HerrNelson Skrevet 29. juli 2013 #101 Del Skrevet 29. juli 2013 Det er noe annet enn å sette ti stk i en gummibåt og avvente situasjonen til man er heeeeelt sikker, ja - det stemmer. Her i Frankrike gjør vi det slik, og hvis man ikke vil forholde seg til fransk politi på den måten, så sender man typisk barna på skolen og lar være å gjøre seg vanskelig; særlig som tidligere drapsdømt. Nei, dette har ingenting med Frankrike - frihetens fødeland - å gjøre. Dine totalitære holdninger står fint i stil med kunnskapsløsheten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elanore Skrevet 29. juli 2013 #102 Del Skrevet 29. juli 2013 Nei, dette har ingenting med Frankrike - frihetens fødeland - å gjøre. Dine totalitære holdninger står fint i stil med kunnskapsløsheten. Fornærmelser fremfor argumentasjon gjør at du stiller deg langt bedre her... Eller ikke. Gidder i grunn ikke å svare deg hvis ikke du kan komme med bedre enn det der, men kan godt utdype for alle andre som måtte ønske en begrunnelse. Det jeg vil frem til er at man har mye mer proaktive holdninger til terrormistanke her i Frankrike, og det har de egentlig god grunn til med tanke på en økende befolkning og tildels mye uro (selv om det er noe man ikke snakker høyt om). Etter terrorepisoden i Norge, var det mye kritikk av den nølende og usikre holdningen man fikk se gjennom politiet. For meg, virker det som at alt skal være hundre prosent sikkert før man i det hele tatt skal tørre å agere i Norge - i frykt for å gjøre noe feil/ta feil. Det var jo noe av dette som skjedde for to år siden! Når noen kommer og sier at fransk politi har "overreagert litt" når de forsøker å utelukke terrorplaner, akkurat slik man klaget over at norsk politi IKKE gjør... Vel. Det utløste tilsvaret mitt her. Når jeg skriver at man burde se ting i sammenheng her, så tenker jeg ikke bare på Toulouse osv. Det jeg tenker på, er at om politiet HADDE hatt rett her, så hadde de kommet mye verre ut om de ikke agerte enn om de overreagerte, og det er det de forhoder seg til i dette landet. Å hjelpe barn som får reaksjoner på poliets aksjon når de har mistanke om mulig terror, er mye enklere enn å hjelpe barna dersom de skulle blitt skutt av en terrorist. Det siste der er satt veldig på spissen, men mulig det svarer noen som måtte lure etter å ha lest det forrige jeg skrev - det er en tankegang i det hele. Dessuten vil man ikke risikere at politiet skader seg i en slik aksjon, og akkurat det, blir tatt svært alvorlig. Denne nordmannen har frivillig, tross tidligere kriminell fortid, valgt å flytte til et land hvor kriminalbekjempelsen har mer ressurser og høyere prioritet - det er åpenbart at han vil risikere å komme dårlig ut med sin fortid når han flytter til Frankrike. Nå er det en gang sånn at lover og regler i gjeldende myndighet er slik at terrormistanke behandles på nevnte måte, og det er noe han pent må finne seg i. Det blir litt dumt av oss å spekulere i detaljer her, for vi vet tross alt ikke hva de fant ut av gjennom sin overvåkning av nordmannen. Det ville vært meget tvilsomt om franske myndigheter gikk ut med detaljer utover det de allerede har gjort, så for alt vi vet, er det langt mer i denne mistanken og aksjonen enn det som kommer frem i media. Et annet poeng her, er at de tilsyndelatende har meldt seg noe ut av samfunnet de lever i med tanke på skolegang til barna. Sett i sammenheng med politiets andre bekymringer og mistanker, blir det et viktig aspekt. Hvis man planlegger å gjennomføre terroraksjoner noe sted, er det typisk et dårlig tegn for omgivelsene når man begynner å trekke seg ut av samfunnet... Nå har jeg ikke tenkt til å ta mastergrad i å google faglitteratur for en forumpost, men de som måtte være interessert, kan sikkert finne en del forskning og undersøkelser gjort på området tidligere. Alt i alt ser jeg heller at politiet her overreagerer noen ganger enn at de sitter og forsikrer seg om hver eneste mistanke de måtte ha. De har tross alt ikke skutt noen her, og man skulle nesten tro det på de nærmest medfølende reaksjonene enkelte ser ut til å ha. Nå har jeg ikke sett den aktuelle familien uttale seg om dette, så det får heller være opp til dem å klage inn til den aktuelle myndighet dersom de føler at politiet gikk over streken uten grunn. Ellers har Vikernes alltids valget om å flytte tilbake til eget hjemland. Han har selv valgt Frankrike, og da må han faktisk forholde seg til gjeldende lovverk og retningslinjer - inkludert det som går på barn eller terrormistanke rettet mot dem. Terrorlovene har jo blitt kirtisert ganske sterkt, men det blir en helt annen diskusjon. Skal man forholde seg til dem, så blir det en sak som ikke har spesielt mye med denne nordmannen å gjøre, men heller deres generelle fremgangsmetoder. At grunnlaget fransk politi hadde her var meget mye for tynt, er godt mulig, men at de overreagerte med tanke på hvem dette faktisk dreide seg om, nekter jeg å gå med på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå