Gå til innhold

Hva sier man til noen som spør om de skal dø?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tanta til mamma har fått nyresvikt, og legene har sagt at det ikke er mer å gjøre. De har sluttet å gi hun mat, og nå får hun bare morfin og medisiner som gjør at hun får det godt de siste dagene.

Hun klarer så vidt å si noe der hun ligger, og man kan se at hun er nær å dø nå. I dag klarte hun å få frem "Skal jeg dø nå?"

Jeg ble utrolig lei meg og visste ikke hva jeg skulle svare. Skal besøke hun i morgen og, og helt til siste slutt. Har noen noen råd om hva man egentlig svarer? :(



Anonymous poster hash: df28a...d0f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Det burde ikkje vere din jobb, men dei som har omsorga for henne der ho er å orientere henne om dette. Før du går inn til henne kan du be om å få snakke med den pleiaren som har ansvaret for henne, og spørje om ho er orientert om status. Viss ho er det må du berre vise til det som pleiar/lege har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hun spør veldig ofte. Hun er dement, så etter noen minutter spør hun igjen. Hun vet godt hva som er galt, og hvorfor hun er der. Problemet er at hun ikke husker det en stund etter at vi har sagt det.



Anonymous poster hash: df28a...d0f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Då er det berre å seie det som det er, men at det skal bli godt å kvile, og sleppe å ha det vondt. Det er verre for deg enn for henne. :klem:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går litt mot strømmen her og tenker at du godt kan si nei, forutsatt at hun er så dement at det ikke synker særlig inn. I det minste kan du si at det ikke er sikkert. I hvert fall om hun blir trist av motsatt beskjed. Ikke gjør det hvis det gjør at hun skal opp og fortelle alle at hun skal bli frisk, men om hun bare synker tilbake i sengen og er litt blidere enn hun ville vært av en dødsdom synes jeg det går fint.

Det er ikke helt sammenlignbart, men da bestefar lå for døden og spurte etter sin eldste søster (som hadde vært død i mange år), sa vi etter hvert bare at hun hadde det fint. Jeg skjønner at enkelte kan reagere på det, men han var så dement at han bare ble redd og trist og gjentok spørsmålet etter en stund - og ble redd og trist igjen. Da smilte han, lukket øynene og slappet litt mer av. Om dette er tilsvarende ser jeg ikke problemet. Det er viktig for meg å leve noenlunde moralsk, men det er enda viktigere for meg å ikke påføre andre helt meningsløs smerte.

Anonymous poster hash: 30c5c...89c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

Jeg har sittet å holdt henne i hånden i 7 timer i dag. Hun spørte om hun skulle dø, og det jeg svarte var at "Vi skal gjøre alt vi kan for at du skal ha det bra. Bare hvil og slapp av. Vi er her alle sammen, så du trenger ikke bekymre deg."

Håper det var greit..

- ts



Anonymous poster hash: df28a...d0f
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for svar. Jeg har sittet å holdt henne i hånden i 7 timer i dag. Hun spørte om hun skulle dø, og det jeg svarte var at "Vi skal gjøre alt vi kan for at du skal ha det bra. Bare hvil og slapp av. Vi er her alle sammen, så du trenger ikke bekymre deg." Håper det var greit.. - ts Anonymous poster hash: df28a...d0f

Det var en fin måte å si det på. Du betrygget henne om at hun ikke var alene. At dere skal gå hele veien sammen med henne. Hvordan går det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fin måte å si det på. Du betrygget henne om at hun ikke var alene. At dere skal gå hele veien sammen med henne. Hvordan går det?

Tusen takk, det var bra å høre.

Nå er hun død, og det var en veldig fin begravelse. Jeg har det bra nå som jeg vet at hun ikke lider mer. Det var bedre at hun fikk slippe, enn å måtte ligge i sykesenga å vite at hun skulle dø. Håper hun har det bra der hun er nå.

Hvil i fred.

:hjerte:

Anonymous poster hash: 0e5a1...a08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...