Silfen Skrevet 16. juli 2013 #21 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har aldri sett et stygt barn.. Det har jeg. Kikket i en barnevogn en gang for mange år siden og den stakkars babyen var så uheldig at jeg kvapp skikkelig. Men babyer vokser seg jo ofte ganske så fine. 14
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #22 Skrevet 16. juli 2013 Enig med de andre at man ikke bør snakke for mye om utseende. Ikke er det spesielt relevant, og ikke er det bra for barn å høre ofte heller. Når det er sagt: Ja, jeg ser forskjell på de to guttene min. Den eldste er veldig pen og har fått høre det fra han var bitteliten baby. Den yngste er kjempesøt og sjarmerende (smiler omtrent hele tiden), men ikke like pen som broren. De som treffer ham kommenterer sjarmen og humøret hans. Selv synes jeg de er like nydelige gutter, men på hver sin måte Synes det var et bra og ærlig svar. Anonymous poster hash: 1cc06...bde 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #23 Skrevet 16. juli 2013 Det har jeg. Kikket i en barnevogn en gang for mange år siden og den stakkars babyen var så uheldig at jeg kvapp skikkelig. Men babyer vokser seg jo ofte ganske så fine. Stygg altså? Husker jeg tenkte at Ingrid Alexandra så ganske creepy ut da hun var baby, men hun er jo pen nå. Jeg har heller aldri sett stygge barn, det mener jeg helt oppriktig. Noen er penere og søtere enn andre, men ingen er stygge. Jeg ser at sønnen min er helt gjennomsnittlig, han har også ganske store ører. Jeg synes selvsagt han er finest i verden og ordentlig kjekk, men jeg ser jo at han ikke er av dem som utmerker seg der. Anonymous poster hash: ff2fb...2bf
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #24 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har en dame i familien som har to tenåringsdøtre som er som dag og natt. Den ene er helt utrolig vakker. Gyllenbrun hud, store øyne, fyldig munn, tykt honningblondt hår og slank med former. Den andre jenta er mindre heldig. Hun er så spinkel og formløs som man kan få blitt. Hun har kommunegrått hår som er så tynt at det er nesten gjennomsiktig. Små øyne, utstående ører, blekrosa hud og kronisk gule tenner som hun har hatt siden hun var liten. Moren deres ser forskjell på dem, og blir helt rabiat bare man nevner utseende. Det kommer nok av at alle glemmer å gi komplimenter til den stygge dattera. Sånn har det vært helt fra de er små. Folk har alltid blitt helt betatt av den skjønne jenta og kommet med "Åh! Så søt du var i den kjolen, og så fint hår du har!" Og så ser de den stygge dattera luske i bakgrunnen og sier med moderat stemme "Du er jo også søt da. Fin kjole.." Anonymous poster hash: 9653c...4f1 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #25 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har aldri sett et stygt barn.. http://krazykillers.files.wordpress.com/2011/08/jonvenablesrobertthompsonnot.jpg Anonymous poster hash: 47f4e...c13
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #26 Skrevet 16. juli 2013 http://krazykillers.files.wordpress.com/2011/08/jonvenablesrobertthompsonnot.jpg Anonymous poster hash: 47f4e...c13 Nå var jo ikke de barn heller da. Anonymous poster hash: 7a999...f37 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #27 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har en datter som hele livet har vært veldig pen. Folk kommenterer det støtt og stadig, selv når hun var helt nyfødt. For meg har det vært veldig viktig å fokusere på at det ikke under noen omstendigheter er ok å "flyte på" utseendet. På en måte så har jeg synes at det har vært litt trist, for folk har alltid sagt "så pen hun er" og ikke "så flink, smart, snill osv." Virker som om folk ikke ser under et pent ytre. Fra hun selv var liten nok til å "se seg selv" så har jeg levd under mottoet "det hjelper ikke å være pen utvendig, om ikke man er pen innvendig!" Og har oppdratt henne sånn! Utseendet burde ikke telle halvparten så mye som det det gjør nå til dags!Anonymous poster hash: 3e181...118 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #28 Skrevet 16. juli 2013 ... vet dere selv at barna deres er stygge og mindre pene? Jeg bare lurer! Jeg ser fort hvilke barn som er vakre, pene, søte, og hvilke barn som er mindre pene og stygge. Jeg ville aldri i mitt liv sagt til et stygt og mindre pent barn at "å, så stygg og mindre pen du er ..." men jeg sier alltid