Kakaoen Skrevet 5. april 2014 #1461 Del Skrevet 5. april 2014 Åååå.. Idyll Så digg at melka er på plass da Pamela boobies?? Gleder meg vilt og hemningsløst til å lese fødehistorien din Er veldig smart at du skriver den ned med en gang. Man glemmer jo fort. Men det er rart hvor lenge man husker små detaljer av fødselen også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest roseduft Skrevet 5. april 2014 #1462 Del Skrevet 5. april 2014 Så herlig å lese at dere er hjemme og at storesøster koser seg også Er en liten befrielse at melka er ombord ja da ammer man ikke forgjeves, og mini får mat i magen Hvor ofte ammer du? Jeg sitter våken hele nettene foreløbig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaV Skrevet 5. april 2014 Forfatter #1463 Del Skrevet 5. april 2014 Åh, det høres veldig koselig ut! Ikke noe er bedre enn en omsorgsfull storesøster! Gleder meg til å lese fødselshistorien din, er fascinerende å se hvor forskjellige fødsler kan være Ja, synes det er fascinerende å lese fødselshistorier selv. Syns jeg hadde en veldig fin fødsel (også) denne gangen, så blir fint å skrive den ned Åååå.. Idyll Så digg at melka er på plass da Pamela boobies?? Gleder meg vilt og hemningsløst til å lese fødehistorien din Er veldig smart at du skriver den ned med en gang. Man glemmer jo fort. Men det er rart hvor lenge man husker små detaljer av fødselen også Har ikke fått Pamela boobies hittil, men kjenner at melkesprenget er på vei Vilt og hemningsløst faktisk Har fått skrevet litt på den, men må få hele ned før jeg legger den ut, og det er jo ikke lett med alle avbrytelsene Jeg synes det var så rart hvordan detaljer jeg hadde glemt plutselig dukket opp mens jeg var høygravid! Det var vel typisk de mer ubehagelige Så herlig å lese at dere er hjemme og at storesøster koser seg også Er en liten befrielse at melka er ombord ja da ammer man ikke forgjeves, og mini får mat i magen Hvor ofte ammer du? Jeg sitter våken hele nettene foreløbig Ja, er jo blitt ei helt anna jente etter at hun fikk ordentlig mat i magen. Nå er hun så rolig og fin . Ikke bare søkende og overaktiv Jeg har vel ammet ca annenhver time i dag. I går kveld satt jeg konstant med henne på puppen, men da var det ikke like mye melk heller. Gav opp kl.01 for da var hun fortsatt "hysterisk" og suttet brystvorta ihjel. Fikk litt morsmelkerstatning på kopp, så hun sov en god del etter det. Første natta satt jeg oppe fra 02 til 06 tror jeg. Er spent på hvordan denne natta vil bli! Foreløpig er jo kvelden en heeeelt annen Men nå ser jeg frem til hun skal die, for nå kjennes sprenget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mazilla Skrevet 5. april 2014 #1464 Del Skrevet 5. april 2014 Lykke til i natt! Håper dere finner en løsning både mor og barn kan leve med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest roseduft Skrevet 5. april 2014 #1465 Del Skrevet 5. april 2014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neferet Skrevet 6. april 2014 #1466 Del Skrevet 6. april 2014 Høres ut som hjemmetilværelsen som tobarnsmor er koselig! Stas med oppmerksom storesøster også! Håper natta gikk bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibonacci Skrevet 6. april 2014 #1467 Del Skrevet 6. april 2014 Høres ut som dere koser dere hjemme! Hurra for at melka ha kommet, deilig Hvordan har natta vært? Gleder meg til å lese fødselshistorien din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaV Skrevet 6. april 2014 Forfatter #1468 Del Skrevet 6. april 2014 Høres ut som dere koser dere hjemme! Hurra for at melka ha kommet, deilig Hvordan har natta vært? Gleder meg til å lese fødselshistorien din! Natta gikk veldig greit! En leggepupp rundt midnatt, opp kl04 og 07 så godt fornøyd med det. Tydelig at det er mer melk nå, for nå har det blitt lengre intervaller. Er pupp hver 3.-4. time i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kakaoen Skrevet 6. april 2014 #1469 Del Skrevet 6. april 2014 Så deilig at du kan amme så "sjeldent" Håper det fortsetter!! Med Mini måtte jeg amme annenhver time hele dagen, og hver 3. om natta. Jeg var så lei av mødre og svigermødre som stadig sa: Han kan da umulig være sulten igjen. Fikk jo nettopp mat.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest roseduft Skrevet 6. april 2014 #1470 Del Skrevet 6. april 2014 Her går det også godt 3 timer fra en pupp til en annen. Nesten som jeg blir bekymra at hun får i seg nokk med mat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yesterday Skrevet 6. april 2014 #1471 Del Skrevet 6. april 2014 Det er fordelen med mme, man vet hva babyen spiser. Når jeg ammet så fikk han bare ut dråper, trur vi, men har ikke peiling egentlig. Mini spiser ennå hver tredje time på dagtid, selv med noe fast føde, det har han gjort siden han ble født. Godt at du har fått melk, alt for mange som sliter med det. Trur at ammepresset kan virke mot sin hensikt i blant, jeg så for meg at mini kom til å sulte i hjel og turte knapt dra hjem fra barsel, så for meg en død baby ja pga mislykket amming. Var som om det var det de sa på barsel at kom til å skje. Så stresset hjalp ikke. Det kommer du sikkert til å merke innimellom, om noe skjer og du er litt stresset når snuppa skal ha melk så kan det skje at det tar flere minutter før melka kommer. Vet om ei som fikk en litt frekk kommentarer rett før amming, da tok det 10 min før melka kom. Maser folk om besøk? El klarer de å la vær? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaV Skrevet 7. april 2014 Forfatter #1472 Del Skrevet 7. april 2014 Så deilig at du kan amme så "sjeldent" Håper det fortsetter!! Med Mini måtte jeg amme annenhver time hele dagen, og hver 3. om natta. Jeg var så lei av mødre og svigermødre som stadig sa: Han kan da umulig være sulten igjen. Fikk jo nettopp mat.. Jeg var nok litt rask med å si jeg kunne amme sjelden I dag har jeg kanskje hatt 2 pauser totalt, ellers har jeg sittet med puppen ute Håper det er et økedøgn så ting roer seg Slitsomt å skulle amme så ofte! Sett tidligere (et annet sted? ) at du sluttet ved 4 mnd. Var det pga hyppigheten? Her går det også godt 3 timer fra en pupp til en annen. Nesten som jeg blir bekymra at hun får i seg nokk med mat Jeg ville se at melka var kommet skikkelig og at hun fikk i seg nok, så var og veide på helsestasjonen i dag. Og hun får i seg nok selv om hun har hatt noen lengre pauser Det er fordelen med mme, man vet hva babyen spiser. Når jeg ammet så fikk han bare ut dråper, trur vi, men har ikke peiling egentlig. Mini spiser ennå hver tredje time på dagtid, selv med noe fast føde, det har han gjort siden han ble født. Godt at du har fått melk, alt for mange som sliter med det. Trur at ammepresset kan virke mot sin hensikt i blant, jeg så for meg at mini kom til å sulte i hjel og turte knapt dra hjem fra barsel, så for meg en død baby ja pga mislykket amming. Var som om det var det de sa på barsel at kom til å skje. Så stresset hjalp ikke. Det kommer du sikkert til å merke innimellom, om noe skjer og du er litt stresset når snuppa skal ha melk så kan det skje at det tar flere minutter før melka kommer. Vet om ei som fikk en litt frekk kommentarer rett før amming, da tok det 10 min før melka kom. Maser folk om besøk? El klarer de å la vær? Ja, det er absolutt en fordel med flaske, at man får mer konkrete mål! Særlig på økedøgn kan man begynne å tvile på om det faktisk finnes melk i puppen, siden babyen vil ha hele tiden Jeg var ganske "lettstimulert" sist i forhold til å få i gang utdrivningsrefleksen, så håper jeg slipper å komme oppi situasjoner hvor det tar flere minutter før melka kommer. Men det kan jo selvsagt skje! Husker flere episoder sist hvor jeg bare tenkte på henne/snakket om amming med venninner, også begynte det å strømme Men nå tror jeg også at jeg overproduserte melk sist, sett retrospektivt Heldigvis har vi ikke hatt noe særlig mas om besøk Vi er ganske mange i vennegjengen vår med barn, og der har temaet barselbesøk blitt diskutert, så alle er vel enige om å ta det litt med ro. Vi får selvsagt hint om at de gleder seg til å hilse på, men vi har nå tenkt til å finne litt vår egen hverdag først, før vi tar i mot masse gjester. ---------------- Som jeg sa til Kakaoen var jeg kanskje litt tidlig ute med å si at J gav meg pauser, for i går kveld og frem til nå har hun hengt på puppen sammenhengende over flere timer Satser på at det er et økedøgn, men skulle vel kanskje bare mangle hvis hun er en stor frøken. Dro på helsestasjonen i dag for å sjekke at vekta har snudd, og det har den definitivt. Hun gikk ned 360g til 2. døgn, men har nå gått opp igjen 300g av dem på to dager Og til min store glede fikk jeg beskjed om at vi skal få samme helsesøster til J som til M . Sist fikk vi ei skikkelig burugle som ikke var noe nytte i, men fikk heldigvis byttet til hun vi har nå. Så kjekt å ha samme til dem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kakaoen Skrevet 7. april 2014 #1473 Del Skrevet 7. april 2014 Burugle Seriøst et av de morsomste navnene på møkkakjærring som finnes Jeg slutta etter 4 mnd ja. Jeg orka rett og slett ikke mer. Mini har alltid vært veldig urolig på puppen. Husker jeg så på disse ammevideoene på ammehjelpen mens tårene trilla. For de fikk det jo så bra til med ungen som lå så stille og pent. Mens min var en makk uten like.. Han vred seg, sparka og fekta med armene. Om ikke melka komm i løpet av 10-20 sek så slapp han taket, sånn ca rett før utdrivningen kom i gang, og vi måtte begynne på nytt. Jeg synes det var kjempevanskelig å klare å slappe av. Noen ganger tok det flere minutter før melka kom. Prøvde å hjelpe det igang også, til lite nytte. Han amma nok så ofte fordi han ikke gadd å ligge der lenge nok til at han fikk i seg den fete ettermelka. Måten jeg fant ut at det var på tide å slutte var når jeg prøvde å lage velling til han for første gang. Han fikk en kveldsflaske med mme fra han var 2 mnd. Jeg orka ikke å ha han sinna på puppen hele kvelden Men da hadde jeg i et par skjeer grøtpulver (rett før han var 4 mnd). Det jeg ikke tenkte på var at jeg da burde hatt en større tut i flaska. Ga han flaska og han ble så sinna. Kava og styra akkuratt som når jeg amma han. Jeg skjønte jo tuten var for liten, men prøvde selv å ta et sup. Og jammen måtte jeg suge hardt for å få noe ut. Da skjønte jeg hvorfor han var så frustrert når han måtte jobbe så veldig for maten sin. Jeg bytta da til en større tut, og ungen lå dønn stille og kosa seg med flaska.. Amminga hadde sugd ut mye av babygleden fra meg. Jeg kjente at jeg grua meg til å amme, og jeg nesten hata det. Å amme blandt andre likte jeg aboslutt ikke. Ble jo så stressa og svett når ungen ikke ville Men herregud å vondt det faktisk var å slutte. Jeg følte meg så misslykka. Selv om jeg skjønte at det var ikke min skyld at mini var så sinnsykt utålmodig. Jeg amma han om natta i 2 uker etterpå, så fikk jeg sopp på puppen og gadd da ikke mer. Etter 1 uke med flaske om natta begynte mini å sove rundt Jeg hadde aldri trodd at det var så mye følelser i amming, eller at jeg kom til å slite så mye med det som jeg gjorde. "Alle" andre rundt meg fikk det jo strålende til og sa jo at det var sååå fantastisk. Så det var ganske vondt å først slite med å få det til, til å ikke like det, til å kaste inn håndkle veldig tidlig. Trodde alle kom til å se ned på meg når jeg slutta. Men det viste seg jo at folk ikke brydde seg Til og med svigermor sa bare ok når jeg sa at han fra nå av skulle få mme Det var min ammehistorie Jeg er veldig spent på hvordan det blir neste gang. En ting jeg har lært er at det er ikke verdt å pine seg selv for at ungen skal få mm. Mamming før amming her i gården altså Krysser fingra for at økedøgnet har gitt seg De er IKKE gøye!! Jeg hadde det på julaften når mini var 1 mnd gammel Bad timing gitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yesterday Skrevet 7. april 2014 #1474 Del Skrevet 7. april 2014 Ser at jeg trudde at jeg var i Roseduft sin dagbok sist jeg skrev her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yesterday Skrevet 7. april 2014 #1475 Del Skrevet 7. april 2014 Følelsene mine ang amminga er ganske lik dine Kakoen, hadde null babyglede og morsfølelse, følte meg som en melkemaskin siden det ikke var fokus på noe annet. Klarte ikke kose meg med mini i becynnelsen. Han ble rasende bare han så puppen og vred seg unna, var nesten umulig å legge han til (det gikk etter kanskje 10 forsøk) og det kom ikke melk ut uansett. Gruet meg til hver amming men også pumping siden jeg pumpet hver tredje time døgnet rundt. Hele døgnet dreide seg kun om amming og pumping, så for meg en permisjon hvor jeg ikke kom meg ut døra. Skulle aldri amme så mislykka og pumpe foran folk. Så var en befrielse å slutte med ammingen men også et kjempe stort nederlag, jeg var helt mislykket føltes det som. Og den følelsen sitter ennå i, så amming er noe jeg kommer til å grue meg med hvis vi får en unge til. Kommer til å prøve men ikke slite meg ut like mye som sist om det ikke går. Jeg trudde før jeg ble gravid at amming er kjempe lett, men det er jo en hel vitenskap! Har ikke opplevd økedøgn men skulle gjerne sittet med mini klistra til puppen en hel dag innimellom enn å ikke få til ammingen Høres kos ut, en nærhet jeg aldri fikk oppleve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest roseduft Skrevet 8. april 2014 #1476 Del Skrevet 8. april 2014 Burugle det er ett uttrykk jeg aldri har hørt før! Hvordan går det med hyppigheten på ammingen nå? Og hvor ofte får du søvn? Føler jeg sitter med puppen ute konstant og sover noen timer når mini sover.. Rart hvordan man overlever på så lite søvn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 8. april 2014 #1477 Del Skrevet 8. april 2014 Har dere det braa? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibonacci Skrevet 8. april 2014 #1478 Del Skrevet 8. april 2014 Økedager kan være slitsomt, husker det godt fra sist gang. Håper det har stabilisert seg litt nå! Hvordan er hverdagen med to små? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kakaoen Skrevet 9. april 2014 #1479 Del Skrevet 9. april 2014 Håper dere har det bra. Og at hverdagen er grei Ligner J på M?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaV Skrevet 10. april 2014 Forfatter #1480 Del Skrevet 10. april 2014 ........ Så var en befrielse å slutte med ammingen men også et kjempe stort nederlag, jeg var helt mislykket føltes det som. Og den følelsen sitter ennå i, så amming er noe jeg kommer til å grue meg med hvis vi får en unge til. Kommer til å prøve men ikke slite meg ut like mye som sist om det ikke går. Jeg trudde før jeg ble gravid at amming er kjempe lett, men det er jo en hel vitenskap! Har ikke opplevd økedøgn men skulle gjerne sittet med mini klistra til puppen en hel dag innimellom enn å ikke få til ammingen. Høres kos ut, en nærhet jeg aldri fikk oppleve. Du hadde jo ingen lett start med brennkoppene hans heller, det skaper jo ganske mye ekstra stress. Jeg har ingen god ide i øyeblikket for hvordan du eventuelt kan gjøre det neste gang, for amming er virkelig en hel vitenskap! Men så er jo barna så forskjellig også, så de gjør opplevelsene veldig ulike! M var ikke like "flink" som J, så med J har ammestarten gått som en lek (bortsett fra sårheten da... Ikke til å komme utenom med ivrig baby). Unner deg en bedre opplevelse neste gang Burugle det er ett uttrykk jeg aldri har hørt før! Hvordan går det med hyppigheten på ammingen nå? Og hvor ofte får du søvn? Føler jeg sitter med puppen ute konstant og sover noen timer når mini sover.. Rart hvordan man overlever på så lite søvn Hehe... skikkelig godt uttrykk det Nå ammer jeg vel hver 2.