Gå til innhold

Hvor mye kan jeg vente å legge på meg?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har lest at i første trimester legger man på seg 25%, i andre trimester 50% og i tredje trimester 25%. Stemmer dette?

Jeg er i uke 16 og har til nå lagt på meg 4,5 kg. Jeg er egentlig helt slank (normal) men lurer på om det er nå det virkelig kommer (kiloene altså).

Jeg vil ikke legge på meg 20 kilo... men samtidig er jeg ikke hysterisk og spiser godis og søtt og koser meg. Må jeg passe meg? Jeg leser jo om folk som ikke legger på seg noe frem til uke 18 eller lignende...

Er det noen førstegangsfødende som kan dele sine erfaringer med meg???

Tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv er jeg i 17 svangerskapsuke nå (med min første) og jeg har lagt på meg 3 kg. Jeg har lest at man kan vente å gå opp 10 - 12 kg, men kjenner flere som har gått opp både 8 og 30 kilo :o Virker som om det er like normalt, og veldig individuelt, å gå opp lite som å gå opp mye. Men jeg har definitivt tro på at smågodt, brus og salt mat er noe som man bør holde seg unna om man vil holde vekta. Senere i svangerskapet kommer jo vekten på bebisen ++ til å hjelpe på i forhold til hvor mye man legger på seg. Jeg koser meg og spiser egentlig det jeg vil - er så definitivt ikke hysterisk.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok umulig å gi et fasitsvar på det - det er totalt individuelt hvor mye man legger på seg i løpet av et svangerskap.

Selv gikk jeg opp 23 kilo, men det meste var vann + barnet, selvsagt, alle kiloene var borte tre uker etter fødselen.

Man bør være like påpasselig med hva man spiser under et svangerskap som man er ellers, det er ikke noe særlig å bli for svær. Babyen kan også bli veldig stor hvis man spiser for mye søtt. Men man skal selvfølgelig kose seg litt :sjarmor: , men alt med måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Estrela

Spiste normalt, var normalt slank i utgangspunktet og la på meg nesten 20 kg. Mye var vann på slutten, men likevel. Hehe.

Så ut som en vassen smultbolle.

Nå er jeg under den vekten jeg startet på, og det har gått av seg selv. Var like slank (og slankere) under 1/2 år etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang la jeg på med 16 kilo som var mer enn vekke tre uker etter fødselen.

Hittil denne gangen har jeg lagt på meg 13, så jeg kommer nok til å bli større nå selv om jeg faktisk spiser mindre enn det jeg gjorde sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar! Ser ut som om jeg ikke er på helt "gal" vei (missforstå meg rett, vet at det er forskjellig vektøkning fra person til person og at man SKAL legge på seg) Men jeg unner meg nok mer søtsaker, boller, etc. enn før da jeg liksom har en unnskyldning (føler jeg da), må kose meg litt, men vil bare ikke plutselig legge på meg masse masse som jeg sliter med etterpå. Vil absolutt ikke være hysterisk men litt fornuftig vil jeg også være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Estrela
Men jeg unner meg nok mer søtsaker' date=' boller, etc. enn før da jeg liksom har en unnskyldning (føler jeg da), må kose meg litt, men vil bare ikke plutselig legge på meg masse masse som jeg sliter med etterpå. Vil absolutt ikke være hysterisk men litt fornuftig vil jeg også være...[/quote']

Dette er selvmotsigelser. Hvis du ikke vil slite med vekta etterpå, kutt ut å unne deg mer enn vanlig. Du bare lurer deg selv. A moment on the lips, a lifetime on the hips. :P

Man skal ikke spise dobbelt så mye når man går gravid; bare dobbelt så sunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at en legger på seg minimum 14 kilo fordi det er det barnet, vannet, morkake osv veier. uten om dette legger en på seg "vanlig". Men vet ikke om dette er helt 100% til å stole på da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *nurket*

Gj.snittlige vektøkningen er 12-15 kg, men dette er veldig individuelt da.

I begge mine svangerskap la jeg på meg ca 10kg. Første fødte var 2930gr og andre 3420gr. Så begge var under gjennomsnittet (som nå har steget til 3800 gr). Jeg begynte å legge på meg rundt uke 19 i begge svangerskapene, og jeg må innrømme at jeg koste meg ganske så mye med mat og annet godt altså (så jeg har nok vært heldig).

