Gå til innhold

Opprekking av brukte gensere


tfagern

Anbefalte innlegg

Hei

Opprekking av strikkegensere var veldig vanlig før i tiden, men er det noen som gjenbruker garnet fra gensere som ikke lengere er i bruk nå for tiden?

Personlig har jeg aldri rekket opp noen ting (kan nesten ikke strikke heller) men kan jeg godt tenke meg å prøve meg på å rekke opp noen gamle Mariusgensere men tør ikke helt gå løs på dem fordi jeg er redd jeg ender opp med bare ubrukelige rester...
Det er jo mye ensfarget blått garn i mariusgenserne i tillegg til det hvite mønsteret å de røde kragene.

Finnes det noen drevne genser opprekkere her?

Eller noen som gjenbruker gensere på andre måter?

7cbdd05cd21411e2af6f22000a1f9a09_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Disse var jo kjempeflotte. Du kan selge eller gi dem bort. Det må vel være bedre enn å rekke dem opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket mye, og rekker ofte opp når jeg strikker, jeg har derimot liten erfaring med å rekke opp "gamle" gensere. Jeg har rukket opp et par ting, men har dårlig erfaring.Garnet har ofte tovet seg litt inn i hverandre, noe som har gjort det svært vanskelig, og dersom garnet er tynt vil det da ryke. Jeg har da skylt opp garnet og strikket akkurat det samme på nytt. Det er svært mye arbeid, og egentlig ikke verdt det.

Marius-genserene på bildet blitt klippet opp i sidene når ermene ble montert. Skal du rekke opp genserne ender du opp med masse korte garntråder på den delen som er mellom ermene. Mye av garnet i genseren kommer du mest sannsynlig ikke til å bruke. Skal du rekke dem opp, er det lurt å ha en plan for hva du vil bruke garnet til.

Jeg anbefaler deg å ikke rekke opp disse genserne. De var flotte, og det er mange som gjerne tar imot en marius-genser. Du kan også gi dem til Fretex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å gi disse mariusgenserene nytt liv som noe annet da.

Husker at min gamle tante nærmest plyndret skapene våre når jeg var barn, hun rakk opp genserne å strikket sokker, skjerf og luer av garnet.

Glemmer aldri den dagen jeg kom fra skolen og fant restene av min den gang høyt elskede mariusgenser. Hun hadde klippet av genseren under ermene og rekket opp alt det blå, ermene hadde hun også klippet av nedenfor mønsteret, samt den røde kragen hadde rekket opp, så jeg fant bare mønsterbiten liggende igjen.

Har noen her redesignet slike mariusgensere på ANDRE måter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kanskje du får flere tips om du poster i hobbyforumet? :)

Har sett folk lage puter, vesker, leggvarmere, tova sitteunderlag mm av en avlagt genser. Den siste der avhenger av om garnet er tovbart eller ikke selvfølgelig.

Det er ei bok som heter "100 % gjenbruk i ull" som har gode ideer til hva en kan bruke gamle strikkeplagg til, kanskje du kan finne den på biblioteket? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...