Gå til innhold

500 kalorier i èn fiskekake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiste nettopp en fiskekake/karbonade eller hva man skal kalle det. Skulle inneholde mye fisk, i tillegg til litt grønnsaker. Spiste med god samvittighet, helt til jeg så på kaloriinnholdet, 500 kalorier pr 100 gram???

Kan dette stemme? Den var ikke spesielt stor, tipper den var på 100 gram. Inneholdt riktignok nesten 10 gram fett om jeg husker rett, lite karbs og litt proteiner. Var kjøpt i delikatesse-disk eller hva de kaller det på meny, så kaloriinnholdet var skrevet på et klistermerke greie på en slik hvit papirpose man får, dere skjønner sikkert hvordan jeg mener?

Kan dette stemme?? Har da spist mange fiskekaker i midt liv, og de pleier aaaldri å ligge på over 200 kcal pr 100 gram??

Anonymous poster hash: 5f340...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var den med ost og bacon?

De har mange kalorier, dessverre. Pleier å kjøpe dem i Sjøveien, men veldig sjeldent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var den med ost og bacon?

De har mange kalorier, dessverre. Pleier å kjøpe dem i Sjøveien, men veldig sjeldent...

Ikke ost og bacon, nei. Kun en vanlig fiskekake av en eller annen hvit fisk. Smakte helt likt som de derre 80% fiskekakene som selges i pakker, om du har smakt de?

Anonymous poster hash: 5f340...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ost og bacon, nei. Kun en vanlig fiskekake av en eller annen hvit fisk. Smakte helt likt som de derre 80% fiskekakene som selges i pakker, om du har smakt de?Anonymous poster hash: 5f340...cb7

Da vil jeg aldri tro at det er så mange kalorier i den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg aldri tro at det er så mange kalorier i den.

For fettinnholdet hadde vel vær en del høyere hadde den inneholdt ost og bacon? Synes det virket ganske rart, tror det var snakk om 3-4 gram karbohydrater, og det er jo ikke så mye. Kan ikke skjønne hva de kan ha stappet i den for å få den til på inneholde såå masse kalorier :S

Anonymous poster hash: 5f340...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på at du ikke så feil av kj og kcal ?;P

http://bildr.no/view/L0diWlFI

Ser her at jeg bommet litt på tallene på fett osv, men uansett, plis fortell meg at det er noe feil her?

Anonymous poster hash: 5f340...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvordan 500 kcal skal stemme med det lave innholdet fett,karbs og protein. 115-120 er mer sannsynlig.. Kontakt dem og forhør deg om de feilmerker.



Anonymous poster hash: 4689b...e1f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske lett å finne ut:

Karbo og protein har 3,9 kcal/g. 10,9 (p) + 6,8 (k) x 3,9 = 69

Fett har 9,1 kcal/g. 5,5 x 9,1 = 50

50 + 69 = 119 kcal per 100 gram. Så om fiskekaken ikke er laget på ren sprit er det nok bare en feilmerking på kcal!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sweetsugar

Da lurer jeg på hvilke fiskekaker du spiser, for det hørtes jævla mye ut.. Fiskekaker er jo ikke noe av det mest sunne (men heller ikke usunt) du kan spise, men at den nesten slår en grandis i kalorier hadde tatt kaka :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske lett å finne ut:

Karbo og protein har 3,9 kcal/g. 10,9 (p) + 6,8 (k) x 3,9 = 69

Fett har 9,1 kcal/g. 5,5 x 9,1 = 50

50 + 69 = 119 kcal per 100 gram. Så om fiskekaken ikke er laget på ren sprit er det nok bare en feilmerking på kcal!

Ja men det står jo hvor mange gram karbo, protein og fett utgjør av 100 gram fiskekake og det blir ikke 100 gram. Ergo er det noe i kaka som ikke står i ingredienslista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det står jo hvor mange gram karbo, protein og fett utgjør av 100 gram fiskekake og det blir ikke 100 gram. Ergo er det noe i kaka som ikke står i ingredienslista.

Hehe, sjekk hvilken som helst innholdsfortegnelse, og du vil finne at slik er det alltid :) Feks har kyllingfilet rundt 23 g protein, 0 g karbo og fett. Det er fordi mesteparten av matvarene består av vann, og ofte i tillegg noen ikke-energigivende stoffer (fiber, krydder, bindemidler osv). Jo tørrere en vare er, jo nærmere vil normalt de energigivende stoffene være 100 g (feks har hvetemel til sammen 78 g av protein, fett og karbohydrater). Men 100 g av energigivende stoffer vil det nok ikke være i noen matvarer bortsett fra matvarer som i seg selv er rene næringsgivende stoffer slik som ren olje (100 % fett) eller rent sukker (100 % karbohydrater)!

Endret av Honeydew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja men det står jo hvor mange gram karbo, protein og fett utgjør av 100 gram fiskekake og det blir ikke 100 gram. Ergo er det noe i kaka som ikke står i ingredienslista.

Søtt. :P

Anonymous poster hash: 4689b...e1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtt. :P

Anonymous poster hash: 4689b...e1f

Haha huff, tar den på min kappe :P Hjernen streika ei stund der :vin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Tenker også at det er feilmerking.For i mine litt bedre perioder(har anoreksi),så er fiskekaker en slags "trygg mat" for meg,og hadde det vært så mange kalorier sier det seg selv at dette ikke hadde vært "trygg mat" for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenker også at det er feilmerking.For i mine litt bedre perioder(har anoreksi),så er fiskekaker en slags "trygg mat" for meg,og hadde det vært så mange kalorier sier det seg selv at dette ikke hadde vært "trygg mat" for meg.

Har anoreksia selv, derfor dette var så skremmende for meg.

Anonymous poster hash: 5f340...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare "vanlig" feilmerking... Er det fra Meny? Jeg opplever at de fører opp masse tilfeldig tull på de oversiktene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Har anoreksia selv, derfor dette var så skremmende for meg.

Anonymous poster hash: 5f340...cb7

Da har jeg null problemer med å forstå deg!Ja jeg har sett at det finnes fiskekaker som har litt variasjon i kalorimengden,men 500 virker alt for mye.Jeg har undersøkt mange ulike merker for å si det sånn :)

edit:en liten rettelse i innlegget.

Endret av Blomst83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...