Gå til innhold

Innekatt med litt blod etter avføring (har snakket med vet.)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en innekatt på 1 år og 3 måneder som har vært dårlig i magen av og på i ca to uker nå. Har gitt henne zoolac innimellom, men ikke hver dag. I dag da hun var på do, fikk jeg fanget henne for å se at hun ikke hadde løs avføring i pelsen, og da så jeg hun hadde en liten dråpe blod i pelsen i rumpa, og bittelitt mer nede på pelsen på låret ca. Tørket det vekk og det var det. Fant ikke noe blod i kassen hennes, bare litt løs avføring.

Har snakket med veterinær, og jeg skal se det an til imorgen. Katten er helt normal ellers, hun har løpt og spist, og oppfører seg ellers normalt. Jeg lurer på om noen av dere kan fortelle meg hva det kan være? Har dere hatt katter og har vært borti lignende? Jeg skal til veterinæren imorgen hvis vi finner mer blod, men er så utålmodig at jeg vil gjerne høre fra dere hva det kan være! Stakkars lille pusia mi:(



Anonymous poster hash: 603fd...8dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

prøvd å bytte for? kan hende det hun spiser nå er litt hard for magen?

Jeg byttet fra kattungefór i april da hun ble ett år gammel. Da fikk hun anti-hårballfór fra Royal Canin siden hun er langhåret, og hun har spist det som vanlig siden da. Har ikke hatt noe problemer med oppkast av hårballer, eller løs mage (bare en sjelden gang) siden vi byttet fór. Jeg bare skjønner ikke hvorfor hun ikkje blir helt bra i magen. De siste to ukene har det vært 3-4 dagen med normal avføring, så 1-2 dager med løs avføring, og har som nevnt gitt henne zoolac nesten hver dag.

Hvis det er en rift i endetarmen, hva kan det komme av? Og hva er behandlingen?

Anonymous poster hash: 603fd...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

rift i endetarmen kan det være ja. har ingen svar på hvorfor det kommer, men kan hende hun har en kjertel som ikke er helt i orden. skal du til dyrlegen så vil jeg tippe at han doper henne litt ned så det er enklere å undersøke "der bak".

hvis det er en kjertel som er betent eller lignende så kan operasjon være en mulighet hvis hun ikke får piller mot det. er så vanskelig å si hva behandlingen er når man ikke er sikker på hva det er :) men vil tippe at det er en rift som kommer av noe hun kanskje har spist som ikke brytes ned og som har laget et sår som ikke helbreder seg selv, er tross alt masse bakterier der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, håper ikke det er så ille at hun må opereres :( det var jo veldig lite blod, og har ikke merket noe tidligere. Håper ikke det forverrer seg ikveld, da blir jeg enda mer bekymret:'( vi har time hos veterinær imorgen kl 17, så håper ikke det blir mer blod idag:( håper det er noe som kan ordnes med kur!

Er det noen andre som har opplevd lignende hos katt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, håper ikke det er så ille at hun må opereres :( det var jo veldig lite blod, og har ikke merket noe tidligere. Håper ikke det forverrer seg ikveld, da blir jeg enda mer bekymret:'( vi har time hos veterinær imorgen kl 17, så håper ikke det blir mer blod idag:( håper det er noe som kan ordnes med kur!

Er det noen andre som har opplevd lignende hos katt?

Anonymous poster hash: 603fd...8dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis blodet var friskt, tror jeg nok trygt du kan se det an et par dager og sjekke hver gang hun har vært på do. Da var det mest sannsynlig en rift slik andre her sier. Men du er helt sikker på at det var fra endetarmen da? En kraftig urinveisinfeksjon kan også gjøre at det kommer litt blod. Og hvordan er det med ormekurer? Selv om hun er innekatt får de ofte innvollsorm overført fra moren. Vi kan også dra med oss jord og skitt inn i gangen som kan gi katter orm.

Ellers er det ganske vanlig at katter har løs avføring innimellom uten at det er noe galt. Jeg var faktisk borti en katt som 8 av 10 ganger hadde svært løs avføring uten at noe som helst var galt. Absolutt alt ble sjekket, alle prøver ble tatt, og karen levde i beste velgående til han var 18. Så det behøver slett ikke være noe.

Men skjer det igjen, ville jeg ha tatt henne inn til en grundig sjekk for sikkerhets skyld!

*Ser nå at du har time i morgen. Gikk litt hastig i svingene her. ;) Men det er jo bra, for da får du sjekket det med det samme. :)

Endret av Aurora M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar duu:) det var friskt blod, og jeg så at det kom fra endetarmen, da hun hadde litt i åpningen og. Hun ble vaksinert og fikk ormekur første gang nå i januar:) jeg jobber 7t om dagen før tida, så er ikke hjemme hele tiden. Samboeren min skal følge med henne når hun har vært i kassa, så får se til jeg kommer hjem fra jobb ikveld. Vil få sjekket det ut uansett, for det er ikke noe særlig når hun løper ut fra kassen med løs avføring sittende fast, og setter seg ned diverse steder i leiligheten før vi får tak i henne... Hun spiser jo på alt mulig, så er mye mulig hun har svelget noe som ikke har kommet verken opp eller ut:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en katt som hadde litt blod i avføringen. Hvis hun har hatt veldig løs avføring eller mye avføring, så kan det være at hun er "sår" på grunn av det - at det er der blodet kommer fra. Er det lyst eller mørkt blod? Generelt jo mørkere blodet er, jo høyere opp i tarmen kommer det fra.



Anonymous poster hash: eece7...348
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke hatt VELDIG løs mage, men løs nok. Og vekslende løs/normal. Blodet så litt lyst rødt ut. Da jeg kom hjem fra jobb igårkveld, hadde hun vært helt normal hele dagen:) hun løp fra meg og lekte med meg og alt annet på gulvet, i et par timer på kvelden. Så hun har det bra ellers, men vil likevel få greie på hva det er, om hun kanskje har spist noe som ligger i magen. Hun spiser nemlig mye rart-.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten oppdatering å komme med:

Var hos veterinæren på tirsdag og fikk henne undersøkt. Veterinæren kjente på magen hennes og undersøkte henne bak, og hun sa at katten er oppblåst i magen. Vi tenkte at det kunne være noe hun har fått i seg som hun ikke får fordøyd, og dermed ligger og sperrer for avføringen og forårsaker løs mage. De tok også røntgen av magen hennes, men de kunne ikke se at det var noe fremmedlegemer der. Hun sa likevel at det ikke var en grundig nok røntgen slik at vi kan ikke utelukke at det er noe der heller... De må ta røntgen med kontrastvæske for å være helt sikker... De sa også at det var mye avføring i tarmene hennes, noe jeg ikke helt skjønner da hun har mye mer avføring i kassen hennes for tida :O

På grunn av at katten er i helt normal form ellers, skulle vi se det an videre. Vi fikk ny ormekur å henne (selv om hun har fått tidligere i år), for å se om det kunne hjelpe.

Det har nå gått 3 dager, og hun er enda dårlig i magen. Jeg er fri for zoolac, så må kjøpe ny tube over helgen. Har kjøpt en liten pose Royal Canin Digestive tørrfór som jeg blander i det vanlige foret hennes for å se om det hjelper. Pusi feis litt istad når jeg løftet henne opp, haha <3 Er bra hun får det ut. Men så merket jeg også at det kom noe væske ut av rumpa hennes etterpå. Leste på nett at dette kan være analkjertlene som skiller ut noe væske..


Er det noen som har noe nyttig å komme med? Noe jeg kan gjøre for å hjelpe henne på vei til å bli bedre? Har lite lyst å dra til dyrelegen med henne igjen, hun likte det virkelig ikke :( og det koster FLESK med røntgen. Er det noen som vet hva annet det kan være? Har deres katt hatt det lignende?

Setter STOR pris på svar fra dere! Er bekymret for lillepusia mi :( <3

Endret av sunshiny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

du kommer ikke unna å dra til dyrlegen igjen. katten liker det ikke, men det er vel bedre enn at katten skal være syk? ikke lek dyrlege selv :/ har du forsikring på katten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da i alle fall bra at de ikke fant noe alvorlig! :) Hun får ikke for mye mat da? Følger du mengdeanvisningen på pakken? Innekatter er jo mye mindre aktive enn utekatter, så de trenger mindre næring. Videre er det utrolig viktig med aktivisering i form av lek (sørg for at hun virkelig springer). Jeg ville ha tatt en liten pause med Zoolacèn, for mye av det gode er heller ikke bra.

Og så kan du prøve å massere magen i myke sirkelbevegelser med klokka, så hun får litt mer fart inni der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Signerer, Aurora.

Pause med Zoolac'en.

Skikkelig for og realt med mosjon.

Dere skal være like slitne begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke sagt at jeg ikke kommer til å dra til dyrelegen igjen, har jeg vel? Skrev at jeg ikke har lyst fordi det ikke var noe særlig for katten. Jeg har heller ikke sagt at jeg prøver å ordne problemet selv ved å leke dyrelege, så jeg skjønner ikke hvor du tar dette fra..

Jeg følger råd fra veterinæren for å se om katten blir bedre. Hun anbefalte å fortsette med zoolac da det virker til å hjelpe på, selv om det ikke er full effekt. Veterinæren sa at vi kunne prøve fór som hjelper på fordøyelsen, så da gjør jeg det. I og med at katten er i såpass god form ellers, skulle vi se det an videre, ettersom katter med fremmedlegemer slutter å spise og drikke, kaster opp og såvidt rører seg.

Aurora: ja det er jeg også glad for! :) er så fint å se at hun er helt frisk ellers:) jeg kan prøve å massere henne litt ja! Å ja, hun LØPER! ^^ hun løper gjennom hele leiligheten, løper oppover hyller og senga og jakter på oss! Sniker vi oss etter henne for å "fange" henne, spurter hun fra oss^^ det er ofte hun har så stor fart at hun ikke klarer svingene helt! Har kjøpt nye leker på fiskestang da hun akkurat har ødelagt den siste..^^ så hun får løpt fra seg for å si det sånn :D

Ellers så fyller jeg på riktig mengde for til henne men hun spiser det over to-tre dager da! Hun er ikke tynn altså, det må dere ikke tro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet ut zoolac med prokolin. Lignende virkemåte men binder væsken bedre (min erfaring)

Høres ut som pus nr 2 her i huset. Lett diare, luft i magen, betente analkjertler og friskt blod i avføringen av og til. Hun ble utredet for matallergi og byttet kun mat og fikk operert analkjertlene og nå har hun perfekt mage. Er ikke lenger en oppblåst stinkbombe på 4 bein.

Anonymous poster hash: 06dca...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har enda en oppdatering! :) pusi har vært helt fin i magen denne uka! Kun normal avføring i kassen hennes! Og så skulle jeg rengjøre hele kassen og vaske den nettopp, og da fant jeg hva som har vært problemet med magen hennes! For en måneds tid siden, våknet jeg på natta av at jeg hørte hun gregde høyt på noe (våkner veldig lett ja). Gikk inn på badet hvor hun lå, og fant henne spisende på snøret til nattbuksa mi. Snøret er et bredt dobbelt sydd silkebånd, og en bit av snøret var borte. Denne biten fant jeg i kassen hennes idag!!! Den har plaget tarmen hennes i en måned, ikke rart hun har vært dårlig! Er bare så utrolig glad den kom ut, at den ikke har blokkert helt! Så tror pusia mi blir frisk nå :D <3 virker som det royal canin digestive fóret hjalp!!!! Takk for innspill dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...