Gå til innhold

Ved hvilken skole trivdes du best? (høyere utdanning)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

har søkt en del forskjellige skoler til høsten. Vet ikke enda helt hvor jeg ender opp, men ser det er en del her inne som har studert ved flere forskjellige skoler (universitet, høgskoler). Så for å samle alt på et sted, altså her, så lurer jeg på om noen kan si litt om på hvilken skole de trivdes best?

:biggrin:



Anonymous poster hash: 8a095...13f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høgskolen i Lillehammer!! :) Et lite sted, men et utrolig godt studentmiljø - og jeg har egentlig aldri følt at det er lite der heller..Anbefaler Lillehammer på det varmeste. Uten tvil de beste åra i mitt liv :)



Anonymous poster hash: 63218...52c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgskolen i Lillehammer!! :) Et lite sted, men et utrolig godt studentmiljø - og jeg har egentlig aldri følt at det er lite der heller..Anbefaler Lillehammer på det varmeste. Uten tvil de beste åra i mitt liv :)

Anonymous poster hash: 63218...52c

Takk for svar! Det jeg også vil prøve å finne ut av ut i fra svarene er om det faktisk er bedre å gå på en skole på et med mindre miljø, enn større! 1-0 til "et mindre miljø :P

Anonymous poster hash: 8a095...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du litt introvert drukner du fort ved store universiteter, mens små høgskoler ofte har kvalitetsundervisning og et litt mindre miljø som gjør det lettere å knytte kontakter. Har vært ved begge og den eneste grunnen til at jeg skal til et stort universitet nå er fordi de har fagene jeg vil ha. Trondheim er jo for så vidt kjent som en sosial studieby da, så hvis du klarer å komme deg opp og ut skal det være et godt sosialt miljø der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives best ved UiO, og antar det ikke er helt ulikt andre universiteter og større studiesteder. Jeg liker den kombinasjonen av nært og godt forhold til egne medstudenter og likevel muligheten til å bli litt borte i mengden når jeg vil det. I tillegg finnes alle mulige forskjellige miljøer ved de større lærestedene, slik at jeg kan finne mine folk fremfor å være stuck med færre.

Faglig varierer det mye, men det er jo ofte slik at universitetene og de større høyskolene holder høyere nivå enn de mindre høyskolene på studier de begge har. En naturlig følge av at de har større ressurser og flere studenter. Men for all del: Det finnes unntak, og mange studier finnes bare et av stedene.

Jeg opplevde det i hvert fall som litt stressende og masete å gå rundt og støte på mange kjente selv når jeg bare skulle fra A til B. Litt for mye skolefølelse, på høyere utdanning ønsker jeg at det skal være litt "friere" enn det jeg opplevde da jeg studerte på et langt mindre sted.

Alt i alt spørs det på hva slags person du er. For meg er de store studiestedene klart best.

Anonymous poster hash: 9278b...e59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Trondheim og Lillehammer er bra. Oslo er noe skit.



Anonymous poster hash: e27f6...78e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært innom flere studiesteder for kortere og lengre tid - skikkelig evighetsstudent :sjenert: UMB (eller NMBU som det nye navnet vel er) er stedet jeg trivdes best. Fint campus, god kvalitet på det meste av undervisningen og lett å komme i kontakt med både forelesere og studenter. Men det er jo ikke sikkert de har fag du er interessert i - for meg var det midt i blinken.



Anonymous poster hash: 4c8f9...acc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Trondheim og Lillehammer er bra. Oslo er noe skit.

Anonymous poster hash: e27f6...78e

Hvordan det?

Anonymous poster hash: f2f73...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har studert/studerer ved veterinærhøyskolen i Oslo? Hvordan er det der?



Anonymous poster hash: 8f661...167
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det?

Anonymous poster hash: f2f73...7c7

Lillehammer og Trondheim har nok rett og slett flere tilflyttere og folk som ikke kjenner en haug med folk i byen fra før av. Noe som gjør at en veldig høy andel av dem deltar aktivt i studentmiljøet

Oslo derimot har en mye høyere andel av studenter som er "lokale", som maks bor en times tid unna, gjerne kjenner mange i byen fra starten av osv. I praksis betyr det at Oslo har enormt mange studenter som ikke deltar i studentmiljøet i det hele tatt.

Rett og slett en stor kulturforskjell, men både Trondheim og Lillehammer er jo også kjent for å være veldig bra.

Anonymous poster hash: e27f6...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Oslo jeg. Melder man seg inn i en forening blir man kvitt alle som ikke vil ha nye venner. Min erfaring fra f.eks Trondheim er at alle som kommer fra samme sted fortsatt holder sammen. I Oslo fikk man nye venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillehammer og Trondheim har nok rett og slett flere tilflyttere og folk som ikke kjenner en haug med folk i byen fra før av. Noe som gjør at en veldig høy andel av dem deltar aktivt i studentmiljøet

Oslo derimot har en mye høyere andel av studenter som er "lokale", som maks bor en times tid unna, gjerne kjenner mange i byen fra starten av osv. I praksis betyr det at Oslo har enormt mange studenter som ikke deltar i studentmiljøet i det hele tatt.

Rett og slett en stor kulturforskjell, men både Trondheim og Lillehammer er jo også kjent for å være veldig bra.

Anonymous poster hash: e27f6...78e

Det er vel mulig studiemiljøet er bedre både i Bergen, Lillehammer og Trondheim, men at Oslo er "skit" har jeg liten tro på.

Oslo har dobbelt så mange studenter som både Bergen og Trondheim (som begge har 30 000), så jeg regner med det er nok av tilflyttere utenbys fra også. Selv om "enormt" mange ekskluderer seg fra studentlivet er det jo fortsatt en god del studenter igjen som ikke gjør det. De jeg kjenner som har studert i Oslo har likt seg godt.

Begynner i Oslo selv til høsten, så jeg vet vel mer etter hvert.

Anonymous poster hash: f2f73...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har studert ved HIBU Drammen, likte meg ikke der; stort og rar oppbygd skole. Følte jeg gikk på et kjøpesenter, ikke fra klasse til klasse. Vel, har også studert i Tromsø og der er det ganske fint.. og bra.



Anonymous poster hash: 8a095...13f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...