Gå til innhold

Lærer, sykepleier eller barnevernspedagog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på bærtur og vet ikke helt hva jeg skal studere, så jeg håper at noen kan dele erfaringer om studiene og yrkene.

Jeg har gått på grunnskolelærer utdanning på nett. Jeg droppet ut etter bare første semester pga sykdom. Studiet var ikke vanskelig, men jeg likte ikke det faktum at det var på nett. Også kunne jeg tenke meg å gå en annen vei om jeg skulle velge lærer. Altså, ta bachelor i for eksempel engelsk og så PPU.

Jeg vil også gjerne jobbe med noe som har psykologi/psykiateri å gjøre, så det er der sykepleier og barnevernspedagogikk kommer inn i bildet.

Når dere svarer, kan dere ta vanskelighetsgrad ved studiene (er trebarnsmor uten mann i huset), og utfordringer, oppgaver man får som psykiatrisk sykepleier eller psykisk helse arbeider.

Jeg tilhører en av minorietene i landet, hvis det har noe å si.

Takk!



Anonymous poster hash: 0a718...76a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter 3-år med sykepleierutdanning kan du f.eks. spesialisere deg innenfor psykiatri og bli en psykiatrisk-sykepleier. Det er et stort behov for både lärere og sykepleiere her i Norge og vi kommer til å trenge dem i mange år fremover, så man kan si at man er nesten sikret en jobb hvis du velger ett av de yrkene. Derimot opplever sykepleiere at de ikke får god nok lönn og at det er vanskelig å få en heltidsjobb. Hvorvidt dette er problematisk for deg, er en annen sak.

Jeg skal selv ta PPU for å bli lektor og grunnen til dette er fordi jeg vil ha en Bachelor og mastergrad i noe jeg interesserer meg for (og ja, fordi jeg har en 2'er i matte... ) Når det gjelder lärere har jeg lest og blitt fortalt at det er stor krav for språklärere i norske skoler. Man er også sikret en jobb for livet når man blir ansatt fordi det er vanskelig å få sparken. Jeg syntes dette er viktig, spesielt siden du er alenemor vil en lärerjobbgi deg stabilitet, ökonomisk og geografisk. I tillegg til det har man andre fordeler som lange ferier o.l. Merk at det har blitt planlagt å endre opptakskravene til PPU. De fikk ikke gjennomslag for det i år, men det kan hende at man må ha TO fag for å ta PPU. Vär oppmerksom på det!

Jeg kan desverre ikke svare på noe mer, men jeg håper at jeg var hjelpsom :)



Anonymous poster hash: 5f4bd...2a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Skal tenke på det med PPU også.

Noen flere? Noen som kan si om barnevernspedagogikk? Hvordan er studiet bygget opp? Regner med at det er mer teroi enn praksis?

Leste (HiOA sine nettsider) om at man kan jobbe som miljøterapaut i ungdomspsykiaterien. Er det noen som jobber som det etter bare bachelor grad, som kan svare på?

Takk!



Anonymous poster hash: 0a718...76a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke barnevernspedagog, men derimot sosionom. Gikk en del av studiet sammen med BVP, så det er mye det samme. Med en bachelor i et eller annet sosialt fag, så blir man miljøterapeut. Jeg jobber i psykiatrien, og der har vi både BVP og sosionomer som jobber som miljøterapeuter.

Hvis man har en slik form for bachelor, så er man kvalifisert til veldig mange videreutdanninger. Både innen rus, vold, psykiatri, miljøterapi, kriminalomsorg osv osv.... Selv holder jeg på å videreutdanne meg til familieterapeut, men har videreutdanninger både fra 15, 30 og 60 studiepoeng, så det er bare hva man vil og har kapasitet til.

Både som sosionom og BVP kan man jobbe utrolig mange plasser, og man er veldig allsidig. Alt fra barneinstitusjoner, psykiatri, kriminalomsorg, verna boliger, kontor, saksbehandling.... Ja, det er nesten bare å velge og vrake.....

Ta å gå på ledige stilinger på NAV sine sider, og søk på f, eks miljøterapeut, så får du et lite innblikk i hva du kan brukes til med en slik bachelor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...