Gå til innhold

Hva menes med stabil økonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor stabil bør økonomien være for å begynne å tenke på barn? Årsinntekter og slikt?

Anonymous poster hash: d5bf6...b31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har ingenting med årsinntekt å gjøre. Mer heller om inntekt som er stabil i form av f.eks. fast jobb. I tillegg til stabilt med faste utgifter. Det å ikke pådra seg ekstra gjeld, måtte plutselig starte nedbetaling av studielånet. Det å vite hva som kommer inn og hva som skal ut og ikke at det muligens er store endringer i løpet av nær framtid.

Jeg har stabil inntekt. Jeg vet hva som kommer inn og hva som skal ut. Jeg har ingen god økonomi, men jeg klarer mine forpliktelser. Jeg vet at jeg er fast ansatt så inntekten min kommer så sant jeg gjør jobben min.



Anonymous poster hash: a421c...039
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er stabil økonomi når man har fast jobb. Den trenger ikke være veldig godt betalt, men jeg synes at hvertfall en av foreldrene bør ha fast jobb før man begynner å få barn.

Også bør man ikke ha ett forbruk som overstiger inntekt, men det sier vel gjerne seg selv;)

Man trenger ikke være rik for å få barn, men man bør ha ett sunt forhold til penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fordel at både mor og far har fast inntekt. Da får man maksimalt med lønnet foreldrepermisjon med lønn. Med "stabil økonomi" mener jeg at man har fast inntekt hver måned, lønn nok til å betjene lån og husholdning.

Anonymous poster hash: 17fbb...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru_Hestehov

Stabil økonomi er for meg en eller to faste inntekter som har gode utsikter for å forbli sånn (hvorvidt begge trenger fast inntekt avhenger jo av størrelsen) og et fornuftig syn på økonomi (lån på hus, bil, studier er greit, kredittgjeld osv er ikke greit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fordel at både mor og far har fast inntekt. Da får man maksimalt med lønnet foreldrepermisjon med lønn. Med "stabil økonomi" mener jeg at man har fast inntekt hver måned, lønn nok til å betjene lån og husholdning.

Anonymous poster hash: 17fbb...c65

Selvom man har fast inntekt betyr ikke det at man får maksimalt med foreldrepenger. Man har jo fast inntekt selvom man f.eks. jobber 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tirkes

Stabil økonomi = forutsigbar økonomi som går rundt hver måned, hvor man lever etter (eller under) evne og har muligheter til å spare.

Det trenger ikke nøvendigvis være 100% fast stilling. Et langvarig vikariat med utdannelse/erfaring innen et område hvor det er lett å få ny jobb er også ganske stabilt synes jeg. Feks lærer, sykepleier, høyere utdanning innen økonomi og helse feks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser til stadighet med noe forundring disse diskusjonene om hva som bør ligge tilrette når man skal kunne få barn.

Ofte henvises det til hus, bil og; fast jobb.

Virkelighetsoppfatningen til mange her inne er noe merkelig, for i mange yrkesgrupper er det uvanlig med fast jobb. F.eks sykepleiere og lærere og svært mange med akademisk utdannelse.

Alle ressurssterke mennesker med helt normal økonomi totalt sett, men også usikkerhet og ustabilitet.

Folk med faste gode inntekter kan også miste jobben på dagen(det kjenner jeg flere som har gjort i min bransje), og man kan ende opp uventet med langvarig sykdom.

For meg er stabilitet når man er i et langvarig forhold, er voksen, og har en form for utdannelse som med grei sannsynlighet gir jobbmuligheter.

Jeg har større tro på modenheten og fremtidsutsiktene hos et voksent stabilt par hvor den ene sliter litt om dagen med å få jobb(men har alle forutsetninger for å få det og ikke har særskilte utfordringer) enn et par i tidlig 20år som har vært kjærester i maks 3 år og har fast jobb og hus.



Anonymous poster hash: 67c85...2d7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...