-3. time på dagtid, og hver 4. time på natta. Sover som regel fra midnatt og til 9-tiden. Da har jeg vært våken for 2 amminger i mellomtiden, så blir vel greit med søvn, selv om jeg ikke føler meg helt uthvilt akkurat Rart som du sier, hvordan man kommer seg gjennom dagen, men greit med disse hormonene sånn sett. Føler meg jo ikke helt zombie! Hvor ofte ammer du nå? Har dere det braa? Økedager kan være slitsomt, husker det godt fra sist gang. Håper det har stabilisert seg litt nå! Hvordan er hverdagen med to små? Håper dere har det bra. Og at hverdagen er grei. Ligner J på M?? Takk for besøk i boka når jeg ikke får helt tid selv Økningen har stabilisert seg nå Som nevnt til roseduft hver 2.-3. time på dagtid, og ca hver 4. på natta. Helt greit syns jeg M var sånn skikkelig sovebaby, så der hadde jeg mye lengre intervaller i starten. I lune er de veldig like - lite skriking med mindre det er noe prekært. J er kanskje litt mer sånn at hun søker kroppskontakt når hun skal sove, får innimellom litt knip i magen som lettere beroliges med noen stryk på ryggen eller litt byssing. Utseendemessig får jeg skikkelig flashbacks ved noen uttrykk hun har og bevegelser hun gjør, men ser samtidig klare forskjeller. Særlig fra leppe/kinn og ned. Blir kjempespennende å se hvordan J utvikler seg de neste ukene/mnd, når hun blir kvitt nyfødtutseendet Jeg synes jeg har så fine jenter, så hverdagen som familie på fire er egentlig ganske fantastisk. M er fortsatt bare veldig snill og omsorgsfull mot lillesøster, og begynner nå også å få schvung på navnet hennes Jeg kjenner imidlertid på at jeg føler jeg ikke får gitt M nok oppmerksomhet og kos, men jeg tror ikke hun synes det, for det er absolutt ikke blitt noe skriking over at mamma ikke kan, eller at hun bare vil ha pappa i protest. Hun er bare utrolig forståelsesfull! Må vel si at det ikke er helt optimalt med bygginnsats oppi en sånn nyfødt tid , men det passer vel egentlig aldri. Har bare blitt litt ekstra pes de siste dagene med håndtverkere som ikke gjør ting til avtalt tid også forplanter dette seg videre, også blir det litt sånn småkaos. Synes det da er litt kjipt å ikke kunne bidra noe fysisk, men at jeg er "puppebunden". Får gjøre min jobb som organisator/husk-på'er. Så som dere skjønner har de siste par dagene gått fort unna. I forigårs hadde lillesøster bursdag, og fordi foreldrene mine er borte denne uken, inviterte vi på kaker og kaffe her så hun skulle få en minifeiring på dagen sin også. I går måtte jeg handle et par barnehagebukser til M og samtidig var vi og tok nyfødtbilder hos vår faste fotograf. Vi tok bilder av M 6 dager gammel, og jammen ble det ikke bilder av J også 6 dager gammel Hun klarte seg kjempebra og var våken store deler av fotograferingen. Fotografen var helt imponert over hvor sterk hun var *skryte, skryte*, så det ble ikke det typiske "sover i en haug" bildet. Hver gang J ble lagt på magen var det opp med hodet for å titte på fotograflyset I går kom også første smilet *mer skryt* og med mye hormoner innabords ble det da selvfølgelig tårer på mor Så der har dere våre siste dager. Får se om jeg ikke får lusket meg inn i deres dagbøker også. Blir nok til kveldingen, for i ettermiddag skal vi ha vårt andre barselbesøk *edit: måttet fjerne litt smileys Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå