slask Skrevet 21. juni 2013 #41 Skrevet 21. juni 2013 (endret) At jeg er vanskelig ? På hvilket tidspunkt er det ok å inrette seg etter husvertens "egne meninger" fremfor å følge Norges lover? Leietaker må flytte ut umiddelbart inntil det er gjort utbedringer. Altså Leiekontrakten opphører ikke. Bare et tips. Anbefaler deg å sjekke at lovene du refererer til faktisk omhandler det du tror - altså en utleieleilighet (i vertens egen bolig eller frittstående?). Og dreier det seg om dagens krav for å få godkjent en utleieleilighet (sokkel?) av kommunens tekniske etat? Hva med folk som har leid ut sokkelleilighet siden 60-tallet helt lovlig. Da var det knapt noen som hadde hørt om sportsbod. De hadde i beste fall et skjul eller uthus...). Skal disse bygge ut og utbedre en eksisterende leilighet som kanskje har vært utleid hele tiden, for at den skal være lovlig? Tror ikke det kan stemme, men korrigere meg gjerne. Det vil kreve en del timers lesing vil jeg tro... Endret 21. juni 2013 av slask 5
slask Skrevet 21. juni 2013 #42 Skrevet 21. juni 2013 Der tar du feil. Da kommer kommunen inn i bildet og utbedrer feilene og sender rekningen pluss bot for å leie ut ulovlig til utleier. Mistenker deg for å trolle. Det vil gå måneder og år uten at det vil komme en eneste kontrollør fra kommunen for å sjekke noe sånt. De har nok med å gå til kantina. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #43 Skrevet 21. juni 2013 Hva fremlegger han som grunn for oppsigelsen da? Utleier kan ikke si opp et utleieforhold uten at gode grunner taler for det.Anonymous poster hash: 4b726...6c8 Jo det kan han vel? Så lenge han overholder oppsigelsestiden i kontrakten kan han vel si opp en leietaker akkurat når han vil og uten noen grunn. Det er ikke som i arbeidslivet hvor man har oppsigelsesværn og det nå være en god grunn til oppsigelsen.Anonymous poster hash: c54f3...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #44 Skrevet 21. juni 2013 Jo det kan han vel? Så lenge han overholder oppsigelsestiden i kontrakten kan han vel si opp en leietaker akkurat når han vil og uten noen grunn. Det er ikke som i arbeidslivet hvor man har oppsigelsesværn og det nå være en god grunn til oppsigelsen.Anonymous poster hash: c54f3...ffb Feil!Anonymous poster hash: 2578f...92e 2
funfacts Skrevet 21. juni 2013 #45 Skrevet 21. juni 2013 Jeg har leid flere plasser, og aldri hatt bod. Har heller aldri tenkt over at dette er noe jeg krav på. Virkelig, ønsker du å gjøre deg uvenn med huseier? Det må jo være ett mareritt at han som gir deg tak over hodet ikke ønsker å ha deg der. For han gjør det jo ingenting om du flytter, det virker som leiemarkedet er trangt, og han vil få inn ny leieboer med en gang, som ikke setter seg inn i lover og regler for en bod. Ang. muggen skjønner jeg at du ønsker å ordne opp i. Hva svarer han til det da? 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #46 Skrevet 21. juni 2013 Feil!Anonymous poster hash: 2578f...92e hva er riktig da?Anonymous poster hash: c54f3...ffb
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #47 Skrevet 21. juni 2013 hva er riktig da?Anonymous poster hash: c54f3...ffb At man må ha en god grunn til å si opp en leietaker.Anonymous poster hash: 2578f...92e
slask Skrevet 21. juni 2013 #48 Skrevet 21. juni 2013 At man må ha en god grunn til å si opp en leietaker.Anonymous poster hash: 2578f...92e Hvis kontrakten sier at leieforholdet kan sies opp etter bestemte regler eller om kontrakten er tidsbestemt så kan man naturligvis si opp etter ønske. Det er vel det denne AB-brukeren mener når han skriver "overholder oppsigelsestiden". Da er det jo god grunn nok. Men på en vanlig leiekontrakt som er tidsubestemt så er det ikke så lett uten klausuler.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #49 Skrevet 21. juni 2013 Hvis kontrakten sier at leieforholdet kan sies opp etter bestemte regler eller om kontrakten er tidsbestemt så kan man naturligvis si opp etter ønske. Det er vel det denne AB-brukeren mener når han skriver "overholder oppsigelsestiden". Da er det jo god grunn nok. Men på en vanlig leiekontrakt som er tidsubestemt så er det ikke så lett uten klausuler. Det var merkelige antagelser. Når det står oppsigelsestid så regner jeg med at det betyr oppsigelsestid og ikke ut leieprisene. Det du antar passer ikke helt inn i konteksten det er skrevet i, og hvis det var så mye forbehold i de h*n sa så burde det vært nevnt Og sånn ellers så har leier ofte rett til å fornye kontrakten eller ha fortrinsrett til å fortsette å leie hvis leiligheten fortsatt skal leies ut.Anonymous poster hash: 2578f...92e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #50 Skrevet 21. juni 2013 At man må ha en god grunn til å si opp en leietaker.Anonymous poster hash: 2578f...92e For noe tull. Vis meg lovtekst som sier at utleier ikke kan si opp leieforholdet med normal avtalt oppsigelsestid uten "god grunn"Anonymous poster hash: c54f3...ffb
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #51 Skrevet 21. juni 2013 For noe tull. Vis meg lovtekst som sier at utleier ikke kan si opp leieforholdet med normal avtalt oppsigelsestid uten "god grunn"Anonymous poster hash: c54f3...ffb Er på mobil, så det har jeg ikke tenkt til å gjøre. Men du klarer sikkert å finne det selv om det interesserer deg Anonymous poster hash: 2578f...92e
Facebook user Skrevet 7. juli 2013 Forfatter #52 Skrevet 7. juli 2013 Bare et tips. Anbefaler deg å sjekke at lovene du refererer til faktisk omhandler det du tror - altså en utleieleilighet (i vertens egen bolig eller frittstående?). Og dreier det seg om dagens krav for å få godkjent en utleieleilighet (sokkel?) av kommunens tekniske etat? Hva med folk som har leid ut sokkelleilighet siden 60-tallet helt lovlig. Da var det knapt noen som hadde hørt om sportsbod. De hadde i beste fall et skjul eller uthus...). Skal disse bygge ut og utbedre en eksisterende leilighet som kanskje har vært utleid hele tiden, for at den skal være lovlig? Tror ikke det kan stemme, men korrigere meg gjerne. Det vil kreve en del timers lesing vil jeg tro. Jeg snakker om universiell utforming. Loven som gjelder fra juni 2010 iht plan og bygningslovene. Ver vennlig å les det jeg skriver. Er jo ikke rart at deu klør deg i skallen og står som et spørsmålstegn når du ikke følger med i timen.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #53 Skrevet 7. juli 2013 Greit å forholde seg til loven, men du er jaggu trassig også. Det stilles spørsmål ved din tolkning av loven, men det vil du ikke ha noe av. Skjønner utleier er lei av deg, om du trasser like mye mot han. Anonymous poster hash: 638e4...82a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #54 Skrevet 7. juli 2013 For noe tull. Vis meg lovtekst som sier at utleier ikke kan si opp leieforholdet med normal avtalt oppsigelsestid uten "god grunn"Anonymous poster hash: c54f3...ffb Man trenger ikke god grunn, men har ikke man det kan leieboer klage på ugyldig oppsigelse og dermed få bli der videre. http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html Anonymous poster hash: 73651...0be
Norbertine Skrevet 12. juli 2013 #55 Skrevet 12. juli 2013 Tråden er ryddet for avsporinger. Alice i Eventyrland, mod
