Gå til innhold

Hvorfor skriver/sier så mange fora når de mener forum?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er veldig irriterende! Det synes jeg i hvert fall.

Et forum, flere fora. Er det så vanskelig?



Anonymous poster hash: 71857...6db
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et forum, flere fora. Er det så vanskelig?

Anonymous poster hash: 71857...6db

*Ett

(tydeligvis)

Anonymous poster hash: 92863...f98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke ... er forum entall og fora flertall?



Anonymous poster hash: f9862...77e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ett

(tydeligvis)

Anonymous poster hash: 92863...f98

Ja, dette var tydeligvis vanskelig.

Vet du hva en ubestemt artikkel er for noe? Altså, en ubestemt artikkel. Ikke én ubestemt artikkel, noe du som er svært glad i tallord sikkert ville skrevet.

Du skulle leke smart, men endte opp med å tabbe deg kraftig ut.

Du får lese deg opp her:

http://103cathrineg.norsknettskole.no/Grammatikkregler/b%C3%B8yingavfellesnavnregelskjema.htm

Anonymous poster hash: 71857...6db

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke ... er forum entall og fora flertall?

Anonymous poster hash: f9862...77e

Ja.

Anonymous poster hash: 71857...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett flere som skriver forum i stedet for fora, jeg. Flere forum eller endatil flere forumer... Fora, fora, fora!



Anonymous poster hash: b9afe...dfb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Egil Hegge har for øvrig omtalt dette fenomenet:

http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=4183

I dag byr vi på et ekstraordinært imponerende bidrag fra spaltens professorgruppe. Det er sjelden at vi beveger oss på et språklig nivå som dette, selv når vi siterer pressefolk. Altså: Vi gir i akademisk ærbødighet ordet til professor i sosialantropologi, Runar Døving, et sitat fra Morgenbladet 19. august: «Et sted hadde Behring Breivik hentet sitt hat og sin legitimitet til handling fra, og det er rimelig å tenke at han neppe ville handlet slik hvis konspirasjonsteoriene og hatet ikke hadde funnet et fora eller hadde blitt irettesatt.» Vi får begynne med at det heter et forum, flere fora. Konspirasjonsteoriene hadde eventuelt, til stor ulykke, funnet et forum eller flere fora, ikke et fora.



Anonymous poster hash: 71857...6db
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver så mange forum, når de mener fora?

I følge ordboka på nett virker det som om det er lov å bruke forum som flertallsform. Men altså ikke motsatt.

Anonymous poster hash: 71857...6db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I følge ordboka på nett virker det som om det er lov å bruke forum som flertallsform. Men altså ikke motsatt.

Anonymous poster hash: 71857...6db

Vel, jeg holder uansett på gammelformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør deg bare dummere og dummere. Kanskje du kan finne en link til noe hvor det står at man skal bruke tallord og ikke artikkel når man snakker om substantiv i entall og flertall? Nei, for det skal man nemlig ikke.

En språknerd som ikke har peiling på språk. Morsomt.

Anonymous poster hash: 71857...6db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var visst det.

Hilsen språknerden

Anonymous poster hash: 92863...f98

Vel, kanskje lærte du noe i dag også. Grunnen til at jeg skriver kanskje er selvsagt at du antakelig tror rettelsen din hadde noe for seg.

Anonymous poster hash: 71857...6db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør deg bare dummere og dummere. Kanskje du kan finne en link til noe hvor det står at man skal bruke tallord og ikke artikkel når man snakker om substantiv i entall og flertall? Nei, for det skal man nemlig ikke.

En språknerd som ikke har peiling på språk. Morsomt.

Anonymous poster hash: 71857...6db

Men når du understreker at det er ett forum det er snakk om og ikke flere fora, skal det jo stå ett.

Det er veldig irriterende! Det synes jeg i hvert fall.

Et forum, flere fora. Er det så vanskelig?

Anonymous poster hash: 71857...6db

Det er snakk om 1 forum, og flere fora.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere som skriver forum i stedet for fora, jeg. Flere forum eller endatil flere forumer... Fora, fora, fora!

Anonymous poster hash: b9afe...dfb

Forumer er riktig det også. Jeg foretrekker helt klart "forumer" fremfor "fora".

Anonymous poster hash: 8b637...a4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men når du understreker at det er ett forum det er snakk om og ikke flere fora, skal det jo stå ett.

Det er snakk om 1 forum, og flere fora.

Nei, jeg henviser til substantivbøyning. Da skal det være slik jeg skrev det, artikkelen "et" skal brukes.

Man kan jo argumentere for at begge deler er fornuftig på sin måte, men like fullt betyr det at personen som absolutt skulle rette på meg har tabbet seg ut, da det ikke var noe feil med det jeg skrev.

Anonymous poster hash: 71857...6db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg henviser til substantivbøyning. Da skal det være slik jeg skrev det, artikkelen "et" skal brukes.

Man kan jo argumentere for at begge deler er fornuftig på sin måte, men like fullt betyr det at personen som absolutt skulle rette på meg har tabbet seg ut, da det ikke var noe feil med det jeg skrev.

Anonymous poster hash: 71857...6db

Det kommer vel helt an på hva man mener med setningen, det. Jeg vil påstå at det i denne sammenhengen passer best med ett. Men som du sier så kan man argumentere for at begge ordene er riktig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latin er latin. Norsk er norsk, selv med lånord. Forum, forumer.



Anonymous poster hash: 93f7c...6d4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på hva man mener med setningen, det. Jeg vil påstå at det i denne sammenhengen passer best med ett. Men som du sier så kan man argumentere for at begge ordene er riktig!

Vel, jeg skrev setningen, jeg henviste til hvordan man bøyer substantivet "forum". Et xxx, flere xxx.

Ved en ev. annen anledning skal jeg huske på å servere det med teskjeer, altså slik:

Et forum, det forumet, flere fora, alle foraene.

Anonymous poster hash: 71857...6db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...