Gjest Marmot Skrevet 18. juli 2013 #21 Skrevet 18. juli 2013 Det var mitt svar til Silfen som mente det var allmen kunnskap at ikke barn merker når blæren er full. Prøvde bare å si at det faktisk er fullt mulig å lære barna å tisse på do og potte før de kan gi beskjed at de MÅ tisse. Hun sa ikke ar barn ikke merker når blæren er full, hun sa at når de er modne nok til det, varierer. Min sønn sluttet med bleie veldig plutselig da han var 2 år og 5 mnd. Han sluttet både dag og natt omtrent samtidig, likevel er jeg oppegående nok til å vite at de fleste barn, spesielt gutter, må bli ganske mye eldre før kroppen er moden nok til å slutte med nattbleien.
Silfen Skrevet 18. juli 2013 #22 Skrevet 18. juli 2013 Det var mitt svar til Silfen som mente det var allmen kunnskap at ikke barn merker når blæren er full. Prøvde bare å si at det faktisk er fullt mulig å lære barna å tisse på do og potte før de kan gi beskjed at de MÅ tisse. Tull. Jeg sa at det er allmen kunnskap at barn ikke nødvendigvis har en hjerne som gir signaler om at blæren er full. Les nå skikkelig før du uttaler deg.
Teriyaki Skrevet 18. juli 2013 #23 Skrevet 18. juli 2013 (endret) 1,5 år. Spiser selv, sier i fra når han er tørst, kler på seg støvlene selv (av og til blir det feil fot), leker veldig godt for seg selv og snakker mer enn en gjennomsnittlig 1,5-åring. Er så spennende å følge med på utviklingen hans. Nå øves det på farger og å telle til tre. av og til sier han i fra når bleien hans er full. Endret 18. juli 2013 av Teriyaki
Gjest Magdalene Skrevet 18. juli 2013 #24 Skrevet 18. juli 2013 (endret) 4år: Gjør egentlig alt selv, går på do, tørker seg, dusjer/vasker seg, finner frem tøy, kler på seg, leker fint ute alene, passer på lillebroren sin når jeg skal hente posten, sette på en maskin med tøy etc.. mater lillebroren sin om han skal ha mat mens jeg ordner med noe annet, rydder rommet sitt, smører på brødskiven etc.. Hun har vært som Redbull, og Silfens døtre. Veldig selvstendig allerede ved toårsalder. Sluttet også med bleie da hun var 2år." Endret 18. juli 2013 av Magdalene
Lou Salome Skrevet 18. juli 2013 #25 Skrevet 18. juli 2013 Ehh sånn er det hos oss: 5 år: Kan kle seg selv, vaske seg, tørke seg på do, smøre en brødskive, helle i glasset. Men gjør det som regel ikke. Det blir bare rot, søling, tulling, fullstendig upassende klær med resten av kommoden på gulvet, ønsker hjelp på do osv. Kan ikke rydde(gjett om vi prøver). Ville ikke falle meg inn i halvsøvne å be henne om å sette på en klesvask eller ordne seg mat selv. Kan ikke knytte lisser eller mestre glidlåser. Men: Kan lett ta kontakt med andre voksne og barn, spørre om hjelp og betale i butikk, sykle, lese, passer seg i trafikken (ikke at vi slipper henne løs på egenhånd), snakke i telefonen. Kan ikke "passe" lillesøster annet enn hvis tv står på, ellers finner hun på ugagn med lillesøster det øyeblikket vi er utenfor rekkevidde. Når dere sier barna kan dusje, mener dere at fireåringer uten at noen passer på går inn på badet, kler av seg, skrur på vannet, vasker håret, skyller det, skrur av vannet og går ut og tørker seg? Og husker å lukke kabinettet, ikke spruter badet fullt, ikke tømmer såpeflaska, ikke fyller kabinettet med alle håndklene, ikke enten lager oversvømmelse eller kommer ut igjen like tørr? Barnehagen vår sier jenta vår er selvstendig, nå begynner jeg jammen å lure. En ting er at hun er fysisk i stand til å gjøre det meste, men hun er utrolig umoden ihvertfall, sammenlignet med det som ramses opp her. 2 år: Spiser selv, bruker bestikk ganske bra, sitter på vanlig stol, kler av seg og forsøker å kle på seg. Kan helle i glass, men velter det så fort det er står på bordet, rydder leker i lekekasse, kan vaske hender og rundt munnen. Bruker bleier, men er hjelpsom ved bleieskift. Begge kan leke fint alene eller sammen. 4
