Gå til innhold

Når man ikke får jobbene som "alle" får.=(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man ikke får jobbene som på folkemunne "alle" får som vaskejobb, jobb på sykehjem som tilkallingsvikar eller i kassa på kiwi hva i huleste gjør man da?

Man får jo så ofte høre det at der får jo alle jobb, men NEI alle får ikke jobb der. De vil ikke ha folk med høyere utdannelse innen andre fagfelt, og de vil ikke ha folk som kun trenger å jobbe der for å ha en jobb. Selv om man ikke siet dette til de så klart så merker de jo at det lyser lang vei av en.



Anonymous poster hash: 1f03c...acd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er også mange om beinet for sånn jobber, nettopp fordi man ikke trenger så mye kvalifikasjoner for å få dem. Og det gjør det enda vanskeligere. Så ikke ta det personlig at du ikke får jobbene som "alle" får.



Anonymous poster hash: 2e791...0fa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at dette har så mye med innlegget og gjøre, men det er av relevans. Jeg går på vgs, har over 5 i snitt, og lite fravær. Jeg er ordentlig og målrettet. Jeg har ikke peiling på hvor mange jobber jeg har søkt på, men usannsynlig mange. Likevel får jeg ikke en eneste jobb.

Så ser jeg litt i butikkene på nærsenteret mitt. Hvem er det som jobber der? Jo, det er de personene jeg tidligere har gått på skole med, som har skulket og hatt utrolig mye fravær. Jeg må forresten pressisere at disse personene fortsatt holder samme stil på vgs. I tillegg til dårlige karakterer, og noen har til og med nedsatt i orden og oppførsel. Hvordan er det mulig? HVORFOR FÅR DISSE JOBB? Noen som har noen teorier rundt dette, eller har kjennskap til tilsvarende?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å øve på jobbsøkesituasjonen? kan ligge noe der?

hvordan fremstår mann under intervju? Hva slags førsteinntrykk gir man? Kanskje det er her man skal øve litt, få en venninne eller forelder til å jobbintervjue deg, og gi deg en tilbakemelding på hva du kan gjøre bedre. Det er ikke alltid så lett å se seg selv utenifra.

Det er viktig å virke åpen, fleksibel, smilende, og å se presentabel ut (ren og velstelt).

Når man søker er det viktig å få frem hva ens sterke sider er, gå innom butikken personlig og levere cv og søknad, be om å få møte daglig leder (der jeg jobbet før, kom kun de som leverte søknad til daglig leder på intervju, da hun møtte de personlig og fikk ett intrykk, jeg tok ofte imot søknader fra folk som var innom, men de gikk rett inn i bunken, og hun hadde ikke noe "annsikt" på de)

Prøv å ikke virke desperat, men interessert. SMIL og rak i ryggen (har mye å si når man søker på service jobber)

Når det er sagt er det kamp om benet. Det kan være lurt å plukke seg ut noe man FAKTISK har lyst til. Er det en fysisk jobb du er ute etter? (lagerarbeider, matbutikk e.l.) eller mer kundeservice (på telefon, klesbutikk, parfymeri etc.) ? Det skinner fort igjennom om man passer til en jobb, noen passer til alt er fleksible og omgjengelige, andre er utpreget gode til en type jobb.

Prøv litt alternativ søking, over nettet, gå innom steder, hør med venner og familie(nesten alle mine jobber har jeg fått igjennom venner).



Anonymous poster hash: 36c25...26d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve vikarbyrå! Ikke ideelt, men et sted å begynne. Adecco er iblant desperarat etter folk. Bare ikke vær redd for å sette lønnkrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ta opp hverken søknad eller i intervju at du er overkvalifisert.

Få vil ansette noen de ser for seg blir å bruke all tid fra dag en til å finne noe bedre . Ansettelser er kostbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Murica

Ikke at dette har så mye med innlegget og gjøre, men det er av relevans. Jeg går på vgs, har over 5 i snitt, og lite fravær. Jeg er ordentlig og målrettet. Jeg har ikke peiling på hvor mange jobber jeg har søkt på, men usannsynlig mange. Likevel får jeg ikke en eneste jobb.

Så ser jeg litt i butikkene på nærsenteret mitt. Hvem er det som jobber der? Jo, det er de personene jeg tidligere har gått på skole med, som har skulket og hatt utrolig mye fravær. Jeg må forresten pressisere at disse personene fortsatt holder samme stil på vgs. I tillegg til dårlige karakterer, og noen har til og med nedsatt i orden og oppførsel. Hvordan er det mulig? HVORFOR FÅR DISSE JOBB? Noen som har noen teorier rundt dette, eller har kjennskap til tilsvarende?

De er nok flinkere å selge seg selv på intervju.

Jeg er forferdelig dårlig å selge meg selv, men når jeg først er ansatt så er jeg alltid punktlig, kundene liker meg, sjefene liker meg, de andre ansatte likeså. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å selge megselv så de får aldri sett den siden av meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta opp hverken søknad eller i intervju at du er overkvalifisert.

Få vil ansette noen de ser for seg blir å bruke all tid fra dag en til å finne noe bedre . Ansettelser er kostbare.

Problemet er at det ser de rimelig fort i CVen.

Anonymous poster hash: 2f210...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det ser de rimelig fort i CVen.

Anonymous poster hash: 2f210...338

Var det jeg mente med å ikke ta det med i søknaden. Ikke før det opp. Regel nummer én på CV, ikke ta med negative og uvesentlige ting for jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg mente med å ikke ta det med i søknaden. Ikke før det opp. Regel nummer én på CV, ikke ta med negative og uvesentlige ting for jobben.

Selfølgelig tar du med utdannelsen i CVen. Hull er jo tusen ganger verre enn for høy utdannelse. Den skal ikke være for lang og utbrodert, men en CV skal innholde alt av utdannelse og jobberfaring(mindre irrelevante småjobber kan til nøds tas vekk). Søknadsbrevet derimot.

Anonymous poster hash: 2f210...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at dette har så mye med innlegget og gjøre, men det er av relevans. Jeg går på vgs, har over 5 i snitt, og lite fravær. Jeg er ordentlig og målrettet. Jeg har ikke peiling på hvor mange jobber jeg har søkt på, men usannsynlig mange. Likevel får jeg ikke en eneste jobb.

Så ser jeg litt i butikkene på nærsenteret mitt. Hvem er det som jobber der? Jo, det er de personene jeg tidligere har gått på skole med, som har skulket og hatt utrolig mye fravær. Jeg må forresten pressisere at disse personene fortsatt holder samme stil på vgs. I tillegg til dårlige karakterer, og noen har til og med nedsatt i orden og oppførsel. Hvordan er det mulig? HVORFOR FÅR DISSE JOBB? Noen som har noen teorier rundt dette, eller har kjennskap til tilsvarende?

Jeg er en av "skulkerene" med middelmådige karakterer som jobbet i kassa ved siden av skolen. Min erfaring(som i at det ikke er sånn overalt) er at de som er skoleflinke gjerne ikke er så flinke i butikkarbeid, de bare diller rundt og skjønner ikke hva du trenger dem til å gjøre, og hater jobben generelt. Butikker trenger folk som er klar for den dritten som kommer flyvendes mot dem i form av kunder som ikke kan oppføre seg, pantemaskiner som går amok og kassemaskiner som slutter å virke. Butikksjefer er flinke til å synse de folkene som klarer dette, gjerne folk som er dritt på skolen men utrolig flinke i arbeidslivet. Et par av sjefene jeg har hatt har sagt at om de har kjempebra karakterer og lite fravær så blir de raskt uinteressante, pga erfaringer med "flinkiser" fra før.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av "skulkerene" med middelmådige karakterer som jobbet i kassa ved siden av skolen. Min erfaring(som i at det ikke er sånn overalt) er at de som er skoleflinke gjerne ikke er så flinke i butikkarbeid, de bare diller rundt og skjønner ikke hva du trenger dem til å gjøre, og hater jobben generelt. Butikker trenger folk som er klar for den dritten som kommer flyvendes mot dem i form av kunder som ikke kan oppføre seg, pantemaskiner som går amok og kassemaskiner som slutter å virke. Butikksjefer er flinke til å synse de folkene som klarer dette, gjerne folk som er dritt på skolen men utrolig flinke i arbeidslivet. Et par av sjefene jeg har hatt har sagt at om de har kjempebra karakterer og lite fravær så blir de raskt uinteressante, pga erfaringer med "flinkiser" fra før.

Hvis dette stemmer er det jo fryktelig irriterende for oss som klarer å gjøre en god jobb i tillegg til å ha gode karakterer. Jeg innrømmer glatt at jeg ikke liker spesielt godt å jobbe i den slags yrker, finner det stort sett drepende kjedelig og lite utfordrende, men jeg eier da arbeidsmoral likevel. Pliktfølelsen som gjør at jeg gir alt jeg kan på skolen er like relevant for meg i en arbeidssituasjon. Jeg har dog motsatt erfaring fra deg, at unnasluntrere på skolen ofte er like mye unnasluntrere på jobb, og bare skaper merarbeid for alle andre.

Anonymous poster hash: db7b3...718

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at unnasluntrerne gjør en bedre jobb enn nerdene da det kommer til sånt.

Anonymous poster hash: e00fc...5d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig tar du med utdannelsen i CVen. Hull er jo tusen ganger verre enn for høy utdannelse. Den skal ikke være for lang og utbrodert, men en CV skal innholde alt av utdannelse og jobberfaring(mindre irrelevante småjobber kan til nøds tas vekk). Søknadsbrevet derimot.

Anonymous poster hash: 2f210...338

Hvor godt har dette fungert hittil?

. Firma vil ikke ha folk som soleklart ser på dem som midlertidig løsning.

Har man utdannelse/erfaring som er negativ for muligheten til å få jobb tar du det ikke med. En søknad og en CV justerer man fra søknad til søknad.

Vi kan evt være enige om å være uenig. Men jeg har jobbet endel år. Både før, under og etter høyere utdannelse. Samt at jeg har ansatt folk og driver firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guybrush, on 21 Jun 2013 - 14:45, said:

Hvor godt har dette fungert hittil?

. Firma vil ikke ha folk som soleklart ser på dem som midlertidig løsning.

Har man utdannelse/erfaring som er negativ for muligheten til å få jobb tar du det ikke med. En søknad og en CV justerer man fra søknad til søknad.

Vi kan evt være enige om å være uenig. Men jeg har jobbet endel år. Både før, under og etter høyere utdannelse. Samt at jeg har ansatt folk og driver firma.

Ja, fornuftig nok i seg selv å droppe å ta med det som ikke er relevant eller det som kan få deg til å fremstå som overkvalifisert/stikker raskt av til en annen jobb, men så er det jo det 3-5 år store hullet som står der når man ikke tar med utdannelsen da... Da må man i så fall ha noe annet i samme periode, f. eks jobb og/eller man må lyve. Anonymous poster hash: a8033...573
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Crazycatlady

Hm,sliter litt med dette selv.Jeg skal nemlig studere videre om et år ca.,men har høyere utdanning og kun deler av den perioden jobbet jeg. Vil det ikke da være veldig negativt å ta vekk det fra cv?

Har fått oppdrag fra vikarbyrå,men virket ikke som cv var så viktig da utenom at jeg hadde noe erfaring fra det jeg fikk oppdrag i.

Problemet er vel heller faste jobber,og det er det jeg gjerne vil ha siden å jobbe som vikar kan være veldig ustabilt med tanke på økonomi osv.

Uff,skal ikke være lett :)

Edit:Men hva med å prøve hos ISS for eksempel eller andre vikarbyrå? Min erfaring er at det er lettere å jobb der enn fast,for de trenger som regel alltid folk som er villige til å jobbe.Da må man jo syns at den ustabile vikarjobbingen er ok,men verdt et forsøk :)

Endret av Crazycatlady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Vikarbyrå er ikke en dum idé. Her i byen ansetter de så og si hva som helst av talentløse tullinger iallefall, både i ISS, Adecco og lignende, så det burde være en relativt smal sak å få innpass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her: Jeg hadde ikke problemer med å få jobber før jeg tok utdannelse nei.

Vikarbyråer har jeg prøvd, blir ofte vurdert,men ender ikke opp med å bli den kandidaten de velger ut. =(



Anonymous poster hash: bbc1d...37a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg droppet VGS, men har alltid hatt strålende karakterer. Dette er noe de fleste intervjuere stusser på - jeg formulerer meg godt, jeg kan vise til frivillige organisasjoner og andre flink pike-interesser, jeg ser pen og ordentlig ut... og så har ingen utdanning :fnise:

Kanskje du bør jobbe på å utmerke deg når du møter dem? Det er fint lite man kan gjøre med en søknad foruten å skrive den så godt som mulig, men om du f.eks leverer den personlig går det jo an å dra et lite stunt for å gjøre deg bemerket i mengden. Ikke som i at du stiller opp i kyllingkostyme, men finn på ett eller annet som stemmer for din karakter. Et godt håndtrykk er også verdt å jobbe med.



Anonymous poster hash: 059bf...e30
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...