Gå til innhold

Når kan valpen være alene hjemme når eier er på jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi jobber fullt begge to å lurer på dette.

Anonymous poster hash: 480c5...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når dere har trent den opp til det :)



Anonymous poster hash: 43664...f76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To-tre måneder etter den har flyttet inn hos dere kanskje.



Anonymous poster hash: ceb99...283
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den er klar for det. De som er i full jobb bør begynne med å trene opp valpen umiddelbart etter at den er i hus. Etter noen dager når valpen er trygg, bør man begynne gradvis. De føste gangene handler faktisk bare om sekunder.... Gå inn i et annet rom, lukk døren og lukk den rett opp igjen.

For mange starter den første treningen ganske naturlig. Man går på do og er borte i 5 minutter, ute med søpla, henter posten etc. Så kan man ta en halvtime, så en time +++

De som begynner tidlig med dette kan levne hunden alene hjemme i ganske ung alder. Vet om valper på 3-4 måneder som er hjemme alene i opp til 6 timer uten problemer.

Hvis valpen er hjemme alene og man kommer hjem og det ikke er tiss og bæsj på gulvet, ikke fullstendig kaos med leker og annet sleng omkring, så takler hunden det. Takler den ikke det, gjør den nesten uten unntak i fra seg, både piss og dritt, og i tillegg biter og ganger den på alt den kommer over, og kaster pledd og hundeseng rundt omkring... Hvis så skjer, er det bare å bremse opp og begynne å trene gradvis på nytt....



Anonymous poster hash: 3813e...f30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet når den er pottetrent og trent til å være alene.

Men jeg er motstander av å ha hund alene i så mange timer uansett, syns rett og slett ikke man bør ha hund om begge jobber fullt og til tilsvarende tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nexus

Det er viktig å starte treningen tidlig og gradvis. Gå ut av døra et min, komme tilbake. Når det går bra, utvider man til 2, 5, 10 min osv. Så en halvtime (gå i butikken f eks). Så en time.

Man må aldri starte med full dag borte. Da kan man trigge separasjonsangst.

En annen ide er å gi en toothstick eller en tørrfisk en del av gangene når man går. Da forbinder hunden det med noe positivt at man går. Men ikke gi noe hunden kan sette i halsen,

http://www.tv2.no/gmn/laer-valpen-aa-vaere-hjemme-alene-3559659.html

Endret av Nexus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nexus

Hvis valpen er hjemme alene og man kommer hjem og det ikke er tiss og bæsj på gulvet, ikke fullstendig kaos med leker og annet sleng omkring, så takler hunden det. Takler den ikke det, gjør den nesten uten unntak i fra seg, både piss og dritt, og i tillegg biter og ganger den på alt den kommer over, og kaster pledd og hundeseng rundt omkring... Hvis så skjer, er det bare å bremse opp og begynne å trene gradvis på nytt.... Anonymous poster hash: 3813e...f30

Man bør helst ta det så gradvis at man forebygger en slik situasjon, for om man lar det skje, kan hunden allerede ha fått skrekken. Da kan det bli et skritt fram og ti tilbake.

Endret av Nexus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet når den er pottetrent og trent til å være alene.

Men jeg er motstander av å ha hund alene i så mange timer uansett, syns rett og slett ikke man bør ha hund om begge jobber fullt og til tilsvarende tider.

I såfall ekskluderer du store deler av befolkninga fra å ha hund. I dagens likestilte samfunn er normalen at begge er i full jobb. Og disse skal altså ikke kunne ha hund? Jeg er helt uenig. En hund har null problemer å være alene hjemme når den er trent opp til det på rett måte (og ikke blir sperra inne i et bur).

Man bør helst ta det så gradvis at man forebygger en slik situasjon, for om man lar det skje, kan hunden allerede ha fått skrekken. Da kan det bli et skritt fram og ti tilbake.

Her er jeg selvsagt helt enig, men mange opplever at hunden kommer til et visst punkt hvor den ikke aksepterer å være hjemme alene. Mange opplever at hjemme alene-treningen går helt strålende, og de har trent opp hunden til å være hjemme kanskje halvannen time. Så plutselig når de øker til 2-3 timer, blir hunden urolig. Og ja, da er det som regel noen skritt tilbake..... Men det ordner seg til slutt.

Et annet forslag til TS; Installer et overvåkringskamera og film hunden mens dere er på jobb, så kan dere se hvordan den agerer mens dere er borte. Dere ser tvert om den vandrer hvileløst omkring, uler, hopper og skraper på døra. Eller om den legger seg ned og sover 95% av tiden dere er borte, bare avbrutt av stillingsbytter og en liten runde på gulvet og litt drikking.

Alternativt kan man sette en laptop med f.eks .Skype slik at man kan se hunden "live" fra kontoret.

Anonymous poster hash: 3813e...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall ekskluderer du store deler av befolkninga fra å ha hund. I dagens likestilte samfunn er normalen at begge er i full jobb. Og disse skal altså ikke kunne ha hund? Jeg er helt uenig. En hund har null problemer å være alene hjemme når den er trent opp til det på rett måte (og ikke blir sperra inne i et bur).

Anonymous poster hash: 3813e...f30

Selvfølgelig kan begge jobbe 100%, men da syns jeg hvertfall den ene bør ha flexitid/jobbe skift, at de har ungdom i huset som kommer hjem tidligere, eller lignende.

Hvis begge to jobber fulltid samtidig, altså feks 8-16, syns jeg ikke man bør ha hund. Å ha hunden være alene i 40 timer i uka (pluss under alle ærend/sosiale arrangement/annet) er virkelig ikke noe å trakte etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan begge jobbe 100%, men da syns jeg hvertfall den ene bør ha flexitid/jobbe skift, at de har ungdom i huset som kommer hjem tidligere, eller lignende.

Hvis begge to jobber fulltid samtidig, altså feks 8-16, syns jeg ikke man bør ha hund. Å ha hunden være alene i 40 timer i uka (pluss under alle ærend/sosiale arrangement/annet) er virkelig ikke noe å trakte etter.

Er enig med deg, spessielt om man kun har 1 hund. Den trenger jo oppmerksomhet da det jo er sosiale dyr. Dessuten er det stor sjanse at den må på do i mellom tiden. Hvis man skal være så lenge borte syntes jeg man heller skal skaffe seg katt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan begge jobbe 100%, men da syns jeg hvertfall den ene bør ha flexitid/jobbe skift, at de har ungdom i huset som kommer hjem tidligere, eller lignende.

Hvis begge to jobber fulltid samtidig, altså feks 8-16, syns jeg ikke man bør ha hund. Å ha hunden være alene i 40 timer i uka (pluss under alle ærend/sosiale arrangement/annet) er virkelig ikke noe å trakte etter.

Der er jeg delvis enig! Min er alene hjemme når vi er på jobb, sjeldent mer enn 7 timer nå heldigvis, og det går helt fint, han takler det bra! Snart får han være i luftegården mens vi er på jobb!

Men, det jeg derimot ikke skjønner er folk som er åtte timer på jobb og så drar ut! Skjer det noe på kvelden må enten hunden være med, eller så må en av oss være hjemme! Sånn er det bare! Har man fullt opp med barn, aktiviteter (jeg mener nå hunder f.eks kan være med som tilskuer på fotballtrening, men vet fler som syntes det er dumt å gjøre), o.s.v, da burde man revurdere hundeholdet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall ekskluderer du store deler av befolkninga fra å ha hund. I dagens likestilte samfunn er normalen at begge er i full jobb. Og disse skal altså ikke kunne ha hund? Jeg er helt uenig. En hund har null problemer å være alene hjemme når den er trent opp til det på rett måte (og ikke blir sperra inne i et bur).

Anonymous poster hash: 3813e...f30

Men... hvem har sagt det er en menneskerett å ha hund??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...