Gå til innhold

Har man rett på dagpenger i påvente av ny jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bare et par ukers tid igjen av arbeidsforholdet mitt og har nylig vært på jobbintervju. Hørtes ut som om de ville tilby meg jobben der og da men sa at de måtte snakke med personal osv før de evt sender meg et tilbud. Den nye jobben vil uansett ikke ha oppstart før 1 mnd etter jeg slutter.. Vil jeg da ha krav på dagpenger fra nav når jeg har fått ilbud om jobb alt? bare ved at det er en "glipe" i mellom? Kan opplyse om at jeg ikke sa opp jobben selv, og ikke ble sparket. har vært på prosjektmidler som nå har tatt slutt.

Takknemlig for all info jeg kan få her, NAV-sidene er en jungel..



Anonymous poster hash: c1f9b...0da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, så lenge du ikke har sagt opp selv har du krav på dagpenger fra den dagen du blir ledig til du begynner i ny jobb.

Men det kan ta noe tid å få søknaden om dagpenger godkjent, så du burde prøve å spare opp litt på forhånd.

Anonymous poster hash: e1ad0...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg tro. Dette skal jo være en delvis erstatning for tapt arbeidsinntekt. Og tap av inntekt i en måned er jo tap av inntekt i en måned;) Men du må fylle kravet om inntekt tilsvarende 1,5 G siste kalenderår eller 3 G de siste 3 årene.

Men vær obs på at det kan ta opp til 3 uker med behandlingstid. Du kan tidligst sende søknad en uke før første ledige dag.

Hvis du er usikker, ville jeg tatt en tur til NAV og spurt - ofte lettere enn å finne frem på nettsidene. Nettopp fordi ens egen situasjon kanskje ikke står der som eksempel.



Anonymous poster hash: 26302...6e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett på det sålenge du har opparbeidet deg rettigheter til dagpenger.

Det står veldig klart og enkelt på sidene til NAV - ikke så mye å misforstå :)



Anonymous poster hash: 4fac2...48e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så lenge du ikke har sagt opp selv har du krav på dagpenger fra den dagen du blir ledig til du begynner i ny jobb.

Men det kan ta noe tid å få søknaden om dagpenger godkjent, så du burde prøve å spare opp litt på forhånd.

Anonymous poster hash: e1ad0...d2d

Jo, men ofte får man siste lønn etter man har sluttet/i slutten av jobbeperioden, så økonomisk bruker dette gå veldig fint.

Anonymous poster hash: 4fac2...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett på det sålenge du har opparbeidet deg rettigheter til dagpenger.

Det står veldig klart og enkelt på sidene til NAV - ikke så mye å misforstå :)

Anonymous poster hash: 4fac2...48e

Nja... hvis man leser ordrett det som står der kan man fort bli i tvil likevel: det står nemlig at man må være REELL arbeidssøker for å få penger, og jeg er jo per definisjon ikke det når jeg faktisk har fått et jobbtilbud (fikk vite nettopp at det er på vei).. Jeg vet ikke hvor firkantet NAV er ift slikt..

Anonymous poster hash: a2494...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forrige var fra meg, HI altså.

Uansett, takk for svarene!! :) Da satser jeg på at jeg kan sende en søknad 1 uke før arbeidsforholdet mitt nå tar slutt. Skal ta en telefon og høre med dem nå i forkant for sikkerhets skyld. Men sant som du over sier, tapt inntekt er tapt inntekt..

Takk igjen :)



Anonymous poster hash: a2494...b08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige var fra meg, HI altså.

Uansett, takk for svarene!! :) Da satser jeg på at jeg kan sende en søknad 1 uke før arbeidsforholdet mitt nå tar slutt.

Du kan ikke søke i forkant. Du må møte opp på nav første dag du er ledig, registrere deg som arbeidsledig og søke om dagpenger.

Anonymous poster hash: 3d008...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, ikke det...? En annen over her skrev jo; "Du kan tidligst sende søknad en uke før første ledige dag". Og det mener jeg å ha hørt før også at man bør være litt før ute fordi det tar litt tid med behandlingen..? Skal høre med dem når jeg ringer..



Anonymous poster hash: a2494...b08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan melde deg som arbeidsledig en uke før ja, og det gjør du på nett og ikke på kontoret. :) lurt å gjøre det så raskt som mulig siden du bla må få arbeidsgiver til å fylle ut et skjema om sluttårsak, noe som jo fort kan ta noen dager.

Når det gjelder selve spm ditt har jeg nettopp spurt NAV om det samme, og du har rett på dagpenger. I teorien må du også være villig til å ta alt av arbeid du kan få i perioden du ikke er i jobb, men det er nok bare et formelt krav, NAV kommer ikke til å bruke noen ressurser på å få deg i jobb i den korte perioden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Juliane! :)



Anonymous poster hash: a2494...b08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kontrakten din er over: Altså at den går ut om 2 uker så har du krav på dagpenger fra første dag.

Dersom du sa opp jobben din selv, må du vente 2 måneder før du kan kreve dagpenger. Men du MÅ melde i fra med en gang allikevel.

At du allerede har funnet deg ny jobb tror jeg ikke skal ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk! :)



Anonymous poster hash: a2494...b08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, men ofte får man siste lønn etter man har sluttet/i slutten av jobbeperioden, så økonomisk bruker dette gå veldig fint.

Anonymous poster hash: 4fac2...48e

Siste lønn etter man har sluttet, første lønn 6 uker etter at man starter... Njaaa, fint og fint

Anonymous poster hash: ca638...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke NAV roter bort papirer ol. da, de elsker det, så går det 3-5 mnd før du får penger.

Anonymous poster hash: 360d4...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...