AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #1 Skrevet 17. juli 2013 Anders satte jo hele Norge og Politiet på hodet noen timer, der ingen forsto noe som helst.. Bilen hans ble til og med etterlyst, uten at noen gjorde noe.. Er han smart, eller hadde han ren flaks med alt han klarte og gjøre? Faktisk og produsere den bomben er jo ikke noe jeg tror alle hadde klart og lykkes så godt med, jeg hadde i allefall hatt store problemer med noe slikt.. Så er han smart, eller hadde han bare ren flaks? Anonymous poster hash: b5f95...2d3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #2 Skrevet 17. juli 2013 En kombinasjon. Jeg vil tro at politiet ville reagert likt i dag også. Sånt er det når politistasjoner og sykehus er på store avstand. Anonymous poster hash: b36ce...e97
Gjest Ghostwhisperer Skrevet 17. juli 2013 #3 Skrevet 17. juli 2013 (endret) Hadde han vært smart hadde han vel ikke gjort det han gjorde. Da heller jeg mer mot flaks, selv om også det er et usmakelig ord å bruke med tanke på hva han gjorde. Hadde han vært smart hadde han heller vært politisk aktiv og kjempet for de poengene han prøvde å få frem, i stedet for å ty til noe så lavmål som å bombe et kvartal og drepe uskyldige folk. Endret 17. juli 2013 av Ghostwhisperer 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #4 Skrevet 17. juli 2013 Han hadde jo en viss gjennomføringsevne, for å si det mildt. Å skaffe våpen, produsere og ikke minst plassere den bomben, krevde jo en del planlegging og tilegnelse av kunnskap. Jeg oppfatter han som over gjennomsnittet intelligent, kanskje svært intelligent (han nektet å ta en IQ-test). Men så gikk det veldig, veldig galt et sted i utviklingen, og empatien er vel langt under gjennomsnittet,... Orkidebarn har jeg lest man kaller slike mennesker, som under gale omstendigheter kan utvikle seg til noe veldig mørkt og farlig. Under gode omstendigheter kan de bli noe veldig bra, men de er sårbare. Anonymous poster hash: d10f2...475 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #5 Skrevet 17. juli 2013 Flaks! Etter å ha hørt ham 'live' i rettsalen, er jeg ikke i tvil: Han er IKKE spesielt intelligent! Anonymous poster hash: be8a8...56f
Mann 42 Skrevet 17. juli 2013 #6 Skrevet 17. juli 2013 Flaks! Etter å ha hørt ham 'live' i rettsalen, er jeg ikke i tvil: Han er IKKE spesielt intelligent! Anonymous poster hash: be8a8...56f Det er ingen som høres spesielt intelligente ut når de forsøker å rasjonalisere galskap og handlinger som springer ut av den. Det er ikke noe hinder for at han kan ha hatt et stort potensiale. Han gjennomførte en komplisert og ikke minst kostbar operasjon som det tok svært lang tid å forberede, og uten å vekke mistanke en eneste gang. Politiets inkompetanse (og særlig PST`s) er en faktor som ikke bør undervurderes, men Breivik selv måtte, foruten å planlegge aksjonen sin, også skaffe seg assorterte kunnskaper på flere felt for å være i stand til å gjennomføre. Jeg tror han var ganske smart, og det er synd at han valgte å pisse potensialet sitt vekk på en hatefylt gest som bare førte til skade for samfunnet og ham selv. Det hadde ikke engang noen av de intenderte konsekvensene. Det er ingen som bryr seg om Breivik lenger. Han kommer til å råtne ubemerket hen, og være en skygge av seg selv når han engang kommer ut. Hvis han kommer ut. Folk i hans situasjon har en tendens til å ta livet av seg. Han er sikkert smart nok til å fikse DET også, om tanken slår rot.
