Gå til innhold

Hvor mye fór skal en katt ha?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legger dere ut kattematen slik at den står hele tiden, og døgnet rundt?

Eller "serverer" dere maten etter bestemte tider?

Er litt usikker på hva som er best om jeg bare burde la maten stå eller dele opp til forskjellige tider slik at de ikke alltid har maten fremme?

:catmilk:



Anonymous poster hash: 4c337...8db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med våtfor, og snacks? Hvor ofte gir dere dette?

TS



Anonymous poster hash: 4c337...8db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrforskålen fyller jeg alltid på, men våtforet spiser ikke katten hvis det står for lenge, så hun får det "ferskt" når hun maser.



Anonymous poster hash: e6e75...0c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderpig

Katter spiser gjerne 18-20 ganger i naturen, så du må fòre veldig mange ganger om dagen for å greie det. :)

Her er tørrfòr alltid tilgjengelig. Pus spiser en munnfull her og der, og småspiser hele dagen.

Ser ikke noe poeng i å porsjonere maten hvis ikke pus er tykk.

Puser bør ha tørrfòr tilgjengelig hele tiden.

Våtfòr får han innimellom, vom og hundemat får han et par ganger i uka. Godteri liker han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måler opp om morgenen (har en boks som rommer akkurat riktig mengde ihht anvisningen bak på pakken) og så fyller jeg på sånn dann og vann utover dagen, gjerne når hun kommer inn etter å ha vært ute. Jeg gjør det både fordi jeg har erfart at hun har en tendens til å overspise og fordi jeg ofte har fosterkatter som skal ha annet for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller opp matskålen når jeg ser den er tom. Våtfor får de en gang i blant. Har ingen regelmessighet der, fordi noen ganger kan de få to dager på rad, mens andre ganger kan det ta mange uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfor har han fremme hele tiden. Våtfor får han en gang iløpet av dagen, helst morgenen da han akkurat har kommet inn etter en lang natt ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Mine har alltid tørrfor stående, og får ikke våtfor. De får noen godbiter, tørrfisk etc - og det får de en gang i blant + hver gang jeg har klippet klør, hatt de på kjøretur eller klart å lokke dem inn sent på kveld. En liten belønning for å holde ut litt kjipe ting. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å sette det frem . Fylle det på om morgenen, og holder som regel til neste morgen :-)

Om de spiser opp alt venter jeg litt er det lurt ? De er kastrerte å tenkte kanskje det var lurt å være forsiktig kanskje ?

Og skal prøve å gi dem våtfor 1 gang i uken . En pakke på deling ? Da jeg spurte en dame i dyrebutikken sa hun at de ikke trenger våtfor eller snacks det holder med tørrfor, og at de egentlig ikke trenger det . Stemmer sikkert, men er det ikke litt kos for dem å få noe ekstra godt iblant .

Får jo en god følelse når jeg går til "matkammeret", og de automatisk vet at de skal få våtfor . De blir jo så glade :-)

Snacks gir jeg når de fortjener det eller som (Tirkes) over her gjør . Når kloklippingen er over - Har merket jeg har gitt dem litt for mye, så har sluttet med det . :fnise: Hjelper å spørre om litt råd iblant . Har ikke hatt katter så veldig lenge :-))



Anonymous poster hash: 4c337...8db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tirkes

Det er sant, de trenger egentlig ikke våtfor. Det er også mye våtfor til katter som har dårlig næringsinnhold, og er litt som å gi godis til unger. Endel billigmerker har nesten samme oppbygging på kattevåtmat som hundevåtmat, dvs mangler litt tauriner og inneholder for mye vegetar-næring. Katter skal ha så rent animalsk næring som mulig i kosten sin. En gang i uken som belønning/koselig rutine vil neppe skade.

Mange vil hoppe inn og si at deres katter har spist billig våtfor hver dag i 20 år - og ja, det kan gå fint. Men det er ikke verdt å risikere helsa til kattene for meg. Mine er to guttepuser som er kastrerte og kastrerte katter er mer i risiko til å vå nyreveissykdommer og plager enn andre katter, og da er det greit å gi dem kost som har riktig nivåer av salt og som gir riktig PH i urinen fra starten av, tenker jeg. :)

Om du er ny med katter, så skal du få et tips som tok meg noen år å finne: Katter liker viiiide vann og matskåler. De er ikke så glade i at værhårene tar borti kanten på smale, dype skåler, og det ender ofte med at de roter med maten, og unngår å drikke (finner andre steder å drikke). Ene katten min insisterte på å drikke fra rennende vask, til hun fikk en lavere og veldig vid skål. Nå drikker hun lykkelig fra skålen. Litt større og videre matfat, så sluttet de å hente tørrfor bort på gulvet for å tygge det også. :P

Kos deg! Pus er kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha ! Fordi tidligere eier sa at hunnkatten som hun solgte til meg elsket å drikke fra springen . Men jeg kjøpte tilfeldigvis en hundebolle som er veldig stor å hun har aldri drukket fra springen hos meg . Er det derfor da ? Hm visste jeg ikke :-) var klokt å gå for en slik brei skål da :-) ja jeg velger å ikke kjøpe billig mat . Kjøper fra dyrebutikker hvor det er mye vitaminer og masse kjøtt . Dette gjelder våtforen og snacksen også :-) velger å gjøre det siden jeg har mulighet til det, og selv om mange vil si at katter kan spise alt herregud ikke overdriv så velger jeg fortsatt det alternativet :-)) TS

Anonymous poster hash: 4c337...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mulig folk syns jeg overdriver, men jeg føler det er det som er best for mine katter :-) hjelper å få litt råd iblant også setter pris på det :-) takk !

Anonymous poster hash: 4c337...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Tror det er litt forskjellig hva "folk" praktiserer.Vi gir vår 2 ganger om dagen etter råd fra dyrlegen,men hun spiser aldri opp alt,så det er jo igjen noe ved neste måltid.Men hun har noen primadonnanyker,så maten som står igjen må jeg gjerne ta bort noe av,og blande med nytt for at hun skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfor står fremme hele dagen, men prøver å ikke overskride 60 gram om dagen siden hun er kastrert. Hun får våtfor hver fredag og lørdag (Royal Canin ultra light). Vann står også fremme hele dagen, pusi drikker MASSE vann! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pus har alltid tørrfòr tilgjengelig når pus måtte ønske.

Katter liker å spise mange ganger om dagen, så med mindre din pus er en storspiser ,og det derfor er lurt med labyrintskål/store kuler, eller å porsjonere, blir nok pus glad for å kunne spise når pus vil:)

Våtfòr og annen snacks, serveres kun en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...