AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 ... vet dere selv at barna deres er stygge og mindre pene? Jeg bare lurer! Jeg ser fort hvilke barn som er vakre, pene, søte, og hvilke barn som er mindre pene og stygge. Jeg ville aldri i mitt liv sagt til et stygt og mindre pent barn at "å, så stygg og mindre pen du er ..." men jeg sier alltid til et barn vakkert barn "å, så nydelig og vakker...." Når jeg møter et barn som er stygt eller mindre pent, så sier jeg alltid "Å, så søt.." eller noe sånt, men føler at jeg lyver. Men jeg ville ALDRI ALDRI sagt til et barn at det er stygt! Men ønsker at stygge g mindre pene barnet skal føle seg like fin som de pene barna. Er selvfølgelig for å legge vekt på egenskaper enn utseendet, men vi lever dessverre i en verden der det blir lagt vekt på utseendet også. Anonymous poster hash: d26c5...986 9
Populært innlegg oeas Skrevet 16. juli 2013 Populært innlegg #2 Skrevet 16. juli 2013 Til dere som ikke har selvinnsikt: vet dere selv at dere ikke har selvinnsikt? 80
Gjest navnelapp Skrevet 16. juli 2013 #3 Skrevet 16. juli 2013 Eg syns ein uansett om barna er billedvakre eller ikkje skal snakke til barna utan å legge vekt på utsjånaden. http://www.huffingtonpost.com/lisa-bloom/how-to-talk-to-little-gir_b_882510.html 25
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 ... vet dere selv at barna deres er stygge og mindre pene? Jeg bare lurer! Jeg ser fort hvilke barn som er vakre, pene, søte, og hvilke barn som er mindre pene og stygge. Jeg ville aldri i mitt liv sagt til et stygt og mindre pent barn at "å, så stygg og mindre pen du er ..." men jeg sier alltid til et barn vakkert barn "å, så nydelig og vakker...." Når jeg møter et barn som er stygt eller mindre pent, så sier jeg alltid "Å, så søt.." eller noe sånt, men føler at jeg lyver. Men jeg ville ALDRI ALDRI sagt til et barn at det er stygt! Men ønsker at stygge g mindre pene barnet skal føle seg like fin som de pene barna. Er selvfølgelig for å legge vekt på egenskaper enn utseendet, men vi lever dessverre i en verden der det blir lagt vekt på utseendet også. Anonymous poster hash: d26c5...986 Er du veldig opptatt av det ytre? _Må_ du si som du forteller her: "jeg sier alltid til et barn vakkert barn "å, så nydelig og vakker...."
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #5 Skrevet 16. juli 2013 Eg syns ein uansett om barna er billedvakre eller ikkje skal snakke til barna utan å legge vekt på utsjånaden. http://www.huffingtonpost.com/lisa-bloom/how-to-talk-to-little-gir_b_882510.html Jeg skjønner. Man sier jo ikke til en voksen person "Å, så vakker og søt du er!" Man kan jo bare hilse på barnet og si "Hei, jeg heter Anne, hyggelig å møte deg Lillan" Anonymous poster hash: d26c5...986 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #6 Skrevet 16. juli 2013 Jeg startet selv tråden med at det er kleint når min datter får skryt for utseendet sitt... Man sier selvsagt ikke til barn at de er mindre heldig med utseendet sitt. Jeg prøver heller å fokusere på andre ting da jeg synes det føles falskt å skulle si at en som er mindre pen, er pen/ søt osv. Jeg tror også at alle barn er pene i foreldrenes øyne - uten at jeg vet det for sikkert, men jeg har alltid syntes at min datter er nydelig, å jeg har fått høre det også gjennom oppveksten hennes. Hun er nå tidlig i tenårene. Det er kanskje det som er forskjellen, at de som er pene/ søte, stadig får bekreftet dette, mens de som ikke er så "heldige" ikke får høre det? Anonymous poster hash: 23c87...6d3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #7 Skrevet 16. juli 2013 ... vet dere selv at barna deres er stygge og mindre pene? Jeg bare lurer! Jeg ser fort hvilke barn som er vakre, pene, søte, og hvilke barn som er mindre pene og stygge. Jeg ville aldri i mitt liv sagt til et stygt og mindre pent barn at "å, så stygg og mindre pen du er ..." men jeg sier alltid til et barn vakkert barn "å, så nydelig og vakker...." Når jeg møter et barn som er stygt