Gå til innhold

Trening for en med stor overvekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 170 cm høy og veier 135 kg. Jeg er frisk og sunn ellers, men sliter med vondt i ankler, knær og hofte når jeg går mye. Likevel er det nettopp gåing jeg liker best. Treningsstudioer er ikke noe for meg, og jeg kvier meg for å dra i svømmehallen.

Jeg har nå begynt på et nytt og sunnere liv og har kontroll på kaloriene. Jeg går ned i vekt bare ved hjelp av kostholdsendringene. Men jeg vil gjerne være mer fysisk aktiv i tillegg, både for å gå ned i vekt raskere og for å bli sterkere og sprekere. Mye vil jo komme av seg selv etter hvert som kiloene forsvinner, men jeg vil bli aktiv NÅ.

Men jeg føler at det jeg gjør er for pinglete. Hva ville dere forventet at en som meg klarte med tanke på gåing? Hvor mange ganger i uka og hvor langt hver gang? Sånn omtrentlig altså. Vet at det er mye som spiller inn, men vil bare høre litt hva andre tenker.

Anonymous poster hash: e54ae...751
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest iGirl
Skrevet

1 time hurtig gange (slik at du blir svett og kjenner at du har høy puls) hver dag er en god begynnelse. Gjerne i ulent terrerg med tanke på belastning osv.

Good for you btw! :)

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Når du er såpass tung så er det viktig at du lytter til kroppen din. En ting er dårlig kondis, men vær forsiktig når du faktisk får vondt i ledd etc. Kostholdet er det aller viktigste for vektnedgang. Rolige spaserturer med gode sko der du ikke får vondt er det beste nå i starten. Er også en del øvelser med egen kroppsvekt du kan gjøre hjemme med lett styrke(masse videoer på YouTube)

Etterhvert som du blir lettere så vil du merke at treningen ikke vil være like belastende for leddene og da kan du øke intensiteten på treningen. Yoga og pilates er fine øvelser som går på å styrke og mykne opp kroppen uten at det belaster kroppen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

1 time hurtig gange (slik at du blir svett og kjenner at du har høy puls) hver dag er en god begynnelse. Gjerne i ulent terrerg med tanke på belastning osv.

Good for you btw! :)

Oi, en time hver dag som en begynnelse? Hvor mange timer må jeg regne med etter hvert da? :fnise:

Tenker at jeg vil gjerne bli i bedre form, men samtidig skal det være realistisk gjennomførbart over tid. Ser ikke for meg at jeg noensinne vil bruke flere timer daglig på trening. Har ingen planer om å bli maratonløper eller noe sånt, men normalt sprek. Er ikke en time daglig i starten å ta litt hardt i da?

TS

• Liker 4
Gjest iGirl
Skrevet

Oi, en time hver dag som en begynnelse? Hvor mange timer må jeg regne med etter hvert da? :fnise:

Tenker at jeg vil gjerne bli i bedre form, men samtidig skal det være realistisk gjennomførbart over tid. Ser ikke for meg at jeg noensinne vil bruke flere timer daglig på trening. Har ingen planer om å bli maratonløper eller noe sånt, men normalt sprek. Er ikke en time daglig i starten å ta litt hardt i da?

TS

Jeg tenkte mer sånn en halvtimes hurtig gange (eller vanlig hvis du blir svett og får opp pulsen) 2 ganger om dagen. Etterhvert bytter du ut gåing med noe som er mer effektivt da vettu, trenger ikke nødvendigvis bruke mer tid :)

AnonymBruker
Skrevet

Når du er såpass tung så er det viktig at du lytter til kroppen din. En ting er dårlig kondis, men vær forsiktig når du faktisk får vondt i ledd etc. Kostholdet er det aller viktigste for vektnedgang. Rolige spaserturer med gode sko der du ikke får vondt er det beste nå i starten. Er også en del øvelser med egen kroppsvekt du kan gjøre hjemme med lett styrke(masse videoer på YouTube)

Etterhvert som du blir lettere så vil du merke at treningen ikke vil være like belastende for leddene og da kan du øke intensiteten på treningen. Yoga og pilates er fine øvelser som går på å styrke og mykne opp kroppen uten at det belaster kroppen.

Ja, jeg prøver å lytte til kroppen, men samtidig presse meg litt sånn at det ikke bare blir daffing. Nå går jeg ca. 2-3 timer til sammen pr uke, fordelt over tre dager. I dag gikk jeg fem kilometer på en time og var stolt over innsatsen. :) Riktignok på flatmark, men likevel.

Kostholdet er under kontroll nå, og for vektnedgangen alene trenger jeg sånn sett egentlig ikke treningen. Men det er godt å bli sprekere. Litt av "problemet" mitt er at jeg har så mye energi og pågangsmot for tida at jeg har lyst til å sprinte opp nærmeste fjell, men kroppen er jo ikke helt med på den da. :fnise:

Skal sjekke ut youtube og finne noen greie øvelser der. Takk for tipset.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte mer sånn en halvtimes hurtig gange (eller vanlig hvis du blir svett og får opp pulsen) 2 ganger om dagen. Etterhvert bytter du ut gåing med noe som er mer effektivt da vettu, trenger ikke nødvendigvis bruke mer tid :)

Aha, ja da skjønner jeg! :)

Så for meg treningsøkter på fire timer pr dag til slutt, ikke veldig realistisk. Hehe.

Men sånn sett så er jeg mer med på det du sier. Lurer kanskje på om kroppen min ikke er helt der ennå, men som et mål om noen uker skulle det gå fint.

TS

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Ja, jeg prøver å lytte til kroppen, men samtidig presse meg litt sånn at det ikke bare blir daffing. Nå går jeg ca. 2-3 timer til sammen pr uke, fordelt over tre dager. I dag gikk jeg fem kilometer på en time og var stolt over innsatsen. :) Riktignok på flatmark, men likevel.Kostholdet er under kontroll nå, og for vektnedgangen alene trenger jeg sånn sett egentlig ikke treningen. Men det er godt å bli sprekere. Litt av "problemet" mitt er at jeg har så mye energi og pågangsmot for tida at jeg har lyst til å sprinte opp nærmeste fjell, men kroppen er jo ikke helt med på den da. :fnise: Skal sjekke ut youtube og finne noen greie øvelser der. Takk for tipset.TS Anonymous poster hash: e54ae...751

Jeg vet følelsen! NÅ skal jeg bli sprek og så pushe en på, men fysisk så er ikke kroppen klar til det viljen vil :)

Gi det tid. Gå lange gode turer. Etterhvert som vekta blir lavere og formen blir sterkere så vil du en dag sprinte opp det fjellet ;)

Jeg gikk fra aldri å ha løpt til å en dag å klare mila på litt over 40 minutter. Alt er mulig! Men husk at det er en livsstilsendring og at kroppen trenger tid til å bygge seg opp fysisk :)

• Liker 4
Skrevet

En time er altfor mye å begynne med, da er sjangsen stor for at det blir et ork.

Siden du er såpass stor regner jeg med at du til vanlig beveger deg lite.

Jeg ville begynt med 15 min, først fem min ganske rolig og så 10 min i høyere tempo. Hør på kroppen din!

Det er bedre med kort og intensivt, men hvis det er for slitsomt, så ta det mindre intensivt i begynnelsen.

Du bør selvsagt trene styrke i tillegg, f eks pilates, men ikke tenk på det i begynnelsen, det kan hende du blir motivert til det når du har gått ned litt.

Jeg hadde skikkelig bekkenløsning og div trøbbel både før og etter fødsel og rørte nesten ikke på meg på flere uker/ mdr. Jeg husker hvor slitsomt det var bare å gå opp en bakke og at kanskje det var sånn for overvektige utrente folk og at de isåfall burde visst hvor slitsomt det er ifht å være i form. ;)

Jeg led meg igjennom ti min jogging og syntes hvert sekund var pyton, men guuud så delilig det var når jeg endelig fikk igjen formen! Jeg har alltid vært i god form og etter den opplevelsen skal jeg ALDRI være i så dårlig form igjen! Masse lykke til, du klarer dette og hverdagen må jo bli så uendelig mye lettere når du slipper å dra på alt det!

Forresten, helsestudio er ikke så skummelt som du tror og nei, vi glaner ikke på overvektige, da hadde vi ikke hatt annet å gjøre. Hvis jeg i det hele tatt legger merke til andre folk og de tilfeldigvis er overvektige, så tenker jeg alltid at det er kult at han/hun tar tak, og så tenker jeg ikke mer på den saken.

• Liker 6
Skrevet

Heller begynn for lett, det er viktig å unngå skader!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Må bare få si at jeg er positivt overrasket over svarene her. Herlig å se seriøse svar og mennesker som ikke bare dømmer. :blomst:

Prøver å ta det rolig i starten sånn at jeg ikke påfører meg belastningsskader, men samtidig er det vanskelig å stoppe når jeg først er i gang og været er helt perfekt for spaserturer. Og så er det jo det med å finne balansen mellom å pushe seg for hardt og for lite. En fin mellomting er jo det beste, men hvor går akkurat den grensa? Ikke så godt å si.

Angående sykkel: Neste sommer! Jeg føler meg for tung for det nå. Stakkar sykkelen... Er redd det blir for stor belastning for den. Men samtidig så er det det at jeg sliter med å finne sykkelsete som passer meg. Får så jæ... vondt! Men jeg pleide å like å sykle før, så jeg gleder meg til å gjøre det igjen. Kanskje allerede til høsten. :)

TS

• Liker 9
Gjest navnelapp
Skrevet

Må bare få si at jeg er positivt overrasket over svarene her. Herlig å se seriøse svar og mennesker som ikke bare dømmer. :blomst:

Prøver å ta det rolig i starten sånn at jeg ikke påfører meg belastningsskader, men samtidig er det vanskelig å stoppe når jeg først er i gang og været er helt perfekt for spaserturer. Og så er det jo det med å finne balansen mellom å pushe seg for hardt og for lite. En fin mellomting er jo det beste, men hvor går akkurat den grensa? Ikke så godt å si.

Angående sykkel: Neste sommer! Jeg føler meg for tung for det nå. Stakkar sykkelen... Er redd det blir for stor belastning for den. Men samtidig så er det det at jeg sliter med å finne sykkelsete som passer meg. Får så jæ... vondt! Men jeg pleide å like å sykle før, så jeg gleder meg til å gjøre det igjen. Kanskje allerede til høsten. :)

TS

Sykkel går veldig fint. Eg syklar til og frå jobb, og får masse aktivitet per dag på grunn av det. Billigare enn bil er det også. Det med setet går seg til, du kan også gå i ein sportsbutikk og finne eit breitt gel-sete. Dei er veldig behagelege, og ikkje minst vasstette. Og ikkje syns synd på sykkelen din. Eg ser mange menn som er over 135 kg som syklar, sykkelen klagar ikkje. :)

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Og ikkje minst: Sykkel avlastar knea. Få opp pulsen på sykkel to gongar for dag, så får du god kondisjonsbelastning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

À propos det med å gå en time hver dag: Jeg ville tenkt at målet ikke er å trene mer enn en time per dag, men å komme i så god form at du kan gjennomføre samme økt på mindre tid. La oss si du har en løype på 5 km som du nå klarer på en time. I løpet av noen måneder blir løypa lettere og lettere, og det samme blir du. Da legger du inn noen små strekninger med småjogging. Etter hvert synes du løypa er så kjedelig at du småjogger litt ekstra, og merker at dette klarer du faktisk. Til slutt småjogger du hele strekningen, og det går fortere og fortere for hver gang. Da tar du løypa på kortere tid.

Nå må du ikke nødvendigvis følge en løype, men en time er nødvendig fordi en treningsnybegynner bruker lang tid på å gjennomføre lite. Når jeg begynte å jogge fikk jeg gjort utrolig lite på 30 minutter, fordi jeg mistet pusten og måtte gå hele tiden. Nå som jeg er i bedre form kan jeg få en ganske så fin løpeøkt på 30 minutter, da jeg holder et høyt tempo. :)

Anonymous poster hash: b2c69...849
  • Liker 3
Skrevet

Hurra for deg som ønsker å gjøre noe med vekten og livet ditt! Blomst til deg: :blomst:

Kan du dra med meg i motivasjonen din? Jeg sliter ordentlig med å i det hele tatt komme meg ut døren (jeg er ikke overvektig, men i fryktelig dårlig form).

Det finnes mange små øvelser du kan gjøre på Youtube. En liten bekk blir til en stor å-greia. Små ting du kan gjøre når du har gått deg en tur, små ting du kan gjøre mens du ser på TV osv, mens du lager en flott og sunn middag.

Du kan jo sjekke ut, jeg har ingen konkrete tips. Finnes en del øvelser som er forebyggende for leddproblemer og skader, og det kommer jo godt med når du er ute og trimmer.

Masse lykke til! Har du en dagbok jeg kan følge med i?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er viktig med den jevne bevegelsen i løpet av dagen. At du ikke setter deg i sofaen fordi du har vært ute og gått tur. Holder du deg opptatt er det også lettere å la være å småspise. Lykke til, høres ut som du er i god form :-)

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du er redd for å slite deg ut, hva med å lage et mål om minst en times tur i fine været, men at du tar pauser f.eks, etter 15 minutter, 30 minutter, 45 minutter? Da får du utnyttet fine været og du unngår å overdrive.

Jeg anbefaler også å finne en løype med en skikkelig motbakke i og ta tiden på denne intervallen. Har du pulaklokke også så kan du jo måle pulsen på denne intervallen. Da vil du se at du forbedrer alt i denne intervallen selv etter kort tid,

Bruk gjerne en sånn treningsapp til mobilen, Edmondo, Runkeeper eller iMapMyFitness. Da får du heierop samtidig som det er lett å se forbedringene.

Jeg ville også satt målet på hvor mye du skal trene pr dag litt lavere i begynnelsen. Jeg synes i hvertfall at det var lettere å motivere meg for 30 minutter enn en time.

Skrevet

Jeg ser du skriver at du ikke er så interessert i svømmehall, men svømming er god trening og det er lite "slit" på vonde ledd :) Du kan feks ta turen når det er damebad hvis det finnes i din svømmehall eller gå dit midt på dagen:)

• Liker 1
Skrevet

Hei! På preventiv kardiologi (dvs overvekt o.l) på Ullevål og Aker anbefaler og tilbyr de trening med gå-staver. Riktig teknikk er selvfølgelig viktig, men gjort riktig er det både god trening og virker avlastende :) Og husk at for utrente er det nok med 10-15 min/d, øke kan du gjøre når du føler at det går lettere. Stå på, du er kjempeflink! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...