Gå til innhold

Hvordan fant dere ut hva dere ville jobbe som?


-littleme-

Anbefalte innlegg

Ja, tittelen sier vel det meste; Hvordan fant dere ut hva dere ville jobbe som?

Var det noe dere fant ut at dere kunne tenke dere å jobbe som etter å sett et yrke på TV, eller gikk dere kanskje inn på internett og tok diverse karrieretester for så å få en pekepinn i riktig retning?

Jeg personlig klarer ikke å bestemme meg, og tar derfor et friår etter VGS nå til høsten i stedet for å begynne på en utdanning jeg senere vil angre på elle rikke bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var seks år fant ut at jeg ville bli lærer. Det var læreren min gjennom hele barneskolen (som jeg fikk da jeg var seks år) som fikk meg på tanken, og jeg har alltid beundret henne.

Jeg jobber ikke som lærer nå, men kanskje en dag. Drømmen står ved lag. :)

Fikk lyst til å spesialisere seg innen yrket jeg har nå (teknisk support) da jeg jobbet på kundeservice med noe teknisk support under studiene. Jeg jobber kun med teknisk i dag, hvilket er veldig spennende og utforderende (hvilket var et savn i forrige kundeservicejobb).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit framleis ikkje, men jobber som ingeniør i oljenæringa. Har aldri funnet ut kva eg har lyst å bli "når eg blir stor". Veit ikkje om eg kjem til å finne ut kva draumeyrket mitt vil vere, men i mellomtida har eg ein grei jobb som betaler bra. Så i grunn er det ikkje så gærnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å bli verdenshersker. Jeg har dessverre ikke sett stillingen utlyst ennå. Men blir den det vil jeg være blant de første som søker. :)



Anonymous poster hash: 9d0f3...537
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var interessert i dyr og planter og begynte på grunnkurs i landbruk, gikk musikklinje på folkehøgskole og ble rådet til å satse videre på musikken, men vraket det da jeg ble ble gravid ( funker dårlig å farte rundt som nybakt mor og småbarnsmor,) , tok et par friår, ble mor til to, og fant i mellomtiden ut at jeg var nesten ekstremt interessert i planter og utdannet meg til gartner, drev gartneri og blomsterbutikk, gikk konkurs, vurderte å bli naturfaglærer, men fant ut at det ville bli for mye innendørs i klasserom.

Så fikk jeg et barn til mens jeg tenkte på hva jeg skulle finne på for noe og fant ut at jeg ville ha en jobb der jeg kunne få brukt både evnene mine innenfor naturfag, musikk og andre kreative ting, samt interessen for barn og gikk en spesialisert førskolelærerlinje der halvparten av studiepoengene var innen naturfag og friluftsliv og trives veldig godt som pedagogisk leder.

Så jeg vil si at min vei har vært lang og kronglete, men jeg kunne like gjerne vært biolog, syngedame eller arkeolog. :)

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet i årevis med å finne ut nøyaktig hva jeg ville bli, siden det ofte er stor forskjell på hva du tror ett yrke går ut på og hva du faktisk gjør. Feks sitter en lege gjerne i 90 min før dagen begynner og leser journaler, 90 min når han er ferdig og skriver dem. Mye skriving og notering i løpet av dagen, og lite faktisk jobbing med pasientene.

Slike ting var veldig viktig for meg å finne ut av, siden jeg ville ha ett yrke jeg kom til å trives med mesteparten av tiden.

Jeg gikk inn på denne linken: http://utdanning.no/yrkesbeskrivelser

Leste raskt i gjennom ALLE yrkene.

Alt som var interessant ble notert med link til yrket.

Gikk tilbake å finleste.

Sorterte yrkene etter hvor lyst jeg hadde til å bli det, og samtidig hvor realistisk det var for meg å fullføre en utdannelse. Feks om folk sa det var veldig vanskelig.

Til slutt satt jeg igjen med en liste på 3 yrker. ^^ Er ikke ved veiens ende enda men godt på vei.

Med andre ord så tok jeg meg selv i nakken, satte meg inn i temaet og gjorde ett valg. ;P



Anonymous poster hash: f13de...1e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://utdanning.no/yrkesbeskrivelser

Leste ALLE beskrivelser.

Noterte ALT som kunne være interessant.

Satte meg bedre inn i arbeidshverdagen til de yrkene jeg hadde notert.

Rangerte dem etter hvor vanskelig studiene var å gjennomføre, og hvor lyst jeg egentlig hadde, samt hvor gode muligheter det var til å få en god jobb med den utdannelsen jeg kom til å ta.

Satt til slutt igjen med en kort liste på 3 yrker, da var det ikke så vanskelig å gjøre ett valg.



