Gå til innhold

Opptak på videregående, hva gjelder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Si at A og B skal begynne på videregående nå til høsten.

- A sitt snitt er på 3,8.

- B sitt snitt er på 4,2.

A har følgende søknader inne;

1) Idrett, mange søkere, krever høyt snitt, over 30% kommer ikke inn.

2) Studiespes, snittet i fjor var 2,8, men årets kull og søkere er flere, å snittet går derfor opp, men dette er vel den mest realistiske plassen for elev A.

3) Meia og kommunikasjon, snittet her er på 5.

B har følgende søknader inne;

1) Studiespes.

2) Service og samferdsel, annen skole.

3) Studiespes, annen skole.

Hvis man ser på A sine muligheter, så er det vel mest realistisk at A kommer inn på sitt 2. ønske da 1. og 3. ligger utenfor rekkevidde p.g.a. karakterene.

Ser man på B sine muligheter, er alle tre ønskene innenfor rekkevidde, men, for at A skal få skoleplassen h*n har krav på, vil h*n da få sitt ønske nr. 2, å kan h*n da skvise ut B fra sitt 1. ønske? Det er her også for mange søkere i forhold til plasser, så ikke alle vil komme inn på studiespes.

Synes det er forvirrende med disse skoleopptakene å lurer på om noen her har noe erfaring her?



Anonymous poster hash: bd733...fe9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vanskelig å svare på uten å vite hvilke regler som gjelder for det aktuelle fylket :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vanskelig å svare på uten å vite hvilke regler som gjelder for det aktuelle fylket :opplyser:

Gjelder forskjellige regler for opptak på de ulike fylkene? Trodde de samme reglene gjaldt for hele landet jeg, men jeg har som sagt ingen erfaring.

Hva syns du virker mest logisk da? Både A og B har krav på skoleplass, men kan A sine urealistiske ønsker føre til at noen med bedre karakterer må vike på sitt 1. ønske for at A skal få ett av sine ønsker, å da det som er realistisk i forhold til karakterer?

ts

Anonymous poster hash: bd733...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg tro.

En lektor jeg hadde påpekte ofte at elever har rett - men ikke krav - til videregående opplæring. I Oslo var det, i hvert fall for et par år siden, mulig å ikke få tilbud om videregående opplæring. Dette gjaldt gjerne 10-20 elever hvert år. I min tid fikk elever som ikke fikk sine ønsker oppfylt plass på en skole som kunne tilby ønskede linje. De hadde altså ikke rett eller krav til skoleplass på en av de ønskede skolene.

Elevene hadde altså ikke førsterett på en gitt skoleplass fordi h*n hadde ønsket seg dit. Flere kompiser kom ikke inn på noen av sine ønsker fordi andre elever med bedre karakterer ble plassert der av myndighetene. De ble sendt til en skole med enda lavere inntakskrav. Uavhengig av gjeldende regler må du huske på at de fleste skoler vil være interessert i å ta inn elever med best mulig karakterer.

For å svare på spørsmålet ditt: Nei, jeg nekter å tro at ønskene til person A kan ødelegge for person B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for utfyllende informasjon :)

ts



Anonymous poster hash: bd733...fe9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både A og B kom inn på sine 1. valg :)

Har forresten enda ikke hørt om noen som ikke kom inn på sitt 1. valg, men noen er det sikkert...



Anonymous poster hash: bd733...fe9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...