Gjest Hyssingen Skrevet 21. juni 2013 #41 Skrevet 21. juni 2013 Jeg kan bare tale for min hund, som jeg kjenner godt, hun oppsøker klemmer, når jeg er på gulvet legger hun seg i armene mine, og viser ikke noe tegn på ubehag, jeg sa ikke om dette gjelder andre hunder eller om det er vanlig å like klemmer, men hun liker det. Kan ikke bare du komme med myter, sånn som tråden handler om, istedenfor å skulle kommentere alt så sinnsykt, det begynner å bli virkelig irriterende. 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #42 Skrevet 21. juni 2013 Fotballfrue bæsjer! Anonymous poster hash: 89c51...c2e
Gjest Gunfreak Skrevet 21. juni 2013 #43 Skrevet 21. juni 2013 Kan ikke bare du komme med myter, sånn som tråden handler om, istedenfor å skulle kommentere alt så sinnsykt, det begynner å bli virkelig irriterende. Tråden handler om å knuse myter, å bare si man ikke blir forkjøla av å bli kald sier ingen ting, med mindre man faktisk forklarer hvorfor man egentlig blir forkjøla osv. 2
Gjest Naria Skrevet 21. juni 2013 #44 Skrevet 21. juni 2013 Man mister ikke mer kroppsvarme gjennom hodet enn andre kroppsdeler. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #45 Skrevet 21. juni 2013 At man blir forkjøla av å fryse At kiropraktikk og akupunktur virker (annet enn placebo) At det kun er foreldrene som har gjort feil når ungen ikke sovner selv osv (unger er forskjellige i utgangspunktet!!) At guttesvangerskap er enklere enn jentesvangerskap Anonymous poster hash: 7d3df...00b Tja, jeg fikk akupunktur da jeg var baby. Sov så og si ikke i det hele tatt. fikk akupunktur noen ganger (Husker ikke hva jeg er blitt fortalt, men tror det var 1 gang i uken over en periode). Allerede første natten etter første behandlingen sov jeg som aldri før. Tror ikke en baby får placebo av noen den ikke har anelse om hvorfor den gjør. Var jo ikke slik at jeg skjønte at de stakk nåler i meg slik at jeg skulle sovne... Bare for å få sakt det så er ikke foreldrene mine på noen måte overtroiske eller tilhenger av rare medisiner og slikt, men de var blitt ganske desperate etter mine mangfoldige søvnløse netter og dager. Anonymous poster hash: 254e5...e77 4
QueenOfTheSidewalk Skrevet 21. juni 2013 #46 Skrevet 21. juni 2013 Jeg vet dette må komme som et sjokk på de fleste av dere og jeg beklager på det kraftigste å måtte dra dere alle ut av den desillusjonerte drømmeverdenen, men... ...det er faktisk ingen gullkiste ved regnbuens ende. Anonymous poster hash: 89c51...c2e Den pleier å sikte på nærmeste utedo.
Gjest Gunfreak Skrevet 21. juni 2013 #47 Skrevet 21. juni 2013 Jeg får vel ikke gå inn på hvordan er regnbue funker jeg da, siden det er uønsket info Men kan si det er en myte at st bernard hunder gikk med en tønne brandy i halskjedet sitt, for det første ville det gjøre det vanskelig for hunden å komme seg frem, for det andre ville det å gi brandy til halvt ihjelfrosene mest sannsyndlig ta livet av dem, da alkohol gjør at blodårene i huden og amrmene opner seg, noe som gir en varm følelse i huden, men fører til at man fryser ihjel langt langt fortere. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #48 Skrevet 21. juni 2013 Den pleier å sikte på nærmeste utedo. Nei, jeg fulgte etter en regnbue og den styrte seg inn på toalettet til Fotballfrue. Det er jo ikke akkurat en utedo, dumma! Men der lærte jeg imidlertid at Fotballfrue bæsjer, det hadde jeg aldri trodd. Knuste to fluer - ehhh, myter, i en smekk! Anonymous poster hash: 89c51...c2e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #49 Skrevet 21. juni 2013 Vi bruker bare 10% av hjernen. Dette er feil, nesten hele hjernen er aktiv hele tiden. Hjernen bruker veldig mye av kroppens energi, evolusjonsmessig sett hadde det vært meningsløst å pumpe så mye oksygen til ubrukelige kroppsdeler, den ville utviklet seg til å bli mindre og mer effektiv om vi bare brukte en tiendedel av den. Det er heller omtrent ingen del av hjernens område som kan bli skadet uten at det skader noen av våre evner. Minnet er en eksakt reproduksjon av hva man har opplevd. Dette er noe mange har en vag anelse om at er feil, men jeg tror ikke folk fatter helt omfanget. F. eks. kan barndomsminner du mener å huske klart som dagen og som det var i går kan være fullstendig oppkonstruert av hjernen din basert på at du har blitt fortalt hva som skjedde. Det finnes også utallige eksempler fra jus på vitneutsagn som har vært helt feil, ikke fordi vitnet har løyet men fordi de tror 100% de har sett ting de ikke har sett. Hjernen/minnet er ikke en maskin som objektivt tar opp historier og synsinntrykk som et videokamera, den setter dem sammen av et sammensurium av inntrykk, fordommer og erfaringer og kan veldig fort "jukse" og fylle eventuelle hull med noe for å lage en sammenhengende historie. Vitneutsagn og andre anekdotiske bevis er derfor særdeles tvilsomme, sånn til alle dere som ser spøkelser og UFOer. Ingen menneske har heller beviselig hatt såkalt fotografisk minne. Det er bedre å slippe løs sinne enn å holde det inne. Studier viser tvert imot at å slippe løs sinne bare øker sinnet og skaper mer aggresjon. Menn og kvinner har helt forskjellige kommunikasjonsmåter. Studier viser svært få forskjeller, og slettes ikke nok til å generalisere. Det er også feil at kvinner snakker mer enn menn, studier viser at begge kjønn snitter på like mange ord daglig. Vikinghjelmer har horn Det er ikke funnet noen hjelmer med horn, de brukte ikke særlig med hjelmer i det hele tatt faktisk. Man skal ikke vekke noen som går i søvne De kan bli desorienterte, men ikke skadet. Det som derimot kan skade dem er å faktisk gå i søvne og f.eks. snuble eller lignende. En hunds munn er steril/renere enn et menneske. En hunds munn er full av bakterier, husk at det er dasspapiret dens neste gang du kliner med bikkja. Christopher Columbus ble motarbeidet fordi alle andre mente jorda var flat. Det var faktisk utbredt å tro at jorda var litt mer kuleformet. Det folk mente var at han ikke hadde beregnet riktig avstand til India. Noe han heller ikke hadde. Han oppdaget heller ikke Amerika, mange hadde vært der før ham, blant annet Leiv Erikssen. Marie Antoinette sa "la dem spise kake" Uttrykket er eldre enn henne, og ble tilskrevet henne fordi det passet hennes dårlige rykte. Man kan se den kinesiske muren fra månen. Nope. Okser blir sinte av fargen rød. Nei, de er sinte fordi de har blitt stukket med spyd og oppfatter matadoren som en trussel. Mennesker har utviklet seg fra sjimpanser. Sjimpanser er menneskets nærmeste slektning, men ikke den type ape vi utviklet oss fra. Gud finnes. Hehehe.. Anonymous poster hash: a5885...e5f 8
Trimsi Skrevet 21. juni 2013 #51 Skrevet 21. juni 2013 Jo kiropraktor og akupunktur funker. Veldig bra også. Det brukes ofte på dyr, med meget positiv effekt. Og dyr aner ikke hva vi gjør med de og kan derfor heller ikke manipuleres til å tro at de blir bra av dette. De responderer bare ærlig og spontant på alt som føles bedre. Anonymous poster hash: a50b0...bbc Man har funnet ut at akupunktur kan ha en positiv effekt på leddgiktpasienter og ved kvalme. Mulig dette med akupunktur mot leddsmerter kan hjelpe dyr også. Så har man fenomenet "årsaksforklaring". Et dyr vil med høy sansynlighet bli bedre av sykdom/skade etter en stund. Dette skjer uansett om det får medisin og behandling eller ikke. Da vil man ofte oppleve en bedring uansett hva man gjør, og prøvde man f.eks akupunktur vil man tro at dette var årsaken til bedringen.
Feeky Skrevet 22. juni 2013 #52 Skrevet 22. juni 2013 Tja, jeg fikk akupunktur da jeg var baby. Sov så og si ikke i det hele tatt. fikk akupunktur noen ganger (Husker ikke hva jeg er blitt fortalt, men tror det var 1 gang i uken over en periode). Allerede første natten etter første behandlingen sov jeg som aldri før. Tror ikke en baby får placebo av noen den ikke har anelse om hvorfor den gjør. Var jo ikke slik at jeg skjønte at de stakk nåler i meg slik at jeg skulle sovne... Bare for å få sakt det så er ikke foreldrene mine på noen måte overtroiske eller tilhenger av rare medisiner og slikt, men de var blitt ganske desperate etter mine mangfoldige søvnløse netter og dager. Anonymous poster hash: 254e5...e77 Det eneste problemet er da selvfølgelig at det ikke er funnet noen bevist effekt bortsett fra placeboeffekten. En studie av 18.000 pasienter i flere land, hvor pasientene fikk falsk og ekte akupunktur viste ganske tydelig hvor sterk placeboeffekten er, da begge kategorier mente at behandlingen hadde gjort dem drastisk bedre, og at virkningen av falsk akupunktur virket bedre enn både medisiner og fysioterapi.
fjærestein Skrevet 22. juni 2013 #53 Skrevet 22. juni 2013 Mygg blir ikke tiltrukket av såkalt søtt blod.
Missy1 Skrevet 22. juni 2013 #54 Skrevet 22. juni 2013 Mygg blir ikke tiltrukket av såkalt søtt blod. Nei for nå har de funnet ut at myggen liker de kåte 1
Lutetium 71 Skrevet 22. juni 2013 #55 Skrevet 22. juni 2013 Jo kiropraktor og akupunktur funker. Veldig bra også. Det brukes ofte på dyr, med meget positiv effekt. Og dyr aner ikke hva vi gjør med de og kan derfor heller ikke manipuleres til å tro at de blir bra av dette. De responderer bare ærlig og spontant på alt som føles bedre. Anonymous poster hash: a50b0...bbc Placebo fungerer dog udmerket på de som skal tolke dyrets oppførsel etterpå (ofte eieren). Placebo trenger heller ikke virke direkte på pasienten for å gi et positivt utfall. Bare det at eier tror at akupunktur fungerer, vil endre oppførsel hos eier, som igjen vil påvirke oppførselen hos dyret (en mindre stresset eier, gir et mindre stresset dyr, som igjen vil påvirke dyrest oppfattelse av egen smerte f.eks). Det bl. annet dette som gjør at man arrangerer doble blindtester i forbindelse med uttesting av nye medisiner. At sykepleieren/legen som deler ut medisinene vet om pasientene får ekte medisin eller narremedisin (men ikke sier et kvekk om det), er mer en nok for å fokke opp et testresultat. Ovennevnte forklarer også hvordan placebo kan fungere på spedbarn. Myte: Knust! 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #56 Skrevet 22. juni 2013 Placebo fungerer dog udmerket på de som skal tolke dyrets oppførsel etterpå (ofte eieren). Placebo trenger heller ikke virke direkte på pasienten for å gi et positivt utfall. Bare det at eier tror at akupunktur fungerer, vil endre oppførsel hos eier, som igjen vil påvirke oppførselen hos dyret (en mindre stresset eier, gir et mindre stresset dyr, som igjen vil påvirke dyrest oppfattelse av egen smerte f.eks). Det bl. annet dette som gjør at man arrangerer doble blindtester i forbindelse med uttesting av nye medisiner. At sykepleieren/legen som deler ut medisinene vet om pasientene får ekte medisin eller narremedisin (men ikke sier et kvekk om det), er mer en nok for å fokke opp et testresultat. Ovennevnte forklarer også hvordan placebo kan fungere på spedbarn. Myte: Knust! Kanskje myten er feil.. men dette innlegget knuste ikke myten! Anonymous poster hash: 47576...4e5 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #57 Skrevet 22. juni 2013 Nei for nå har de funnet ut at myggen liker de kåte Så det er derfor myggen ikke er videre interessert i mannen min, men heller flyr etter meg. Anonymous poster hash: ff913...3e8
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #58 Skrevet 22. juni 2013 Og der ble doturene mine ødelagt for resten av mitt liv.Anonymous poster hash: 72640...e58 Derfor har jeg alltid dolokket nede (pluss at det er uhygienisk å ha det oppe) og skyller en gang før jeg tar det opp. Og så går jeg aldri på do i mørket! Anonymous poster hash: 89bf3...361
Djungelvrål Skrevet 22. juni 2013 #59 Skrevet 22. juni 2013 Jeg vil gjerne vite om det er en myte eller sant at kaldt vann koker raskere enn varmt vann? ?? Hvordan i huleste kan man få kaldt vann til å koke fortere enn varmt, det er helt ulogisk! 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #60 Skrevet 22. juni 2013 Placebo fungerer dog udmerket på de som skal tolke dyrets oppførsel etterpå (ofte eieren). Placebo trenger heller ikke virke direkte på pasienten for å gi et positivt utfall. Bare det at eier tror at akupunktur fungerer, vil endre oppførsel hos eier, som igjen vil påvirke oppførselen hos dyret (en mindre stresset eier, gir et mindre stresset dyr, som igjen vil påvirke dyrest oppfattelse av egen smerte f.eks). Det bl. annet dette som gjør at man arrangerer doble blindtester i forbindelse med uttesting av nye medisiner. At sykepleieren/legen som deler ut medisinene vet om pasientene får ekte medisin eller narremedisin (men ikke sier et kvekk om det), er mer en nok for å fokke opp et testresultat. Ovennevnte forklarer også hvordan placebo kan fungere på spedbarn. Myte: Knust! Hovslageren til hesten min, som ikke ante om behandlingene, reagerte på forskjellen før og etter behandling Nope kjøper ikke denne såkalte myeteknusingen her. Jeg VET at det funker. Jeg er selv veldig skeptisk anlagt, og en typisk realist, men å manipulere ledd funker. Anonymous poster hash: a50b0...bbc 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå