Gå til innhold

Har så lyst å gå på college i USA!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min store drøm er å gå på college i USA. Harvard eller noe sånt. Men jeg er skikkelig usikker på hvordan man skal gå frem, om det i det hele tatt er mulig. Jeg drømmer om å bli advokat, og ser for meg at man kan bli en mye dyktigere advokat med ganske mange store fordeler om man tar utdanningen på et stort universitet i USA, som sånn generelt er ganske vanskelig å komme inn på. Nå aner jeg ikke om min logikk stemmer, men ja..

Ikke bare for utdanningens del så tenker jeg også mye på opplevelsene, livserfaringene og ikke minst utfordringene det vil bringe med seg. Jeg vet jeg kommer til å finne meg selv på en annen måte. Jeg trenger å komme meg bort. Langt bort. Og hvorfor ikke da slå sammen en stor, indre drøm sammen med det?

Er det noen som har peiling på dette? Noen som kanskje har gjort det? Eller som veit hvordan jeg kan finne ut av mulighetene innenfor dette?

På forhånd; tusen takk! :)



Anonymous poster hash: aa1a8...680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Emmanuelle

Ta kontakt med studieveileder der du går nå (om du går noe sted :P ).

Lånekassen dekker veldig sjeldent førsteåret i USA, så du har nok større sjanse om du starter på et universitet her i Norge og tar utvekslingsår/søker deg over.

Akkurat Ivy League-universitetene har jeg liten peiling på, men det finnes helt sikkert info om det dersom du googler litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært dyrt, og Lånekassen dekker sjelden lavere grad (undergrad) i USA. Dersom du har tenkt å jobbe som advokat/jurist i Norge er en jurist grad fra utlandet bortkastet. For å jobbe som jurist i Norge må du kjenne det norske lovverket og juridiske kutymer til fingerspissene.

Anonymous poster hash: b90bc...2e1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen dekkjer lågare grad i USA, men ikkje det første året. I USA er ein bachelor 4 år, i Noreg 3, og Lånekassen ser på det første året som eit overgangsår, og ikkje eit likeverdig studieår. Når det er sagt er det dyrt å studere på eliteinstitusjonar, det kan fort koste nokre hundretusen i året, og gebyrstipendet dekker ikkje slike summar. Så enten må du ha mykje oppspart eller så må du ha foreldre som sponsar mykje. Og ei juridisk grad frå eit anna land er lite verdt i Norge, muligens med unntak av internasjonal rett o.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG er full av optimisme i dag ser jeg...



Anonymous poster hash: 9c48c...d65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Murica

KG er full av optimisme i dag ser jeg...

Anonymous poster hash: 9c48c...d65

Handler ikke om optimisme, men realisme.

En utenlands utdannelse i Norge er ikke verdt noe som helst da man ikke kan jobbe som advokat uten full forståelse av norsk rettsystem. Så om man tar graden i utlandet må man uansett ta store deler av den i Norge på nytt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har studert i utlandet sjølv, også på eliteinstitusjonar, så eg trur eg har ganske grei snøring på dette ;) akkurat jus er eit av dei faga ein bør tenke seg nøye om før ein tar i utlandet nettopp fordi det er ei profesjonsutdannng som ikkje er likt praktisert. Tar ein t.d. økonomi eller språk er det noko anna. Det finst mange institusjonar i USA som er billigare enn Harvard for å sei det slik... Kva med eit utvekslingssemester ved Harvard, med spesialisering i internasjonale spm om det passar inn? Berre hugs at institusjonar som Harvard har eit rykte å passe på, og dei tar ikkje inn anna enn dei beste...

Endret av attegløyma
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk juristutdanning foregår jo uansett på postgrad-nivå, så hvis det er jus som er planen, uavhengig av om man vil praktisere i Norge, er det ikke bachelornivå man skal tenke på. Men det er da veldig vanlig å bygge på en jusgrad fra Norge med et års studier i USA, så det er da en mulighet?

Anonymous poster hash: d3639...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

Public Ivy er billigere, men bra. Det står for de beste offentlige universitetene i USA og koster en brøkdel av de private (Harvard, Princeton, Yale).

Du kan jo begynne her i Norge og så ta et år med internasjonal juss der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du heller tar utveksling fra Norge. Da hjelper det norske lærestedet med søknad, lånekassen har godkjent det du skal ta og du er sikker på at fagene passer inn i den norske graden. For øvrig står det oppgitt på Lånekassen sine sider hvilke utenlandske universitet de godkjenner studier ved, og hvor mye de dekker av skolepenger. Lånekassen støtter masterstudier inntil 4 semester hos Harvard, men du får max 118 000 til støtte i skolepenger, og for kommende år er tuition på vel 350 000 kr, pluss 150 000 for kost, losji, bøker o.l. (I tillegg kommer reise, forsikring o.l. som skolen ikke blander seg i) Med mindre du er bemidlet eller klarer å få stipend, så er altså det å studere ved Harvard relativt uoppnåelig for en studentlommebok. I tillegg tar Harvard kun imot toppstudenter, helst de som kan gjøre ryktet deres bedre, så skal du søke på egenhånd må du gjøre det svært bra på språktester, opptaksprøver, essay, anbefalinger fra Norge og tidligere karakterer.



Anonymous poster hash: 02d38...d4c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen strammet for få år siden kraftig inn på hvilke utdanningsinstitusjoner de gir støtte til i utlandet. Skal finnes en utfyllende liste på hjemmesidene til Lånekassen.

Anonymous poster hash: b90bc...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.Bourne

Skyt meg hvis jeg tar feil her, men hvis du skal utdanne deg som feks advokat i utlandet, regner jeg med at store deler av undervisningen går ut på å lære seg lovverket til det aktuelle landet, og dette er vel ganske bortkasta om du skal jobbe i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min store drøm er å gå på college i USA. Harvard eller noe sånt. Men jeg er skikkelig usikker på hvordan man skal gå frem, om det i det hele tatt er mulig. Jeg drømmer om å bli advokat, og ser for meg at man kan bli en mye dyktigere advokat med ganske mange store fordeler om man tar utdanningen på et stort universitet i USA, som sånn generelt er ganske vanskelig å komme inn på. Nå aner jeg ikke om min logikk stemmer, men ja..

Ikke bare for utdanningens del så tenker jeg også mye på opplevelsene, livserfaringene og ikke minst utfordringene det vil bringe med seg. Jeg vet jeg kommer til å finne meg selv på en annen måte. Jeg trenger å komme meg bort. Langt bort. Og hvorfor ikke da slå sammen en stor, indre drøm sammen med det?

Er det noen som har peiling på dette? Noen som kanskje har gjort det? Eller som veit hvordan jeg kan finne ut av mulighetene innenfor dette?

På forhånd; tusen takk! :)

Anonymous poster hash: aa1a8...680

Harvard er ikke et college men et universitet.

Også et av 10 vanskeligste skoler å komme inn på i tillegg til å ha høyeste poengscore trenger du å overbevise med søknad, ekstrapoeng og intervju for å bli vurdert.

Anonymous poster hash: 303dd...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...