Silfen Skrevet 18. juli 2013 #26 Skrevet 18. juli 2013 Mini dusjet med hårvask, alene, fra ca 2, 5. Da hun begynte i bhg sa de hun var på nivå med en på fire. Altså da hun var 2, 5. De andre barna har ikke vært i nærheten av den selvstendigheten hun har utvist.11-åringen trenger fremdeles detaljbeskjeder.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2013 #27 Skrevet 18. juli 2013 Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage, og finner det ikke så utrolig at Redbull sitt barn på 2,5 år klarer alt det hun sier. En 2,5-åring begynner å bli temmelig "stor" og klarer veldig mye selv, det ser jeg hver eneste dag på jobb. De skal tross alt begynne på stor avdeling i barnehagen etter sommerferien, og da sier det seg selv at kravene til selvstendighet er større. En gjennomsnitts 2,5-åring klarer veldig mye selv - om man bare lar dem få slippe til Mine egne barn er voksne nå, men de har alltid vært veldig selvstendige. Det var noe av det jeg la mest vekt på da de vokste opp, og det har betalt seg. Bonusbarna mine på 13 og 15 år er så lite selvstendige og selvhjulpne at jeg får rent vondt av dem. Det er vel ikke lenge siden de begynte å bruke kniv og gaffel på egenhånd, og yngste sliter med å bruke bestikk skikkelig enda. Han kan også finne på å ta på skoene på feil fot, legge seg å hylgrine hvis han taper i spill, og evner ikke å huske på de enkleste ting på egenhånd. Slik går det når foreldrene skal gjøre alt for å gjøre seg selv uunværlig.
Redbull Skrevet 18. juli 2013 #28 Skrevet 18. juli 2013 En gjennomsnitts 2,5-åring klarer veldig mye selv - om man bare lar dem få slippe til Der sa du det!
Gjest Keikolina Skrevet 18. juli 2013 #29 Skrevet 18. juli 2013 Min gutt på snart 4 nekter å kle på seg selv. Og ville ikke på potte, helt til jenta mi på 2 ville det. Jenta mi på 2 kler på seg selv, går på potte, tar på seg bleie før legge tid og er utrolig mer ute tidsmessig.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #30 Skrevet 18. juli 2013 6 åringen min står opp, finner seg klær og kler på seg selv. Lager gjerne mat selv, men søler og griser helt utrolig mye og vet ikke hva rydding er enda (selv om vi gjentar og gjentar). Han går på do og vil gjerne dusje eller bade selv, men må instrueres i det han går i badekaret at han ikke skal tømme såpene eller sprute vann over alt. Han er altså selvstendig, og er jo stor så det er å forvente, men forstår (eller gidder ikke å forstå) behovet for å holde det ryddig og konsekvensene av handlingene sine. Anonymous poster hash: 0151a...d3f
Gjest Riskjeks Skrevet 18. juli 2013 #31 Skrevet 18. juli 2013 Ehh sånn er det hos oss: 5 år: Kan kle seg selv, vaske seg, tørke seg på do, smøre en brødskive, helle i glasset. Men gjør det som regel ikke. Det blir bare rot, søling, tulling, fullstendig upassende klær med resten av kommoden på gulvet, ønsker hjelp på do osv. Kan ikke rydde(gjett om vi prøver). Ville ikke falle meg inn i halvsøvne å be henne om å sette på en klesvask eller ordne seg mat selv. Kan ikke knytte lisser eller mestre glidlåser. Men: Kan lett ta kontakt med andre voksne og barn, spørre om hjelp og betale i butikk, sykle, lese, passer seg i trafikken (ikke at vi slipper henne løs på egenhånd), snakke i telefonen. Kan ikke "passe" lillesøster annet enn hvis tv står på, ellers finner hun på ugagn med lillesøster det øyeblikket vi er utenfor rekkevidde. Når dere sier barna kan dusje, mener dere at fireåringer uten at noen passer på går inn på badet, kler av seg, skrur på vannet, vasker håret, skyller det, skrur av vannet og går ut og tørker seg? Og husker å lukke kabinettet, ikke spruter badet fullt, ikke tømmer såpeflaska, ikke fyller kabinettet med alle håndklene, ikke enten lager oversvømmelse eller kommer ut igjen like tørr? Barnehagen vår sier jenta vår er selvstendig, nå begynner jeg jammen å lure. En ting er at hun er fysisk i stand til å gjøre det meste, men hun er utrolig umoden ihvertfall, sammenlignet med det som ramses opp her. 2 år: Spiser selv, bruker bestikk ganske bra, sitter på vanlig stol, kler av seg og forsøker å kle på seg. Kan helle i glass, men velter det så fort det er står på bordet, rydder leker i lekekasse, kan vaske hender og rundt munnen. Bruker bleier, men er hjelpsom ved bleieskift. Begge kan leke fint alene eller sammen. Det meste som skrives her er skryting, overdriving, eller beskrivelse av en veldig god dag Ingen 1,5-åringer lever som om de kunne hatt sin egen leilighet. Litt ironisk at de som var så dømmende i tråden om skrytende mødre, er like ille her
Silfen Skrevet 18. juli 2013 #32 Skrevet 18. juli 2013 Eller så er noen bare veldig sjalu på at det finnes barn som gjør slike ting når deres ikke gjør det. Hvorfor i all verden skulle jeg lyve om hverdagen vår da hun var liten? I så fall måtte jeg jo sagt at de andre barna mine også holdt på slik, men jeg har derimot sagt at de ikke var i nærheten av samme selvstendighet. Forøvrig har det jevnet seg veldig ut og Mini er nå ikke mer selvstendig enn andre på sin alder. Hun roter, gidder ikke skjære opp egen middag m.m. Men da hun var liten var hun altså ekstremt tidlig ute i en periode.
Gjest Keikolina Skrevet 18. juli 2013 #33 Skrevet 18. juli 2013 (endret) Å nei da, skoene blir alltid satt på feil bein. Og det skjer uhell angående pottetrening Endret 18. juli 2013 av Keikolina
Gjest Riskjeks Skrevet 18. juli 2013 #34 Skrevet 18. juli 2013 Eller så er noen bare veldig sjalu på at det finnes barn som gjør slike ting når deres ikke gjør det. Hvorfor i all verden skulle jeg lyve om hverdagen vår da hun var liten? I så fall måtte jeg jo sagt at de andre barna mine også holdt på slik, men jeg har derimot sagt at de ikke var i nærheten av samme selvstendighet. Forøvrig har det jevnet seg veldig ut og Mini er nå ikke mer selvstendig enn andre på sin alder. Hun roter, gidder ikke skjære opp egen middag m.m. Men da hun var liten var hun altså ekstremt tidlig ute i en periode. Jepp, alle som er uenige med deg er selvsagt bare sjalu. Vær grei å la det kortet der ligge litt til da... Jeg er ikke misunnelig, herregud, hvorfor skulle jeg være det? Gud, blir så irritert over at folk automatisk antar at alle er misunnelig på dem... Unger er forskjellige, men ingen 1,5-åringer lever som om de ikke trenger foreldrene, for å si det slik. Og hvorfor er selvstendige unger "bedre" enn andre (slik du insinuerer ved misunnelses-argumentet)? Jeg er glad ungene mine leker selvstendig, det er da mye viktigere enn hvorvidt de vasker opp og rer sengene sine fra 2-års alder etter min mening. Ulike barn, ulike foreldre, ulike prioriteringer....
Silfen Skrevet 18. juli 2013 #35 Skrevet 18. juli 2013 Det er jo tydelig at noe er i veien med deg, siden du nekter å tro på hva folk sier. Du kaller jo folk løgnere. Forøvrig har jeg ikke nevnt en halvannetåring i det hele tatt, men nå når du sier det, så kunne Mini kle på seg strømpebukse da hun var halvannet. Og hvor du får dette med å være glad i fra ... beyond me. Nei, du har issues. 1
Vera Vinge Skrevet 18. juli 2013 #36 Skrevet 18. juli 2013 Jepp, alle som er uenige med deg er selvsagt bare sjalu. Vær grei å la det kortet der ligge litt til da... Jeg er ikke misunnelig, herregud, hvorfor skulle jeg være det? Gud, blir så irritert over at folk automatisk antar at alle er misunnelig på dem... Unger er forskjellige, men ingen 1,5-åringer lever som om de ikke trenger foreldrene, for å si det slik. Og hvorfor er selvstendige unger "bedre" enn andre (slik du insinuerer ved misunnelses-argumentet)? Jeg er glad ungene mine leker selvstendig, det er da mye viktigere enn hvorvidt de vasker opp og rer sengene sine fra 2-års alder etter min mening. Ulike barn, ulike foreldre, ulike prioriteringer.... Hvor står dette om 1,5-åringer? Redbull skriver jo at datteren er 2,5. Stor forskjell, vil jeg si. Ellers handler jo mye om interesser også, og et barn kan være veldig flink til noe, men ikke så flink til noe annet. Traff min niese på 2,5 i dag, som vasket og ryddet sine besteforeldres kjøkken (ikke benken, altså). Hun har en mor med vaskedilla, så vil tro det forklarer saken. Hun er veldig uselvstendig på andre områder (f.eks. leker min sønn på 1,5 mye bedre alene enn henne). Sønnen min elsker alt relatert til kjøkkenutstyr og maskiner, og kan gjøre overraskende mye på kjøkkenet (en del ting jeg ikke tør fortelle andre om, siden det kan høres litt uansvarlig ut ). De motiveres jo av ulike ting.
Gjest Riskjeks Skrevet 18. juli 2013 #37 Skrevet 18. juli 2013 Hvor står dette om 1,5-åringer? Redbull skriver jo at datteren er 2,5. Stor forskjell, vil jeg si. Ellers handler jo mye om interesser også, og et barn kan være veldig flink til noe, men ikke så flink til noe annet. Traff min niese på 2,5 i dag, som vasket og ryddet sine besteforeldres kjøkken (ikke benken, altså). Hun har en mor med vaskedilla, så vil tro det forklarer saken. Hun er veldig uselvstendig på andre områder (f.eks. leker min sønn på 1,5 mye bedre alene enn henne). Sønnen min elsker alt relatert til kjøkkenutstyr og maskiner, og kan gjøre overraskende mye på kjøkkenet (en del ting jeg ikke tør fortelle andre om, siden det kan høres litt uansvarlig ut ). De motiveres jo av ulike ting. Hun skrev jo at ungen hadde holdt på med dette i flere måneder? Var det 8 mnd eller noe? Ja, som sagt, unger er forskjellige. Men noen her fremstiller ungene som selvstendige på absolutt alle områder, noe ingen barn er (bortsett fra evt i foreldrenes øyne ).
Gjest Riskjeks Skrevet 18. juli 2013 #38 Skrevet 18. juli 2013 Det er jo tydelig at noe er i veien med deg, siden du nekter å tro på hva folk sier. Du kaller jo folk løgnere. Forøvrig har jeg ikke nevnt en halvannetåring i det hele tatt, men nå når du sier det, så kunne Mini kle på seg strømpebukse da hun var halvannet. Og hvor du får dette med å være glad i fra ... beyond me. Nei, du har issues. "Issues"? Problemer, altså? Nei, har ingen problemer på dette området gitt. Barna mine er også langt over stadiet der det å ta på seg skoene selv er en bragd, så dette er ikke akkurat noe jeg tenker noe på til daglig. Det som provoserte meg, var at du "dro misunnelses-kortet" med én gang noen kom med motstand. Du er langt fra alene om å gjøre det her på forumet, så mulig jeg reagerte for sterkt pga det - er så inderlig lei alle misunnelses-påstander på dette forumet. Hvorfor er det slik at med en gang noen er av en annen mening, så er man misunnelig? Skulle gjerne hatt en forklaring på dette. Selv forstår jeg at det går an å være uenig med noen uten å være misunnelig Kaller du meg misunnelig, kaller jeg deg løgner For øvrig kalte jeg deg ikke løgner (mens du beviselig kalte meg misunnelig), påpekte kun at jeg ikke tror på folk som påstår at 2-åringen er så "selvgående" at han kan bo for seg selv.
Redbull Skrevet 18. juli 2013 #39 Skrevet 18. juli 2013 Hun skrev jo at ungen hadde holdt på med dette i flere måneder? Var det 8 mnd eller noe? Ja, som sagt, unger er forskjellige. Men noen her fremstiller ungene som selvstendige på absolutt alle områder, noe ingen barn er (bortsett fra evt i foreldrenes øyne ). Jeg har jo ingen glede av å skryte dattera mi opp i skyene når ingen her inne vet hvem hun er i virkeligheten? Ts spurde, jeg svarte.
Gjest Riskjeks Skrevet 18. juli 2013 #40 Skrevet 18. juli 2013 Jeg har jo ingen glede av å skryte dattera mi opp i skyene når ingen her inne vet hvem hun er i virkeligheten? Ts spurde, jeg svarte. Hehe, tror mange har glede av å skryte (generelt, ikke bare av barna) her på KG og andre lignenede forum. Er bare å se i lignende tråder om hvordan folk oppdrar barna/hvordan barna oppfører seg o.l, så ser man samme tendensen. Menneskelig, men kjipt når personer (som hun jeg svarte tidligere) lurer på om barnet sitt er umodent fordi det ikke klarer seg selv fra fylte 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå