Gå til innhold

Boligmarked for unge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, nå sitter jeg her å drømmer meg bort. Er det i det hele tatt mulig for en student med en jobb på si og ei som er lærling å ta opp lån til leilighet? Har kanskje ei inntekt på 10 k hver i mnd. Min far vil stille som kausjonist.

Tenker en liten leilighet på rundt 1.5 millioner.

Hva er oddsene egentlig?



Anonymous poster hash: 6e380...385
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere egenkapital?

Da jeg kjøpte min første leilighet, kostet den 1.3 mill. Jeg hadde 300 000 på BSU (jobbet mye under studiene) så jeg tok opp et lån på 1 mill. Renta var på fem prosent. Da betalte jeg ca 5500 kr til banken hver mnd, på boliglånet. Det var ca 500. Kr i månedlige fellesutgifter. Alt i alt var det billigere enn den leiligheten jeg leide før dette.

Var fint å komme seg innpå boligmarkedet. Jeg ville undersøkt mer, pratet med banken etc hvis jeg var dere :)

Anonymous poster hash: 872c9...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ikke egenkapital, men vi har min far som kan stille som kausjonist og ta pant i egen bolig det vi mangler i egenkapital :P

syntes alt ser så komplisert ut. så kikker jeg litt rundt på finn for artighet og ser en fin liten leilighet til 1.2, så står det at det er fellesgjeld. hva er mye fellesgjeld, burde man rygge unna når den overstiger 100 000? 300 000 ? jeg er så grønn..

tar nok kontakt med banken når det er mer aktuelt.

vi har ingen betalingsprikker noen steder, ingen annen gjeld heller om det har noe å si :)



Anonymous poster hash: 6e380...385
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min leilighet som student (jobbet 50-75%) i 2010 for 1 million. 830k i lån (800k til leilighet, 30k til omkostningene). Stilte med 200k i egenkapital, som jeg fikk som et privat lån av min far. Han er også kausjonist.

Har hatt de første 3 årene avdragsfrie, og betalt cirka 2500 i måneden.



Anonymous poster hash: 383c1...63f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ta med lønnslippene deres til banken, og sett opp et budsjett over alle deres utgifter.

Leiligheter med mye fellesgjeld som man blir anbefalt å styre unna er når fellesgjelden er over halvparten av leilighetens pris.

Boligens kostnad er kjøpesummen (innskuddet) pluss eventuell fellesgjeld. Når dere skal låne til dette trenger dere bare å låne til innskuddet, men fellesgjelden skal også betales og da regner banken dette med i lånerammen. Hvis banken sier at dere kan totalt låne 3 ganger bruttoinntekten deres, så må altså alt være med i denne - eventuelt studielån og billån (etc) er med i denne lånerammen.

Snakk med banken - be de forklare dere hvordan de tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar! :)



Anonymous poster hash: 6e380...385
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Murica

Ta med lønnslippene deres til banken, og sett opp et budsjett over alle deres utgifter.

Leiligheter med mye fellesgjeld som man blir anbefalt å styre unna er når fellesgjelden er over halvparten av leilighetens pris.

Boligens kostnad er kjøpesummen (innskuddet) pluss eventuell fellesgjeld. Når dere skal låne til dette trenger dere bare å låne til innskuddet, men fellesgjelden skal også betales og da regner banken dette med i lånerammen. Hvis banken sier at dere kan totalt låne 3 ganger bruttoinntekten deres, så må altså alt være med i denne - eventuelt studielån og billån (etc) er med i denne lånerammen.

Snakk med banken - be de forklare dere hvordan de tenker.

Så hvis boligen man vil kjøpe koster 1 mill, og fellesgjelden er la oss si 1 mill.

Må man ta opp lån for 2 mill? Eller bare for den 1ne millen for selve boligen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Så hvis boligen man vil kjøpe koster 1 mill, og fellesgjelden er la oss si 1 mill.

Må man ta opp lån for 2 mill? Eller bare for den 1ne millen for selve boligen?

Man tar opp lån for innskuddet på 1 million, men man må ha inntekt nok og betjeningsevne til å betale 2 millioner.

Ta et praktisk eksempel: Paret Xingsen har totalt 300.000 i studielån. De har også 300.000 hver i inntekt. Og de ønsker å kjøpe boligen til 2 millioner. Totalinntekten deres er 600.000. Deres bank regner 3 x bruttoinntekt som låneramme.

3 x bruttoinntekten er 1.800.000. Deres totale låneramme blir da dette beløpet. Men de har allerede stuielån kr 300.000. Dette reduserer lånerammen til 1.500.000 for denne boligen. Da mangler kr 500.000. Dette må da finnes som egenkapital. La oss si at de har dette - da må de låne 500.000 i banken, bruke 500.000 som egenkapital, og ved overtakelse blir de også ansvarlig for å betale 1 mill i fellesgjeld. I tillegg kommer drift av Sameiet eller borettslaget med kr x hver måned.

Det er viktig når en kjøper leilighet å undersøke planlagte utskiftninger og vedlikehold slik at ikke det blir kjempeøkning i månedskostnaden en betaler i felleskostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...