til et barn vakkert barn "å, så nydelig og vakker...." Når jeg møter et barn som er stygt eller mindre pent, så sier jeg alltid "Å, så søt.." eller noe sånt, men føler at jeg lyver. Men jeg ville ALDRI ALDRI sagt til et barn at det er stygt! Men ønsker at stygge g mindre pene barnet skal føle seg like fin som de pene barna. Er selvfølgelig for å legge vekt på egenskaper enn utseendet, men vi lever dessverre i en verden der det blir lagt vekt på utseendet også. Anonymous poster hash: d26c5...986 Her skal du få høre en liten historie. Jeg håper at du ikke forteller det du skrev i hovedinnlegget her til andre for da kan disse bli veldig såret. Da jeg var en relativt fersk mamma gikk jeg i en barselgruppe. Hun ene av de andre som var med var veldig utadvent og klar på sine meninger. En dag sa hun blant annet at hun ikke klarte å gi et kompliment til et barn/dens foreldre pga barnets utseende om hun ikke mente dette. Samme dagen ga hun kompliment om hvor kjekke de andre sine guttebabyer var, eller hvor søte jentebabyene var. Hvordan tror du at det føltes? Moralen er at du gjerne kan gi kompliment til andre om barna deres, men prøv å fokusere på egenskaper i stedet for utseende. Ikke gjør slik som hun i barselgruppa mi gjorde det. Vær så snill. Anonymous poster hash: cb545...cf6 1
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2013 #30 Skrevet 16. juli 2013 Hva mente du med denne postingen? Barnet på bildet er vakkert
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2013 #31 Skrevet 16. juli 2013 ... vet dere selv at barna deres er stygge og mindre pene? Jeg bare lurer! Jeg ser fort hvilke barn som er vakre, pene, søte, og hvilke barn som er mindre pene og stygge. Jeg ville aldri i mitt liv sagt til et stygt og mindre pent barn at "å, så stygg og mindre pen du er ..." men jeg sier alltid til et barn vakkert barn "å, så nydelig og vakker...." Når jeg møter et barn som er stygt eller mindre pent, så sier jeg alltid "Å, så søt.." eller noe sånt, men føler at jeg lyver. Men jeg ville ALDRI ALDRI sagt til et barn at det er stygt! Men ønsker at stygge g mindre pene barnet skal føle seg like fin som de pene barna. Er selvfølgelig for å legge vekt på egenskaper enn utseendet, men vi lever dessverre i en verden der det blir lagt vekt på utseendet også. Anonymous poster hash: d26c5...986 Det hjelper jo ikke at barna er pene, hvis de ikke er kjekke og greie. 2
Bomullstrusa Skrevet 16. juli 2013 #32 Skrevet 16. juli 2013 Hva mente du med denne postingen? Barnet på bildet er vakkert Det skulle si "hver sin smak". Noen synes alle barn er nydelige, andre ser at noen ikke er like "heldige". Det kommer alltid til å være sånn. Jeg er en av dem som har sett et barn som ikke var spesielt pent å se på. Vi var faktisk flere som lurte på om det kanskje feilet det noe, men det gjorde det visst ikke.. Utseende versus personlighet er også noe å tenke på. Alle vil sikkert helst ha et pent barn, med fantastisk personlighet og eksemplarisk oppførsel. Men vil man helst ha et billedpent barn, med dårlige kvaliteter ellers, eller et direkte stygt barn, med fantastiske egenskaper ellers.. Her er vi også forskjellige. 1
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2013 #33 Skrevet 16. juli 2013 Det skulle si "hver sin smak". Noen synes alle barn er nydelige, andre ser at noen ikke er like "heldige". Det kommer alltid til å være sånn. Jeg er en av dem som har sett et barn som ikke var spesielt pent å se på. Vi var faktisk flere som lurte på om det kanskje feilet det noe, men det gjorde det visst ikke.. Utseende versus personlighet er også noe å tenke på. Alle vil sikkert helst ha et pent barn, med fantastisk personlighet og eksemplarisk oppførsel. Men vil man helst ha et billedpent barn, med dårlige kvaliteter ellers, eller et direkte stygt barn, med fantastiske egenskaper ellers.. Her er vi også forskjellige. Takk! Du skriver "Alle vil sikkert helst ha et pent barn, med fantastisk personlighet og eksemplarisk oppførsel. Men vil man helst ha et billedpent barn, med dårlige kvaliteter ellers, eller et direkte stygt barn, med fantastiske egenskaper ellers.. Her er vi også forskjellige." Er barna en "ting" for enkelte foreldre? Det som er viktig, er å gi barna det de trenger. Folk kan gjøre mer for å gi barna det som er best for barna, i steden for at barna skal gi foreldene det foreldrene ønsker av skjønnhet og andre egenskaper...
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2013 #34 Skrevet 16. juli 2013 Hvorfor skal man kommentere utseendet i det hele tatt? Jeg roser mine barn når de gjør noe bra, det så være å være ekstra hyggelig mot noen, stått ekstra på med det de driver med, eller bare ha smilt ekstra mye en dag. Det eneste man lærer barna ved å rose dem for utseendet er at det er viktig, og sånt lærer de mer enn nok av fra samfunnet ellers. Vi trenger ikke mer fokus på utseende enn det som er. Mine barn er hva de fleste vil betegne som pene, men de bryr seg overhodet ikke om sitt eget eller andres utseende. Jeg blir irritert om folk kommenterer utseendet deres, og har tatt tak i besteforeldre og øvrig familie flere ganger fordi jeg ikke ønsker et fokus på sånt. Heldigvis har ungene tatt til seg mitt syn på kropp og utseende; når folk kommenterer det, ser de bare rart på dem og virker heller oppgitt over at blant alle deres gode kvaliteter er det utseendet folk velger å legge vekt på. Anonymous poster hash: 7a999...f37 Det er ikke bra med for mye ros heller. F.eks når barn gjør noe som er naturlig for dem, som å vise omsorg for andre, skal man ikke rose hele tiden. Det er selvsagt anderledes med et barn som vanligvis ikke viser omsorg-da kan det være viktig å gi ros for å inspirere barnet til å gjøre mer av dette. Får barn ros for å smile mye, kanskje barnet lar være å vise at h*n er lei seg, sint eller å vise andre følelser. Jeg synes at foreldre burde gå et obligatorisk kurs, for å lære hva som er bra og hva som ikke er bra for barn
Bomullstrusa Skrevet 16. juli 2013 #35 Skrevet 16. juli 2013 Takk! Du skriver "Alle vil sikkert helst ha et pent barn, med fantastisk personlighet og eksemplarisk oppførsel. Men vil man helst ha et billedpent barn, med dårlige kvaliteter ellers, eller et direkte stygt barn, med fantastiske egenskaper ellers.. Her er vi også forskjellige." Er barna en "ting" for enkelte foreldre? Det som er viktig, er å gi barna det de trenger. Folk kan gjøre mer for å gi barna det som er best for barna, i steden for at barna skal gi foreldene det foreldrene ønsker av skjønnhet og andre egenskaper... Barna er definitivt en ting for enkelte. Jeg har vært så uheldig og hatt bekjentskaper med den oppfatningen. Jeg vil legge ekstra vekt på "vært" og "hatt".
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2013 #36 Skrevet 16. juli 2013 Barna er definitivt en ting for enkelte. Jeg har vært så uheldig og hatt bekjentskaper med den oppfatningen. Jeg vil legge ekstra vekt på "vært" og "hatt". Det er trist at noen barn er bare en ting for foreldrene; et slags statussymbol.
Cosette Skrevet 16. juli 2013 #37 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har ikke barn selv, men jeg har jo familiemedlemmer og venner som har barn, altså barn som jeg er glad i og knyttet til. Jeg tror nok de fleste er såpass sobre at de kan observere sine barns utseende med en viss distanse, selv om barna ikke er billedskjønne. Men hva så? Man elsker jo utseendet deres allikevel. Det er jo som med alle man er glad i; det er særtrekkene, raritetene, det perfekt uperfekte man elsker. En skjev fortann og et par utstående ører kan få hjertet til å flomme over av ømhet for den som elsker. Det er det som er fantastisk med kjærlighet; man "tilgir" skavanker og fremhever det positive og skjønne hos vedkommende. Jeg tror det beste er å lære barna å være avslappede og lite selvhøytidelige hva utseendet angår, å lære dem å verdsette hvem de er og hvilke styrker de har. Det er ingen krise å være mindre pen når man dyrker frem andre (og viktigere) sider ved seg selv som gjør en interessant og attraktiv. Langt ifra. 6
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2013 #38 Skrevet 16. juli 2013 Barn som får ros f.eks for å skli ned en rutsjebane, kan ende opp med å rutsje for å "være flink" i steden for å gjøre det fordi det er f.eks artig. Spør heller barnet "hvordan var det" slik at barnet kan snakke om følelser som h*n kjenner. "artig", "skummelt" og/eller "det killet i magen" er beskrivelser som barnet kanskje forteller til deg da, etter å ha rutsjet ned en lang rutsjebane Jesper Juul har skrevet mye bra om det å forholde seg til barn på en best mulig måte.
Silfen Skrevet 16. juli 2013 #39 Skrevet 16. juli 2013 Eller mat ... Kjenner jeg blir arg av å høre på foreldre som roser barna med at de er FLINKE dersom de spiser maten sin. 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #40 Skrevet 16. juli 2013 Eller mat ... Kjenner jeg blir arg av å høre på foreldre som roser barna med at de er FLINKE dersom de spiser maten sin. Det gjør jeg! Barnet mitt har vært veldig tynn siden han ble født. Spiser ingenting. Er 3.6 år, størrelse 92. Så han får mye ros når han spiser opp maten sin. on-topic: et av de vakreste mennesker (utenpå) jeg noensinne har sett i livet mitt er også et av de kjedeligste og hjerteløse mennesker i noen gang har truffet og snakket med. Lurer på hvor ofte hun har hørt at hun er pen?? Anonymous poster hash: 5d6f6...4b1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå