Gå til innhold

Hva man ikke sier til en som sørger

#Sunrise

Anbefalte innlegg

Min søster døde, pga rusmisbruk, så sier min venninne: jaja, det var jo det beste som kunne skje :(

:sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er ikke venninnen min lenger, kan du si :( Jeg prøvde å ta det opp med henne i ettertid, for jeg tenkte kanskje det bare var en tankeløs, desperat kommentar. Men hun forklarte det med at min søster var jo rusmisbruker og kom til å dø før eller siden uansett. Og da er før bedre enn siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet mange og følgelig fått høre mye rart. Men en av de episodene som har brent seg fast i meg, var en ukes tid etter at jeg i en alder av 17 hadde mistet mamma. Jeg gikk på fortauet i byen da jeg så en av mine beste venninner komme gående i motsatt retning et stykke unna. Så ser hun meg og krysser resolutt gaten.. Det er slikt man ikke glemmer.

det der har jeg også opplevd, pluss at folk later som de ikke ser deg. Det er når man mister noen man får vite hvem som er ens ekte venner og hvem som bare er der i medgang og ikke takler annet

Anonymous poster hash: a31fc...960

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Det er mye i denne tråden som virkelig har satt en støkk, hva mennesker kan si. Og noen er kanskje ment helt annerledes mens andre ting nevnt her er nesten ironisk at noen kan si noe sånt.

MEN når det er sagt så vil jeg gjerne si at jeg går vel med en slags sorg, sinne, håpløshet i meg daglig og dette har jeg gjort i over 1 år nå. Mamma har småcellet lungekreft og spredning og behandles for å forlenge livet så lenge det lar seg gjøre. Og uten å gå mer inn i det, så vil jeg si at det er stort sett det som opptar meg, som jeg tenker mest på og som jeg vier 90% av alle tankene mine om jeg vil eller ikke.

Men jeg har venner og andre hærlige personer i livet mitt som jeg får støtte av og som jeg føler forstår meg så godt de kan. Og har flere ganger blitt lei meg eller såra fordi jeg har en dårlig dag og kanskje mamma ikke har en bra dag og da kan en kommenar som dette bli forferdelig ; "jeg tror det går bra og at hun blir bra".. Men er det egentlig noe vondt i det? Altså jeg har tatt dette opp med min nærmeste venninne og hun fortalte meg at det var vanskelig å vite hva man skulle si, skrive osv, noen ganger måtte man velge ord for å ikke såre, det er nok ikke veldig lett å vite hva man skal skrive. Jeg synes det hjelper så utrolig mye og bare få høre sånt som feks: Jeg tenker på deg, er glad i deg, støtter deg, har vondt av deg, det må være forferdelig vondt osv, for med de ordene så forstår man så godt kan kan. og at det værste som kan skje er at man ikke tar kontakt eller noe i det hele tatt.

Jeg feks har ingen barn, men min bestevenninne har det. Og det kan være at det er beskymring rundt barn, de detter og slår seg og skriker og har vondt. Jeg kan ikke sitte å si at jeg vet hvor fælt det må være for venninna mi å høre at barnet sitt har vondt, men jeg kan prøve å forstå, og vise at jeg bryr meg for det gjør jeg og jeg er glad i de alle sammen, men jeg kan ikke sitte opp og ned å si jeg vet akkurat hvordan du har det.

Og det er noe som kan såre mest hvis noen kan sette seg ned og vet akkurat hvordan du har det, som ikke har opplevd det samme.

Så man må kanskje være litt ydmyk og hvis man ikke vet hva man skal si si det eller hvis man synes det er trist si det. Og har også fått spørsmål om det går bra med meg osv. noen ganger kan jeg reagere på det, men det sies jo for at den personen bryr seg. Det er veldig vanskelig alt det der. Men jeg føler meg heldig som har støtte og forståelse rundt meg, at jeg får lov å snakke om det og det er forståelse for at jeg feks ikke kan ta innover meg alt annet rundt(at jeg ikke bryr meg). Men jeg å få si feks det til noen rundt meg og få bekrefta at det er helt greit, jeg får FORSTÅELSE.

Så alt i alt har hvertfall jeg lært at det er vanskelig for begge parter. Jeg må da ha sagt det mange ganger selv og lett etter ord for å prøve å forstå, det er ikke lett, men for meg er det å bli tatt vare på å få høre det ett godt løft på tunge dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slekning begikk selvmord.

"Det er ikke så farlig, han var jo så stygg!" *ler*

Anonymous poster hash: 6ccb5...d83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes virkelig onde mennesker i verden altså :( Fyttikatta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Min mann døde i en ulykke. I minnestunden etter min manns begravelse overhørte jeg at en troende, kristen mann sa til min 15-årige sønn at "det var nok noe han skulle bli spart for", faren altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne sa til meg følgende noen dager etter katten min døde av akutt sykdom.

Vel du kunne jo latt katten bare dø ute da det hadde jeg gjort. Og tenk på alle dyrlege utgiftene du ville spart..

Gjorde meg skikkelig forbanna og siden hat vi ikke pratet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

herregud sa noen det??? For en sjuk ting å si. Noen folk altså
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

En venninne sa til meg følgende noen dager etter katten min døde av akutt sykdom.

Vel du kunne jo latt katten bare dø ute da det hadde jeg gjort. Og tenk på alle dyrlege utgiftene du ville spart..

for ei kjerring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg godt! For en dust. Klem til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

herregud sa noen det??? For en sjuk ting å si. Noen folk altså

Jepp, ei venninne. Vel, hun er ikke venninna mi nå lengre:P Var flere ting som gjorde at det tok slutt, men det der var liksom siste dråpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Jepp, ei venninne. Vel, hun er ikke venninna mi nå lengre:P Var flere ting som gjorde at det tok slutt, men det der var liksom siste dråpen.

bra du er kvitt sånne venninner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og eksen gjorde det slutt mye på grunn av at siden faren hans var syk så tærte det mye på forholdet vårt. To uker etterpå så døde faren. Jeg stilte selvfølgelig opp for eksen min og han satte mye pris på at jeg var der for han. Jeg måtte fly et stykke til begravelsen og bo hos familien hans. Dagen før begravelsen så havner eksen min og moren hans i en krangel om meg, hvor hun beskylder meg for å bare være ute etter pengene etter avdøde. Det var helt grusomt å høre. Jeg hadde fulgt han i sykdommen i flere år og støttet og hjulpet masse, og så får jeg det slengt i trynet. Var utrolig ubehagelig å være i kirken og føle at jeg ikke var ønsket der..

Fy faen, ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værste må være da en venninne begikk selvmord og min daværende kjæreste ikke var der for meg fordi "han hadde også mistet venner i selvmord og ville da være alene". Han regnet derfor med at jeg ikke ville ha trøst...

En annen er "kondolerer". For min del blir det en følelseskald strofe uten betydning. Mye bedre med "du har min medfølelse" eller "Jeg føler med deg". Har hatt nok dødsfall til at jeg virkelig ikke takler den tåplige strofen der. Spesielt når den kommer fra mennesker du vet ikke bryr seg for fem flate øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Huff. Her ville jeg også ha klaget til kirkevergen. Men jeg skjønner at det er variabelt hvor mye krefter man har til å klage når man er i en sorgprosess.

Ikke kirkevergen, men sjefen. Kirkevergen har ikke noe med slikt å gjøre og må sende det vidre.

Anonymous poster hash: 1f971...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest dette føler jeg meg MYE mindre teit for å som regel ende opp med å si noe i duren av "jeg vet ikke hva jeg kan si for å uttrykke medfølelsen min, annet enn at dette er jævlig/suger/er blodig urettferdig/ufattelig trist."... :sjenert: ikke veldig poetisk, men ektefølt og sant hvertfall, da...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min valgte å avslutte livet, jeg ville snakke litt med legen min om dette for å få litt hjelp til å takle dette. Han klarte å si at de er bare egoistiske som gjør slikt, og at det var mye av det nå for tiden.... Jeg kommer nok til å bytte lege, og det han sa var ikke til noe hjelp for meg :tristbla: Mamma elsker deg og savner deg gutten min :hjerte:

Anonymous poster hash: dd25d...9ea

Klem til deg! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...