Gå til innhold

Foreldrene mine er så gjerrige - lar meg ikke låne bilen (alle andre får lov)


Gjest Kaja

Anbefalte innlegg

Når jeg fikk lappen fikk jeg kjøre den splitter nye bilen til foreldrene mine. Det eneste jeg måtte bidra med var å dekke litt drivstoffbruk.

Samme regla for de fleste jeg kjenner. Jeg kommer ikke på noen som jeg kjenner som ble nektet av sine foreldre lån av bil når de fikk førerkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes folk går litt for langt her - det virker jo som om dere sier at barn ikke bør få låne bilen til foreldrene sine. At de er da voksne, over 18 i det minste, og bør få tak i sin egen bil om de vil kjøre. Joda... fordi det er jo det unge voksne bør bruke pengene sine på - et billån. Veldig lurt, ikke sant? Og i 70% av tilfellene så er det jo ikke foreldrene som har hjulpet til med lappen heller, right? Neeei, aldri.

Jeg får låne bilene til foreldrene mine når jeg trenger det, og de ikke trenger den. Har tatt den med på langturer til både ulike fjell og i Sverige, kjørt på smale vestlandsveier og midt i tetteste sentrum. Og joda, er en bil til over en million. Jeg har tatt godt vare på den - vasker den inn og utvendig, fyller diesel, henter foreldrene mine når de trenger det osv.

Alle foreldre kan selvsagt nekte barna sine å låne bilen. Men for de aller fleste betyr det at de ikke vil få brukt kunnskapene sine fra da de tok lappen på mange år. Hvor mange ungdommer er det som har råd til bil? Skal man ta opp billån bare for det? Nei, det er å gå for langt. Har vi unge ikke nok lån å hanskes med uansett, om vi så ikke skulle måtte ta opp et billån fordi "vi er jo voksne, må betale for oss selv, ikke snylte på foreldrene våre"? Gud.

Unnskyld meg, men når unge mennesker er over 18....til og med kanskje over 20, så har ikke foreldre ansvar lenger. Du mener visst at det fortsatt er foreldres ansvar at unge folk skal slippe å ta opp lån eller betale for det de ønsker seg, det kan foreldrene bidra med istedet?

Det er opp til ungdommen selv om h*n vil kjøre bil, og alle vet at det koster å eie bil. Det er ikke en selvfølge å disponere en bil om man har lappen. Lappen er første steg. Det å ha råd til bil er andre steg, og ikke noe foreldre til forlengst myndige personer skal måtte bidra til.

Dere er voksne, og bestemmer selv hvor mye lån dere skal ha. Om dere vil ha bil, og ikke har råd til å kjøpe en billig bil av sparepengene, så må dere nok ta opp lån. Det måtte jeg også forholde meg til da jeg var 18-20 ++.

Hvorfor er det liksom en selvfølge at foreldre skal sponse bruk av dyre biler nå? Det var ikke det for 20 år siden. Vi måtte også koste bil og bilhold selv, og vi hadde ikke mer å rutte med enn dere har nå.

Ditt innlegg lyser av "bortskjemt ungdom"!!

Anonymous poster hash: 9b7d3...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men når unge mennesker er over 18....til og med kanskje over 20, så har ikke foreldre ansvar lenger. Du mener visst at det fortsatt er foreldres ansvar at unge folk skal slippe å ta opp lån eller betale for det de ønsker seg, det kan foreldrene bidra med istedet?

Det er opp til ungdommen selv om h*n vil kjøre bil, og alle vet at det koster å eie bil. Det er ikke en selvfølge å disponere en bil om man har lappen. Lappen er første steg. Det å ha råd til bil er andre steg, og ikke noe foreldre til forlengst myndige personer skal måtte bidra til.

Dere er voksne, og bestemmer selv hvor mye lån dere skal ha. Om dere vil ha bil, og ikke har råd til å kjøpe en billig bil av sparepengene, så må dere nok ta opp lån. Det måtte jeg også forholde meg til da jeg var 18-20 ++.

Hvorfor er det liksom en selvfølge at foreldre skal sponse bruk av dyre biler nå? Det var ikke det for 20 år siden. Vi måtte også koste bil og bilhold selv, og vi hadde ikke mer å rutte med enn dere har nå.

Ditt innlegg lyser av "bortskjemt ungdom"!!

Anonymous poster hash: 9b7d3...b70

Selvsagt har ikke foreldre noe ansvar for barna sine lenger fra den dagen de fyller 18. I realiteten så er det slik at de aller fleste får støtte og hjelp mye lenger enn det. Når en er 18 er man ikke engang ferdig på videregående, så venter mange år på universitetet. Ingen foreldre støtte voksne barn, men en del gjør det uansett - for å være greie og fordi de kan.

En er da ikke bortskjemt uansett om en får låne bilen til foreldrene en gang i blant. En er derimot bortskjemt om man får en dyr bil i gave av foreldrene. Det er to helt forskjellige ting.

Med den store gjelden som uansvarlige unge voksne klarer å pådra seg, synes jeg det er flott om foreldre ønsker å hjelpe litt. Det er ikke noe galt i det. Er det å være bortskjemt? Nei. Foreldre kan for all del nekte barna å låne bilen, men om de ikke virkelig har en god grunn så synes jeg det er litt gjerrig - og jeg er glad mine foreldre ikke er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har ikke foreldre noe ansvar for barna sine lenger fra den dagen de fyller 18. I realiteten så er det slik at de aller fleste får støtte og hjelp mye lenger enn det. Når en er 18 er man ikke engang ferdig på videregående, så venter mange år på universitetet. Ingen foreldre støtte voksne barn, men en del gjør det uansett - for å være greie og fordi de kan.

En er da ikke bortskjemt uansett om en får låne bilen til foreldrene en gang i blant. En er derimot bortskjemt om man får en dyr bil i gave av foreldrene. Det er to helt forskjellige ting.

Med den store gjelden som uansvarlige unge voksne klarer å pådra seg, synes jeg det er flott om foreldre ønsker å hjelpe litt. Det er ikke noe galt i det. Er det å være bortskjemt? Nei. Foreldre kan for all del nekte barna å låne bilen, men om de ikke virkelig har en god grunn så synes jeg det er litt gjerrig - og jeg er glad mine foreldre ikke er slik.

Utfra ditt forrige innlegg så forventer du at foreldre skal bidra til langt ut i 20-årene, så dere "stakkars ungdom" skal slippe å ta opp lån.

Hvor mange ungdommer er det som har råd til bil? Skal man ta opp billån bare for det? Nei, det er å gå for langt. Har vi unge ikke nok lån å hanskes med uansett, om vi så ikke skulle måtte ta opp et billån fordi "vi er jo voksne, må betale for oss selv, ikke snylte på foreldrene våre"? Gud.

Dette er det du skriver! Det viser meg en en selvtilfreds, snyltende ung voksen, som har fått det meste lagt opp i fanget.

Det er ikke noe unaturlig å måtte ta opp lån når en er ung, om en har ønsker utover det en har spart opp til. Sånn var det da jeg var ung. Men da hadde vi langt høyere renter, og det hadde foreldrene våre også, så de kunne ikke bidra med lån eller biler.

Anonymous poster hash: 9b7d3...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har ikke foreldre noe ansvar for barna sine lenger fra den dagen de fyller 18.

Dette er pirkete, men jeg er ganske sikker på at foreldre i en eller annen lovtekst har ansvar til videregående utdanningen er ferdig. Jeg er usikker på om det betyr at de har ansvar frem til man kunne forvente at de skulle være ferdig, altså frem til semesteret er over det året som burde være ens tredje på VGS (alternativt frem til en tar fagbrev, som da blir ett år mer).

Ellers er jeg enig i innlegget ditt og er selv glad for å ha foreldre som mener de har et ansvar livet ut. (Eller i alle fall den ene av dem da).

Anonymous poster hash: 18af8...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn og unge i dag er så bortskjemte at de burde skamme seg.

De gidder ikke å jobbe. De er late og vil ha alt servervet på sølvfat!

Du må ikke tro at de foreldre generasjonen ikke har jobbet hardt for pengene sine.

De hadde ikke de samme mulighetene som vi har i dag til bla utdanning.

Renta var skyhøy og lønningene var ikke noe å skryte av. Mange hadde vanskeligheter med å få endene til å møtes.

Denne generasjonen er de som jobber hardest og tar høyest utdanning, så du tar nok veldig feil (bitre gubbe). :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor gjeld? Kommer vel helt an på hvot fin du skal være på det det...

Anonymous poster hash: 7b32f...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, hvilke holdninger man ser her da! Det å få barn i ung alder sier ikke at man mangler ambisjoner! Hvorfor skulle det? Flere av medstudentene mine er unge og ambisiøse, og har eller planlegger å få barn, det må ikke være en motsetning. Og har du egentlig grunnlaget til å si at at en annen person lever et uambisøst liv? Går selv medisinstudiet og synes det er så trist med slike holdninger. Må man søke høyere utdannelse i skolesystemet for å ha ambisjoner i livet? Det å være mastergradsstudent etc. viser kanskje at du har vært flink på skolen, men det gir deg ikke en grunn til å se ned på andre som ikke har gått samme vei. Hilsen legestudent

Aldri sett noen som fikk unge i en tidligere alder enn 24 som har fått noen god jobb... Og barnefaren henger ikke rundt lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS, kan ikke du bruke litt mer energi på å spare opp penger til bil, og litt mindre energi på å syte? Jobb mye i sommer så tjener du lett inn 40'000, og da er det bare å kjøpe en bruktbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri sett noen som fikk unge i en tidligere alder enn 24 som har fått noen god jobb... Og barnefaren henger ikke rundt lenge.

Hvorfor så negativ? :P Selv om du ikke har sett det, så betyr det ikke at det ikke eksisterer.

Det kan jo bli brudd mellom småbarnsforeldre i absolutt alle aldre, for det er jo en krevende tid. Men tviler på at min sambo igjennom 4 -snart 5 år kommer til å "stikke", bare fordi vi har valgt å beholde vårt barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så negativ? :P Selv om du ikke har sett det, så betyr det ikke at det ikke eksisterer.

Det kan jo bli brudd mellom småbarnsforeldre i absolutt alle aldre, for det er jo en krevende tid. Men tviler på at min sambo igjennom 4 -snart 5 år kommer til å "stikke", bare fordi vi har valgt å beholde vårt barn :)

Er ikke negativt, var bare uenig i din beskrivelse om unge mødre (at alle er ambisiøse og oppegående)! Og det er ikke til å legge skjul på at de fleste unge graviditeter ikke er planlagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er ikke negativt, var bare uenig i din beskrivelse om unge mødre (at alle er ambisiøse og oppegående)! Og det er ikke til å legge skjul på at de fleste unge graviditeter ikke er planlagt...

Hva har nå dette med om en får låne/forlanger å låne bilen til foreldrene eller ikke som ts spør om ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke negativt, var bare uenig i din beskrivelse om unge mødre (at alle er ambisiøse og oppegående)! Og det er ikke til å legge skjul på at de fleste unge graviditeter ikke er planlagt...

Hva i all verden?!

Unge folk er da like forbanna forskjellig som det eldre folk er, og jeg har da ikke glorifisert noen ting som helst om hvordan unge mødre er. Noen ungdommer tar aldri en utdannelse, og jobber på coopen resten av livet. Andre utdanner seg. Uavhengig om de har barn eller ikke! Som alle andre mennesker så har også unge som får barn forskjellige mål i livet. Man kan ikke anta at man er sånn og sånn bare fordi man er ung.

Fordommene henger tynt i lufta ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i all verden?!

Unge folk er da like forbanna forskjellig som det eldre folk er, og jeg har da ikke glorifisert noen ting som helst om hvordan unge mødre er. Noen ungdommer tar aldri en utdannelse, og jobber på coopen resten av livet. Andre utdanner seg. Uavhengig om de har barn eller ikke! Som alle andre mennesker så har også unge som får barn forskjellige mål i livet. Man kan ikke anta at man er sånn og sånn bare fordi man er ung.

Fordommene henger tynt i lufta ser jeg.

IKKE legg ord i munnen min. Har da aldri sagt at jeg er imot unge mødre, men misliker folk som blir gravid uønsket fordi de slurver med prevansjonen, og som aldri gidder utdanne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE legg ord i munnen min. Har da aldri sagt at jeg er imot unge mødre, men misliker folk som blir gravid uønsket fordi de slurver med prevansjonen, og som aldri gidder utdanne seg.

Vel, det vist det er det du misliker så burde du ikke blande unge mødre inn. Bare fordi man er ung så betyr det ikke at man " blir gravid uønsket fordi de slurver med prevansjonen, og som aldri gidder utdanne seg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kjenner kun en Kaja og hvis det er deg, så forstår jeg at dine foreldre ikke vil låne bilen ;)

(Men spøk tilside, du må spørre dine foreldre!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

TS, jeg kan forstå at det føles sårt for deg at du ikke får låne en av bilene, når de låner dem bort til alle andre. De stoler vel ikke på deg, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Helt utrolig at enkelte foreldre lar en bil komme foran sine barn. Jeg ville aldri ha latt mine barn kjøpe en skranglekasse av en bil, mens jeg selv kjøre en trygg og dyrere bil. Aldri! Når mine barn får lappen har jeg sagt ifra at bil er null problem, de kan kjøre min så mye de vil. Btw. når jeg fikk sertifikat som 18 åring lånte jeg selvsagt pappas bil så mye jeg ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Helt utrolig at enkelte foreldre lar en bil komme foran sine barn. Jeg ville aldri ha latt mine barn kjøpe en skranglekasse av en bil, mens jeg selv kjøre en trygg og dyrere bil. Aldri! Når mine barn får lappen har jeg sagt ifra at bil er null problem, de kan kjøre min så mye de vil. Btw. når jeg fikk sertifikat som 18 åring lånte jeg selvsagt pappas bil så mye jeg ville.

Var din mors bil for simpel for deg? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...