Gå til innhold

Pottetrening!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Muslingen

Jenta mi på 2 år sier ifra etter at hun har bæsjet. Hun gjemmer seg ikke mens hun bæsjer, vi merker det som oftest ikke engang før hun sier ifra. Far og stemor mener hun er klar for pottetrening, og de ha bestemt seg for å begynne med det nå. Altså skal jenta pottetrenes annenhver helg... Jeg spurte stemor om ikke det blir litt rart... Jeg selv vil vente til sommeren. Da er jeg sammen med jenta hele dagen, vi har mindre klær på osv... I juli vil hun være 2 år og 4 mnd. Jeg har aldri gjort dette før, altså fått en unge til å slutte med bleie, og vil derfor ha deres synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Danielle 73

Det er meget viktig at dere er med på å samarbeide for å få ungen til å slutte. Om ikke, vil det være lite hensiktsmessig å la far og stemor begynne. Men hvorfor ikke henge seg på?

Du kan bruke klistremerke skjema. Og f.eks. la henne få et klistremerke for de gangene hun går på potten. Etter å f.eks oppnådd 5 klistremerker, kan du gi henne en ekstra belønning.

Dette vil være med på å oppmuntre henne til å fortsette. I tillegg, gi henne masse ros.

da vil barnet være mer motivert, og det vil være lettere for dere å gjennomføre potte treningen også.

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ihvertfall ikke å mase eller presse barnet til å bruke potta. Hun må være motivert og ville det selv.

Lillepia vår er snart 2,5 år. Mange oppfordret oss til å begynne med tidlig pottetrening. Fra hun var 12-16 mnd satt hun regelmessig på potte. Så ble hun stødig til å gå, og nektet å sitte stille :wink: Den pottetreninge var helt bortkastet i vårt tilfelle.

De siste månedene er hun blitt mer villig til å sitte på doring. Vi har pratet en del om det å tisse og bæsje på do. Hun ser at vi gjør det, og ofte vil hun nå prøve. Hun er veldig stolt hvis det kommer noe, og hun får mye ros når hun prøver. Vi har oppfordret henne til å si ifra når hun vil bæsje, men det har hun så langt ikke gjort. Bortsett fra et par ganger hun bare har lurt oss. Tulla, sier hun og ler etterpå :ler: Noen ganger ser vi jo hva hun prøver på, og har da spurt om hun vil på do. Men andre ganger vil hun ikke, og da er det greit. Det er sikkert mye å hente på belønning som klistermerker o.l, men vi stresser ikke med dette. Jeg har en venninner som fikk ungene bleiefrei da de var 2 år. Men unger er jo forskjellige.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter ble tørr om dagen da hun var rundt 2 år og 4 mnd, dette var i november det året. Hun hadde sett mange barn rundt seg som gikk på do og var også med meg når jeg skulle dit og ville prøve selv. VI hadde alltid en sekk med ekstra skift med oss, samme hvor vi skulle, vi hadde ikke noe belønningssystem, men hun fikk høre at hun var jo så flink og greier når det gikk greit, og gikk det ikke så greit så skiftet vi bare. Uten å lage så mye oppstyr rundt dette.

Men aldri i verden om min eks hadde fått bestemme seg for å prøve å gjøre jenta tørr (ikke at han var klar for det allerede da), men jeg tror det er viktig for jenta at dette ble gjort jevnlig og i trygge former.

Jeg tror det viktigste med pottetrening er at dere støtter jenta deres, det er ikke sikkert hun er klar for dette enda, det vet ikke jeg noe om, men merker du at dere ikke kommer noen vei så er det bedre for datteren din at dere gir dere for en stund og heller tar det opp igjen. Ha med nok skift til at det er greit om hun glemmer seg bort. Ikke bli sinte om det går galt! Det er viktig å beholde roen for at hun skal føle at dette er noe hun vil.

Om dere har mulighet til å la henne se at andre barn også gjør dette, ved søsken eller lekekamerater går på do så kan det hjelpe henne med å få lyst selv.

Enten du nedlegger veto til eksen og den nye damen hans om å begynne nå eller velger å la dem gjøre det og at du tar din del når hun er hjemme så tror jeg det lønner seg å samarbeide om dette. Men lykke til uansett når dere velger å gjøre dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må nok bare prøve dere fram og se.

