Gå til innhold

Prestisje i det å være utdannet lege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det prestisjefullt?



Anonymous poster hash: bd7fd...b37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skjer med disse trådene som omhandler hvilke yrker som er prestisjefulle? Ja lege er etter min mening en prestisjefull utdanning. Men det er de fleste andre utdanninger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Hva folk anser som "prestisjefylt" er selvsagt veldig individuelt, men det er vel tunge realfagsstudier, medisinstudiet og jusstudiet flest synes er mest prestisjefylt. Veldig mange synes ikke det betyr noe som helst, men om man først skal kalle noe prestisjestudier er det nok bl.a. medisin.

Selv bryr jeg meg ikke noe særlig om det, og jeg anbefaler deg å velge karriere etter genuin interesse, men det er heller ikke noe jeg har noe med.

Anonymous poster hash: 8bad8...935

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Hva folk anser som "prestisjefylt" er selvsagt veldig individuelt, men det er vel tunge realfagsstudier, medisinstudiet og jusstudiet flest synes er mest prestisjefylt. Veldig mange synes ikke det betyr noe som helst, men om man først skal kalle noe prestisjestudier er det nok bl.a. medisin.

Selv bryr jeg meg ikke noe særlig om det, og jeg anbefaler deg å velge karriere etter genuin interesse, men det er heller ikke noe jeg har noe med.

Anonymous poster hash: 8bad8...935

Jeg kan være enig i at realfagstudier og medisin kan være prestisefylt, men jusstudiet? Nei.

Anonymous poster hash: f5f7d...1d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.

Er man genuint interessert i jobben sin, respekterer jeg en lege mye.

Tar man legeutdanning kun fordi det virker kult/man vil ha status/man ikke har noe bedre å gjøre på, anser jeg deg som en dust, uansett hvor fancy utdanningen måtte være.

Er jo prestisje i å være Sheldon Cooper også.



Anonymous poster hash: 6d892...a6d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i at realfagstudier og medisin kan være prestisefylt, men jusstudiet? Nei.

Anonymous poster hash: f5f7d...1d3

Og dette mener jeg fordi juss er et typisk lesefag som de fleste kan klare, også fordi klassens kvasi-intellektuelle havnet på juss. Ingen av dem var spesielt smarte, men klarte å få femmer på en samfunnsfagprøve, noe de fleste klarer med litt innsats.

Anonymous poster hash: f5f7d...1d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dette mener jeg fordi juss er et typisk lesefag som de fleste kan klare, også fordi klassens kvasi-intellektuelle havnet på juss. Ingen av dem var spesielt smarte, men klarte å få femmer på en samfunnsfagprøve, noe de fleste klarer med litt innsats.

Anonymous poster hash: f5f7d...1d3

Han klarte å få en femmer på vgs? Ja, det klarer alle. Det sier ingenting om hans nivå på jusstudiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke på det som noe særlig mere prestisje enn andre utdanninger som krever lange studier. Men jeg kjenner noen som ble lege bare pga det var "kult" og at de ville tjene mye.

Er selv gift med en som nå er spesialist i barnekirugi, og det har vært hans plan hele tiden. Vi ble sammen da vi var 14 og 15, og nå i en alder av 37 er han endelig i mål. Jeg synes det står respekt av hans målbeviste vei (og at vi fortsatt er sammen, og nå gift med tre barn), og det at han brenner for noe.



Anonymous poster hash: 952a6...e61
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med disse trådene som omhandler hvilke yrker som er prestisjefulle? Ja lege er etter min mening en prestisjefull utdanning. Men det er de fleste andre utdanninger også.

misunnelse

Anonymous poster hash: 56b98...fc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge: ja.

I Tyskland, England, USA osv: ja.

I østblokken: nei.



Anonymous poster hash: 0984c...819
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel alltid värt slikt. Dette er kun fordi det er et yrke sm er vanskelig å nå.



Anonymous poster hash: 0c301...373
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge: ja.

I Tyskland, England, USA osv: ja.

I østblokken: nei.

Anonymous poster hash: 0984c...819

Det er ingen forskjell. De gjennomgår samme pensum, får samme kompetansen og får de samme jobbene. Men vil du generalisere på den måten, så er Norge langt bak land som USA, tyskland og flere østeuropeiske land som rangeres mye høyere hva gjelder internasjonale kåringer og rangeringer.

Anonymous poster hash: f5f7d...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge: ja.

I Tyskland, England, USA osv: ja.

I østblokken: nei.

Anonymous poster hash: 0984c...819

Så fordi det er enklere å komme inn på medisin i Danmark enn f.eks. et prestisjefylt universitet i Tyskland, så er utdannelsen i Danmark (og andre skandinaviske land) ubrukelig og mindre prestisje?Alt jeg kan si er at leger med slike holdninger som utvises her, er leger som får mindre respekt fra meg. Det blir litt "tett i pappen" å komme med en slik uttalelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker å ta medisin i Danmark, fordi jeg ikke kommer inn i Norge, men jeg tror jeg kommer inn i Norge, men kommer sikkert til å lære like mye som dem går i Norge og Tyskland. Dessuten kan jeg ikke Tysk.



Anonymous poster hash: 29641...08f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi det er enklere å komme inn på medisin i Danmark enn f.eks. et prestisjefylt universitet i Tyskland, så er utdannelsen i Danmark (og andre skandinaviske land) ubrukelig og mindre prestisje?Alt jeg kan si er at leger med slike holdninger som utvises her, er leger som får mindre respekt fra meg. Det blir litt "tett i pappen" å komme med en slik uttalelse.

Nå er det ikke meg du sitererer, men etter mitt syn er det åpenbart at det er (og nødvendigvis må være) store forskjeller mellom utdanningsinstitusjonene og 'verdien' av utdannelsen man får der. Det er forskjell på UiA og Harvard, for eksempel, akkurat som det er forskjell mellom de ulike jusstudiene her i landet (f.eks. mellom UiO og HiBu), eller mellom legeutdannelsen i Norge og Slovenia. Hadde det vært same shit alle steder hadde man jo ikke hatt noe behov for poenggrenser (alle kunne jo trukket lodd dersom institusjonene tilbød det samme, og dersom alle tilbudene var ansett å være like gode/like mye verdt for en arbeidsgiver) eller krav om faglige referanser (som det jo er ved de beste universitetene i verden, i tillegg til en rekke andre krav søkeren må oppfylle for i det hele tatt å få søknaden sin vurdert). Prestisjemessig ser det åpenbart 'kulere' ut å kunne smykke seg med en tittel fra et anerkjent universitet enn med en tittel fra et standard-universitet hvor så å si alle kommer inn. Det er jo dét som er prestisje. Hvorvidt utdannelsen er mer eller mindre 'brukelig' dersom den er tatt ved institusjon A eller B blir en annen diskusjon; det kan man mene noe om uavhengig av prestisjeaspektet, selv om disse to naturligvis som oftest vil henge sammen.

Personlig er jeg mer interessert i de aktuelle studieresultatene.

Anonymous poster hash: 801c0...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinstudiet har tradisjonelt hatt høy status i Norge, som naturlig nok har sammenheng med at legeyrket var et av relativt få høystatusyrker. Idag har studenter langt flere valgmuligheter på høystatustudier, det være seg mange av sivilingenør-linjene på NTNU, siviløkonom på NHH, prestisjeuniversiteter i utlandet og tildels juss.

Man har også fått en nivådeling blant medisinstudenter mellom de som studerer i Norge og de som studerer i utlandet. De fleste i sistnevnte gruppe studerer i østeuropa, og ikke på anerkjente læresteder. Med endringen i turnusordningen ser vi allerede at utenlandsstudentene sliter med å få seg turnusstilling, og dette vil trolig bare forsterke seg siden det samlede antall nordmenn som studerer medisin er for høyt i forhold til antall jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...