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #56 Skrevet 13. juli 2013 Men er det ikke forskjell på reglene om man leier i bolig hos utleier? (Altså kjellerleilighet og hybel) enn en leilighet som er seperat fra bolig til utleier? Og TS burde du ikke leid en leilighet som hadde bod om du trengte det? Regner med du var på visning før du skrev under kontrakten? Jeg syns du er rimelig vanskelig TS. Og til dere som skriver at ikke utleier har lov å si opp uten grunn så pleier det på hvertfall de fleste oppsigelser ha gjensidig oppsigelse på 1 eller 3 mnd. Anonymous poster hash: 38067...a8e
Facebook user Skrevet 13. juli 2013 Forfatter #57 Skrevet 13. juli 2013 (endret) Men er det ikke forskjell på reglene om man leier i bolig hos utleier? (Altså kjellerleilighet og hybel) enn en leilighet som er seperat fra bolig til utleier? Og TS burde du ikke leid en leilighet som hadde bod om du trengte det? Regner med du var på visning før du skrev under kontrakten? Jeg syns du er rimelig vanskelig TS. Og til dere som skriver at ikke utleier har lov å si opp uten grunn så pleier det på hvertfall de fleste oppsigelser ha gjensidig oppsigelse på 1 eller 3 mnd.Anonymous poster hash: 38067...a8e [/acr Jeg gir blanke søren i om jeg har sportsbod eller ikke... men når naboer og utleier selv klager og hamrer på døra mi for å kjefte når jeg har vinterdekk, fiskeutstyr og hageredskap på terassen MIN så vil jeg gjerne bruke den rett som jeg har på sportsbod.. Der er jo ikke jeg som er vanskelig her. Og før du uttaler deg om oppsigelse så foreslår jeg at du leser deg opp på lovverket. Endret 13. juli 2013 av Facebook user 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #58 Skrevet 14. juli 2013 Jeg gir blanke søren i om jeg har sportsbod eller ikke... men når naboer og utleier selv klager og hamrer på døra mi for å kjefte når jeg har vinterdekk, fiskeutstyr og hageredskap på terassen MIN så vil jeg gjerne bruke den rett som jeg har på sportsbod.. Der er jo ikke jeg som er vanskelig her. Og før du uttaler deg om oppsigelse så foreslår jeg at du leser deg opp på lovverket. Når man leier ut en bolig så har man som regel en kontrakt som oftes er tidsbegrenset. Det vil si leier du fra01.01.12 og har en kontrakt på 1 år så leier du til 01.01.13 og som regel har man en oppsigelsestid i den kontrakten som gjør at begge parter kan si hverandre opp. Hvis du leier hos meg og jeg vil ikke lengre leie ut så kan jeg Si deg opp. Men ja du må kunne leie ut oppsigelsestiden. Her er det du som er på bærtur som tror at det bare er leietaker som har rettigheter. Gjensidig oppsigelse er ganske så vanlig. Anonymous poster hash: 38067...a8e
orgus Skrevet 14. juli 2013 #59 Skrevet 14. juli 2013 Jeg snakker om universiell utforming. Loven som gjelder fra juni 2010 iht plan og bygningslovene. Det gjelder jo nybygg og har ikke tilbakevirkende kraft. 2
Facebook user Skrevet 14. juli 2013 Forfatter #60 Skrevet 14. juli 2013 Når man leier ut en bolig så har man som regel en kontrakt som oftes er tidsbegrenset. Det vil si leier du fra01.01.12 og har en kontrakt på 1 år så leier du til 01.01.13 og som regel har man en oppsigelsestid i den kontrakten som gjør at begge parter kan si hverandre opp. Hvis du leier hos meg og jeg vil ikke lengre leie ut så kan jeg Si deg opp. Men ja du må kunne leie ut oppsigelsestiden. Her er det du som er på bærtur som tror at det bare er leietaker som har rettigheter. Gjensidig oppsigelse er ganske så vanlig.Anonymous poster hash: 38067...a8e JEG HAR IKKE EN TIDSBEGRENSET LEIEKONTRAKT! er det mulig... LES!!! http://www.lovdata.no/nyhet/forside/20120319-soketips.html 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå