Facebook user Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 jeg sliter med en plagsom/truende husvert. Leiligheten har fått vannskader i vinduskarmer og dørkarmer. Husverten er informert om dette men nekter å utbedre dette. Han har heller ikke vert å kikket på det. Leiligheten har ikke en sportsbod og heller ikke innvendig bod. Jeg må plassere fiskestenger hageverktøy, trillebåre og vinterdekk på terassen. Husvert kommer uannmeldt på døra og skjeller meg ut fordi det står ting på terassen selv etter han har fått purring fra meg til å ordne meg en bod. Han sier at det ikke er hans problem. Badet er knøtt lite og ikke i tråd med plan og bygningsloven. Huset er relativt nytt. Husvert trakasserer meg jevnlig og ber meg ornde opp i problemene mine. Han er umulig å snakke til fornuft. Jeg har opprettet en husleiekonto og jeg holder tilbake husleien for Juni måned, frem til han har utbedret feil/mangler eller frem til kvavene er sikret. Dette er han informert om og det resulterte i at han sendte en oppsigelse til meg og ringte mine foreldre og fortalte hele historien bakvendt. Jeg har kranglet med mine foreldre nå og jeg merker at dette bryter familieforholdet i stykker. Jeg er 27 år. Kontrakten er mellom meg og husvert. Det at han tar det opp med mine foreldre er brudd på lojalitetsplikten som han har i dette kontraktsforholdet. Jeg er tappet for energi og jeg blir mer og mer deprimet for hver dag som går. Jeg trenger virkelig hjelp fra dere Hva synes dere om denne saken og hva syns dere at jeg burde gjort? Ser frem til å få svar fra folk som har litt peiling på juss. Dere som legger ut om egne meninger kan slippe å skrive. Her holder vi oss til Norges Lover. Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #3 Skrevet 19. juni 2013 Flytt..? Men han er jo ikke påbudt å gi deg en bod. Anonymous poster hash: 99501...d06 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #4 Skrevet 19. juni 2013 Hva fremlegger han som grunn for oppsigelsen da? Utleier kan ikke si opp et utleieforhold uten at gode grunner taler for det.Anonymous poster hash: 4b726...6c8
Facebook user Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #5 Skrevet 19. juni 2013 Flytt..? Men han er jo ikke påbudt å gi deg en bod. Anonymous poster hash: 99501...d06 Skulle gjerne flyttet.. Men det er manko på utleieleiligheter der jeg bor.BODPLASS: Leiligheten skal ha minimum 5 kvadratmeter utvendig sportsbod og 3 kvadratmeter innvendig bod. For små leiligheter med ett rom kan innvendig bod erstattes med 2 løpemeter ekstra skap. Kilde: http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/strenge-krav-ved-utleie/ 2
Facebook user Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #6 Skrevet 19. juni 2013 Hva fremlegger han som grunn for oppsigelsen da? Utleier kan ikke si opp et utleieforhold uten at gode grunner taler for det.Anonymous poster hash: 4b726...6c8 Han begrunner oppsigelsen med betalingsmislighold av husleie siden jeg ikke betalte husleie for juni mnd.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #7 Skrevet 19. juni 2013 Da er oppsigelsen ugyldig. Jeg ville sendt han et brev hvor du siterer husleieloven hvor det står at leietaker kan holde tilbake husleie ved mislighold og mangel § 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. § 5-5. Skade på husrommet Oppdager leieren skade på husrommet som må utbedres uten opphold, plikter leieren straks å sende melding om det til utleieren. Andre skader på husrommet som oppdages, plikter leieren å sende melding om innen rimelig tid. Leieren plikter å gjøre det som med rimelighet kan kreves for å avverge økonomisk tap for utleieren som følge av skade som nevnt i første ledd første punktum. Er leieren ikke ansvarlig for skaden, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved tiltaket og en rimelig godtgjørelse for utført arbeid. § 5-7. Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15.Anonymous poster hash: 4b726...6c8 2
Facebook user Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #8 Skrevet 19. juni 2013 Da er oppsigelsen ugyldig. Jeg ville sendt han et brev hvor du siterer husleieloven hvor det står at leietaker kan holde tilbake husleie ved mislighold og mangel § 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. § 5-5. Skade på husrommet Oppdager leieren skade på husrommet som må utbedres uten opphold, plikter leieren straks å sende melding om det til utleieren. Andre skader på husrommet som oppdages, plikter leieren å sende melding om innen rimelig tid. Leieren plikter å gjøre det som med rimelighet kan kreves for å avverge økonomisk tap for utleieren som følge av skade som nevnt i første ledd første punktum. Er leieren ikke ansvarlig for skaden, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved tiltaket og en rimelig godtgjørelse for utført arbeid. § 5-7. Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15.Anonymous poster hash: 4b726...6c8 Ja Det er ganske enkelt og forstå loven i dette tilfellet Men saken er den at han er totalt ignorant.Har sendt 1 brev og 2 purringer på retting av mangler/veil på leiligheten og han sier bare "da må du flytte ut og finne deg en leilighet som passer dine krav" Det er jo latterlig. Umulig å snakke med han
