Gå til innhold

hvis du vil reise til Singapore, les og se dette først.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å true mennesker med bøter, fengsel og annen type vold er tvang. Skatt er tvang, avgifter er tvang. Voldsmakt = staten.

Logisk tankerekke: arbeidsmiljølover = tvang, polit = tvang, forbud (mot feks. pedofili) = tvang.

Hvis alt dette er tvang så ønsker jeg sannelig ikke å leve under din "frihet"...

Anonymous poster hash: b2098...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsomt av TS å linke til videoer fra et parti som oppgir å være liberalistisk ;) Men man ser jo at dette bare er en front for et sosialistisk parti på linje med mange norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logisk tankerekke: arbeidsmiljølover = tvang, polit = tvang, forbud (mot feks. pedofili) = tvang.

Hvis alt dette er tvang så ønsker jeg sannelig ikke å leve under din "frihet"...

Anonymous poster hash: b2098...2e7

Voldtekt, missbruk av barn osv er overtramp av andres frihet. Du kan ikke bruke din frihet til å ødelegge andres.

Men du har kanskje ikke hørt om noe som heter rettsprinsippet ;) Innimellom må man lure på om folk virkerlig er så dumme som de fremstår - eller om de kun fremstiller seg slik for å overse en problemstilling de ikke vil forstå.

Anonymous poster hash: 68792...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldtekt, missbruk av barn osv er overtramp av andres frihet. Du kan ikke bruke din frihet til å ødelegge andres.

Anonymous poster hash: 68792...08a

Uten noe politi, noen ordensmakt, så kan hvem som helst gjøre det, jo. Det er derfor vi trenger politi. Ikke så meget for å passe på folk som for å verne om vår frihet. Men politi er jo tvang, skatt for å betale for politiets lønninger er tvang, lover er tvang.

Det skaper en farlig form for "frihet"...

Anonymous poster hash: b2098...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at jeg ikke kan gjøre det selv. Men informer gjerne nobel-instituttet i oslo om Chee Soon Juan.

og de youtube videoene jeg har postet her.

Jeg håper han(eller noen andre som kjemper mot Lee Kuan Yews tyranni i Singapore)får nobels fredspris.



Anonymous poster hash: ec531...bfc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke det at jeg ikke kan gjøre det selv. Men informer gjerne nobel-instituttet i oslo om Chee Soon Juan.

og de youtube videoene jeg har postet her.

Jeg håper han(eller noen andre som kjemper mot Lee Kuan Yews tyranni i Singapore)får nobels fredspris.

Anonymous poster hash: ec531...bfc

Nobels fredspris skal gå til personer som har forhindret krig/krigshandlinger/store nasjonale eller internasjonale konflikter. Ikke til personer som forsøker innføre sosialisme eller kommunisme. Anbefaler deg å lese deg opp på statuttene og begynne å få et litt mer objektivt og realistisk syn på verden. Det er forskjell på hva du tror og hva som er reelt.

Hvorfor om jeg tør spørre mener du tvang er bedre enn frivillighet? Hvorfor plager det deg så at folk i singapore har større velstand enn sine sosialistiske naboer? Hva er så ille med at folk i singapore har bedre helsetilbud enn vi har her i Norge? Hvorfor dette behovet for å dra alle ned på et lavt nivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten noe politi, noen ordensmakt, så kan hvem som helst gjøre det, jo. Det er derfor vi trenger politi. Ikke så meget for å passe på folk som for å verne om vår frihet. Men politi er jo tvang, skatt for å betale for politiets lønninger er tvang, lover er tvang.

Det skaper en farlig form for "frihet"...

Anonymous poster hash: b2098...2e7

Som jeg skrev, det er ikke tvang å stoppe personer fra å tråkke på og angripe deres frihet.

Du klarer virkelig ikke å se forskjellen? Du har en medfødt frihet, frihet til å gjøre hva du vil, være hvem du vil og leve som du vil. Hvis en person ødelegger din mulighet til dette har h*n brutt disse rettighetene.

Du blander stadig inn anarki og roter med definasjoner over en lav sko. Et liberalistisk og fritt samfunn skal ha en sterk rettsstat. Som er basert på grunnloven som skal være ukrenkelig. Denne grunnloven skal kun beskytte de rettighetene vi alle er født med og vil derfor også forhindre politikere fra å kunne ta kontroll over andres liv samt bli korrupte og skaffe seg for stor makt. Politiet er et voldsmonopol, og det skal kun benyttes ovenfor personer som har angrepet andres grunnleggende rettigheter.

Altså har du stjålet fra andre, svindlet andre, drept andre, misshandlet andre og på andre måter fratatt andre deres frihet skal du etterforskes, straffeforfølges, dømmes og fengsles i henhold til rettsprinsippet.

En verden uten overnevnte vil aldri kunne forsvare dine rettigheter og er derfor et umoralsk samfunn som iløpet av kort tid vil falle sammen og gi rom for tyranner.

Frihet er kun farlig for personer som ønsker å kontrollere andre mennesker, personer som deg. Små tyranner som har en liten mao/hitler/stalin/che/castro/pol pot/moussolini i seg. Som er mer opptatt av hva andre gjør enn hva du selv foretar deg. Frihet angår kun deg selv, din frihet - ditt liv.

Frihet er like ufarlig i verden ellers som det er innen seksualitet. Jeg vil anta at du også forstår at det ikke kan finnes flere grader av frivillighet innen voldtekt. Enten er det voldtekt eller det er det ikke.

Og du trenger ikke skatt for å lønne politi. Aner du hvor liten andel av statsbudsjettet som går med til å bekoste rettsvesen/politi/forsvar og fengsler idag? Selv med et digert påslag i ressurser utgjør det mindre enn 5 %..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singapore har verdens beste helsevesen. Singapore har verdens høyeste BNP selv uten naturressurser. Singapore befolkning har verdens høyeste velstand. Singapore er det beste landet i verden å drive bedrift i og dette skaper vanvittig med arbeidsplasser og fremgang. Singapore gikk fra å være et uland til en verdensener på 30-40 år. Nabolandet som valgte planøkonomi er en svært fattig nasjon til sammenligning.

Singapore ligger langt over Norge på korrupsjpnsindeksen. Singapore er det eneste landet i verden som har flere fra vesten som flytter inn enn de har innbyggere som flytter ut. Skolene scorer best i verden og kunnskap settes svært høyt.

Ulempen er at denne friheten ikke gjelder på andre områder utenfor forskning, helse, skole, økonomi osv.

Kan også legges til at Singapore sitt fond er større enn oljefondet. Uten olje og gass.

At Singapore har verdens høyeste BNP er veldig feil, de er nr 9 i verden og nr 4 i Asia. Da vi snakker BNP pr innbygger. Som man vanligvis gjør når det er snakk om rikeste land. Den totale BNP er de nok veldig mye lenger ned på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Singapore har verdens høyeste BNP er veldig feil, de er nr 9 i verden og nr 4 i Asia. Da vi snakker BNP pr innbygger. Som man vanligvis gjør når det er snakk om rikeste land. Den totale BNP er de nok veldig mye lenger ned på.

Feil, om man plukker bort mikrostaten Luxembourg ligger Singapore på 2.plass - årsaken til at jeg ikke tok med nummer 1, Quatar er fordi hele basisen deres er statlige olje og gassinntekter. Velstandsnivået blant beboerne er svært lav av den grunn.

Og ja - selvsagt snakker man om GDP per capita (PPP). Nå vet jeg ikke hvor du har dine tall fra men jeg baserer meg på IMF og Verdensbanken. Forsåvidt også det eneste asiatiske landet som har AAA rating hos alle.

Singapore er også verdens 14 største eksportør i verden. 16.plass i verden på GDP (ikke per capita) og denne er ca dobbelt så høy som Norges totale.

Endret av Guybrush
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, om man plukker bort mikrostaten Luxembourg ligger Singapore på 2.plass - årsaken til at jeg ikke tok med nummer 1, Quatar er fordi hele basisen deres er statlige olje og gassinntekter. Velstandsnivået blant beboerne er svært lav av den grunn.

Og ja - selvsagt snakker man om GDP per capita (PPP). Nå vet jeg ikke hvor du har dine tall fra men jeg baserer meg på IMF og Verdensbanken. Forsåvidt også det eneste asiatiske landet som har AAA rating hos alle.

Singapore er også verdens 14 største eksportør i verden. 16.plass i verden på GDP (ikke per capita) og denne er ca dobbelt så høy som Norges totale.

Etter IMF list for 2012 ligger Singapore på 10 plass med drøye 50.000 dollar pr innbygger. Og ellers dine kommentarer viser at du er fullstendig på trynet i hva du snakker om. Blant annet vil du plukke bort "microstaten" Luxemburg. Skal jeg fortelle deg noe, Luxemburg er gedigen i forhold til Singapore. Singapore har et areal på drøye 700 kvadratkilometer mens Luxemburg har over 2.500 kvadratkilometer. Men fakta er vel ikke så viktig for deg.

Og velstandsnivået blant Qatars innbyggere, alle som har litt peil vet at lokalbefolkningen i Qatar og de andre Gulfstatene har blant den aller høyeste levestandard og velstand i verden. At fremedarbeidere ikke har det er en annen sak. Men fremedarbeidere i Singapore har det ikke stort bedre de heller.

Endret av Kjetil E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, om man plukker bort mikrostaten Luxembourg ligger Singapore på 2.plass - årsaken til at jeg ikke tok med nummer 1, Quatar er fordi hele basisen deres er statlige olje og gassinntekter. Velstandsnivået blant beboerne er svært lav av den grunn.

Hvorfor kan man plukke bort Luxenbourg og Monaco men ikke mikrostaten Singapore? Faktisk, så har Singapore og Luxenbourg mye til felles. Begge er finanssenter som ligger midt i ganske godt utviklede regioner. Faktisk, så kan jo det å være et finanssenter eller handelsknutepunkt sammenlignes med det å ha olje og lignende ressurser. Det spørs nemlig om Singapore og Hong Kong hadde vært noe i det hele tatt, om de ikke hadde vært senter for regionens handel og finans! Faktisk, så er jo egentlig Luxenbourg mer oppsiktsvekkende da Luxenbourg er mindre sentralt for europeiske finans enn Singapore er for asiatisk finans!

Ser man på historien, er det å være et finans eller handelssenter nesten som er ressursgode, hvor landet ikke sitter igjen med mye om det forsvinner. I europeisk historie har vi eksempler som Venezia, Genova og Firenze på noen av verdens rikeste og best uviklede byer, som falt helt i bakleksa fordi handelsrutene ble flyttet. På samme måte gikk Nederland fra å være en europeisk stormakt til å være "enda et småland", når Amsterdam ikke lenger var senter for den vestlige verdens sin finans.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet er kun farlig for personer som ønsker å kontrollere andre mennesker, personer som deg.

Er vel heller slike som deg som ønsker å kontrollere mennesker. En bieffekt med å ha en velferdsstat er jo at arbeidsgiverne får mindre kontroll over arbeiderne, da arbeiderne kan gå på trygd om de ikke får jobb. I ditt samfunn derimot vil arbeiderne sulte om de ikke får jobb. Dette gjør at i ditt samfunn får arbeidsgiverne mer kontroll da arbeiderne må gjøre som de sier eller sulte. Jeg støtter i stor grad velferdsstaten nettopp fordi den bryter ned autoriteten til arbeidsgivere og "kapitalen".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i Hong Kong og Singapore + en del andre land så er det arbeidsgiver som bestemmer!!!!

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2428371.ece

Anonymous poster hash: ec531...bfc

Når man leser dette overrasker det heller ikke at Hong Kong har noen av de laveste fødselstallene i verden.

Her man kan jo se litt om hvordan de fattigefolkene som faktisk har et sted å bo, bor i denne byen: http://www.feeldesain.com/hong-kong-apartments.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser dette overrasker det heller ikke at Hong Kong har noen av de laveste fødselstallene i verden.

Her man kan jo se litt om hvordan de fattigefolkene som faktisk har et sted å bo, bor i denne byen: http://www.feeldesain.com/hong-kong-apartments.html

på en måte jeg er glad at disse ekstremliberalistene finnes: de minner oss som vil ha en velferdsstat at den egentlig ikke er noen moralsk selvfølgelighet. Det var nødvendig at noen kjempet den frem og den er fremdeles avhengig av at noen er klar over at den er under "åndelig angrep". Det finnes krefter som vil ha velferdsstaten vekk -helt vekk -og innføre samme type styreform som det i Singapore og Hong Kong og USA også siden USA ligger nærmere liberalismen enn Norge.

Liberalister benekter at USA har noe med liberalisme å gjøre i det hele tatt, noe som er bekvemt for dem siden det allerede er mye fokus på det som skjer der, da er det bedre å flytte fokuset til et par handelsfinans-sentrum/mikrostater/skatteparadis som det ikke er så mye fokus på. Singapore har vel også en militær sikkerhetspolitisk garanti fra USA og de får sikkert hjelp på andre måter derfra(gode kontakter osv). Jeg skulle ønske at verden la like mye press på dem(Singapore spesiellt)som de legger på land der det ikke er så mye å tape på at man fokuserer sterkt på menneskerettighetsbrudd og mangel på demokrati. Saudi Arabia og Singapore går av en eller annen grunn nesten helt fri fra det presset og fokuset.

Anonymous poster hash: ec531...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

USAs budskap til verden: det er ok med diktatur med alt det som det fører med seg -inkludert overvåknings-samfunn -bare den rette økonomiske politikken blir ført.

Jo mer jeg lærer om Singapore og Hong Kong desto mer glad blir jeg for at jeg bor i Norge! :-)



Anonymous poster hash: ec531...bfc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet forslag til den som ønsker å gjøre det: send gjerne informasjon om Singapores usosiale politikk og mangel på demokrati og menneskerettigheter til Statsminister og Utenriksminister og Nobelinstituttet!!

Kan du komme på flere man bør opplyse?? Norske media??

Husker jeg leste en artikkel på nett der John Fredriksen hyllet Singapore men tydeligvis bare hadde forakt for Norge til overs. Jeg er ganske sikker på at John Fredriksen er tilhenger av Ayn Rand. Det er helt sikkert at tyrannen Lee Kuan Yew er tilhenger av Ayn Rand.



Anonymous poster hash: ec531...bfc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter IMF list for 2012 ligger Singapore på 10 plass med drøye 50.000 dollar pr innbygger. Og ellers dine kommentarer viser at du er fullstendig på trynet i hva du snakker om. Blant annet vil du plukke bort "microstaten" Luxemburg. Skal jeg fortelle deg noe, Luxemburg er gedigen i forhold til Singapore. Singapore har et areal på drøye 700 kvadratkilometer mens Luxemburg har over 2.500 kvadratkilometer. Men fakta er vel ikke så viktig for deg.

Og velstandsnivået blant Qatars innbyggere, alle som har litt peil vet at lokalbefolkningen i Qatar og de andre Gulfstatene har blant den aller høyeste levestandard og velstand i verden. At fremedarbeidere ikke har det er en annen sak. Men fremedarbeidere i Singapore har det ikke stort bedre de heller.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita

60.400 ikke 50.000

Mikrostat kaller jeg Luxemburg grunnet innbyggertall og at verdiskapningen er helt avhengig av en finanssektor hvor pengene kommer fra utlendinger. I tillegg ligger de langt langt ned når det kommer til total gdp i motsetning til Singapore.

Fremmedarbeidere i Singapore som er lovlydige og utgjør 40 prosent av innbyggertallet har svært gode forhold. Iallfall sammenlignet med korrupte qatar. Jeg kjenner flere fremmedarbeidere i Singapore, gjør du?

Greit at du avslører ditt bias i dette innlegget istedet for å fremstille deg selv som kun opptatt av data slik du først gjorde. Du kan heller innrømme å være motstander av frivillig fri handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrostat kaller jeg Luxemburg grunnet innbyggertall og at verdiskapningen er helt avhengig av en finanssektor hvor pengene kommer fra utlendinger.

Pengene i Singapore kommer da også i stor grad fra utlendinger. Landet var jo i sin tid kjent for å være et flott sted hvor diktatorer i land som Malaysia, Indonesia, Fillpinine og andre korrupte autoritære stater i området kunne plassere sine penger trygd.

Fremmedarbeidere i Singapore som er lovlydige og utgjør 40 prosent av innbyggertallet har svært gode forhold. Iallfall sammenlignet med korrupte qatar. Jeg kjenner flere fremmedarbeidere i Singapore, gjør du?

Jeg har en misstanke om at de fremmedarbeiderne du kjenner ikke er fattige malayer eller indere, men norske middelklassefolk...

Du kan heller innrømme å være motstander av frivillig fri handel.

Hvis dere er så opptatt av å være rasjonelle, hvorfor må dere appellere så mye til følelser?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...