Gå til innhold

Hvor stor sannsynlighet er det for å få A på psykologi årsstudium?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange av de 500 som tar psykologi årsstudium hvert år, klarer å få A på alle eksamenene ved FØRSTE forsøk? Noen som har statistikk på dette? Er det en 2-3 stk.?



Anonymous poster hash: 90120...f15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har gått årsstudium selv. Det er UTROLIG vanskelig. Kjenner mange som har jobbet HARDT men likevel fikk B og C. Sjansen for å få A på første forsøk er sikkert 5%. Det er lettere alle andre steder enn i Bergen though, prøv å ta årsstudium ved en høgskole eller noe :) det skal være lettere.



Anonymous poster hash: 18fe3...054
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått årsstudium selv. Det er UTROLIG vanskelig. Kjenner mange som har jobbet HARDT men likevel fikk B og C. Sjansen for å få A på første forsøk er sikkert 5%. Det er lettere alle andre steder enn i Bergen though, prøv å ta årsstudium ved en høgskole eller noe :) det skal være lettere.

Anonymous poster hash: 18fe3...054

Det kommer da an på hvor smart man er. Er man veldig smart og har jobbet bra, så er nok sannsynligheten mye høyere. Er man ikke fullt så smart er nok sannsynligheten nærmere 0 % uansett hvor mye man jobber.

Anonymous poster hash: 38ab8...1e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere i Norge enn i andre land. Så hvis du vil ha ordentlig kvalitet og bedømming så drar du til utlandet.



Anonymous poster hash: 22869...c35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer da an på hvor smart man er. Er man veldig smart og har jobbet bra, så er nok sannsynligheten mye høyere. Er man ikke fullt så smart er nok sannsynligheten nærmere 0 % uansett hvor mye man jobber.

Anonymous poster hash: 38ab8...1e9

De jeg kjenner er over gjennomsnittet intelligente folk som jobbet hardt begge semesterne :) Det er det som er negativt med studiet, eksamen reflekterer ikke alltid mengden kunnskap. Eksamen handler ofte om flaks. På PSYK100 i vår var det ingen som fikk A f.eks.

Anonymous poster hash: 18fe3...054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksamen handler ofte om flaks.

Anonymous poster hash: 18fe3...054

Om det er flaks som avgjør hvilken karakter man får, sier det vel litt om hvor useriøst studiet er.

Anonymous poster hash: 38ab8...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror faktisk at hvis man streber etter en A burde man faktisk studere mer enn selve pensumet - og da mener jeg å kikke på relevante bøker/skrifter om eksamenskriving. En godt skrevet eksamen kan være det som løfter teksten din fra en B til en A.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror faktisk at hvis man streber etter en A burde man faktisk studere mer enn selve pensumet - og da mener jeg å kikke på relevante bøker/skrifter om eksamenskriving. En godt skrevet eksamen kan være det som løfter teksten din fra en B til en A.

Korrekt svar.

For å få A på essayeksamener må man kunne skrive og drøfte, og ikke bare pugge. Svært få studenter skriver ordentlig godt og strukturert. Å sitte og pugge 12 timer om dagen hjelper ikke så lenge man ikke klarer å fremstille pensum på en imponerende måte på eksamen. For å få A skal man ha levert en "fremragende" besvarelse. B er en eksamen som er "svært god".

Anonymous poster hash: 327fc...f1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner er over gjennomsnittet intelligente folk som jobbet hardt begge semesterne :) Det er det som er negativt med studiet, eksamen reflekterer ikke alltid mengden kunnskap. Eksamen handler ofte om flaks. På PSYK100 i vår var det ingen som fikk A f.eks.

Anonymous poster hash: 18fe3...054

Det handler ikke mye om flaks på eksamen, men heller mer om hvor grundig man jobber og hvor akademisk man er. De færreste er så akademiske anlagt at de får A på samtlige eksamener. Mange overvurderer egne evner når de starter på årsstudiet, og skjønner ikke forskjell på akademisk skriving og den skrivingen de er vant med fra videregående.

Anonymous poster hash: 327fc...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke mye om flaks på eksamen, men heller mer om hvor grundig man jobber og hvor akademisk man er. De færreste er så akademiske anlagt at de får A på samtlige eksamener. Mange overvurderer egne evner når de starter på årsstudiet, og skjønner ikke forskjell på akademisk skriving og den skrivingen de er vant med fra videregående.

Anonymous poster hash: 327fc...f1c

Kjenner at jeg blir virkelig provosert av samtlige svar her. Jeg prøver å si at folk jobber virkelig hardt og gir alt, likevel er det ikke godt nok. Og da kommer dere med at eksamen ikke handler om flaks, at man må være flink til å skrive blabla. JEG VET ALT DET. Har tenkt på disse tingene tusenvis av ganger allerede.

Jeg vet at man må være akademisk anlagt. Er man ikke det kan man umulig bli psykolog uansett.

Jeg vet at man må kunne skrive en fremragende besvarelse for å kunne få A.

Jeg vet at man øker sjansene sine hvis man jobber grundig.

Det jeg prøver å komme fram til her, er at det er så utrolig vanskelig at TIL TROSS for alle overnevnte punktene, er det et utrolig trangt nåløye. Dette vet jeg selv, fordi jeg har tatt dette årsstudiet selv og kjenner flere i samme situasjon. Hvor mange av dere som svarer her har egne erfaringer med dette studiet? Alle kan si hvordan man skal klare å få bra karakterer, men det er kun de som faktisk tar dette studiet selv som vet hvor vanskelig det er. Dere andre klarer bare ikke få det inn.

Det som virkelig er morsomt er uansett hva jeg skriver her, tror dere fortsatt at det er lett bare man "jobber". Prøv det selv så kan dere se. Poenget er at selv om man vet at det er vanskelig å få A, er det i praksis enda vanskeligere enn forventet.

For all del, ha gode forventninger og håp på det beste. Samtidig må du vite at realistisk sett er det så vanskelig at man kanskje burde satse på andre fremgangsmåter/utdanninger, med mindre du er helt sikker på at det er psykolog og ingenting annet du skal bli. For øvrig er det også mulig å ta opp fag fra videregående og prøve å komme inn i Oslo eller Trondhjem.

Anonymous poster hash: 18fe3...054

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig er morsomt er uansett hva jeg skriver her, tror dere fortsatt at det er lett bare man "jobber".

Det er ingen som har sagt spesielt mye av det du påstår har blitt sagt i denne tråden. Hvis du er like dårlig til å forstå det du leser i fagbøker som det som står i denne tråden kan du bare glemme å få A.

Anonymous poster hash: 0cef2...447

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har sagt spesielt mye av det du påstår har blitt sagt i denne tråden. Hvis du er like dårlig til å forstå det du leser i fagbøker som det som står i denne tråden kan du bare glemme å få A.

Anonymous poster hash: 0cef2...447

Personen du svarte er åpenbart ikke blant de som har mulighet til å få A, så det kan vedkommende nok glemme uansett.

Anonymous poster hash: 38ab8...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personen du svarte er åpenbart ikke blant de som har mulighet til å få A, så det kan vedkommende nok glemme uansett.

Anonymous poster hash: 38ab8...1e9

Jeg er i grunn enig i at man må jobbe hardt, øve seg på å skrive akademisk og at man også må ha høy IQ. Det er det absolutt ingen tvil om. Det er bare det at flere prøver å få det til å fremstå som lett om "man bare står på litt". Derfor krisemaksimerer jeg og prøver å understreke de negative nyansene med dette studiet.

Synes at det er usmakelig med kommentarer som "vedkommende kan glemme å få A" og den kommentaren som kritiserer min forståelse av fag o.l. Skal dere delta i en saklig diskusjon, så prøv å avstå fra personhets og hersketeknikker.

Anonymous poster hash: 18fe3...054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg blir virkelig provosert av samtlige svar her. Jeg prøver å si at folk jobber virkelig hardt og gir alt, likevel er det ikke godt nok. Og da kommer dere med at eksamen ikke handler om flaks, at man må være flink til å skrive blabla. JEG VET ALT DET. Har tenkt på disse tingene tusenvis av ganger allerede.

Jeg vet at man må være akademisk anlagt. Er man ikke det kan man umulig bli psykolog uansett.

Jeg vet at man må kunne skrive en fremragende besvarelse for å kunne få A.

Jeg vet at man øker sjansene sine hvis man jobber grundig.

Det jeg prøver å komme fram til her, er at det er så utrolig vanskelig at TIL TROSS for alle overnevnte punktene, er det et utrolig trangt nåløye. Dette vet jeg selv, fordi jeg har tatt dette årsstudiet selv og kjenner flere i samme situasjon. Hvor mange av dere som svarer her har egne erfaringer med dette studiet? Alle kan si hvordan man skal klare å få bra karakterer, men det er kun de som faktisk tar dette studiet selv som vet hvor vanskelig det er. Dere andre klarer bare ikke få det inn.

Det som virkelig er morsomt er uansett hva jeg skriver her, tror dere fortsatt at det er lett bare man "jobber". Prøv det selv så kan dere se. Poenget er at selv om man vet at det er vanskelig å få A, er det i praksis enda vanskeligere enn forventet.

For all del, ha gode forventninger og håp på det beste. Samtidig må du vite at realistisk sett er det så vanskelig at man kanskje burde satse på andre fremgangsmåter/utdanninger, med mindre du er helt sikker på at det er psykolog og ingenting annet du skal bli. For øvrig er det også mulig å ta opp fag fra videregående og prøve å komme inn i Oslo eller Trondhjem.

Anonymous poster hash: 18fe3...054

"Det som virkelig er morsomt er uansett hva jeg skriver her, tror dere fortsatt at det er lett bare man "jobber". Prøv det selv så kan dere se. Poenget er at selv om man vet at det er vanskelig å få A, er det i praksis enda vanskeligere enn forventet."

Det var da ikke det jeg skrev, jeg skrev det motsatte, nemlig at man også må være godt akademisk anlagt i tillegg. Er man ikke det, får man sannsynligvis ikke så mange A-er på eksamen. Svært få jobber ekstremt mye samtidig som de har gode akademiske ferdigheter, og derfor er det få som får det til. I Passer & Smiths innføringsbok står det for eksempel at de fleste studenter ikke innser hvor mye innsats som ligger bak de høytoppnåendes prestasjoner, og at det er vanlig å overvurdere egen innsats. Men det visste du kanskje?

Hvis man leser andres eksamensbesvarelser og oppgaver, ser man fort at studenter ofte overvurderer hvor godt de har forstått eller fremstilt pensum. Mye er vagt og upresist, usammenhengende, uselvstendig eller mangler drøfting. Før man begynner på årsstudiet bør man derfor ta stilling til hvor gode fremstillingsevner man har. Å tro det er enkelt er helt feil. Man må se på det som umulig, og aldri være fornøyd med innsatsen man har lagt inn. Man skal aldri tro man har forstått pensum 100%. Man må jobbe beinhardt. Gjør man det samtidig som man har gode akademiske ferdigheter, er det mulig å komme gjennom nåløyet. Mitt inntrykk er at mange kommer til Bergen med greie karakterer fra videregående med urealistisk høye forhåpninger og lav evne til refleksjon. Da er det ikke rart man ikke får A selv om man leser pensum. Godt for universitetet at ikke hvem som helst kan bli psykologer. For å bli psykolog bør du ha svært gode refleksjonsevner og en viss kritisk sans.

Anonymous poster hash: 327fc...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg lurer på hvor gode refleksjonevner de på første året som får A i alle fag med ren MC-eksamen har. Jeg hadde en venninne som var rå på MC, men når det kom til å skrive en tekst med drøfting og diskusjon, da falt hun helt gjennom. Jeg tror det er mye hardt arbeid, men at det avhenger litt av eksamensformen - og litt flaks med hvem som lager eksamen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja, jeg lurer på hvor gode refleksjonevner de på første året som får A i alle fag med ren MC-eksamen har. Jeg hadde en venninne som var rå på MC, men når det kom til å skrive en tekst med drøfting og diskusjon, da falt hun helt gjennom. Jeg tror det er mye hardt arbeid, men at det avhenger litt av eksamensformen - og litt flaks med hvem som lager eksamen :)

Flervalgstester er nok som du sier ikke noe godt mål på refleksjonsevne, nei. Men jeg tror det bare er Trondheim som bruker det.

Anonymous poster hash: 327fc...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flervalgstester er nok som du sier ikke noe godt mål på refleksjonsevne, nei. Men jeg tror det bare er Trondheim som bruker det.

Anonymous poster hash: 327fc...f1c

Jeg tror at det (heldigvis) har blitt avviklet der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NTNU har ikke MC-eksamener på psykologi lenger.

Derimot kjenner jeg flere som har fått A og kommet inn på profesjonsstudiet. Jeg synes ikke det handler om IQ, men mer om å kunne stoffet, vise refleksjon og skrive gode drøftinger. Det innebærer blant annet hardt arbeid, de jeg kjenner som fikk A i alle fag, hadde så og si ikke sosialt liv det året.

Jeg mener at det i stor grad det koker ned til at om du jobber hardt, og øver, så kan du klare det.

Forøvrig, når det gjelder vanskeligshetsgraden i forhold til land, så er det visstnok (ifølge mange som har vært på utveksling) mye enklere å få A i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av de 500 som tar psykologi årsstudium hvert år, klarer å få A på alle eksamenene ved FØRSTE forsøk? Noen som har statistikk på dette? Er det en 2-3 stk.?

Anonymous poster hash: 90120...f15

Tok psykologi årsstudium i år. Her er statistikken på mitt studiested fra i år

Eksamen 1: 20 stk med A, av 214 som møtte til eksamen

Eksamen 2: 20 stk med A av 220 som møtte til eksamen

Eksamen 3: 23 stk med A av 244 som møtte til eksamen

Så ja, det er fullt mulig! Men om disse har tatt årsstudium før, vet ikke jeg. TUNGT er det i hvert fall. Du må kunne MYE, gjerne mer enn pensum for å få A. Og du må være god til å formulere deg, etc.

Anonymous poster hash: 92f31...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...