Gå til innhold

Er det veldig dumt å studere jus i utlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker på 5 årsstudiet, og ikke et internasjonalt årsstudium. Tenker f.eks. Tyskland, Stockholm eller Køben? Jeg vet jo at man kan få problemer med å få seg jobb i Norge i ettertid.



Anonymous poster hash: c1592...622
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på om du vil jobbe i Norge eller utland etter studiene.



Anonymous poster hash: 0ca10...fbd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke praktisere som jurist (eller advokat) i Norge om du ikke har en norsk master i rettsvitenskap. Du kan ikke gjøre de ting en norsk jurist kan, ei heller kan du f.eks. bli advokat-, dommer- eller politifullmektig. Enkelt og greit. Jeg mener ikke at "det er litt forskjellig", jeg mener at det rett og slett ikke er mulig, det er ingen vurderingssak.

Det er mulig noen større norske selskaper trenger eksperter som kan annen lands rett, men du blir altså ikke jurist her til lands. Derfor er det veldig dumt, ja, forutsatt at du ønsker å jobbe i Norge.

Anonymous poster hash: 88809...e98

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teora

Som nevnt, du blir ikke norsk jurist. Men jeg kan se for meg at en del selskaper, samt også offentlige institusjoner kunne ansatt deg som rådgiver, særlig dersom du fokuserer mye på EU og andre internasjonale organisasjoner/avtaler. Men du konkurrerer da fortsatt med de som har en norsk grad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, når jeg tenker på det: Det er vel mulig å bli godkjent, men du stiller med et kjempehandikap. Du lærer mye av den samme metoden, men ikke lover.

Du kan sikkert være nyttig for noen selskaper, men det er ikke slik at du bare kan ta en jusutdannelse i utlandet, komme hjem og gå inn i samme jobber som de som utdannes her til lands, slik du kan med mange andre utdannelser.

Anonymous poster hash: 88809...e98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare dumt, men idiotisk. Du kan like gjerne bo i Skottland i fem år og jobbe som bartender og deretter prøve å få jobb som jurist i Norge. Du er omtrent like kvalifisert. Skal man jobbe med juss i Norge MÅ man ha være utdannet norsk jurist. Jeg ser at noen nevner jobbe som jurist i FN, men de jobbene er uhyre sjeldne og går gjerne til jurister med helt spesiell kompetanse og laaang erfaring.



Anonymous poster hash: 36110...9b9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir ikke godkjent. Rettsvitenskap er ikke universelt, slik som mye av legevitenskapen.



Anonymous poster hash: 9afd7...cb9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene for fullmektiger er som følger:

"Det kan gis autorisasjon av advokatfullmektig som ikke har norsk juridisk embetseksamen dersom det godtgjøres at fullmektigen har tilsvarende utdanning fra annen EØS-stat og er statsborger i EØS-stat."

Det er altså teoretisk mulig. Men det er selvsagt svært, svært vanskelig. Du brenner omtrent alle bruer jobbmessig, så lenge du har som mål å jobbe i Norge og ikke i landet du studerer. En del som har studert internasjonal jus kan få seg jobber, men å ha en vanlig nasjonal jusutdannelse fra et annet land er virkelig ingen god idé.

Anonymous poster hash: 88809...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...