Gå til innhold

Hvor selvstendig er ditt barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Riskjeks: du må da skjønne at kommentaren om at jenta er så selvstendig at hun kunne bodd for seg selv var en spøk? Selvsagt var det ikke seriøst, bare en liten morsomhet. Jenta er tross alt veldig selvstendig, og jeg ser ikke hvorfor redbull skulle lyve.

Du må ikke ta alt så bokstavelig.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi er 2.5 og bytter bleie selv, kaster bleia i bosset, rydder opp etter seg, går på do selv (jeg tørker) kler på seg selv. Hun gir lillebror smokken og synger til han om han gråter. Leker lenge for seg selv, synger, leser og tegner, koser seg i eget selskap. Snakker lange setninger og går turer på mange km med den største selvfølge. Hun spiser selv og setter i oppvaskmaskina. Bærer barnehage sekken og lukker dørene etter seg. Finner seg mat selv i kjøleskapet om hun er sulten. Dette har hun gjort i 7-8 mnd allerede. Vi kunne egentlig kjøpt leilighet til henne allerede nå :ler:

Trur deg jeg, for sånn var mi jente på 2,5 år også, bortsett fra hun sluttet med bleie da hun var 2,5 :) Skulle helst gjøre alt selv, og fikk knapt lov til å hjelpe henne.

Men hun er nr 2, nr 1 hun var ikke så selvstendig. Barn er ulike.

Anonymous poster hash: 5a6ac...a00

Gjest Riskjeks
Skrevet

Riskjeks: du må da skjønne at kommentaren om at jenta er så selvstendig at hun kunne bodd for seg selv var en spøk? Selvsagt var det ikke seriøst, bare en liten morsomhet. Jenta er tross alt veldig selvstendig, og jeg ser ikke hvorfor redbull skulle lyve.

Du må ikke ta alt så bokstavelig.

Jeg forstår selvsagt at det med leiligheten var en spøk... Håper jo ikke det finnes foreldre som mener noe slikt på alvor. Skjønt man vet jo aldri :P

Lyve, sikkert ikke, men tror de fleste overdriver en del her inne (forumet generelt). Gjør det sikkert innimellom jeg også. Det blir bare veldig åpenbart i tråder om barn ;)

Skrevet

Jeg forstår selvsagt at det med leiligheten var en spøk... Håper jo ikke det finnes foreldre som mener noe slikt på alvor. Skjønt man vet jo aldri :P

Lyve, sikkert ikke, men tror de fleste overdriver en del her inne (forumet generelt). Gjør det sikkert innimellom jeg også. Det blir bare veldig åpenbart i tråder om barn ;)

Ja, det kan du nok ha rett i. :) uten at jeg insinuerer at redbull gjør det, for jeg har selv sett barn som ligger langt foran i utviklingen.
  • 1 måned senere...
Skrevet

2 åringen vår er ikke så selvstendig som jeg skulle ønske, men nå har vi fått tatt tak i det. Vi lærte hos helsesøster (dette er vårt eneste barn) at siden h*n er av den litt usikre typen, så trenger h*n mer ros og bekreftelse på det h*n GJØR. Og det har eksplodert i utvikling, uten at barnet har blitt selvgod på noen måte.

Så idag tar barnet mer initiativ på å kle på seg selv, hjelper til med bleieskift, er blitt flinkere å si ifra om hva som plager barnet, lukker dør etter seg, rydder etter seg, sier takk og vær så god, leker selv, henter klærne selv om barnet skal ut eller kle på seg på morgenen.

Det er selvsagt flere småting, men dette nevnte over er det som går igjen oftest. Og som noen nevnte, er barnet lei eller sliten må vi hjelpe barnet mer.

Hvorfor spør du, ts? Hva er din erfaring?

Anonymous poster hash: 0f1ba...2e6

Lenge siden jeg har vært inne her nå gitt.

Men lurte vel egentlig pga at jeg ser (nå blir jeg vel hengt fordi jeg skriver dette) at stebarnet på 6 år er veldig lite selvstendig og litt umoden for alderen, tydeligvis. Det er mye h*n klarer, men det er jo så lettere å kommandere pappa til å gjøre det istede.

Derfor synes jeg det var interessant å høre litt om hvordan andres barn er :)

Anonymous poster hash: e9a0a...9ad

Gjest white tiger
Skrevet

Min største jente på 6 er uselvstendig på noen områder og selvstendig på andre. Hun kan fint leke alene over lengre tid, smøre maten selv, kle på seg, vaske seg, gå på do, rydde (med litt mas fra min side), passe seg for trafikken. Men hun liker ikke å være alene. Dvs at hun liker ikke å oppholde seg i en annen etasje i huset enn meg og lillesøstra,og hun liker ikke å være inne i huset mens vi er ute i hagen/nærområdet eller ute når vi er inne. Hun skal helst vite hvor jeg er hele tiden, og hun vil også ofte ha hjelp til ting hun egentlig klarer helt fint selv.

2,5-åringen går på do selv (finner frem doringen og bruker krakk for å komme seg opp, jeg tørker da), hun kler av seg, men mestrer ikke å kle på seg andre ting enn støvler og lue. Med buksa og trusa blir det gjerne feil ben i feil hull. Hun smører mat selv, med en del griseri. Hun kan fint vaske seg selv hvis hun er i rette humøret. Hun vil helst ha hjelp når hun skal gå ned trappa (hun klarer det fint, men har hatt noen episoder med fall så hun har blitt litt redd). Hun leker ikke så mye alene, men kan fint leke med storesøstra over litt tid (men det er sjelden, som oftest krangler de). Hun passer seg for biler når hun er ute, men jeg lar henne selvsagt ikke gå alene.

Skrevet

Lenge siden jeg har vært inne her nå gitt.

Men lurte vel egentlig pga at jeg ser (nå blir jeg vel hengt fordi jeg skriver dette) at stebarnet på 6 år er veldig lite selvstendig og litt umoden for alderen, tydeligvis. Det er mye h*n klarer, men det er jo så lettere å kommandere pappa til å gjøre det istede.

Derfor synes jeg det var interessant å høre litt om hvordan andres barn er :)

Anonymous poster hash: e9a0a...9ad

Dette tyder ikke på uselvstendighet/umodenhet, men mer utspekulerthet ;) De fleste barn er slik... Når det er mye de ikke klarer (i 2-3 års alderen) vil de gjerne klare ALT selv, men så blir de litt større, og klarer faktisk det meste selv, men da gidder de ikke :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...