Gå til innhold

Ting du skulle ønske du visste før du begynte på uni/høyskole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg studerte ved UiO, og jeg svarer her for meg selv og andre jeg kjenner som har studert eller fortsatt studerer der. Dette er et emne vi har snakket mye om.

Før jeg begynte skulle jeg ønske at jeg visste

- hvor lite oppfølging man fikk, og hvor mye man må gjøre og skaffe seg oversikt over selv.

- at ingen forteller en hva man skal gjøre eller hva man må holde oversikt over (det må man finne ut på egenhånd)

- at man ikke kan satse på å bli kjent med andre på forelesninger/seminargrupper (bl.a. fordi man sjelden møter de samme personene på de emnene man har valgt, i alle fall ikke to semester på rad)

- hvor mye jobb som skal til for å oppnå gode karakterer

- at C (ved "mitt" institutt) var en god karakter.

- hvor vanskelig det var å lage en god kollokviegruppe

- hvor mye egeninnsats som måtte til for å studere et semester eller to i utlandet

- hvor mye av pensum som var på engelsk, selv på fagområder der man ikke skulle tro at pensum var på engelsk

- hvor liten interesse Oslo-folk (nærmere bestemt studenter som var oppvokst i Oslo) var i å bli kjent med ikke-Oslo-folk (studenter som ikke kom fra Oslo)

- hvor ensom og bortkommen man føler seg det første året som student.

Til nye studenter anbefaler jeg også å kjøpe pensum ved åpningstid eller om ettermiddagen (ikke 12-14). Da er køene kortest. Regn med å bruke noen tusen (3000-6000) på pensum, dersom du skal kjøpe alt eller det meste nytt.

Dersom du skal kjøpe pensum, kjøp det så fort du kan slik at det ikke blir utsolgt. UiO gir beskjed til Akademika om hvor mange studenter de ulike emnene får, og Akademika skal kjøpe inn bøker. De pleier dog å bestille for få, og plutselig sitter man der uten pensumbok/-bøker, og boka/bøkene kommer ikke inn før om to-tre måneder. Dersom du ikke skal kjøpe pensum, gå på biblioteket med en gang slik at du får "kapret" pensumbøkene du trenger.

Det er ikke bare akademika som selger pensum da ;) Prøv f.eks adlibris på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke bare akademika som selger pensum da ;) Prøv f.eks adlibris på nett.

Eller Ebay. Eller Amazon. Kan ofte kjøpe lærebøker fra kinesiske pirat-trykkerier for under hundrelappen.

Anonymous poster hash: 1e2bf...cfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Det er ikke verdens undergang med stryk. Man klarer seg helt fint, og den jobben man har hatt utenom studiene kan i noen tilfeller være viktigere enn alskens utdanning.

* Det er helt greit å ikke være med på fadderuka, den gir ingenting uansett.

* At E faktisk kan være en enorm prestasjon, spesielt i emner man må ta ufrivillig - og som man hater.

Jeg har selv alltid vært den pliktoppfyllende eleven som gråt hvis jeg fikk 4 på en prøve på videregående. Studielivet har gjort meg ganske hardhudet, og de E'ene jeg måtte ha driter jeg ganske enkelt i. Jeg hatet emnene, de får bare stå der. Ingen har kommentert dem heller. Det viktigste er at man faktisk gjør sitt beste.

Mvh Yvonne :heiajente:

Veldig, veldig enig med deg på de tingene nevnt ovenfor.

Ellers:

* Ta gode notater i forelesnigene, disse får du bruk for under eksamensperioden

* Hjemmeeksamen er vanlig, bli god på å skrive akademisk.

* Kan finne mye god informasjon om ulike emner på nettet, og at det er lurt å gå utenom pensum på en del ting.

* Bli god på å skrive referanser

* Strukturer dagene dine, del opp pensum og skriv gode notater.

* C er faktisk ikke dårlig, uansett hva andre måtte si eller mene.

* Overgangen fra norsk undervisning til at alt er på engelsk er større enn du tror, spesielt på hjemmeeksamen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliah

Jeg skulle ønske at jeg visste at studiet var så hardt som det har vært. Jeg visste at det ikke var noe lettvekter-studium, men jeg må lese mye i ferier og skrive mange oppgaver for å få greie karakterer. Karakterpresset er også utrolig slitsomt - føler at alle som får de beste resultatene snakker høyest om det. De første årene følte jeg meg ganske mislykka, men nå har jeg innsett at jeg egentlig klarer meg greit. Noe A-menneske blir jeg aldri, men jeg ligger på en god B i snitt og prøver å være fornøyd med det.

Endret av Juliah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle gjort noe annerledes de første årene på universitetet, så må det ha vært å sette i gang med hardt arbeid og god studieteknikk fra dag en. Jeg ble riktignok mye flinkere etter noen år, og har greie karakterer fra de første årene også, men jeg tenker på alt jeg kunne ha lært hvis jeg hadde jobbet litt hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne på høyskole og synes denne tråden var super men jeg synes det er temmelig irriterende og måtte gå igjennom ørten svar her som ikke er svar på trådstarters spørsmål, bare unødvendige kommentarer på andres svar!

Alt er subjektivt, så da er det vel unødvendig å lage en eviglang diskusjon om hva andre synes om at karakterene på høyskole/uni er like vgd skole karakterer??du er uenig, greit, i get it men ikke gidd og lag noe sak om det, la personen synes hva han vil??

Jeg blir veldig takknemlig om dere kan holde dere til å bare svare på spørsmålet og ikke komme med surt oppgulp om andres svar på spørsmålet!

Takk!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyskole er nøyaktig det samme som videregående. Pugg boken, få A.

Universitet er helvete. Pugg hele boken - betyr ikke en dritt om man ikke har analytiske evner og skjønner vitenskapelig metode. Med mindre du planlegger å studere Ingeniør på NTNU, eller jus, medisin, odontologi eller psykologi, så hold deg langt unna universitetene. Du får ikke jobb da alt annet er det motsatte av yrkesrettet. Da er høyskole mye lurere da utdanningene som tilbys på høyskolene er i stor grad yrkesrettet.

Ellers; skippertak er idiotisk, og 90% av alle jusstudenter er rasshøl.

Endret av csb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Ebay. Eller Amazon. Kan ofte kjøpe lærebøker fra kinesiske pirat-trykkerier for under hundrelappen. Anonymous poster hash: 1e2bf...cfc

Det er ikke bare akademika som selger pensum da ;) Prøv f.eks adlibris på nett.

Det er ikke bare akademika som selger pensum da ;) Prøv f.eks adlibris på nett.

Noen ganger har man svært smale pensumbøker på små språk, og adlibris/ebay/amazon har ikke alle bøkene som blir trykket. Andre ganger har de bøkene, men leveringstiden (inkl. tiden de må bruke på å skaffe boken) er på et par måneder eller mer. Da er det bedre å satse på at akademika går inn boka først. ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del bøker, i alle fall når man tar historie, er gratis og lovlig tilgjengelig på nettet og. Spesielt kildemateriale eller oversettelser av disse. Det er ganske greit. :) Ellers er det jo et visst bruktmarked og da, om man tar et forholdsvis vanlig fag som ikke får nye bøker hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oreokaka

- At man kun får bruk for halvparten av bøkene man kjøper (Hvertfall mitt studie).

- At det er helt i orden å ikke få A eller B.

- At en ipad faktisk er ganske greit å ha med til forelesninger istedenfor en "svær" data (Jeg må få kjøpt meg en ipad.....).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger har man svært smale pensumbøker på små språk, og adlibris/ebay/amazon har ikke alle bøkene som blir trykket. Andre ganger har de bøkene, men leveringstiden (inkl. tiden de må bruke på å skaffe boken) er på et par måneder eller mer. Da er det bedre å satse på at akademika går inn boka først. ;-)

I sånne tilfeller som det så hadde jeg skamløst plukket opp en scanner, lånt meg en bok og laget meg en stoooor PDF. ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel an å ta master på høyskole/gå over til master på universitet etter å ha tatt høyskolebachelor? Min far gjorde det sistnevnte.



Anonymous poster hash: f65c4...996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skippertak funker ikke like lett og det er faktisk vanskelig å få en F selv om man har lest litt og skriver noe på eksamen!



Anonymous poster hash: 09c84...7af
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Skippertak funker ikke like lett og det er faktisk vanskelig å få en F selv om man har lest litt og skriver noe på eksamen!

Anonymous poster hash: 09c84...7af

det at det er vanskelig å få en f er jo positivt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på om tråden kan slippe kupping og svar til hverandre om subjektive meninger.

Ting jeg skulle ønske jeg visste:

-Å lese litt før hver forelesning var enormt mye bedre enn å komme helt blank
-Ikke reis bort i semesteret. Det er alltid den timen man er borte at det kule som kommer på eksamen blir nevnt. Alltid.
-Skaff studievenner som også har lyst til å gjøre det bra. Slappe folk trekker andre folk ned

-NYT tiden, studielivet er dritartig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

At faren for nærkontakt med smartinger og snobber er ganske stor. Hører du noen som begynner å breke om at bare en A duger, forskjellen på høyskole og uni og generell middelmådighet, løp. De er ikke verdt tiden din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På mitt studie hadde også Akademika trykket opp noen kompendier til teoritekstene, som man ikke fikk tak i andre steder(ikke på Akademika heller, men det er en HELT annen historie :fnise: ).

Kompendier som ikke er tilgjengelig er jo standard. Skjer hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- At det er veldig lurt å se på tidligere eksamener på et veldig tidlig tidspunkt i semesteret. På den måten vil du få en indikasjon på hva du bør gå igjennom nøye / mindre nøye.

- At forelesninger er et frivillig alternativ fordi som liker å lære på den måten. (på de fleste studier)

- At man er latterlig mye mer effektiv på stillesalen enn i en gruppe. (dette vil dog varier med hvilket emne du tar, ofte er en kombinasjon optimalt)

- At det finnes alternative lærebøker som dekker pensum, som muligens passer deg bedre.

Jeg kan faktisk ikke presisere viktigheten av det første punktet.

Dette semesteret fikk jeg bedre karakterer enn noen gang. Det jeg var nøkkelen var at jeg allerede 4 uker ut i semesteret begynte å se på tidligere eksamensoppgaver, slik at jeg visste hva jeg måtte kunne veldig godt, og hva jeg kunne ta litt lettere på. Jeg gikk forresten også i ekstremt få forelesninger, og jobbet mye individuelt. Når jeg ikke jobbet individuelt så hjalp jeg stort sett vennene mine, siden jeg stort sett så èn uke foran pensum, så ble det veldig god repetisjon og hjelpe dem der i pensum de slet. (fikk forresten min første A i matte! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompendier som ikke er tilgjengelig er jo standard. Skjer hele tida.

Joa men når du har første eksamen seks uker etter semesterstart hadde det jo vært fint om du fikk tak i pensum LITT før en uke før eksamen........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa men når du har første eksamen seks uker etter semesterstart hadde det jo vært fint om du fikk tak i pensum LITT før en uke før eksamen........

På UiB har de vært flinke til å legge ut på nett tekster som trengs i starten av undervisningen når dette skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...