Gå til innhold

Prøve å få min sønn i arbeid


TNTgirl

Anbefalte innlegg

Heisann med-debatanter :) jeg har en sønn på 22 som alltid har slete å komme seg inn i det ordinære arbeidsmarkedeted,han gikk på spesialskole og har slete en del med psykiske problemer,angst,depresjoner.Min sønn er ikke som alle andre rent ressursmessig men heller ikke det du vil kalle "evneveik" han faller derfor mellom to stoler,vernet bedrift blir for enkelt igjen. Han har alltid likt fysiske aktiviteter så jobb vil også mest sannsynlivis rette seg mot det.En felles bekjent av ei venninne har ett firma innen stillasmontering og hun nevnte dette for meg.Jeg er også svært opptatt av at jobbmiljøet er riktig og at det er kollegaer med de rette verdiene.Noen som vet noe om stillasyket og åssen dette miljøet er? tenker på rus,mobbing osv Det er meg forstått et svært krevende yrke.Jeg er engstelig for at min sønn fort kan bli mobbeoffer pga evnen til lære og evnen til å takle uforutsigbare ting iom han jeg pratet med sa det var veldig med utskiftinger.vær 2-3 uke,iom at det ble leid inn fra Sverige,syns dette hørtes krevende ut for dem som jobber der og eventuelt min sønn..

Setter veldig pris på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke mest spørsmålet om hvordan evnen hans er til å lære praktiske ting kontra rent faglige?

Jeg vet at NAV tilbyr arbeidstrening i en god stund for de som sliter av ulike grunner med å komme i arbeid, og da tenker jeg ikke på skjermede bedrifter.

Dere kan ta kontakt med NAV for å høre om muligheter for en avtale med en spesifikk arbeidsgiver, eksempelvis denne eller andre.



Anonymous poster hash: 5f094...1db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en praksisplass på et arbeidssted innen noe han interesserer seg for? Har hatt ansvar for opplæring av ungdom som i blant kombinerer dette med videregående skole eller kun har oraksisplass fordi det vanlige utdanningsløpet ikke passer til dem og sett at de modnes fint i løpet av denne tiden. Det er kanskje bedre å begynne litt forsiktig, siden stress har det med å få angst og depresjoner til å blomstre opp igjen.

Hva interesserer han seg for?

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å få tak på,han aldri hatt noe han har virkelig interessert seg for men det kommer kanskje av at han aldri nok har sutte seg ned å hatt den samtalen med seg selv.Og det først det siste halve året han har begynt å snakke om arbeid,så det virker jo som tiden kanskje er inne nå.Jeg har lyst å hjelpe han,spesielt nå som motivasjonen er det den kan jo plutslig svinne hen.Jeg har tatt det opp med ham,men han er veldig på det at han vil rett i jobb,ikke noe annet,tilrettelegging eller noe,7-3 er det han vil,alt på en gang med andre ord.Jeg tror dette stillasyrket kan være en begynnelse for ham som hjelpemann om ikke annet.Han liker å bruke seg fysisk.Jeg har sagt til ham at han må gjøre det som er best for ham,om det er jobb så skal jeg gjøre så godt jeg kan med å hjelpe til.Men miljøet er vel så viktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale en lagerjobb i et ikke alt for stort firma med kun få ansatte(bør ikke være coca-cola eller lignende pga enorm arbeidsplass). Da får man faste fjes å forholde seg til hver dag og en aktiv jobb som ikke nødvendigvis krever så mye ellers. Plukk og pakk type arbeid. Jeg jobbet selv som lagermedarbeider da jeg var ung og jeg husker jeg stortrivdes. Men jeg tror at i din sønns tilfelle vil det lønne seg med en arbeidsplass hvor det ikke er for mange mennesker å forholde seg til. Tre fire ansatte er bra. Da passer alle på hverandre og miljøet pleier å bli bra (det er min erfaring i det minste). Sjekk ut hva du finner på finn.no og ta kontakt med vikarbyrå.



Anonymous poster hash: 2a249...3a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...