Vekten fordeles ca slik:

Foster 3500 gram

Morkaka 600 gram

Fostervann 800 gram

Livmoren 1000 gram

Brystene 400 gram

Blodvolum 1200 gram

Væske i vevet 1200 gram

Fett 3500 gram

Gjennomsnittelig vektøkning 12,1 kilo

Ikke bekymre deg så mye over vekten. Noen får også MYE vann i kroppen under svangerskapet, som forsvinner rett etter fødselen.

*klems*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min første la jeg på meg 15 kg, spiste akkurat det jeg ville.

Med min andre stappa jeg alt som kunne spises i munnen hele tiden og la på meg 18kg

Med min tredje spiste jeg kjempe sunt ( ihvertfall i forhold til de andre gangene) og la på meg 13kg

Og nå har jeg gått opp 2-3 kg og er i uke 15+5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La på meg over 20 kilo.

1. trim. 2,5 kg.

2. trim 8 kg

3. trim 10 kg

Men så fikk jeg bekkenløsning midtveis i 2. trimester, og måtte kutte trening og daglige spaserturer... Og sluttet å røyke selvsagt. Spiste nok for mye også. Får svi for det nå - det er slitsomt å skulle ta kiloene av igjen (4 måneder etter fødsel er det fortsatt 8 kilo igjen, men en del av det er nok melkepupper :oops: :-) ..). Om jeg blir gravid igjen vil jeg nok passe enda bedre på kosten tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg la på meg 11 kilo totalt, kiloene kom jevnt og trutt. La faktisk på meg mer i begynnelsen, jeg, enn på slutten. Så det er ikke sikkert du får en vekt-boom. Jeg gikk liksom og ventet på at jeg plutselig skulle legge på meg masse, men det skjedde aldri :) . Det skal dog sies at jeg ikke spiste mer enn normalt mens jeg gikk gravid, og jeg prøvde å være aktiv med å sykle, gå turer og trene det jeg kunne.

Nå tre måneder etter fødselen er alt borte - men kroppen ser litt annerledes ut likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt tager man på ca 12 kg det er et gemmensnit, men ellers helt umuligt at sige hvor meget hver og en lægger på sig, selv er jeg i svangerskab nr 5 og har lagt på forskellligt for vær graviditet, men jeg kan da trøste dig med at i første to jeg over 25 kg på og en uge efter fødslen var jeg ned i mine normale 45 kg igen, hvor af min veninde som fødte 3 uger før mig kun to 12 kg på men brugte over et år for at få ekstra kg væk igen. En ting du må husk ikke slank dig hvis du synes du tager for meget på i graviditeten, men vent til efter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Bare en liten advarsel: inntak av mye sukker under graviditeten fører til store barn! (forskerne mener økt sukkerinntak er grunnen til at fødselsvekten har steget såpass mye de siste 10 årene) Store barn kan være verre å føde.... Det kan med andre ord være lurt å bytte ut noen søtsaker med andre ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten advarsel: inntak av mye sukker under graviditeten fører til store barn! (forskerne mener økt sukkerinntak er grunnen til at fødselsvekten har steget såpass mye de siste 10 årene) Store barn kan være verre å føde.... Det kan med andre ord være lurt å bytte ut noen søtsaker med andre ting...

Det var jeg kjemperedd for.. Spiste altfor mye sjokolade og kjeks på slutten av svangerskapet. Men da bebisen kom - på termin - var vekten godt under 3 kilo, så ingen regel uten unntak :-)

Trodde det het "brusunger" jeg da - og jeg drikker jo ikke brus - så jeg tenkte det var derfor jeg berget :ler:

På barsel var det mange barn over 4 kilo, og flere mødre som endte med keisersnitt pga store barn, så det er nok ikke noe å ønske seg nei. Men litt kan man unne seg under svangerskapet syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig individuelt hvor mye enn legger på seg. Jeg la på meg 32,5 kilo... :oops: Men det er jo ganske mye da.. Men de gikk jo av igjen til slutt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Muslingen

Jeg gikk opp totalt 11 kg da jeg gikk gravid. Jeg tålte ikke smaken av sjokolade eller is, og spiste utrolig lite snop. Hadde dilla på fiskekaker og grønnsaker og epler. :ler: Håper det blir slik under neste svangerskap også. 9 måneder etter fødselen hadde jeg tatt av de 11 kiloene, pluss 10 til. Sunn mat og lange trilleturer gjør susen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...