Gå til innhold

Sosiopater/psykopater

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir de født følelsesløs og onde? Eller er oppveksten deres med på og påvirke?

Anonymous poster hash: 2caa8...7f7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke noen er født ond. Ofte ser man at de som er psykopater ofte har blitt utsatt for omsorgssvikt som barn, eller blitt usatt for overgrep eller mobbing. Jeg tror oppveksten har mye å si. Får man ikke nok omsorg som barn, er det ikke så ulogisk at man ikke har så mye omsorg å gi når man blir voksen.

• Liker 5
Skrevet

Mest sannsynlig sistnevnte. Slettes ikke noen tilfeldighet at folk med dårligere oppvekst har større sannsynlighet for å utvikle psykopati

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ønsker svar, seriøst ønsker svar, på det spørsmålet anbefaler jeg dokumentaren, "Child of rage". Den forteller en veldig gripende og sterk historie om en jente som har blitt utsatt for seksuelle overgrep av sin far. Dokumentaren er en halvtime lang men inneholder ikke et kjedelig sekund. :)

Anonymous poster hash: 1a5f2...784
  • Liker 5
Skrevet

Jeg tror det er en kombinasjon. Altså at enkelte mennesker er disponible for en psykisk lidelse, men at den ikke nødvendigvis utløses. En vanskelig/ dårlig oppvekst kan utløse det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke noen er født ond. Ofte ser man at de som er psykopater ofte har blitt utsatt for omsorgssvikt som barn, eller blitt usatt for overgrep eller mobbing. Jeg tror oppveksten har mye å si. Får man ikke nok omsorg som barn, er det ikke så ulogisk at man ikke har så mye omsorg å gi når man blir voksen.

Hvordan kan du si det? De er jo født sånn, man merker avvik veldig tidlig.

Skrevet

Hvordan kan du si det? De er jo født sånn, man merker avvik veldig tidlig.

Er avvik det samme som psykopati? Noen barn er annerledes, noen er ikke like flinke å sette seg inn i andres situasjon, men psykopater..? Nei, jeg vil tro det må noe mer til enn å bare bli født.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har sett flere dokumentarer om dette temaet og mange forskere tror også at det kan være en kombinasjon av hjernefeil/skade og oppvekst/miljø.

Denne dokumentaren er veldig bra.

http://www.youtube.com/watch?v=QXgi72W2H7U

Gjest extra
Skrevet

Forskning viser også at mange har nevrologisk underutvikling i hjernen.

• Liker 3
Skrevet

Er avvik det samme som psykopati? Noen barn er annerledes, noen er ikke like flinke å sette seg inn i andres situasjon, men psykopater..? Nei, jeg vil tro det må noe mer til enn å bare bli født.

Det er en del av hjernen deres som ikke fungerer normalt. Altså vil man se at den personen oppfører seg anderledes enn andre.

Skrevet

Det er en del av hjernen deres som ikke fungerer normalt. Altså vil man se at den personen oppfører seg anderledes enn andre.

Ja, det er nok helt sikkert en kombinasjon, men selv om hjernen er annerledes, så betyr det ikke at de er onde.

Skrevet

Jeg tror forresten ikke på ondskap. Jeg tror ikke det eksisterer.

AnonymBruker
Skrevet

Er avvik det samme som psykopati?

Psykopat kommer av gresk. Psychos = sjel. Pathos = syk/sykelig. Det betyr rett og slett bare "syk i sjelen", eller mindre bokstavelig, "syk i sinnet". Det kan bety så mangt, deprimert, schizofren, angst, paranoid, med mere.

Sosiopat betyr derimot, "syk i det sosiale", det vil si, syk i den sosiale forståelsen. Det beskriver en sosiopat langt bedre, de mangler empati helt, har ingen medfølelse for andre.

Så kort svar på det du lurte på, psykopat er det samme som avvik, ja. (Sosiopat derimot...)

Anonymous poster hash: 1a5f2...784

• Liker 1
Gjest extra
Skrevet

Bare til informasjon: for 30-40 år siden trodde man at schizofreni skyldtes kalde mødre som ikke hadde gitt barnet nok kjærlighet under barndommen. En generasjon foreldre gikk med skyldfølelse før forskning viste at det nevrologisk defekt i hjernene til schizofrene.

Men dersom man snakker om psykopater som har hatt horribel barndom er man gjerne inne på dissosiasjon.

Gjest Gunfreak
Skrevet

Du kan være født psykopat eller du kan lage en.

Det har en liste med faretegn, blant annet drap og totur av dyr, skal være et stor faresignal, men det er også mange psykopater som ikke gjør det. og alle pykopater blir ikke serie eller massemordere, de kan leve et "normalt" liv, men brukt mennesker, og bryr seg ikke om de.

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på sosiopater og psykopater. Sosiopater er ikke født sånn, hos de skyldes det ofte omsorgssvikt eller andre traumatiske opplevelser. Psykopater derimot er jeg usikker på. Tror det varierer - noen er bare født slik og andre blir påvirket gjennom oppveksten.

Her er forresten en lang artikkel(jeg gadd ikke å lese alt) som du bør sjekke ut:

http://www.trutv.com/library/crime/criminal_mind/psychology/psychopath/1.html

Skrevet

Det er forskjell på sosiopater og psykopater. Sosiopater er ikke født sånn, hos de skyldes det ofte omsorgssvikt eller andre traumatiske opplevelser. Psykopater derimot er jeg usikker på. Tror det varierer - noen er bare født slik og andre blir påvirket gjennom oppveksten.

Her er forresten en lang artikkel(jeg gadd ikke å lese alt) som du bør sjekke ut:

I det norske diagnosesystemet skiller man ikke mellom psykopat og sosiopat.

• Liker 3
Gjest extra
Skrevet (endret)

Var ikke sosiopati den gamle betegnelsen på psykopati?

Kilde: http://www.webpsykologen.no/artikler/hva-er-psykopati/

Endret av extra
  • Liker 1
Gjest Lincoln
Skrevet

Jeg tror forresten ikke på ondskap. Jeg tror ikke det eksisterer.

Jeg tror ikke på regninger! Lurer på om de forsvinner nå?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke på regninger! Lurer på om de forsvinner nå?

Det jeg tror hun mener er at ondskap er et utdatert ord, man bruker ikke den beskrivelsen innen medisin. Ondskap er et relativt enkelt ord som beskriver en handling, et folkelig ord. Det gjør man forsåvidt ikke så ofte med "psykopat" heller, det er utdatert og belastende, og ikke spesifikt nok.

Når forskning viser at flere lidelser og sinnstilstander er forårsaket av fysiske feil i hjernen, så velger jeg å støtte meg til det. Det begrenses selvfølgelig til de sykdommene det ER funnet resultater for, da mange sykdommer også oppstår som en konsekvens av hendelser og miljø i barndommen.

Anonymous poster hash: bd58c...1fb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...