Gå til innhold

En ny ansatt på jobben som prøver å instruere meg i min jobb!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere år hatt sommerjobb i samme firma og denne sommeren jobber jeg noe sjeldnere enn de forrige. Det har seg sånn at vi har en ny ansatt, og han prøver å fortelle meg hvordan jeg skal gjøre jobben min! Utenom det er han grei og hyggelig, men gud så irriterende!!! Av og til kommer han bort og forklarer: "sånn gjør jeg det" og i tillegg kommer det "det er lurt å gjøre det sånn". Så tenker jeg "javel, men hvorfor sier du det til meg ?" jeg opplever det heller ikke som at han sier det for å få bekreftelse på at han gjør det riktig, men mer for å "gi meg tips".

Jeg har opplevd det samme i flere jobber, f.eks da jeg jobbet på et spisested så kom det en ny ansatt og begynte å forklare meg hvordan jeg satte på kaffen. Da hadde jeg jobbet der i flere år! Hahaha. Jeg spør ikke om noe som helst, bare går i gang med det jeg pleier. Har alltid fått gode tilbakemeldinger om at jeg lærer fort, er effektiv, blid og mest av alt rutinert. Er det noen andre som opplever det? Jeg vil ikke være uhøflig mot dem, men jeg opplever det litt sårende.

Det jeg har begynt med å det siste er å late som jeg ikke hører det og bare går bort til det jeg holder på med igjen mens han sitter der å prøver å coache meg.. :P

Anonymous poster hash: 5cf1a...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg hater mest av alt er gamle, inngrodde ansatte som har gjort samme jobben, på feil måte, i mange år. Og ikke vil høre noe som helst av det.

Nyansatte har en tendens til å se ting som du selv ender opp med å gå deg blind på.



Anonymous poster hash: 4aa4e...e80
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps jeg er egentlig en ganske stille og rolig person som har litt lett for å bli overkjørt, så jeg har ikke noen cocky holdning på jobb, men jeg har god innsikt i hva jeg er flink til og mindre flink til. Måtte bare få ut litt frustrasjon!!

Anonymous poster hash: 5cf1a...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hater mest av alt er gamle, inngrodde ansatte som har gjort samme jobben, på feil måte, i mange år. Og ikke vil høre noe som helst av det. Nyansatte har en tendens til å se ting som du selv ender opp med å gå deg blind på. Anonymous poster hash: 4aa4e...e80

Til info så er det ikke store variasjoner i måten å gjøre den jobben jeg gjør nå, vi gjør omtrent akkurat det samme hver dag, forskjellene ligger i bittesmå detaljer. Så det er ikke snakk om å gjøre noe riktig eller feil, mer en smakssak.

Anonymous poster hash: 5cf1a...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hater mest av alt er gamle, inngrodde ansatte som har gjort samme jobben, på feil måte, i mange år. Og ikke vil høre noe som helst av det.

Nyansatte har en tendens til å se ting som du selv ender opp med å gå deg blind på.

Anonymous poster hash: 4aa4e...e80

Jeg tenker akkurat det samme. Men det spørs litt hva det gjelder. For meg er det noen ganger åpenbart at en kollega som har hatt jobben i 30 år gjør noe på en måte som går 10 ganger så treigt som min måte å gjøre det på i tillegg til at måten er uorganisert og rotete. Da må det gå an å si fra, spesielt om den jobben han gjør går ut over meg.

Men om det er snakk om en måte å gjøre noe på som knapt utgjør noen forskjell og som går ut over kun den personen som gjør det, da er det liten vits i å si fra om det.

Vil tro det er bare for å være til hjelp noen sier fra om andre måter å gjøre en jobb på. Ikke for å prøve å virke smart og flink. Jeg blir glad om noen gir meg råd som gjør meg mer effektiv, uavhengig om den personen har jobbet der en uke eller 30 år.

Anonymous poster hash: 1a365...aef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan si noe som; "Jeg har jobbet her i mange år, så jeg vet hvordan vi gjør det. Har det skjedd noe endringer siden i fjor?"

Tie stille hjelper ihvertfall ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste endringer/forbedringer blir foreslått av ferske øyne... Som ennå ikke er ødelagt av vanen.

Og det kan være små ting. Jeg ommøblerte litt første måneden min som barista. Rett og slett for å rekke de nødvendige tingene til å lage kaffe på ett sted, og flytte andre ting litt mer unna som jeg ikke trengte å kha sammen med kaffen. Førte til at ansatte som danset rundt hverandre, lente seg rundt hverandre og hele tiden var avhengige av å bli sendt ene og det andre opphørte, og førte til at rot ble mye mindre tilstedeværende...



Anonymous poster hash: 3887a...780
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hater mest av alt er gamle, inngrodde ansatte som har gjort samme jobben, på feil måte, i mange år. Og ikke vil høre noe som helst av det.

Nyansatte har en tendens til å se ting som du selv ender opp med å gå deg blind på.

Anonymous poster hash: 4aa4e...e80

Det er helt sant, men man bør huske å ta meg seg den sosiale intelligensen sin i ny jobb også da. Man kan godt ta seg noen uker til å bli kjent med ny jobb og nye rutiner før man begynner å foreslå endringer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja! Jeg tenkte først at det var OK i begynnelsen,jeg burde ikke klage når andre gir meg råd. men samtidig føler jeg at jeg "vokser"mer av å gjøre det på egen måte og gjøre det selv. Trenger faktisk ikke forklaring for alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen. Som presisert tidligere så går forskjellene på helt ubetydelige ting, kan sammenlignes med f.eks å bruke ulik farge på konvolutter. Jeg skjønner så klart at nye ansatte kan komme inn og se på ting med friske øyne, og åpen for å motta konstruktiv kritikk, men når det omtrent er hipp som happ hvordan man gjør det så blir det litt for dumt at de skal stå å fortelle meg ting som står skrevet svart på hvitt i en steg for steg rutinebeskrivelse som jeg har fulgt dag ut og dag inn. Skjønner bare ikke poenget? Særlig ikke når jeg ofte er den som får ansvarsrollen og må sjekke at alt ser ok ut. Virker som de prøver seg på en eller annen hersketeknikk, eller prøver å få det siste ordet hele tiden.

Anonymous poster hash: 5cf1a...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt vet jeg selvfølgelig fint lite om TS sin jobb og skal ikke uttale meg om ferskingen er frekk eller om TS gjør ting på vanen, men jeg måtte smile da jeg så det om å være og den som får ansvarsrollen og må sjekke at alt ser ok ut.

Jeg jobbet nemlig et sted for noen år siden hvor jeg lenge var den aller ferskeste og jeg måtte for guds skyld aldri rette på hun som hadde vært der lengst, da ble det bråk. Det vil si, det ble sårede blikk og "neida, det går så bra det så" og massevis av hinting om at jeg var slem og hun var flinkest for hun hadde jobbet der siden tidlig åttitall. Når sjefen var borte måtte hun fungere som sjef, ellers ble det helt utrolig dårlig stemning fordi hun ikke orket at noen som var ferskere enn henne hadde mer å si enn henne. Det endte med at sjefen og vi andre bare lot henne drive på, rettet mesteparten av feilene hennes i stillhet og lot være å fortelle henne at når hun fungerte som sjef var det bare i navnet mens jeg diskret gjorde oppgavene.

Så fant hun ut at jeg hadde gått forbi henne i lønn... hjelpe meg. Hun furtet i et år, med mye tung sukking og kommentarer om at "du vet vel best, du Karmosin" hver gang jeg åpnet kjeften om alt fra arbeidsoppgaver til lett lunsjprat. :murvegg:

Dette er ikke en kommentar til deg, TS. Bare en hverdagshistorie. Ut fra det du sier høres det ut som om ferskingen din vil deg vel, men er litt mer pirkete enn dere strengt tatt trenger for å gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...