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #9 Skrevet 19. juni 2013 Skulle gjerne flyttet.. Men det er manko på utleieleiligheter der jeg bor.BODPLASS: Leiligheten skal ha minimum 5 kvadratmeter utvendig sportsbod og 3 kvadratmeter innvendig bod. For små leiligheter med ett rom kan innvendig bod erstattes med 2 løpemeter ekstra skap. Kilde: http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/strenge-krav-ved-utleie/ Jeg tror det er ganske vanlig å leie ut uten bod altså. Men dette er jo ikke noe å krangle med foreldrene sine om. Du må jo forklare de ståa. Anonymous poster hash: 99501...d06 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #10 Skrevet 19. juni 2013 Da er oppsigelsen ugyldig. Jeg ville sendt han et brev hvor du siterer husleieloven hvor det står at leietaker kan holde tilbake husleie ved mislighold og mangel § 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. § 5-5. Skade på husrommet Oppdager leieren skade på husrommet som må utbedres uten opphold, plikter leieren straks å sende melding om det til utleieren. Andre skader på husrommet som oppdages, plikter leieren å sende melding om innen rimelig tid. Leieren plikter å gjøre det som med rimelighet kan kreves for å avverge økonomisk tap for utleieren som følge av skade som nevnt i første ledd første punktum. Er leieren ikke ansvarlig for skaden, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved tiltaket og en rimelig godtgjørelse for utført arbeid. § 5-7. Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15.Anonymous poster hash: 4b726...6c8 Det er angående vannskadene! Når det kommer til badet, så visste du vel hvor lite det var før du flyttet inn? Om ikke leiligheten er godkjent som utleieleilighet spiller ikke dine klager på bad o.l noen rolle, for da kan du ikke bo der uansett.Anonymous poster hash: 4b726...6c8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #11 Skrevet 19. juni 2013 Skulle gjerne flyttet.. Men det er manko på utleieleiligheter der jeg bor.BODPLASS: Leiligheten skal ha minimum 5 kvadratmeter utvendig sportsbod og 3 kvadratmeter innvendig bod. For små leiligheter med ett rom kan innvendig bod erstattes med 2 løpemeter ekstra skap. Kilde: http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/strenge-krav-ved-utleie/ Men står det virkelig i utleieloven? Eller hva den nå heter. Anonymous poster hash: 99501...d06
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #12 Skrevet 19. juni 2013 Ugh, flytt selv om det er manko. Fatter søren ikke problemet når man flytter inn selv i en leilighet man har sett og fått informasjon om, du visste hva du gikk til. Ikke ødelegg så markedet mister ennå en husvert på grunn av hans erfaringer. Anonymous poster hash: 73651...0be 2
Adhara Skrevet 19. juni 2013 #13 Skrevet 19. juni 2013 Jeg hadde ikke giddet å krangle med en husvert som nekter å høre. Hvorfor flytter du ikke bare? Er det virkelig verdt det å bo der, og å ha en sånn husvert? Høres jo ikke ut som du er fornøyd med leiligheten i det hele tatt. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #14 Skrevet 19. juni 2013 Men står det virkelig i utleieloven? Eller hva den nå heter. Anonymous poster hash: 99501...d06 http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/forbruker/dette-er-kravene-hvis-du-skal-leie-ut-bolig-3759749.html Her står det: Det skal være minimum en fem kvadratmeter utvendig sportsbod og tre kvadratmeter innvendig bod i boenheten. I små leiligheter kan inneboden erstattes med skap.Anonymous poster hash: 4b726...6c8
Facebook user Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #15 Skrevet 19. juni 2013 Jeg tror det er ganske vanlig å leie ut uten bod altså. Men dette er jo ikke noe å krangle med foreldrene sine om. Du må jo forklare de ståa. Anonymous poster hash: 99501...d06 Jeg er ikke ute etter hvs som er vanlig eller ikke. Her er det snakk om hva jeg har krav på. I mitt tilfelle så trenger jeg nytte av dette kravet med sportsbod. Det er ikke jeg som krangler med foreldrene mine. Det er husverten som har klart å sette foreldrene mine opp mot meg. Han er en snik 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #16 Skrevet 19. juni 2013 http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/forbruker/dette-er-kravene-hvis-du-skal-leie-ut-bolig-3759749.html Her står det: Det skal være minimum en fem kvadratmeter utvendig sportsbod og tre kvadratmeter innvendig bod i boenheten. I små leiligheter kan inneboden erstattes med skap.Anonymous poster hash: 4b726...6c8 Edit: så for å godkjennes som utleieleilighet skal den oppfylle de kravene.Anonymous poster hash: 4b726...6c8
Facebook user Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #17 Skrevet 19. juni 2013 Men står det virkelig i utleieloven? Eller hva den nå heter. Anonymous poster hash: 99501...d06 Det spiller for såhvidt ingen rolle. Hvis leiligheten ikke har sportsbod og innvendig bod så er den ikke byggegodkjent iht plan og bygningslovene, ergo den er ikke lovlig å leie ut.. Og siden vi har en løpende kontrakt og jeg har husleieloven på min side så må han utbedre feilene og få leilighenten byggegodkjent innen rimelig tid.
Facebook user Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #18 Skrevet 19. juni 2013 Edit: så for å godkjennes som utleieleilighet skal den oppfylle de kravene.Anonymous poster hash: 4b726...6c8 Det stemmer
Chiquita Skrevet 19. juni 2013 #19 Skrevet 19. juni 2013 Ergo, han kan be deg 'flytte på flekken' (litt overdrevet) siden boenheten ikke er godkjent for utleie... Siden den ikke er godkjent kan du jo heller ikke leie 6
Pawn Hearts Skrevet 19. juni 2013 #20 Skrevet 19. juni 2013 Jeg ser at flere her anbefaler TS å flytte, men det er f*en ikke så enkelt det heller. Hva om du melder deg inn i Leieboerforeningen? Det virker absolutt som en sak for dem. http://www.lbf.no/ 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå