Gå til innhold

Privatisteksamen i Geofag 1 og Internasjonal engelsk, erfaringer?


Høhø

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ikke fått generell studiekompetanse (vitnemål), fordi jeg mangler noen timer fra Prosjekt til fordypning fra VG2. Men så er det slik at jeg ikke kan ta Prosjekt til fordypning som privatist, men heller må velge et 56-timers fag fra VG3.

Finner ingen 56-timers fag, men fant noen 140-timers fag som jeg tenker virker og. Da tenker jeg Geofag 1 (hadde Geofag X på VG3, fikk 5 i standpunkt, og 6 på eksamen), eller Internasjonal engelsk (fikk 5 som standpunkt på VG2 i vanlig engelsk).

Så lurer jeg på om noen andre har tatt privatisteksamen i disse fagene? Hvordan var det, hvilket tema hadde du, hvordan gikk det?

Ang. privatisteksamen i Geofag 1:

- Må man levere leseliste?
- Hvordan fungerer det med geoforskningen? Er det vanskelig? Er det er en PowerPoint presentasjon man lager, eller hva er det? Noen som har eksempler?
- Er det mye vanskeligere enn Geofag X?

Ang. privatisteksamen i Internasjonal engelsk:

- Må man ha både muntlig og skriftlig eksamen?
- Hva slags skriftlig eksamen er det? Er det forskjellige deler? Hva slags tema kan jeg forvente meg?
- Hvordan blir muntlig eksamen holdt? Må jeg ha forberedt en presentasjon?
- Er det like vanskelig som VG3 norsk? Mye analyser og sånt?


Hvis du har noe som helst å bidra med, så skriv i vei :)

Endret av Høhø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt geofag 1 som privatist. Leverte ikke leseliste, men du må sende inn tema for geoforskningsoppgaven innen en viss tidsfrist. Oppgaven min var på rundt 5000 ord, den skal altså være rimelig omfattende. Kan ikke se for meg at de aksepterer en powerpoint presentasjon.

Husk at geofag 1 har akkurat det samme pensumet som geofag x, med unntaket av fordypningsoppgaven. Du har altså allerede gått igjennom alt stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geofag 1 samme som geografi? :klo:

Internasjonal engelsk som privatist krever både muntlig og skriftlig eksamen separat. Det gjør for så vidt alle de andre språkfagene også.
Det er som regel tre forskjellige deler av skiriftlig eksamen, en flervalgs, en der du må svare på flere oppgaver og en enkeltoppgave.
Her er en link til en tidligere skriftlig eksamensoppgave:

http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_studieforberedende/H10/5/SPR3008_Internasjonal_engelsk_H10.pdf
Der står det også hva de forventer at du skal vise i et godt svar på hver oppgave.
Muntlig var ganske rett frem og greit; en halvtime forberedelse med oppgave og bøker alene, låst i et rom, :fnise: eller med oppsyn av vakt. Så sitter du som regel og snakker om det, hvis du sitter fast eller har misforstått spør de litt for å få deg på riktg vei. Med 5 i standpunkt burde det ikke være noe problem.
Muntlig eksamen blir for øvrig utarbeidet av skolene, så det kan variere litt hva slags oppsett de følger.

Men, får du flere timer på vitnemålet hvis du tar om igjen et fag du allerede har karakter i da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt geofag 1 som privatist. Leverte ikke leseliste, men du må sende inn tema for geoforskningsoppgaven innen en viss tidsfrist. Oppgaven min var på rundt 5000 ord, den skal altså være rimelig omfattende. Kan ikke se for meg at de aksepterer en powerpoint presentasjon.

Husk at geofag 1 har akkurat det samme pensumet som geofag x, med unntaket av fordypningsoppgaven. Du har altså allerede gått igjennom alt stoffet.

Så man bare sender inn tema, f.eks. "Vann og hydrologi", og på eksamensdagen leverer man oppgaven til sensor og eksaminator? Leser de oppgaven under eksamen, bruker de tid på det? Var nivået vanskeligere enn i Geofag X? Hva hadde du med i oppgaven din? Kan du fortelle hvordan du gikk frem? :)

Geofag 1 samme som geografi? :klo:

Internasjonal engelsk som privatist krever både muntlig og skriftlig eksamen separat. Det gjør for så vidt alle de andre språkfagene også.

Det er som regel tre forskjellige deler av skiriftlig eksamen, en flervalgs, en der du må svare på flere oppgaver og en enkeltoppgave.

Her er en link til en tidligere skriftlig eksamensoppgave:

http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_studieforberedende/H10/5/SPR3008_Internasjonal_engelsk_H10.pdf

Der står det også hva de forventer at du skal vise i et godt svar på hver oppgave.

Muntlig var ganske rett frem og greit; en halvtime forberedelse med oppgave og bøker alene, låst i et rom, :fnise: eller med oppsyn av vakt. Så sitter du som regel og snakker om det, hvis du sitter fast eller har misforstått spør de litt for å få deg på riktg vei. Med 5 i standpunkt burde det ikke være noe problem.

Muntlig eksamen blir for øvrig utarbeidet av skolene, så det kan variere litt hva slags oppsett de følger.

Men, får du flere timer på vitnemålet hvis du tar om igjen et fag du allerede har karakter i da?

Geografi (VG1) er om hvordan jorda er bygd, men også om samfunn og sånt. Geofag går med på hvordan jorda er bygd og fungerer.

Jeg får ikke flere timer på vitnemålet, får akkurat det jeg mangler. Og jeg har ikke karakter i disse fagene fra før av. Internasjonal Engelsk er et programfag (altså valgfritt), "vanlig engelsk" er et fellesfag. Geofag 1 er og et programfag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe ang. leselister på http://www.hordaland.no/Hordaland-fylkeskommune/opplaering/Privatist/Leselister/

Geofag: REA3008 og REA3010

I geofag skal du ha eit fordjupningsemne innan det hovudområdet i læreplanen som heiter Geoforskning. Du må førebu deg på å snakke om emnet i ca.10 min. under eksamen. Du kan nytte powerpoint eller liknande under presentasjonen. Det er viktig at du gjer greie for kva kjelder du har brukt.
For at eksaminator og sensor skal kunne førebu seg på det emnet du fordjupar deg i, må du på førehand sende inn kva for fordjupningsemne du har valt, og ei konkret problemstilling for emnet. Dette må sendast til eksamenskontoret innan 1.mars/1.oktober.

Dersom du møter til eksamen uten å ha førebudd eit fordjupningsemne, vil det få konsekvensar for eksamensresultatet.

Så da er det avklart hvert fall. Men skulle gjerne ha lest noen eksempler på fordypningsoppgaver, sånn at jeg vet sånn ca. hva jeg skal skrive... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller Internasjonal engelsk (fikk 5 som standpunkt på VG2).

Jeg får ikke flere timer på vitnemålet, får akkurat det jeg mangler. Og jeg har ikke karakter i disse fagene fra før av. Internasjonal Engelsk er et programfag (altså valgfritt), "vanlig engelsk" er et fellesfag. Geofag 1 er og et programfag. :)

:fnise: ble litt nysgjerrig nå, fikk du ikke full uttelling for timene da du tok faget, eller skulle det stått "vanlig" engelsk og ikke internasjonal? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise: ble litt nysgjerrig nå, fikk du ikke full uttelling for timene da du tok faget, eller skulle det stått "vanlig" engelsk og ikke internasjonal? :klo:

Hæ? Jeg har hatt engelsk som vanlig (VG1 og VG2), altså som fellesfag. Men fordi jeg ikke har hatt like mange timer i prosjekt til fordypning som jeg burde hatt, så trenger jeg å hente inn disse timene fra programfag (enten Geofag 1 eller Internasjonal engelsk) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, ser hva du mener nå, har skrevet feil i første innlegget, fikk 5 i standpunkt i vanlig engelsk :) Har ikke hatt internasjonal engelsk før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, ser hva du mener nå, har skrevet feil i første innlegget, fikk 5 i standpunkt i vanlig engelsk :) Har ikke hatt internasjonal engelsk før :)

Ah, det forklarer saken. Uansett lykke til med valg av fag. Et lite tips er å kontakte skolen du eventuelt skal ta det på og spørre hvordan de legger opp muntlig eksamen så du ikke får noen overraskelser da du møter opp. :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. privatisteksamen i Internasjonal engelsk:

- Må man ha både muntlig og skriftlig eksamen?

- Hva slags skriftlig eksamen er det? Er det forskjellige deler? Hva slags tema kan jeg forvente meg?

- Hvordan blir muntlig eksamen holdt? Må jeg ha forberedt en presentasjon?

- Er det like vanskelig som VG3 norsk? Mye analyser og sånt?

1. Ja, i språk må man ha både muntlig og skriftlig eksamen.

2. Jeg mener vi fikk 2-3 oppgaver. Kortsvar og langsvar. Mener å huske at temaet ikke var sånn kjemperelevant til pensum, og fikk dårlige oppgaver.

3. Du får 30 min forberedelsestid, også skal du inn til selve eksamen som foregår i ca. 30 min. På forberedelsesbiten fikk jeg en lytteprøve, hvor jeg på eksamen skulle svare på spørsmål relatert til det som ble sagt på lytteprøven(slik at jeg skulle vise at jeg forstod alt som ble sagt). Senere skulle jeg svare på noen spørsmål litt knyttet til tema på lytteprøven(studier i utlandet bl.a., om jeg ville jobbet i utlandet). Etter det skulle jeg fortelle om et par tekster som stod i boken(de er også nevnt på leselisteinformasjonen). Til slutt ble jeg spurt om gloser i boken. Det stod på leselisteinformasjonen jeg fikk at man skulle forberede et tema å snakke om, samt en film, men dette fikk jeg ingenting om.

4. Nei, internasjonal engelsk er etter min mening ekstremt mye lettere. Jeg fikk ingen analyseoppgave.

:)

Anonymous poster hash: 9bc4b...9d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak det #10 sier. Internasjonal engelsk-privatisteksamen var lett som en lek. Enkleste sekseren (eller, sekserne, det var jo to eksamener) jeg har innkassert i hele mitt liv. Det er ikke selvskryt, bare den mest presise beskrivelsen på hvor enkelt og greit det var. Det kan ikke sammenlignes med norskfaget: Der må du virkelig utmerke deg for å få en sekser, i internasjonal engelsk må du tilsynelatende bare unngå å tabbe deg voldsomt ut.

Anonymous poster hash: e3bc3...ac8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man bare sender inn tema, f.eks. "Vann og hydrologi", og på eksamensdagen leverer man oppgaven til sensor og eksaminator? Leser de oppgaven under eksamen, bruker de tid på det? Var nivået vanskeligere enn i Geofag X? Hva hadde du med i oppgaven din? Kan du fortelle hvordan du gikk frem? :)

Eksamen i geofag er todelt. Den første delen foregår som vanlig; man trekker et emne, og får 20-30 minutter på å forberede et foredrag. Etter man har blitt spurt ut om dette, skal du legge fram oppgaven du har skrevet. Oppgaven skal du snakke om i 10-15 minutter. Du bør ha med kopier av det du har skrevet, slik at sensor og eksaminator kan følge med på det du snakker om og spør utdypende spørsmål der det er nødvendig.

I min oppgave skrev jeg om geofaglige forhold på Island, noe jeg får inntrykk av at er et veldig vanlig tema. Det var i hvertfall to andre som valgt det samme den dagen jeg tok eksamen.

Jeg har ikke hatt geofag x, men geofag 1 og geofag 2

Som sagt er det ikke noe forskjell i vanskelighetsgrad mellom geofag x og geofag 1. Man bruker den samme læreboken og har akkurat samme pensum. I geofag x leser man kapittel 1-9, mens de som har geofag 1 i tillegg jobber med kapittel 10 (geoforskning)

Endret av PingoPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, etter det jeg leser nå, så heller jeg mer mot Internasjonal engelsk enn Geofag. Jeg skal jo velge et av fagene som privatist, og skal ikke ha undervisning i faget. Er Internasjonal engelsk overkommelig? Er bare så redd for at jeg får tema om f.eks. politikk eller samfunn og sånt, for der er det veldig lett for meg å drit meg ut. Har ikke sånn all verdens greie på politikk :S

Ang. geofageksamen, når man gir eksaminator og sensor papirutgaven av geoforskningen, så skal man altså snakke om oppgaven og? Fortelle hvordan man gikk frem når man lagde oppgaven, eller hva som står der? Regner med de kan lese selv liksom... er jo bare teit om jeg skal lese oppgaven de har fått på papir :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare les gjennom Internasjonal Engelsk-boka 2-3 ganger, se over oppgave og svar på papir eller i hodet og oppdater deg på nyhetene i to dager før eksamen. Det meste man vanligvis får utenom boka er et spørsmål om globalisering eller om det har vært en stor sak i media i det siste? Mener å huske at det var et tidskart på første perm-siden inne i boka som kom opp. :fnise: Det hadde jeg selvsagt ikke lest så nøye som resten av boka men... De ser etter store linjer. At du forstår temaet. Fikk foresten 6 jeg også, men likte nå faget. Hva synes du virker mest interessant?

Endret av FrøkenBaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. geofageksamen, når man gir eksaminator og sensor papirutgaven av geoforskningen, så skal man altså snakke om oppgaven og? Fortelle hvordan man gikk frem når man lagde oppgaven, eller hva som står der? Regner med de kan lese selv liksom... er jo bare teit om jeg skal lese oppgaven de har fått på papir :S

Du skal rett og slett fortelle om oppgaven din og hva du har skrevet. Du skal ikke holde et 10 minutter langt forberedt foredrag, men heller ha en samtale om oppgaven. Du forteller hvilken problemstilling du har valgt, og om hva du har funnet ut, Sensor og eksaminator har selvfølgelig ikke tid til lese en 10+ siders oppgave fra hver kandidat, og det er ikke noe krav om å levere inn kopier av oppgaven. Men det gjør det mye lettere for de å følge med. Du har jo ikke tid til å gå igjennom alt du har skrevet på ti minutter, så det er naturlig at de vil hoppe litt fram og tilbake, og spør deg om det de synes ser mest spennende ut i oppgaven.

Jeg tok geofag 1 som privatist, uten noen form for undervisning, og jeg klarte å få en 6'er. Det er jo rett og slett ingenting i faget som er særlig vanskelig Det eneste du trenger å jobbe med er jo geoforskningsoppgaven, siden du allerede har vært igjennom resten av pensum. Velger du et emne du synes er spennende kan det jo være kjempekjekt å jobbe med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, virker som om begge fagene er "like lette". Eneste minuset med Internasjonal engelsk er 2 eksamener (skal ha 2 matteeksamener i vinter og), og minuset med Geofag 1 er jo skriveoppgaven.
Jeg liker engelsk, og jeg liker geofag, så klarer ikke å velge. Men trenger ikke å velge før i september uansett, er jo da fristen for oppmelding til privatisteksamen går ut :)

Jo, og jeg skal jo ikke ha undervisning i faget jeg velger, så får jo ikke akkurat noen veiledning på hvordan jeg skal skrive en evt. geoforskningsoppgave :S Ikke har jeg sett en heller, så har ikke noe å gå ut i fra... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skal rett og slett fortelle om oppgaven din og hva du har skrevet. Du skal ikke holde et 10 minutter langt forberedt foredrag, men heller ha en samtale om oppgaven. Du forteller hvilken problemstilling du har valgt, og om hva du har funnet ut, Sensor og eksaminator har selvfølgelig ikke tid til lese en 10+ siders oppgave fra hver kandidat, og det er ikke noe krav om å levere inn kopier av oppgaven. Men det gjør det mye lettere for de å følge med. Du har jo ikke tid til å gå igjennom alt du har skrevet på ti minutter, så det er naturlig at de vil hoppe litt fram og tilbake, og spør deg om det de synes ser mest spennende ut i oppgaven.

Jeg tok geofag 1 som privatist, uten noen form for undervisning, og jeg klarte å få en 6'er. Det er jo rett og slett ingenting i faget som er særlig vanskelig Det eneste du trenger å jobbe med er jo geoforskningsoppgaven, siden du allerede har vært igjennom resten av pensum. Velger du et emne du synes er spennende kan det jo være kjempekjekt å jobbe med :)

Hva skrev du om, og hvilke punkter hadde du med da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internasjonal engelsk er superlett altså, selv for de som ikke er suuuuperflinke i engelsk.



Anonymous poster hash: 9bc4b...9d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som hadde Internasjonal Engelsk, hvordan så leselisten deres ut? :) Hvordan formaterte dere den, hva hadde dere med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...