Anonymous poster hash: f13de...1e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, der ble det vist dobbelpost pga at jeg kom borti backspace knappen ved en feil.. Skjønner ærlig talt ikke hvordan det første innlegget ble med da..



Anonymous poster hash: f13de...1e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet som hudpleier, da jeg fikk senebetennelse, og måtte finne på noe annet. Fikk ekstravakter i bolig for funksjonshemmede, helt tilfeldig, og har funnet ut at dette er jobben for meg. Har jobbet der i 6 år, og har lyst til å utdanne meg til vernepleier.

Anonymous poster hash: 0604d...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det enda ikke jeg... :klo:



Anonymous poster hash: f65df...7ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å studere tysk språk og kultur, og tok også nordiske emner (deriblant norrønt, islandsk og mye norsk grammatikk), egentlig for mest fordi jeg syntes det var interessant og morsomt. Etter et par år som student begynte jeg å fundere på hva jeg kunne bli. En rekke yrker ble vurdert, deriblant lærer.

Jeg har alltid likt å fomidle kunnskap, og allerede som barn likte jeg å leke guide. I dag arbeider jeg som norsklærer i den videregående skolen. Det er enormt mye å gjøre, og i perioder mister jeg helt motet, for arbeidsoppgavene og rettebyrden er så stor at jeg aldri får gjort jobben så godt som jeg vil, og som jeg synes elevene fortjener. En av de personlige utfordringene har vært at man slå seg til ro med middelmådig eller lavere kvalitet, så lenge man i det hele tatt får gjort jobben. Likevel trives jeg godt, mye takket flotte elever og kolleger.



Anonymous poster hash: 205b8...cbf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg har vært til legen så har jeg misunnet de som sitter bak disken. Synes det ser så gøy med blodprøver, å analysere, rense sår, snakke med pasientene osv. Derfor er jeg nå utdannet helsesekretær. :) Angrer ikke!



Anonymous poster hash: 29a2e...458
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det mange utdanninger som var interessante, men når jeg tenkte på hvordan det ville bli å ha det som jobb virket det ikke som noe for meg. Nå har jeg funnet ut at jeg skal jobbe med taleterapi, så får vi se hvordan det går. Om jeg fortsatt er interessert i det når jeg er ferdig med utdanningen. :laugh:



Anonymous poster hash: a82f7...3d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant det ut ved å jobbe. Etter tre års sommerjobb på sykehus fant jeg ut hvordan hverdagen til alle ulike yrker på sykehuset er, og kunne derfor avskrive dette. Min ene kollega fant derimot ut det samme, at hun ville bli lege. Spesielt i helseyrker er det utrolig greit å få en fot innenfor arbeidsstedet først for å se hvordan hverdagen er. Jeg vet faktisk mer om det å være turnuslege enn ei venninne av meg som er ferdigutdannet. Nå som jeg jobber i kommunen og har et par venninner som jobber i staten vet jeg veldig mye mer om hvilke jobber man kan ha. Det er jo litt upraktisk at man må få seg jobber før man finner ut hva man vil jobbe som, men det er i det minste veldig nyttig. For eksempel har det aldri falt meg inn at det finnes en egen avdeling i kommunen som jobber med valg, noe jeg kunne tenkt meg. I tillegg er det utrolig mange "skjulte" stillinger som jeg ikke visste fantes før jeg møtte noen som hadde jobben.



Anonymous poster hash: 6a65c...af5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste at jeg ville bli jurist da jeg begynte på studiet. Det er noen år siden jeg ble ferdig utdannet og har vært innom forskjellige jurist-yrker. Det var ikke klart for meg hva jeg ville jobbe som da jeg var ferdig utdannet, men nå har jeg endelig funnet ut at jeg ønsker å ende opp som dommer.



Anonymous poster hash: f26e2...0a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ut fra videregående og tenkte jeg egentlig skulle bli noe innenfor musikk, teater eller lignende. Etter å ha studert litt innenfor disse retningene + litt språk, fant jeg ut at jeg heller ville ha et "ordentlig" yrke, og så kunne jeg heller ha musikk/teater/kultur-interessen på si. Det sto lenge mellom lege eller lærer, men interessen for kropp, sykdom og helse gjorde at det ble lege. I tillegg fant jeg ut at man kan undervise som lege også, selv om man ikke har samme mulighet til å f.eks. sette opp juleskuespill, synge eller være kunstnerisk når man underviser medisinstudenter ;)

Jeg er sikker på at jeg har valgt riktig, selv om jeg ikke er en av de som har gått med "legedrømmen" i magen siden barnealder. Har også fått vekket interessen min for forskning, og er nå godt i gang med en doktorgrad. Jeg er veldig fornøyd med muligheten til å kombinere klinisk pasientarbeid med forskning og undervisning!

Men jeg har fortsatt en liten drøm om å bli forfatter og komponist...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...