Gå til innhold

Hjelp til å forstå syklusen min.


Gjest Ravgull

Anbefalte innlegg

Gjest Ravgull

Hei alle. Jeg skrev dette i dagboken min også, men det er jo ikke alle som synes dagbøker er noe spennende, så jeg forsøker meg her også.

Jeg er nå på dag 22 av min syklus, fikk mensen sist den 5 juni. Jeg er i PP2, men i forrige mnd gjorde jeg ingenting for å bli kjent med syklusen min som jeg har startet med nå. Jeg startet å teste for EL med strimmeltester fra billigetester i syklusdag 10 (16 juni).

Den 21 juni (syklusdag 15 om jeg ikke tar feil?) kjente jeg murringer ca midt i magen, ikke direkte menssmerter men ubehag og stikninger. Jeg hadde litt økt utflod. Jeg reiste hjem på ettermiddagen og tok EL-test. Teststreken var en nyanse sterkere, men det var en veldig tydelig prøvestrek.

Tirsdag (Syklusdag 20) begynte jeg å tempe. Tempet 36.40 når jeg våkna.

I går (syklusdag 21) temp 36.36 når jeg våkna, fikk jeg økt blank og hvitaktig utflod på ettermiddagen. Jeg lurte på om dette var det berømmelige EL-slimet som jeg aldri helt har tenkt over og derfor lagt merke til. Jeg tok EL-strimmeltest på ettermiddagen som slo ut klart positivt, men strek som var tydeligere enn teststreken.

I dag, syklusdag 22, har jeg temp 36.61 og nå stikker det i venstre side igjen, litt sånn "murringer", og ubehag, men ikke noe smerter direkte.

Er det noen av dere mer erfarne som ser noe feil her? Hadde jeg kanskje ikke EL syklusdag 15 / 21 juni i det hele tatt? Hadde jeg det mer trolig i går? Kan man ha to EL i en periode? Jeg vet at jeg har tempet litt lite til å si noe, men virker det ikke som om jeg har en alvorlig rar syklus? Det er to år siden jeg tok hormonpreparat. Jeg er overvektig men har ikke PCO.

...og et siste, litt patetisk spørsmål: Dersom jeg hadde EL i går kveld, var samleie i går kveld "for sent"? Leser for mye, leste at sæden kan bruke 23 timer på å nå til egglederen..og at egget dør innen 12 timer. :( Det er mye for fagstoff ute å går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager men hva er vitsen med å stresse så utrolig med slikt når man ikke engang har prøvd lenge å bli gravid?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En: du kan ikke begynne å tempe midt i en syklus.

To: EL er 1-2 døgn etter positiv test.

Tre: samleie samtidig som el er i seneste laget. Beste er at sæden venter på egget og ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ravgull

Tusen takk, Silfen. :) Jeg er egentlig klar over det med tempingen, eller at den ikke sier meg noe når jeg starter midt i. Jeg vil egentlig jobbe inn vanen mer enn noe annet, siden jeg temper før jeg står opp.

Men det er slike ting og tips jeg trenger å finne ut av for å bli bedre kjent med egen syklus. Målet mitt i øyeblikket er ikke å bli gravid, men å kartlegge litt statusen i egen biologi.

Jeg har hørt om at det er mulig med 2 EL i en syklus, men vil dette være målbart? Finner lite info om dette, leser mest informasjon om at egg kan bråmodnes, spesielt ved seksuell opphisselse...

Det er litt irriterende med tilbakemeldinger som zazzles' sin tilbakemelding, da jeg snart er i PP3, har hatt ubeskyttet samleie (men uten å direkte prøve, mye avhopping i svinger osv) i to år, for fire år siden fikk jeg påvisst så mye testosteron at legen kalte meg "hyperandrogyn", aldri regelmessing menstrusjon de 16 årene jeg har hatt mensen osv. Jeg har flere grunner til å ville ønske å starte tidlig i min prøvingsprosess å finne ut om jeg har EL, og om alt er som det skal. Jeg skal ikke måtte behøve å si dette for å forsvare at jeg er litt "stressa". Selv om jeg ikke er stressa i det hele tatt, jeg er bare litt detaljfiksert og KG er mitt eneste babyutløp. Jeg ser mange som får sånne svar på prøving og graviditetsforumet. Stempel med beskjed om at "du maser for tidlig" uten svar på det man spør om.

Hadde jeg spurt "omg, hvorfor er jeg ikke gravid ennå", så skulle jeg tolerert det svaret uten å mukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du bruker en tusenlapp eller to og går til privat gyn, feks volvat, og får tatt blodprøver i syklusen og sånt for å sjekke el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...