Gå til innhold

Kjønnet, kjønna eller kjønnene


Gjest Twelve12

Anbefalte innlegg

Gjest Twelve12

Er gravid med tvillinger og imorgen er der UL der vi kanskje får vite om det er gutter eller jenter eller begge deler.

Sier jeg da at vi får vite kjønnene? eller kjønnet? eller kjønna? eller er det noe annet jeg glemmer her? :P

:klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Er gravid med tvillinger og imorgen er der UL der vi kanskje får vite om det er gutter eller jenter eller begge deler.

Sier jeg da at vi får vite kjønnene? eller kjønnet? eller kjønna? eller er det noe annet jeg glemmer her? :P

:klo:

I denne sammenhengen sier du "kjønnet", få vite "kjønnet" på dem.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne sammenhengen sier du "kjønnet", få vite "kjønnet" på dem.

Det er da like korrekt å bruke kjønna/kjønnene.

Anonymous poster hash: 82be5...004

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Det er da like korrekt å bruke kjønna/kjønnene.

Anonymous poster hash: 82be5...004

Hva er kjønnene til dine barn, hvis du har noen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twelve12

Så spennende! Har du noen følelse over hva det kan bli? :)

Har ikke fått vite kjønn enda..

Har en følelse av at det er to gutter. Men vi er fortsatt litt usikkre på om det er toeggede eller eneggede. :)

Endret av Twelve12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kjønnene til dine barn, hvis du har noen?

:klo:

Hvis jeg hadde ventet tvillinger (i en tenkt verden, altså), så kunne jeg gjerne sagt at jeg ikke visste kjønnene på dem.

Det er forresten dritkjedelig å diskutere språk med sånne som mener at de sitter på alle svarene, og at det alltid finnes en fasit. Når man diskuterer med folk som virkelig har greie på språk, som f.eks. språkbevisste og kunnskapsrike journalister, oversettere, språkvitere, osv,, er diskusjonene alltid mye mer interessante, ettersom det dreier seg om undring, spørring, ydmykhet, osv, altså det stikk motsatte av hva man finner i denne tråden.

Anonymous poster hash: 82be5...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

:klo:

Hvis jeg hadde ventet tvillinger (i en tenkt verden, altså), så kunne jeg gjerne sagt at jeg ikke visste kjønnene på dem.

Det er forresten dritkjedelig å diskutere språk med sånne som mener at de sitter på alle svarene, og at det alltid finnes en fasit. Når man diskuterer med folk som virkelig har greie på språk, som f.eks. språkbevisste og kunnskapsrike journalister, oversettere, språkvitere, osv,, er diskusjonene alltid mye mer interessante, ettersom det dreier seg om undring, spørring, ydmykhet, osv, altså det stikk motsatte av hva man finner i denne tråden.

Anonymous poster hash: 82be5...004

Mitt poeng er at man ikke bruker flertall av "kjønn" i en slik sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at man ikke bruker flertall av "kjønn" i en slik sammenheng.

Ja, OK, og dette begrunner du på hvilken måte?

Anonymous poster hash: 82be5...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, OK, og dette begrunner du på hvilken måte? Anonymous poster hash: 82be5...004

Jeg vet ikke hva som er rett, men når man sier kjønnene til tvillingene, så høres det litt ut som hvert barn har to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...