eller mindre pent, så sier jeg alltid "Å, så søt.." eller noe sånt, men føler at jeg lyver. Men jeg ville ALDRI ALDRI sagt til et barn at det er stygt! Men ønsker at stygge g mindre pene barnet skal føle seg like fin som de pene barna. Er selvfølgelig for å legge vekt på egenskaper enn utseendet, men vi lever dessverre i en verden der det blir lagt vekt på utseendet også. Anonymous poster hash: d26c5...986 Det er bl.a. fordi sånne som deg alltid må kommentere utseende. Kan ikke heller du begynne med deg selv for å endre verden ved å ikke gi ut komplimenter på utseende, men på personlighet eller egenskaper istedet? Ikke rart jenter blir så opptatt av utseende sitt når de får høre fra de er bittesmå hvor søte og vakre de er. De føler at det er bare det som teller, siden det er det de har fått hørt hele livet. Anonymous poster hash: c7aed...763 25
Gjest navnelapp Skrevet 16. juli 2013 #8 Skrevet 16. juli 2013 Jeg skjønner. Man sier jo ikke til en voksen person "Å, så vakker og søt du er!" Man kan jo bare hilse på barnet og si "Hei, jeg heter Anne, hyggelig å møte deg Lillan" Anonymous poster hash: d26c5...986 Ikkje sant? Og å vere meir interessert i kven personen ein møter er som menneske i staden for å framheve ytre trekk. Viss vi klarte å halde oss til den stien ville mykje sorg og bekymring vere spart. 4
Frk Lakrispipe Skrevet 16. juli 2013 #9 Skrevet 16. juli 2013 Dette var noe av det dummeste jeg har lest i dag!! 9
Gjest navnelapp Skrevet 16. juli 2013 #10 Skrevet 16. juli 2013 Ei venninne av meg fortalte at ho fekk ein skikkeleg reality check den dagen datra kom springande til henne frå leikeplassen og sa: Mamma, mamma, gutten slo meg! Og så jeg som er så søt!" Då forsto ho at ho måtte slutte å kosesludre med datra si om ytre trekk slik ho hadde gjort. Barn som blir dyrka på denne måten kan bli heilt ufordragelege, uansett om det er velbegrunna eller ei. 44
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #11 Skrevet 16. juli 2013 Ei venninne av meg fortalte at ho fekk ein skikkeleg reality check den dagen datra kom springande til henne frå leikeplassen og sa: Mamma, mamma, gutten slo meg! Og så jeg som er så søt!" Då forsto ho at ho måtte slutte å kosesludre med datra si om ytre trekk slik ho hadde gjort. Barn som blir dyrka på denne måten kan bli heilt ufordragelege, uansett om det er velbegrunna eller ei. Det er ikke alltid det er foreldrene som er opptatt av utseendet å stadig nevner det. Jeg opplever at andre har fokusert på min datters utseende, å de har nevnt det både når de har møtt henne å når de ser på bilder av henne. Så det blir litt feil å si at det bare er foreldrene som er overfladiske å opptatt av utseendet. Anonymous poster hash: 23c87...6d3 2
Gjest navnelapp Skrevet 16. juli 2013 #12 Skrevet 16. juli 2013 (endret) Det er ikke alltid det er foreldrene som er opptatt av utseendet å stadig nevner det. Jeg opplever at andre har fokusert på min datters utseende, å de har nevnt det både når de har møtt henne å når de ser på bilder av henne. Så det blir litt feil å si at det bare er foreldrene som er overfladiske å opptatt av utseendet. Anonymous poster hash: 23c87...6d3 Neida, det er slett ikkje berre foreldra som gjer det. Men i dette tilfellet var det mora som fekk ein støkk i seg når ho forsto kva sjølvbilde ho hadde gitt/hadde vore med på å gi datra si. Endret 16. juli 2013 av Alt godt 3
fuksia Skrevet 16. juli 2013 #13 Skrevet 16. juli 2013 Jeg startet selv tråden med at det er kleint når min datter får skryt for utseendet sitt... Man sier selvsagt ikke til barn at de er mindre heldig med utseendet sitt. Jeg prøver heller å fokusere på andre ting da jeg synes det føles falskt å skulle si at en som er mindre pen, er pen/ søt osv. Jeg tror også at alle barn er pene i foreldrenes øyne - uten at jeg vet det for sikkert, men jeg har alltid syntes at min datter er nydelig, å jeg har fått høre det også gjennom oppveksten hennes. Hun er nå tidlig i tenårene. Det er kanskje det som er forskjellen, at de som er pene/ søte, stadig får bekreftet dette, mens de som ikke er så "heldige" ikke får høre det? Anonymous poster hash: 23c87...6d3 Men hvorfor må du kommentere utseende til barn i det hele tatt? De barna som aldri får høre at de er pene får det helt garantert med seg, barn kan være skummelt oppmerksomme. Og de barna som bare får høre at de er så pene og søte kommer jo til å tro at hele deres verdi ligger i utseende. Det kommer jo ikke noe godt ut av dette for noen? 14
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #14 Skrevet 16. juli 2013 Men hvorfor må du kommentere utseende til barn i det hele tatt? De barna som aldri får høre at de er pene får det helt garantert med seg, barn kan være skummelt oppmerksomme. Og de barna som bare får høre at de er så pene og søte kommer jo til å tro at hele deres verdi ligger i utseende. Det kommer jo ikke noe godt ut av dette for noen? Jeg kommenterer ikke utseendet, det er det andre som gjør. Jeg fokuserer på andre ting som f.eks ferdigheter, å kommer jeg oppi en situasjon der min datters utseende blir kommentert der også andre barn er, tar jeg den om at ja, vi er heldige som har så fine og friske barn. Anonymous poster hash: 23c87...6d3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #16 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har aldri sett et stygt barn.. Dette svaret er så politisk korrekt at det kommer du til å få masse likes på... Anonymous poster hash: 23c87...6d3 36
Ciara Skrevet 16. juli 2013 #17 Skrevet 16. juli 2013 Enig med de andre at man ikke bør snakke for mye om utseende. Ikke er det spesielt relevant, og ikke er det bra for barn å høre ofte heller. Når det er sagt: Ja, jeg ser forskjell på de to guttene min. Den eldste er veldig pen og har fått høre det fra han var bitteliten baby. Den yngste er kjempesøt og sjarmerende (smiler omtrent hele tiden), men ikke like pen som broren. De som treffer ham kommenterer sjarmen og humøret hans. Selv synes jeg de er like nydelige gutter, men på hver sin måte 10
fuksia Skrevet 16. juli 2013 #18 Skrevet 16. juli 2013 Jeg kommenterer ikke utseendet, det er det andre som gjør. Jeg fokuserer på andre ting som f.eks ferdigheter, å kommer jeg oppi en situasjon der min datters utseende blir kommentert der også andre barn er, tar jeg den om at ja, vi er heldige som har så fine og friske barn. Anonymous poster hash: 23c87...6d3 Å, ok, det hørtes ut som du gjorde det i hovedinnlegget. Du kan jo ikke akkurat kontrollere hva andre sier, så synes egentlig måten du svarer på er helt grei.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #19 Skrevet 16. juli 2013 Sønnen til en tidligere kollega av meg er multihandikappet, å har i tillegg et litt spesiellt utseende. Men alltid strålende blid med en utrolig sjarm. Man blir rett og slett glad av å se han. Han får masse kommentarer for sjarmen og utsrålingen sin. Anonymous poster hash: 23c87...6d3 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #20 Skrevet 16. juli 2013 Hvorfor skal man kommentere utseendet i det hele tatt? Jeg roser mine barn når de gjør noe bra, det så være å være ekstra hyggelig mot noen, stått ekstra på med det de driver med, eller bare ha smilt ekstra mye en dag. Det eneste man lærer barna ved å rose dem for utseendet er at det er viktig, og sånt lærer de mer enn nok av fra samfunnet ellers. Vi trenger ikke mer fokus på utseende enn det som er. Mine barn er hva de fleste vil betegne som pene, men de bryr seg overhodet ikke om sitt eget eller andres utseende. Jeg blir irritert om folk kommenterer utseendet deres, og har tatt tak i besteforeldre og øvrig familie flere ganger fordi jeg ikke ønsker et fokus på sånt. Heldigvis har ungene tatt til seg mitt syn på kropp og utseende; når folk kommenterer det, ser de bare rart på dem og virker heller oppgitt over at blant alle deres gode kvaliteter er det utseendet folk velger å legge vekt på. Anonymous poster hash: 7a999...f37 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå