Gå til innhold

Hva går portøryrket ut på?


vetikke

Anbefalte innlegg

Jeg drømmer om å bli lege, og fram mot studiene kan jeg tenke meg å prøve portøryrket på deltid. Jeg vet i hovedtrekk hva de gjør, men ikke så mye annet enn at det er de som står for transporten av pasienter på sykehuset. Er det noen som kan gi meg en mer detaljert beskrivelse av hvordan en portørs hverdag er? Jeg lurer også litt på om det går ann å få delegering til å sette veneflon, og evt ta blodprøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Portører transporterer senger, hos oss hjelper de til med forflytning over på rtg benk og ct maskin, men svært lite annet. Blodprøver og venfloner har portørene ingenting med da portøryrket i sykehusforstand i hovedsak består av ufaglærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier, hente pasient fra A-B, levere/hente ting på alle avdelinger på sykehuset..

For min del er det ikke spennende, men du blir kjent på sykehuset og er borti mye og mange mennesker:) Det er nok en del gåing og tunge løft (kjøre senger alene)

Mtp at du ønsker å studere medisin hadde jeg kanskje søkt om en assistent stilling, da den stillingen har mer oppgaver rundt pasientene(urinprøver, litt pvk, bt ++) enn en portør.

Tror ikke en portør vil få sette veneflon/blodprøver da det finnes yrkesgrupper som gjør dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portøryrket består egentlig bare av henting og bringing av pasienter, senger, møbler, skittentøy, traller, rullestoler og mer.

Det er ingenting medisinsk i dette yrket.

Enkelte plasser får du gjerne oppgaver med papirarbeid, ID kort/registrering til personal og slikt i tillegg.

Du trenger ingen utdannelse for dette yrket.

jeg ville heller anbefalt deg og blitt assistent på et sykehjem eller noe istedenfor hvor du faktisk får utbytte av utdannelsen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesekretær er også lurt. Du kan f.eks. jobbe en sommer som assistent, flytte til kontoret neste sommer og videre til sykepleier etter et par år. Så er du legestudent med lisens før du aner det :)

Edit: Vi hadde en medisinstudent som synes det var for stressende på kontoret og i avdelingen. Hun byttet til portør og trivdes kjempegodt med det.

Uansett så synes jeg at du skal ta hva som helst på sykehus (også vaskejobb). Da får du en fot innenfor og det blir lekende lett å komme seg opp og frem. Det viktigste når man søker nybegynnerstilling er at man har praksis som lege på CV (idiotisk, men sånn er det).

Endret av amonyn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg også å få jobb som pleieassistent fremfor portør, det du lærer da er mye mer nyttig for deg som fremtidig lege enn portørerfaring, også mtp å få kontakter og erfaring til fremtidig turnussøknad.

Til info kan medisinerstudenter ikke jobbe som sykepleier slik det skrives over her, det er en egen utdannelse med beskyttet tittel og krav om autorisasjon.

Anonymous poster hash: f11a9...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fleecejakke

Anbefaler deg også å få jobb som pleieassistent fremfor portør, det du lærer da er mye mer nyttig for deg som fremtidig lege enn portørerfaring, også mtp å få kontakter og erfaring til fremtidig turnussøknad.

Til info kan medisinerstudenter ikke jobbe som sykepleier slik det skrives over her, det er en egen utdannelse med beskyttet tittel og krav om autorisasjon.

Anonymous poster hash: f11a9...904

Men etter ca tre års studie får de ofte dispensasjon for å utføre sykepleieroppgaver når de har sommerjobb på sykehus. Det er hvertfall helt vanlig der jeg jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter ca tre års studie får de ofte dispensasjon for å utføre sykepleieroppgaver når de har sommerjobb på sykehus. Det er hvertfall helt vanlig der jeg jobber.

Å få lov til å utføre enkelte prosedyrer, feks pvk, er ikke det samme som å jobbe som sykepleier.

Anonymous poster hash: f11a9...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få lov til å utføre enkelte prosedyrer, feks pvk, er ikke det samme som å jobbe som sykepleier.

Anonymous poster hash: f11a9...904

og det gjelder også helsesekretær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få lov til å utføre enkelte prosedyrer, feks pvk, er ikke det samme som å jobbe som sykepleier.

Anonymous poster hash: f11a9...904

Hvis du absolutt skal flisespikke, så mente jeg "gjøre akkurat det samme som sykepleierne gjør (det er ihvertfall slik det blir gjort hos oss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man jobbe som portør om en ikke tåler å se blod?



Anonymous poster hash: e754c...6d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man jobbe som portør om en ikke tåler å se blod?

Anonymous poster hash: e754c...6d8

Tror ikke det. Jeg jobber som renholder på et sykehus og portörene er ansvarlig for bl.a. å frakte skittnesenger til å bli vasket. Ofte er lakenene/putene skitnet til med blod. Portörer må også frakte döde mennesker.

Anonymous poster hash: 828e9...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en assistentjobb passer bedre for meg ja, så da skal jeg prøve på det :) Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en assistentjobb passer bedre for meg ja, så da skal jeg prøve på det :) Takker for svar!

Vil bare slå et slag for kontoret også. Det er veldig undervurdert, men tilfører masse nyttig kunnskap. Blant annet at du blir veldig flink på datasystemet. De fleste leger kan ikke ankomstregistrere pasienter engang. Da må de ringe kontoret om en pasient ikke har vært innom luken.

Det gagner helsesekretærene dine at du har slik erfaring, du lærer mye (DIPS, pasientkontakt, prosedyrer og diagnoser hvis du er interessert og Googler hver gang du hører om noe nytt) og du har høyere lønn/rang enn assistentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en assistentjobb passer bedre for meg ja, så da skal jeg prøve på det :) Takker for svar!

Det er nok urealistisk å få jobb som pleieassistent på et sykehus. Slike jobber går gjerne til medisinstudenter på 3./4. året. Jeg vil også påstå at å jobbe på sykehjem ikke har noen særlig verdi i forhold til drittjobben det er. Portør eller sekretær er nok de eneste realistiske jobbene å få på et sykehus. Portør er den mest avslappende jobben der du samtidig kan lære om hvordan sykehuset fungerer og møte pasienter. Sekretærer har en altfor stressende jobb, men det er en fin måte å lære om den merkantile delen av sykehuset. Tanken på å få utføre medisinske oppgaver er det bare å slå fra seg, selv de som på overflaten høres enkle ut (som blodprøver og venflon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok urealistisk å få jobb som pleieassistent på et sykehus. Slike jobber går gjerne til medisinstudenter på 3./4. året. Jeg vil også påstå at å jobbe på sykehjem ikke har noen særlig verdi i forhold til drittjobben det er. Portør eller sekretær er nok de eneste realistiske jobbene å få på et sykehus. Portør er den mest avslappende jobben der du samtidig kan lære om hvordan sykehuset fungerer og møte pasienter. Sekretærer har en altfor stressende jobb, men det er en fin måte å lære om den merkantile delen av sykehuset. Tanken på å få utføre medisinske oppgaver er det bare å slå fra seg, selv de som på overflaten høres enkle ut (som blodprøver og venflon).

Her var det flere merkelige påstander. Det er ikke urealistisk å få pleieassistentjobb på sykehus, vi har flere medisinerstudenter på vår avdeling. De fleste får jobb etter tredje året, men det er mulig å få jobb etter andre året om du har relevant erfaring fra tidligere (f.eks sykehjem).

Det har masse verdi å jobbe på sykehjem, at du ikke kan se verdien sier egentlig mer om deg og det menneskesynet du legger for dagen. Du lærer å snakke med folk, behandle mennesker med komplekse sykdomstilstander, du lærer å ta på folk (le gjerne av det, men jeg kan godt vise deg hvor klumsete de fleste 3.års stud.men i sykehuspraksis er), du lærer å observere, du lærer enkle tiltak og prosedyrer, du lærer mye om hvordan helsevesenet fungerer utenfor sykehusboblen. Altså mye viktig erfaring å ta med. Enkelte steder i utlandet er det slik at medisinerstudenter må ha pleiepraksis på sykehjem i begynnelsen av studiet, hvorfor ikke gjøre det og får betaling samtidig? Samtidig opparbeider du deg erfaring som kan komme godt med for sykehusstilling.

Sekretærjobb på sykehuset får du heller ikke før du har lært deg latin, altså minimum etter 1 året. Hos får studenter kun jobbe i helger/ferier og når det mangler folk, ellers blir de plassert på skrivestue for å ta unna. Men nå får stadig flere sykehus diktering med talegjenkjenning, og da blir behovet for merkantilt personale gradvis redusert.

Portør kan være en fin jobb det, men du lærer ikke veldig mye om hvordan sykehuset fungerer, du lærer hvor alt er og korteste veien fra a til b. Og det gir deg heller ingen fordeler med pleieassistentjobb eller turnus seinere.

TS, ser nå at du ikke er medisinerstudent men har lyst å bli det en gang i fremtiden. Jobb som portør og på sykehjem kan du få selv om du ikke har begynt studiene. Jeg anbefaler deg å jobbe pasientnært, spesielt med tanke på at den typen erfaring bare blir mer og mer viktig i jakten på fremtidig turnusplass. Da knytter du også ett nettverks om etterhvert kan hjelpe deg med dette.

Anonymous poster hash: f11a9...904

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var flere medisinstudenter som jobbet som assistent på sykehjem sammen med meg, og ei venninne som nå er lege gjorde det samme. Selv sier de i alle fall at det er veldig nyttig, spesielt med tanke på kommunikasjon med pasienter.

Anonymous poster hash: e2e16...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...