Gå til innhold

Sosiopater/psykopater

Fremhevede innlegg

Gjest Lincoln
Skrevet

Det jeg tror hun mener er at ondskap er et utdatert ord, man bruker ikke den beskrivelsen innen medisin. Ondskap er et relativt enkelt ord som beskriver en handling, et folkelig ord. Det gjør man forsåvidt ikke så ofte med "psykopat" heller, det er utdatert og belastende, og ikke spesifikt nok.Når forskning viser at flere lidelser og sinnstilstander er forårsaket av fysiske feil i hjernen, så velger jeg å støtte meg til det. Det begrenses selvfølgelig til de sykdommene det ER funnet resultater for, da mange sykdommer også oppstår som en konsekvens av hendelser og miljø i barndommen. Anonymous poster hash: bd58c...1fb

Så hva kalles det å torturere forsvarsløse dyr for eksempel? Snillhet?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hva kalles det å torturere forsvarsløse dyr for eksempel? Snillhet?

Selvsagt ikke, handlingen er forsåvidt ond, det er jeg enig i, men jeg tror ikke at mennesket er ondt. Vi mennesker er så mye mer enn bare handlingene vi begår.

• Liker 1
Gjest Nexus
Skrevet (endret)

I det norske diagnosesystemet skiller man ikke mellom psykopat og sosiopat.

Nei, det kalles for antisosial/ dyssosial personlighetsforstyrrelse. Mer beskrivende enn ordet psykopati.

I motsening til de andre personlighetsforstyrrelsene, ser man ofte symptomer i barndommen, f eks tortur av dyr, forakt for autoriteter osv. Og ofte er det vel en arvelig disponibel faktor og faktorer i miljøet og oppveksten. Er man først inne på feil spor, får man ofte negativ respons, som forsterker tendensene.

Man sier ofte at "psykopater" med lav IQ havner i fengsel, de med høy IQ enten i lederstillinger i næringsliv og politikk. Begge typer er vel farlige på hver sin måte.

I motsetning til deg tror jeg dessverre det finnes onde mennesker og omdskap her i verden. Bare å se på nyhetene eller lese historie. Seriemordere, overgripere, maktsyke eneherskere osv osv.

Jeg synes også at ens handlinger gjenspeiler ens indre. Det er ingen som bør unnskyldes om de torturerer og dreper levende vesener. De bør stilles ansvarlig for sine handlinger. Det er respektløst å frata noen det ansvaret, så lenge de er strafferettslig tilregnelige.

Endret av Nexus
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt vanskelig å tro at det ikke finnes ondskap. Seriemordere og sånne ting er jo avvik. Men de mange millioner mennesker som kriger, torturerer og utrydder hverandre kan da ikke alle ha en medisinsk lidelse.

Anonymous poster hash: c3e3e...8c9
  • Liker 3
Skrevet

Muligens er problemet at vi har skapt et utrykk "ond" og forbinder dette med noe som utvikler seg i et menneske.

Fraværet av empati, omtanke og menneskeverd passer kanskje inn i dette begrepet - men isåfall har du personer som blir født "ond".

Tenk deg selv. Du blir født, du klarer ikke å bry deg om noe annet levende vesen, du ser på mennesker rundt deg som maur, uten verdi. Du ser ikke konsekvenser og forstår ikke hvorfor det skal være feil å tråkke på disse for å se hva som skjer. Det handler om mennesker som overhodet ikke tenker på samme måte som andre.

AnonymBruker
Skrevet

Men de mange millioner mennesker som kriger, torturerer og utrydder hverandre kan da ikke alle ha en medisinsk lidelse.

Anonymous poster hash: c3e3e...8c9

Det har de heller ikke. Det er flere psykologiske spill som spiller en rolle her. Den ene er autoritet. Så lenge en selv ikke er "ansvarlig" men kan skyve "ansvaret" over på andre så er man villig til å, om så er, torturere og drepe mennesker. Det så vi under andre verdenskrigen, det så vi i krigen i Jugoslavia.

I tillegg har du det psykologiske spillet med "oss" vs. "dem". Det så vi under "the Stanford prison experiment".

Helt vanlige, gode mennesker, kan vende om i en krig og bli til noen helt forferdelige monstre. Det har kriger vist oss gang på gang.

Anonymous poster hash: 1a5f2...784

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt vanskelig å tro at det ikke finnes ondskap. Seriemordere og sånne ting er jo avvik. Men de mange millioner mennesker som kriger, torturerer og utrydder hverandre kan da ikke alle ha en medisinsk lidelse. Anonymous poster hash: c3e3e...8c9

Nei, det kommer omresultat av gruppepress og konformitet. Sjekk Milgrams studier av lydighet, om du vil vite mer om hvordan mennesker kan begå onde handlinger i grupper.

Men at Hitler, Mao, grev Vøad (ala Dracula) og diverse seriemordere og dyretorturister er/var onde i personligheten, er vel ganske sannsynlig.

Anonymous poster hash: 056dd...7f3

• Liker 1
Gjest Gunfreak
Skrevet

Studier sier at frem til ca. 1960tallet, var det ganske få soldater som drepte fienden, noen gjorde det og visse militær avdelinger hadde høyere antall soldater som drepte, men ting tyder på at i alle år med krig, har bare 2-10% av soldater/krigere, drept med overlegg, resten er mer opptatt av å bare holde seg i livet, vi mener dette stemmer fra både den klassiske perioden, middelalderen, tidlig moderne tid og moderne tid.

Men så på 60tallet etter de oppdaget dette faktum ble treningen anderledes noe som gjør at soldater i dag mest sannsynlig dreper fienden når de må(men dette hadde den konsekvensen at selvmord ble vanligere blant soldater når de kom hjem)

Man ser dette fra vietnamkrigen, falklands krigen og krigene i midtøsten og Afghanistan.

Skrevet

Er vanskelig å skille gener og miljø. Hva er hva av de to? F. eks si at du vokser opp med en mor som sliter sterkt psykisk, men samtidig er et grusomt menneske, og du utvikler depresjon i tenårene. Er det da genene for psykisk lidelse eller oppveksmiljøet. Er det begge delene? Hva hvis du hadde biologiske foreldre som var psykiske friske, men ble adoptert bort til en person som ga deg en grusom oppvekst og utviklet depresjon pga det? Ville depresjonen vært enda større hvis genene for sykdommen var der i tillegg?

Skrevet

Er vanskelig å skille gener og miljø. Hva er hva av de to? F. eks si at du vokser opp med en mor som sliter sterkt psykisk, men samtidig er et grusomt menneske, og du utvikler depresjon i tenårene. Er det da genene for psykisk lidelse eller oppveksmiljøet. Er det begge delene? Hva hvis du hadde biologiske foreldre som var psykiske friske, men ble adoptert bort til en person som ga deg en grusom oppvekst og utviklet depresjon pga det? Ville depresjonen vært enda større hvis genene for sykdommen var der i tillegg?

Hva har depresjon med psykopati å gjøre?

Skrevet

Hva har depresjon med psykopati å gjøre?

Debatten er om psykopati er miljø eller arv. Det med depresjonen var et eksempel på at det er i blant vanskelig å avgjøre hva som kommer av miljø og hva som er arv.

Gjest Eric of Hlathir
Skrevet

Selvsagt ikke, handlingen er forsåvidt ond, det er jeg enig i, men jeg tror ikke at mennesket er ondt. Vi mennesker er så mye mer enn bare handlingene vi begår.

For meg er du kun summen av handlingene dine.

Skrevet

Jeg tror forresten ikke på ondskap. Jeg tror ikke det eksisterer.

Jens Bjørneboe hang seg sjøl han. Etter at han beviste at det ikke fantes ondskap. Ting bare ER.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...