Datteren min blir 3 år i juni og har de to siste månedene begynnt og mase om å få tisse på potte og do, og hun vil svært gjerne, men hun har ingen kontroll over når hun tisser. Når hun går uten bleie, så tisser hun ca hvert 10 minutt, og hun skvetter nesten. Så vi venter da, siden hun ikke kan har noe kontroll over det.

Det er litt sårt og se og at hun vil så svært gjerne, men at hun blir lei seg fordi hun ikke klarer og kontrollere det.

Så det er ikke alle som er klare.

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at ho sier ifra :P

Da har dere jo kommet et stykke på vei. Er i grunnen litt enig med far og svigermor jeg. Potte/dotrening vil ikke være så dumt å begynne med. Praktisk sett, ville jeg spurt henne om ho ville på potte/do ved hvert bleieskift, og legge et bleieskift til 5-10 min etter mat, slik at sjansen for at det kommer noe er relativ stor. P å denne måten vil ho også få litt hjelp til å få noe i potta/doen.

Vi begynte dotrening i januar, og nå sier ho ifra før noe kommer i bleia, men kontrollen er det litt opp og ned med. Vesla fyller 2 i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Muslingen

Hei dere...

Dere fikk med dere at det er far og STEMOR som vil begynne med pottetrening nå? Jeg spurte forsiktig om vi ikke kunne vente til sommeren, men de mener hun er klar NÅ, og vil ikke vente på meg. Derfor må jeg begynne nå, ellers blir det pottetrening hver 14 dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er at det burde være opp til deg, dersom du har - slik jeg forsto det - den daglige omsorgen, og de kun har henne annenhver helg. Det virker på meg teit å pottetrene henne annenhver helg, kan ikke tenke meg det blir noe bra for ungen heller?

Men - dersom de er "stabeiser" som nekter å gi seg, og gjennomfører pottetreningen annenhver helg, uavhengig av hva du gjør - ville jeg nok gitt meg dersom jeg var deg, og pottetrent ellers også - for ungens skyld.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er stor forskjell på å si i fra a tman har bæsjet og til det å være klar for å slutte med bleier. Mange barn kjenner jo at de har bæsjet eller merker at de tisser, men der i fra og til å ha kontroll er en helt annen sak. Det er ikke mange 2 åringer som er i stand til å slutte med bleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du enn gjør, ikke begynn med noe belønningssystem fordi hun er flink og bæsjer på do.

Jenta er ikke klar ennå, hun er langt yngre enn gjennomsnittet for når jenter slutter med bleie, og jeg syns du gjør rett i å se henne an til sommeren. Jeg vil ikke tro hun er klar da heller.

Første skritt er å si ifra etter av man har gjort fra seg.

Neste skritt er å si ifra mens man holder på.

Man er ikke klar før man er kommet til tredje skritt, som er at hun sier ifra før hun kommer så langt at hun ikke klarer å holde igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dessuten, hva far og stemor gjør annenhver helg har veldig lite å si i denne sammenhengen når datteren din er så liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muslingen
Hva du enn gjør' date=' ikke begynn med noe belønningssystem fordi hun er flink og bæsjer på do.[/quote']

Hvorfor ikke det, Tex? :) Jeg har som sagt ikke pottetrent barn før, så jeg tar imot alle tips og råd jeg kan få. Andres erfaring kan være veldig verdifull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hun kan oppleve det som straff å ikke få belønning når det kanskje ikke går så bra. Å klare å gå på do er i utgangspunktet ikke en prestasjon, det er kontroll på en muskelgruppe som ikke er viljestyrt før en har nådd en viss modningsgrad.

Så i utgangspunktet forteller du barnet ditt at hun er flink hvis hun greier det umulige -å kontrollere muskler hun ikke har kontroll på- og du forteller henne at hun ikke fortjener belønning når hun ikke greier å ha kontroll.

Jeg jobber som barnepleier i en barnehage, og har lang erfaring med å do-trene barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi hun kan oppleve det som straff å ikke få belønning når det kanskje ikke går så bra. Å klare å gå på do er i utgangspunktet ikke en prestasjon, det er kontroll på en muskelgruppe som ikke er viljestyrt før en har nådd en viss modningsgrad.