Gjest Kv84 Skrevet 17. juli 2013 #7 Skrevet 17. juli 2013 Jeg skjønner ikke hvorfor han sier han ikke kommer til å slippe ut, når han heller kunne sagt at han kommer ut en dag og det ville ha skremt befolkningen?! Jeg ser på han som smart på noen områder og noen ikke. Litt forvirrende egentlig synes jeg han er.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #8 Skrevet 17. juli 2013 Hadde han vært smart hadde han vel ikke gjort det han gjorde. Da heller jeg mer mot flaks, selv om også det er et usmakelig ord å bruke med tanke på hva han gjorde. Det gjelder å skille mellom følelser og fornuft her. Snørrer og barter. Han er da ikke dum basert på det han gjorde. Han er et svin, et undermåls drittmenneske, men du blir ikke dum av å drepe en haug med mennesker. Mange kaldblodige, kyniske mordere opp gjennom har vært veldig smarte. Han er nok litt over gjennomsnittlig intelligent. Ikke Mensa-materiale, men et par hakk over gjennomsnittet. Hadde han vært svært, svært intelligent hadde han nok funnet hull i de altfor dystre spådommene han slukte rått og etter hvert brutt ut av det sporet han var i, men han er på ingen måte stokk dum. I tillegg var han metodisk og nøysom, og det betalte seg dessverre. Som hvit mann fra Oslo vest går du (forståelig nok) under terrorpolitiets radar når du holder deg for deg selv og ikke utagerer. Kløkt, planlegging og litt flaks. Hva det var mest av vet jeg ikke.Anonymous poster hash: bc0bd...b5d 4
Gjest Kv84 Skrevet 17. juli 2013 #9 Skrevet 17. juli 2013 Flaks! Etter å ha hørt ham 'live' i rettsalen, er jeg ikke i tvil:Han er IKKE spesielt intelligent! Anonymous poster hash: be8a8...56f Han har levd flere år før det.
Gjest Mundane Skrevet 17. juli 2013 #10 Skrevet 17. juli 2013 Han visste at folk bøyer seg for en uniform uansett om han kommer alene med våpen som ikke blir brukt av norsk politi. Så noen episoder av "the real hustle" har han sett!
slask Skrevet 18. juli 2013 #11 Skrevet 18. juli 2013 Jeg skjønner ikke hvorfor han sier han ikke kommer til å slippe ut, når han heller kunne sagt at han kommer ut en dag og det ville ha skremt befolkningen?! Han var vel aldri ute etter å ta vanlige mennesker eller skremme dem. Han var sterkt irritert på styringa her til lands, som han mener har ødelagt landet (innvandring bl.a.) og hvilke drastiske skritt han gikk til for å markere dette vet vi jo alle. Det er mange som er enige i en del av meningene hans, men naturligvis ikke forsvarer handlingene.
waco Skrevet 18. juli 2013 #12 Skrevet 18. juli 2013 Jeg tror folk flest skulle ønske de bare hadde en promille av breiviks handlekraft. Enda det er til onskapsbruk! Sånn er mennesker, - ingen av dere hadde giddet å gjøre noe ekstra for at noen skal få det bedre, - men at mange flere skulle hatt det verre.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #13 Skrevet 18. juli 2013 Jeg tror folk flest skulle ønske de bare hadde en promille av breiviks handlekraft. Enda det er til onskapsbruk! Sånn er mennesker, - ingen av dere hadde giddet å gjøre noe ekstra for at noen skal få det bedre, - men at mange flere skulle hatt det verre. Dessverre - og heldigvis! Anonymous poster hash: a64c5...e11
waco Skrevet 18. juli 2013 #14 Skrevet 18. juli 2013 Dessverre - og heldigvis! Anonymous poster hash: a64c5...e11 Ja det er bra at det er svært få mennesker som gidder forandre samfunnet slik som breivik. Tenk om alle i norge hadde hatt samme pågangsmot, initiativlyst og ønske om forandring da? Det hadde smelt hver eneste dag og norge hadde vært en krigssone på linje med bagdad. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #15 Skrevet 18. juli 2013 Hmmmm. Breivik er kanskje smartere enn gjennomsnittet, men han har jo helt klart noen brister personlighetsmessig. Dette ble vel også observert i en tidlig alder også? Også kan man jo spørre seg selv om hvordan han ville blitt om forholdet til moren hadde vært bedre. Og hvis han ikke hadde vært et utskudd og ikke passet inn i noen miljøer under oppveksten. Det er mange faktorer her tror jeg, som påvirker Breiviks handlinger utenom flaks og intelligens. Derimot, hva har han oppnådd? Vil han bli glemt? Sannsynligvis ikke. Det er nok mange som vil glemme han, men hele verden fikk jo øyene opp for ham, og jeg tror det var akkurat det han ville. Fordi han vil bli husket, noe han vil bli. Og at han vil bli husket i mange århundre er heller ikke så usannsynlig i grunn. Han vil nok bli husket mye bedre enn mange av oss tenker jeg. Men det burde jo avhenge litt av hva en ønsker å bli husket for. Personlig vil jeg heller ønske å bli husket av et fåtall som den personen jeg er og de små gode handlingene jeg gjør for dem, enn å bli husket som den største psykopaten Norge har fått oppleve på ganske lang tid, av hele verden. Anonymous poster hash: 4d85d...e0e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #16 Skrevet 18. juli 2013 En liten digresjon forøvrig; Dere nevner han var flink til å søke opp og ta til seg kunnskap og relevant informasjon for å få iverksatt aksjonen sin, men det krever egentlig ikke så mye det han fikk til. Og dessuten, var han ikke overbevist over at han hadde tilegnet seg ferdigheter til å kunne fly et fly, ved å se introduksjonsfilmer på youtube? Han hørtes ikke så veldig smart ut lengre da i mine øyne. Anonymous poster hash: 4d85d...e0e
Gjest Ghostwhisperer Skrevet 18. juli 2013 #17 Skrevet 18. juli 2013 Det gjelder å skille mellom følelser og fornuft her. Snørrer og barter. Han er da ikke dum basert på det han gjorde. Han er et svin, et undermåls drittmenneske, men du blir ikke dum av å drepe en haug med mennesker. Mange kaldblodige, kyniske mordere opp gjennom har vært veldig smarte. Han er nok litt over gjennomsnittlig intelligent. Ikke Mensa-materiale, men et par hakk over gjennomsnittet. Hadde han vært svært, svært intelligent hadde han nok funnet hull i de altfor dystre spådommene han slukte rått og etter hvert brutt ut av det sporet han var i, men han er på ingen måte stokk dum. I tillegg var han metodisk og nøysom, og det betalte seg dessverre. Som hvit mann fra Oslo vest går du (forståelig nok) under terrorpolitiets radar når du holder deg for deg selv og ikke utagerer. Kløkt, planlegging og litt flaks. Hva det var mest av vet jeg ikke.Anonymous poster hash: bc0bd...b5d Selvfølgelig må man skille mellom følelser og fornuft. Skrev ingenting om at han var direkte dum, for det er jo klart at han ikke hadde klart å gjennomføre alt om han ikke hadde hatt litt IQ. En ting er å ha kunnskapen og muligheten til å gjennomføre noe slikt, en annen ting er å gjøre det. Å ha kunnskapen vitner jo om at fyren faktisk har hatt litt hjernefunksjon, men når han gjennomførte viste det jo bare at han ikke var så smart likevel. At han ikke er dum er jo en ting, men det han gjorde var dumt...to forskjellige ting det der. Flaksen kommer vel inn med at han "uoppdaget" klarte å få til den jævelskapen han fikk til. "Flaks" for han at ingen gadd å ta tipsene på alvor, "flaks" at han bor i et land hvor litt for mange ikke kan den jobben de er satt til å gjøre. Han var en tikkende bombe som sansynligvis med intelligens klarte å lure seg gjennom en labyrint, men ikke smart nok til å innse konsekvensene ved å gjennomføre. Greit nok han visste han kom til å bli tatt, men han burde skjønt at en slik tragisk handling ikke ville føre til at noe forandret seg slik han ønsket.
Gjest Kv84 Skrevet 18. juli 2013 #18 Skrevet 18. juli 2013 Det finnes jo mennesker som ikke tør å gå på Internett og noen som ikke tør å trykke på forskjellige ting på pcen for det er uvisst hva som kan skje. Jeg ser på Anders som intelektuell fordi han har sittet mye ved pc og lært seg å finne frem til ting som oppskrift på bombe, han har skrevet på engelsk med folk på spille, styrt en gruppe mennesker på raids i bl.a. World of Warcraft, han har tatt lappen for bil, lest seg opp på den teoretiske delen og han klarer å forholde seg rolig når han snakker, han sier mye rart, men også forteller han mer enn jeg kan si. Han hadde roen til å sitte stille i rettssalen flere timer.
Fanderay Skrevet 18. juli 2013 #19 Skrevet 18. juli 2013 Definer smart. Man kan være blendende intelligent på enkeltområder, men allikevel ha enorme blindsoner på andre områder.Han var smart nok, men allikevel en idiot.
waco Skrevet 18. juli 2013 #20 Skrevet 18. juli 2013 Jeg skjønner ikke bare hvorfor han ikke meldte seg inn i militæret og nato, - hadde han reist til afghanistan så kunne han skutt på muslimer mot betaling fra den norske stat!?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå