Gå til innhold

Nytt skattekort - likningsverdi på bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte jobb og går opp i lønn, i den forbindelse vil jeg bestille nytt skattekort.

Imidlertid har vi også nettopp kjøpt bolig, og da jeg skulle fylle ut elektronisk skjema for bestilling av nytt skattekort ble det bedt om opplysninger om gjeldsrenter, gjeld og likningsverdi på bolig. Jeg har styret fælt med å regne ut gjeldsrenter for å oppgi riktige tall, men fant ikke noe sted hvor jeg finner likningsverdi på boligen, annet enn en mulighet for å rapportere det inn - men det gjaldt visst bare dersom boligen er nyoppført etc.

Hvordan kan dette slå ut på skattekortet mitt - blir det helt feil da eller har Skatteetaten opplysninger om boligen selv? Har jo meldt flytting og fått bekreftelse på det for lenge siden og er folkeregistrert på riktig sted.

Hvis jeg går opp i lønn, men nylig har fått stort boliglån, så skal jeg vel likevel ha mindre i skatt og ikke mer? Lønnsforhøyelsen var ikke så stor, bare par ti tusener.

Redd for at hvis jeg oppgir bare renteutgifter og ikke verdi/formue så blir det baksmell senere. Veldig blond på området og setter pris på hjelp :sjenert:

:murvegg:



Anonymous poster hash: 356c9...da7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellers har vel ikke ligninfgsverdi så mye å si for skatten din om du ikke ligger i grenseland for å få formueskatt. Du kan fint legge den inn neste år når ligningen kommer, men det er like greit å få den inn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg har fylt ut det lånet jeg står oppført med i banken, men det lånet er vel delt på to - jeg ser at boligens likningsverdi beregnes også ut fra eierandel.

Min eierandel er 50 %, og da var likningsverdien på 310.996 kr.

Vil det slå ut på skatten? Jeg har ingen oppsparte midler, bare lønnsinntekt, og altså boliglånet. Det vil si 50 % av det - jeg skule kanskje bare ha skrevet opp 50 % av det da jeg søkte om nytt skattekort, slik at de to samsvarer?



Anonymous poster hash: 356c9...da7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har mer gjeld enn formue vil ikke ligningsverdien slå ut på skatten.

Likningsverdi og formueskatt

En for høy eller lav likningsverdi vil kun ha betydning for skattetrekket om du betaler formuesskatt. En enslig skattyter vil ikke få skatt på formuen før etter at formuen er redusert med gjelden og et bunnfradrag på 870 000,- kroner. For ektepar er bunnfradraget på 1,740 000,- kroner.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Likningsverdi/skattekort-og-ny-likningsverdi-pa-bolig/



Anonymous poster hash: d6cdf...f7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...