.

Men å si at Oslo generelt er sjelløst er helt på trynet. Vi har andre steder i Oslo også, f.eks mot vestkanten, der man foreløpig er relativt uberørt av forandringene. Jeg sier relativt, for de skjer der også, men innvandringen har skjedd i lavere fart og ikke i så store mengder (enda) at den opprinnelige kulturen er skjøvet til side. Dette er også Oslo vet du, og forhåpentligvis vil det også forbli slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...