Så i utgangspunktet forteller du barnet ditt at hun er flink hvis hun greier det umulige -å kontrollere muskler hun ikke har kontroll på- og du forteller henne at hun ikke fortjener belønning når hun ikke greier å ha kontroll.

.

Dette er også det som står i de fleste bøker om barneoppdragelse.

Selv gjorde jeg meg andre erfaringer da barnet mitt pottetrente:

Gutten fikk potte ved rundt halvannet år, og den satt han på når det passet ham. Det varte og rakk, og ingen ting havnet i potta. En dag sa jeg til ham at han skulle få en sjokoladebit om han klarte å tisse i potta- og da løsna det, gitt! På meg virket det som lokkematen trigget ham til å prøve litt ekstra, slik at det gkk et lys opp for ham hvordan dette skulle gjøres .

Pedagoger må gjerne arrestere meg på dette, men det funket for vår del. Gutten var tørr på dagtid fra like over 2 år, og nattbleien forsvant 2 måneder etter dagbleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muslingen

Jeg er enig i det Tex skriver. Men hva gjør jeg med en pappa og en stemor som gir gelêmenner til jenta når hun har vært flink å tisset på potta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone B.
Pedagoger må gjerne arrestere meg på dette, men det funket for vår del. Gutten var tørr på dagtid fra  like over 2 år, og nattbleien forsvant 2 måneder etter dagbleien.

Det kan fungere for enkelte barn, som med gutten din. Men hva om han ikke hadde klart å kontrollere dette? Da ville han ha følt at han misslyktes selv om han ikke kunne noe for det.

En ting jeg ikke skjønner, er hvorfor man på død og liv må få ungen bleiefri før 2 års alder. Er det så ille å skifte noen bleier daglig på barnet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Morrison i.i.

Var ikke noe død og liv om å gjøre for vår del. Vi prøvde noe, og det funket- så enkelt er det. Har ikke noe med hvor ille eller ikke det er skifte bleier å gjøre. Alle skal slutte med bleier på et eller annet tidpunkt, og jeg så ingen grunn til å trekke det ut lengre enn nødvendig. Ting må ikke alltid være så veldig kompliserte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe død og liv om å gjøre for vår del. Vi prøvde noe, og det funket- så enkelt er det. Har ikke noe med hvor ille eller ikke det er skifte bleier å gjøre..   ..Ting må ikke alltid være så veldig kompliserte!

:Nikke:

Så enig. Vesla var interessert i doen, så da spurte vi om ho ville sitte på den. Det ville ho, og siden har ho sittet der når det passer henne. Noen ganger i 10 sek, andre ganger i 30 minutter. Av og til leser vi bok, noen ganger synger vi, og andre ganger gjør vi ingenting. Ho er den som bestemmer tempo, og hvordan det hele skal foregå. Om ho blir bleietørr i løpet av denne våren, eller neste kan vi uansett gjøre svært lite med.

Så et prosjekt om å få ho bleietørr i god tid før 2-årsdagen vil jeg ikke kalle det, men blir ho det er jo ikke det noe problem, synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva er det som er galt i at far og stemor vil begynne med pottetrening? Er du bitter på exen eller noe sånt?

:ler: Det er vel heller slik at det er eksen som er bitter på meg. Det er helt greit at de vil begynne med pottetrening. Har jo skjønt at det de gjør annenhver helg ikke har noe å si i det lange løp. Så de må gjerne holde på med det. Forresten så skrev jeg det der fordi de andre skrev noe om far og svigermor...ville bare rette opp misforståelsen, slik at dere skulle skjønne at det var pottetrening annenhver helg det var snakk om. :wink:

Jeg som ser jenta hver dag, mener at hun langt fra er klar til å legge vekk bleiene. Så jeg venter og ser det an. Hun vet hvor potta står, og må gjerne sitte på den om hun vil. Men den helt store innsatsen er fraværende fra min side inntil videre... Jeg har iallefall ingen tro på at godteri som belønning er en god løsning. Og blir derfor litt oppgitt når stemor forteller at de gir gelêmenner til jenta når hun har tisset på potte... Jeg tror at masse ros, kos og klem er mye bedre enn TING. Jeg blåser en lang marsj i hva fagfolk skriver om pottetrening. Jeg kjenner min egen datter best, og sammen med henne skal vi nok klare å bli kvitt bleiene. En dag.....

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...